Lordilotr
Member
- Lid geworden
- 11 juni 2025
- Leeftijd
- 31
Rasbora Espei kende ik nog niet! Ik wilde oorspronkelijk harlequin rasbora maar die vond ik uiteindelijk te groot en hengeli vond ik minder kleur hebben. Espei is echt de perfecte uitkomst!Rasbora Espei is een leuke vis.
Ik wilde voor een school van een nano vis soort gaan. Een groep cory's, neocaradina garnalen. Hoe kan het toch dat je online zoveel tanks zie met een enorme diversiteit aan vissoorten. Terwijl anderen zeggen dat één grote school veel beter is? Ik wilde een tank creëren waarin je kan blijven kijken en ontdekken, ik ben zo bang dat ik met één grote school van dezelfde vis de interesse kan verliezen. Maar dat is een enorme beginnersfout neem ik aan?Ik vind Boraras brigittae een mooi, klein visje en dan een stuk of 20/30. Het zijn bij mij geen actieve zwemmers, zijn meestal in de buurt van de beplanting te vinden. Rasbora espei (of is het Trigonostigma espei) is ook een mooie, kleurrijke soort die niet al te groot wordt. En dan nog een paar bodemvissen en klaar.
Ja! Deze staan ook op mijn lijst van mogelijke vissen. Echt hele mooie visjes zijn dit!Galaxy Rasboras zijn ook leuke visjes
Ik had ze in een 80cm en ze scholen vaak erg mooi en daarbij zijn het rustige vissen.Rasbora Espei kende ik nog niet! Ik wilde oorspronkelijk harlequin rasbora maar die vond ik uiteindelijk te groot en hengeli vond ik minder kleur hebben. Espei is echt de perfecte uitkomst!
Hoe heb je die planten die met de wortels in het water hangen bevestigd?
Je hebt helemaal gelijk! De oto's heb ik voor het moment ook even laten varen! De eerste stappen voor nu zijn waarschijnlijk het zoeken van wat neocaridina garnalen en een groepje cory's. uiteindelijk wil ik er misschien nog een groep galaxy rasbora's en Rasbora espei bij. En daar wil ik het voor dan bij laten. Dan zit de aquarium al vrij vol.Ik zag het andere topic van je. Daarin had je in het concept bestand het over 4 Otocinclus. Je gaat veel meer plezier van dit soortje hebben bij een grotere school. Je zult ze meer zien en ze blijven bij elkaar in de buurt. Als ze samen naar een andere plek zwemmen is dat mooi om te zien. Net als het samen foerageren.
Maar let wel, zet geen Oto's in een verse bak. Laat de bak zeker een half jaar draaien zodat ze genoeg te eten vinden in de bak. Niet alle Oto's zullen commercieel voer herkennen/accepteren in het begin. In geval van nood kun je (in het begin) ook bij voeren met bv courgette maar optimaal is dat niet.
En mocht je tzt voor Oto's gaan. Kijk in de winkel of ze mooi bolle buikjes hebben. Tegen de tijd dat ze in de winkel zitten zijn ze meestal al erg verzwakt. Niet zelden heb je in het begin wat uitval bij deze soort.
Ik heb groene binddraad om elkaar heen gevouwen. En er haken in gedraaid zodat ik deze over de rand van de aquarium heen kon hangen.
Welke planten zijn het? Ik hou wel van zo’n open aquarium. Had ik ook ooit, maar toen ik vissen op de vloer vond heb ik er toch een afdekplaat op gelegd.
En als ik uiteindelijk een groep van 12 nano rasbora en 12 galaxy rasbora neem. Dat zou toch wel kunnen? Rekening houdende met de grootte van de visjes. Of zou je dan zeggen, doe dan een groep van 24 van één soort?De Rasbora espei zijn inderdaad leuke visjes. Ze kleuren ook heel mooi.
Waarom ik voor 1 school zou kiezen? Omdat het rustiger oogt. En omdat met een grotere school de vissen zich veiliger voelen dan in groepjes van 3-4. Dit ga je ook in het gedrag terug zien.
Dit kan ik me heel goed indenken, zo probeer ik mijn bakken ook in te richten.Ik wilde een tank creëren waarin je kan blijven kijken en ontdekken, ik ben zo bang dat ik met één grote school van dezelfde vis de interesse kan verliezen. Maar dat is een enorme beginnersfout neem ik aan?
En als ik uiteindelijk een groep van 12 nano rasbora en 12 galaxy rasbora neem. Dat zou toch wel kunnen? Rekening houdende met de grootte van de visjes. Of zou je dan zeggen, doe dan een groep van 24 van één soort?
Wat een prachtige aquarium!Ik heb zelf galaxy rasboras en espei en die gaan goed samen en zijn absoluut niet schuw
Bekijk bijlage 388353
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.