Nieuwe tuin aanleggen inclusief Vijver


M

Mattyy_94

Guest
Hallo Allemaal,

Eerst zal ik mij even voorstellen ik ben Matthijs, 25 en nieuw bij de vijver hobby. Jaren heb ik aquairums gehad maar nooit de mogelijkheid om een vijver te houden.
Nu heb ik samen met mijn partner ondanks een huis gekocht en heb ik de kans om een vijver te gaan houden.

We zijn druk bezig om onze tuin aan te pakken, nu zijn de omstandigheden zo dat we niet buiten de deur kunnen dus zijn we vooral aan het nadenken/uitmeten en voorbereiden wat we nou willen.
In de bijlage heb ik het eerste ontwerp geplaats (deze is nog niet helemaal af). de positie van de Vijver is wel zo goed als vast (in tekening kleine vijverbak 350L).

We hebben voor nu gekozen voor een Vijverbak omdat er nieuwe zwarte grond in de tuin komt, welke nog moet inzakken, als we met zeil werken is de kans er dat dit inzakt?

Het idee voor de vijver is als volgt:
- Een vijverbak welke niet al te groot is.
- Een waterval(pomp/filter) om het water in beweging te houden.
- Aantal kleine visjes niet sterk vervuilde vissen, welke zouden we kunnen houden?
- Planten rondom de vijver (natuurlijke setting/biotoop).

We hebben 2 opties gevonden qua vijverbakken(Via marktplaats):
- https://www.vijverleven.nl/vijveraanleg/vijverbak/vijverbak-calmus-siii-350-liter
- https://www.vijverleven.nl/vijveraanleg/vijverbak/vijverbak-calmus-siv-530-liter

Zelf zou ik voor de grotere gaan, vanwege waterwaarders beter op pijl kunnen houden, mijn partner denkt hier anders over, "want dan wordt het zo lomp" (die moet ik nog zien te overtuigen haha.).
Wat zou een andere reden kunnen zijn om voor de grotere of juist toch de kleinere te kiezen? Of toch helemaal een andere type?

Ik ben benieuwd wat jullie van het idee vinden en/of jullie nog andere tips voor ons hebben.

Groet,

Matthijs
 

Bijlagen

  • Tuin_Ontwerp_Plattegrond.jpg
    Tuin_Ontwerp_Plattegrond.jpg
    425.6 KB · Weergaven: 210
  • Tuin_Ontwerp_Vijver.jpg
    Tuin_Ontwerp_Vijver.jpg
    159.6 KB · Weergaven: 235
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Qua vijver denk ik dat folie ook wel kan, zeker als je EPDM (rubber) gebruikt. Dat spul moet theoretisch 300% uitrekbaar zijn, dus tegen eventuele verzakkingen moet het bestand zijn dunkt me. Nadeel is alleen de prijs van epdm, dit ligt toch al gauw 2 a 3x zo hoog als een PVC folie. Voordeel van folie is wel dat je je eigen vormen kunt bedenken ipv vast te zitten aan voorgevormde bakken.

Succes ermee!
 
Leuke plannen!

Ik zou voor de grotere van 530 gaan, en dat is puur om de afmetingen. Kwa vissen zit je al gauw vast aan goudvissen, en die hebben minimaal 2 meter zwemruimte nodig en 100 liter per vis. Maar ik ben zeker geen vijverexpert dus als er andere vissen in kunnen dan hoor ik het graag. :DD Daarnaast geldt vaak hoe meer watervolume hoe stabieler de waterwaardes zijn. En je kan er iets meer vissen in kwijt, ook leuk natuurlijk. En voor je partner: een grotere vijver is veel leuker te decoreren om de randen heen (passen meer mooie stenen en planten omheen!)
 
Vijver minstens 75 cm diep ivm afkoeling/bevriezing in de winter. Anders heb je kans dat je ingevroren vis krijgt.
 
Als je wat kleinere velle visjes wil, kan je ook goudelritsen nemen. Deze zijn vaak goedkoop, en ze zijn heel leuk om naar te kijken.
Vanwege het formaat kan je een iets grotere groep nemen, en ze zwemmen veel aan de oppervlakte. Ze planten zich wel snel voort, maar ze worden ook niet zo oud.
Het zijn ook best vissen die wel wat kunnen hebben, en bij mij hebben ze allemaal de winter overleefd.
 
@Kikkervis Thanks voor de tip, ik ga er overna denken want dit geeft uiteraard wel meer vrijheid.

@FemkeNikita Ze is over, haha het mag de grotere worden haha, ik hou jullie op de hoogte helemaal als we de vijver gaan maken.

@Fozzy Laten we dat maar niet doen :brk , de vijverbakken zijn alleen niet zo diep, dus dan wordt het toch met folie, of elk jaar met een netje de vissen uit de vijver en in een aquarium stoppen.

@Reitse1266 Goudelritsen lijken mij super leuk, had deze al voorbij zien komen op internet. Daarnast wil niet te groten vissen, omdat je dan al snel tegen een limiet aanzit. een klein schooltje lijkt mij dan ook een betere keuze.
 
We zijn weer een stap verder, mooie bak op de kop weten te tikken inclusief een pomp. Uiteindelijk wel voor een bak gegaan, want in de grond zat te veel rommel de bewoner voor de vorige bewoner heeft er een vuistort van gemaakt..

We kwamen dit tegen toen we de tuin gingen omspitten en voorzien van een laag nieuwe aarde. Er lag onder ongeveer 20 cm grond nog een oude vijver (PVC doek), met daarin oww jawel een stuk of 30 stoeptegels..
IMG_20200408_074010.jpg

En heel veel andere rommel zoals oude badkamer tegels, bloempotten, plastic tasjes etc.. Gelukkig hebben we nu voor zover we het weten alles eruit :giggle: Als we doek zouden willen, zouden we eerst een groot stuk moeten afgraven en nieuwe grond moeten storen om er zeker van te zijn dat niets het zeil kan lek maken. Voor nu gaan we mede om die reden voor een stevige vijverbak.

Morgen gaan we de bak plaatsen, we hebben al het één en ander voorbereid zodat we morgen lekker bezig kunnen.


De bak, Iris sIII Ubbink (530L)
IMG_20200411_172532.jpg

Pomp en aantal slangen voor de waterval. AquaKing
IMG_20200412_123456.jpg


Wateval filter, van superfish.
IMG_20200412_123500.jpg

Flink wat stenen voor de waterval, en randen van de vijver
IMG_20200411_172454.jpg

Aantal stepping stones, ook voor de waterval, hier gaan we ook een pad en terras van maken zodat we 1 geheel krijgen.
IMG_20200411_172458.jpg


Zakje vijversubstraat, voor en goede start.
IMG_20200412_123508.jpg

Tot zover de update haha, hopelijk ergens deze week meer foto's van de geplaatste vijver en waterval.

Fijne paasdagen!
 
Woaw, wat een prachtig topic is dit om te volgen zeg. Het leest prettig en is bijzonder interessant! Ook de mooie en duidelijke foto's zijn erg welkom. Ik volg dit topic graag met heel veel plezier! :petjeaf:

Gefeliciteerd met jullie woning ook trouwens! :DD
 
Dit weekend hebben we niet stil gezeten, hieronder het resultaat.

ingegraven en waterpas gemaakt.
Bak_Plaatsen.jpg


Vijver gevuld, op naar de beekloop.
vijver_Gevuld.jpg


De basis van de beekloop, deze hebben we gaande weg nog wat aangepast, helaas niet genoeg zand om er een mooie heuvel van te maken.
Dus nu is het meer een vulkaan :ROFLMAO:, maar dit gaan we in de loop van deze week fixen.
Waterval_Aanleg.jpg


Extra stenen opgehaald voor de beekloop(water aan zijkant van de stenen komt van het afspoelen).
Extra_Stenen.jpg


Watervalfilter en vijverdoek op z'n plek, lekker puzzelen waar de stenen moeten en alvast een test run om te zien waar het water heen wil.
Waterval_aanleg_02.jpg


Yes helemaal gelukt, alle stenen liggen zoals we willen, nu 2 weken indraaien dan tijd voor planten.
Vijver_en_Waterval.jpg


Filmpje van de beekloop.
 
Als je kleine mooie visjes wil voor in dat bakje, Ga op zoek naar Notropis chrosomus. In de winkel zijn ze vaak serieus aan de prijs maar bij de hobbykweker kan je er veel goedkoper vinden. Ze zijn hun geld meer dan waard.
 

Bijlagen

  • 2017-05-27 12.53.03.jpg
    2017-05-27 12.53.03.jpg
    178.9 KB · Weergaven: 174
Als je kleine mooie visjes wil voor in dat bakje, Ga op zoek naar Notropis chrosomus. In de winkel zijn ze vaak serieus aan de prijs maar bij de hobbykweker kan je er veel goedkoper vinden. Ze zijn hun geld meer dan waard.
Woow die zijn zeker gaaf, dat ga ik onthouden, de bak laat ik eerst even een paar maand indraaien voordat ik er vissen in doe.
 
Ik zou er gelijk planten inzetten. Waterpest en andere zuurstofplanten vooral Ook.
je hebt groot kans dat als jet mooi weer gaat worden en wat warmer dat de algen ook gelijk toeslaan.en dat wil je niet.
 
Ik zou er gelijk planten inzetten. Waterpest en andere zuurstofplanten vooral Ook.
je hebt groot kans dat als jet mooi weer gaat worden en wat warmer dat de algen ook gelijk toeslaan.en dat wil je niet.
Oww dat is wel een dingetje inderdaad, bij de vijverwinkel werdt geadviseerd eerst de bak 2 weken te laten draaien dan het water laten testen en als de waardes goed zijn kunnen er planten in. Omdat deze anders snel dood kunnen gaan?
 
Oww dat is wel een dingetje inderdaad, bij de vijverwinkel werdt geadviseerd eerst de bak 2 weken te laten draaien dan het water laten testen en als de waardes goed zijn kunnen er planten in. Omdat deze anders snel dood kunnen gaan?
Een nieuw gestart aquarium vul ik altijd wel direct met flink wat planten. Dit doe ik om alg niet de overhand te laten nemen. Het is dan wel van belang dat je ook direct wat plantenvoeding gaat toevoegen om geen tekorten te laten ontstaan in de voedingsstoffen. Als er wel tekorten zijn krijg je namelijk alsnog last van algen. Om de bacteriën een handje te helpen verkruimel ik zelf altijd wat vlokvoer dat ik in de bak gooi bij de start. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :petjeaf:
 
Een nieuw gestart aquarium vul ik altijd wel direct met flink wat planten. Dit doe ik om alg niet de overhand te laten nemen. Het is dan wel van belang dat je ook direct wat plantenvoeding gaat toevoegen om geen tekorten te laten ontstaan in de voedingsstoffen. Als er wel tekorten zijn krijg je namelijk alsnog last van algen. Om de bacteriën een handje te helpen verkruimel ik zelf altijd wat vlokvoer dat ik in de bak gooi bij de start. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :petjeaf:
Ja precies, ik vulde mijn aquarium ook altijd met planten vanaf de start, dan zou het met een vijver niet anders moeten zijn. Deze week maar een aantal planten opsnorren :)
 
inmiddels is het weer een maand geleden sinds de laatse update dus het is hoog tijd voor een update. De tuin en vijver zijn inmiddels zo goed als af. Hier en daar moeten we nog wat kleine dingen afmaken, maar we zijn nu al super blij met wat het geworden is. We hebben ons ook best goed aan de plattegrond gehouden haha :DD.

Uiteindelijk is het een Japanse tuin geworden, dit hebben we besloten toen we op zoek gingen naar planten.
Helaas is de vijver veel te klein voor Koi's deze horen eigenlijk wel in een japanse tuin thuis. Maar gelukkig lijken Sarassa's op Koi's, Dus hebben we er een paar gekocht en ze doen het super :cooll:

Hieronder een aantal foto's welke ik vanmiddag heb geschoten.

Vijver + beekloop (zijaanzicht)
20200524_1713-5.jpg


Beekloop
20200524_1713-6.jpg


Zicht op vijver vanuit huis
20200524_1714-4.jpg


Zicht op vijver vanuit de overkapping
20200524_1715-3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Woaw, ik vind het echt prachtig geworden!
Mijn complimenten hoor. :petjeaf:
 
Woaw, ik vind het echt prachtig geworden!
Mijn complimenten hoor. :petjeaf:
Dankjewel we zijn er ook super blij mee, de zomer mag komen!
 

Terug
Bovenaan