nieuwe TL 52liter bak


G

Gerbiee

Guest
hallo allemaal,

Mijn t8 buis van 46cm is aan vervanging toe. Ik twijfel alleen of ik een zelfde soort lamp er weer in moet plaatsen.

ik heb guppen en platys in de bak met een aantal makkelijke planten. Heb aardig wat last van bruine algen ondanks dat de bak niet in opstartfase is.

kunnen jullie me advies geven over de verlichting?
 
Weet je een kleurnummer van je lamp? misschien mooier om iets warmere of juist koelere lichtkleur te nemen bv
Wat betreft de alg kan je het beste ff een topic met foto aanmaken op de algenafdeling.
 
Zelf heb ik boven de 60cm bakjes de 840 hangen maar ja smaken verschillen. Ik denk dat de alg een andere reden heeft dan de kleur van je lampen.
Misschien is de bak te bevolkt of voer je wat teveel maar voor een algenprobleem kun je prima ook een topic aanmaken als je dat zou willen;)
 
er zit nu de standaard Hagen T8 Sun-Glo 15 w in die was bijgeleverd. Hij is 46cm lang.
 
Volgens mij moet er ook een standaard 15W in kunnen hoor. Die kun je bij de bouwmarkt kopen. Die passen hier in al mijn 60cm bakken en ik denk dat jij ook een 60cm hebt toch?
 
Overigens kan de hoeveelheid licht wel van invloed zijn op het feit dat je langdurig bruinalg hebt. Een tekort aan licht kan nl. ook zorgen voor bruinalg.
 
Overigens kan de hoeveelheid licht wel van invloed zijn op het feit dat je langdurig bruinalg hebt. Een tekort aan licht kan nl. ook zorgen voor bruinalg.

Daar zat ik dus ook aan te denken. Licht is aan tussen 15.00 en 23.00 uur. Dus dat lijkt me voldoende. Waardes er zijn ook in orde. Alleen de planten groeien ook niet geweldig.

Ik denk dat ik maar eens langs de bouwmarkt ga. Maakt het voor het aquarium nog verschil of ik warm/koud of neutraal wit neem?. En 15watt is ook voldoende?
 
De speciale plantenlamp van bv Dennerle is hetzelfde als de 830,840 is wat witter en dus verder omhoog van nummer nog koeler/witterder ;)
15 watt moet in principe voldoende zijn hoor.
 
Overigens kan de hoeveelheid licht wel van invloed zijn op het feit dat je langdurig bruinalg hebt. Een tekort aan licht kan nl. ook zorgen voor bruinalg.

Klopt, maar ik heb er hier 4 draaien met 15W met kleur 840 en in geen van alle 4 bruinalgen en dan heb ik de verlichting rond de 9,5 uur aan en daarbij veel drijvers. Geen bak is gelijk en vel hangt ook af van alle omstandigheden.
 

Terug
Bovenaan