Nieuwe uitdaging: 180x60x52


H

Hanske1988

Guest
Hallo iedereen,

Ik ga eindelijk mijn droomaquarium bestellen.
Het wordt er eentje van 180x60x52 van 500 liter.
Er komt nog een bioloog van 150 liter onder.

Het wordt een open bak met dus een waterhoogte van ongeveer 50 cm.
Inrichting gaat Zuid-Amerikaans worden. Heb hier al een mooi stuk hout liggen met takken die uit het aquarium zullen komen.

Nu ben ik eens aan het kijken welke vissen en planten ik erin ga plaatsen.

Nu ga ik enkele vissen van mijn oude aquarium zeker overplaatsen in mijn nieuwe bak:
- School roodkopzalmpjes: dit zijn nu 15 stuks, maar tot hoeveel zou ik deze kunnen uitbreiden? Dacht aan een 50 stuks in totaal.
- 3x albino ancistrus (L144)
- 1x L134
- Dan heb ik nog enkele appelslakken.

Ik zou graag een koppel (of harem) als grote blikvangers in het aquarium plaatsen.
Nu mijn ervaring met cichliden is beperkt, dus hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Ik dacht aan de heros severum. En dan in koppel of harem? Is dit een goed idee in combinatie met de andere vissen.

Verder wil ik nog een groepje corydoras op de bodem plaatsen, maar welke soort, daar ben ik nog niet over uit. En hoeveel?

Eventueel nog een L-nummer erbij. Maar ik denk dat de bak met deze vissen al vrij vol gaat zitten.

Al jullie input, ideeën en hulp is altijd welkom.

Hans
 
heros severum kan zeker, ik heb ze ook gehad. Het zijn erg vriendelijke vissen. Persoonlijk vind ik een koppel mooier.
Dit was mijn heros. Voor cory's zal ik een lekker grote groep doen. Roodkopzalm uitbreiden zou ook goed kunnen alleen misschien is 50 een beetje veel.

DSC_0330.JPG
 
Een open tropisch aquarium zorgt voor een flinke verdamping van water en is gunstig voor het ontstaan van schimmels in je huis, helemaal bij een bak van 180 cm lang. Daar zou ik nooit aan beginnen. Ik heb een dergelijke bak in Utrecht gezien, het water droop van de ramen naar beneden, de lucht was er muf en ongezond.

Ancistrussen kweken erg gemakkelijk en zijn soms aan de straatstenen niet kwijt te raken. Kijk eens naar Sturisoma’s, Peckoltia of Farlowella. Prachtige vissen die je ook overdag gewoon ziet.

Succes met je aquarium, een goed begin is het halve werk.

Hobbygroet Jos Hut
 
Wat Jos al zegt is de verdamping enorm, wat dus ook betekend dat het waterpeil in het pompvak van je bioloog heel rap daalt.
even een keer niet opletten (aanvullen) en je draait je pomp aan gort omdat die droog gelopen is (waterpeil in je pompvak daalt makkelijk 5+cm per dag bij een open aquarium, zelf ondervonden :)).
hebben we t ook nog over springende vissen...

wat versta jij onder een roodkopzalm? Hemmigramus bleheri?
die had ik ook ik mijn bak zitten met Heros severum, namate de Heros groter werden werd de groep zalmen steeds kleiner... 3x raden :)

Tenzij je voor rimless gaat, zal je nooit 50cm waterhoogte overhouden.

ik zou je ideeën dus nog even goed overzien.
 
Bedankt voor de input jongens.

Qua verdamping, daar heb ik ook al aan gedacht. Moest het een probleem vormen, kan ik altijd nog een dekruit toevoegen.
Het dalende waterpeil gaat geen probleem zijn, omdat ik een automatisch waterverversingssysteem ga gebruiken.

En het wordt inderdaad een rimless aquarium, dus 50cm waterhoogte ;).

De ancistrussen heb ik al in mijn huidige bak zitten en die verhuizen zeker mee.
Mijn vrouw heeft ze destijds uitgekozen en ze is eraan gehecht :).

Ik bedoelde inderdaad Hemigrammus bleheri. Dat is uiteraard een zorg dan. Hebben jullie misschien andere suggesties voor een schooltje?
Of een andere cichlide-soort die wel overweg kan met een schooltje roodkopjes?
Ik vind die roodkopjes namelijk erg leuke vissen. Heb al verschillende scholenvisjes gehad, maar deze vinden we tot nu toe het leukste.

Ik wil nog steeds graag een grote blikvanger in het aquarium, maar dat hoeft niet perse de Heros severum te zijn. Ik sta open voor suggesties.

Alvast bedankt voor de info.
 
Leg die dekruit er gelijk maar op : voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik heb zelf een 1.80m aquarium gehad met een druppelverversing en bioloog. Die draaide op 10 liter per uur om de verversing vol te houden die nodig was.
de hoeveelheid vocht die daar vanaf komt (ook van je bioloog) is enorm. Ik adviseer je (net zoals anderen) het aquarium meteen af te sluiten.
En je bioloog zou ik ook met dekruiten afsluiten.

Vergeet niet dat het niet alleen water maar ook erg veel stroom scheelt aangezien je met verdamping ook erg veel warmte verliest. Je kunt uitgaan van 1,5x zoveel wattage nodig om het aquarium op temperatuur te houden als je hem niet afdekt. Een Bioloog en druppelsysteem zorgt ook voor temperatuurverlaging wat dus nog meer stroom kost. Dit kan op jaarbasis honderden euro's schelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok dat is dus duidelijk, ik moet absoluut voor een dekruit gaan. Jammer, want zo een open aquarium met uitstekende takken heeft wel iets.
 
Als een open aquarium succesvol zou zijn dan hadden liefhebbers dat veel vaker in hun huizen staan. Dat is nauwelijks het geval door alle problemen die het geeft in huis. Heb je hier toch eat mee dan moet je nog niets aanschaffen maar je grondig gaan verdiepen in het houden van een paludarium. Een aquarium met een landgedeelte daarboven. Dat is prachtig maar niet eenvoudig om te realiseren.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ben benieuwd naar het resultaat. Houd ons op de hoogte
 
Ok dat is dus duidelijk, ik moet absoluut voor een dekruit gaan. Jammer, want zo een open aquarium met uitstekende takken heeft wel iets.

Ik denk dat je een verstandige beslissing neemt, en wie weet maak je alsnog eens de stap naar een paludarium zoals Jos benoemde.

Heb je al een bak besteld of gekocht?
 
De bak is nog niet besteld, maar dat gaat normaal gezien deze week wel gebeuren. Ben nog even aan het wachten op een paar aanpassingen in de offerte.
Spannend :Dk
 
Dit is trouwens mijn huidige bak (Dubai 80):

 
Waarom neem je niet een Trofis Colisa, of nog mooier, een trofis Puntius?
 
Omdat ik persoonlijk die aquaria en meubels meestal gewoon niet mooi vind.
Ik ga nu mijn meubel zelf afwerken in steigerhout, past dan perfect in mijn interieur.
En dan kan ik ook kiezen voor een overloop met bioloog. Zodat er zo weinig mogelijk techniek in het aquarium zelf te zien zal zijn.
 
Iemand trouwens nog tips ivm met verlichting? Het oorspronkelijke idee is om enkele hanglampen erboven te hangen.
Zoiets in de stijl als onderstaande foto.
Maar ga ik dan genoeg licht hebben? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

 
Dat werkt alleen als je een open bak hebt denk ik, anders houden de dekplaten die snel onder het kalk zitten dor condens, teveel ligt tegen.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je voor inrichting gaat kiezen. Als je een cichlide bak neemt is dat prima te doen maar voor een plantenbak moet je wel heel veel watt ophangen. En dat straalt dan natuurlijk ook uit naar de rest van je kamer...
 
Zie hier een voorbeeld, en luister wat hij rond 6.20 minuten zegt.
 
Bedankt voor de hulp OrionPax ;), hier heb ik weer wat aan. We gaan weer aan het denken :)

Ik wil er toch wel wat planten in houden, dan denk ik vooral aan echinodorus-soorten, valisneria, cryptocoryne-soorten.
 
Voor de vissen denk ik aan volgende samenstelling:
- 50x Hemigrammus bleheri
- 15x Corydoras (soort nog te kiezen)
- 3x Ancistrus (die verhuizen van mijn huidige bak)
- 1 koppel Heros severum
- 1x L134 (verhuist ook van mijn huidige bak)

De Roodkopzalmpjes zijn een risico met de Heros, maar ik neem het risico wel. Ik denk als ik de roodkopjes eerst goed laat groeien en dan pas de Heros toevoeg, dat het wel zal lukken.
50 stuks moet wel lukken denk ik, of vinden jullie dit teveel?

En verder, hoe zit het met slakken? Ik vermoed dat de Heros deze ook wel zullen lusten?

Verder nog suggesties qua visbestand? Nog een ander koppeltje ofzo?
Of nog een extra L-nummer?
 
Hero's zijn naar mijn ervaring echt heel vriendelijk. Ze zullen geen slakken pakken en ik vermoed dat ze je vissen ook met rust laten.

50 lijkt mij wel veel trouwens
 
Bedankt voor de info ;).

Goh, ik heb vroeger altijd geleerd: 1cm vis per liter water. Als ik dit uitreken, zit ik net onder de 500cm vis.
Vandaar dat ik voor 50 stuks wilde gaan. Maar correct me if i'm wrong :)
 
Ik zou dan eerder nog een school van wat andere vissen nemen. Waarom neem je geen manen ?
Dan 25 roodkopjes en 8 maanvissen bijvoorbeeld.
 
50 roodkoppen kan prima in een bak als dit, meer ook nog wel.

Maar ik blijf erbij en heb het zelf meegemaakt: ze worden voer.
 
Ik wil een grote groep om een mooie school te hebben. Ik hou er niet van om teveel verschillende vissen in een bak te hebben.
Grotere groepen van 1 soort vind ik mooi om te zien en brengt volgens mij rust in de bak.
Maanvissen spreken me helemaal niet aan. Deze heb ik, net als discussen, nooit wat gevonden.

RichD1011: Heb je dan je roodkoppen vervangen door een andere schoolvis?
 
De bak is besteld, nu is het een maand ongeduldig afwachten :).

Ondertussen kan ik nog uitzoeken wat ik ga doen met de verlichting.
 
Ik wil een grote groep om een mooie school te hebben. Ik hou er niet van om teveel verschillende vissen in een bak te hebben.
Grotere groepen van 1 soort vind ik mooi om te zien en brengt volgens mij rust in de bak.
Maanvissen spreken me helemaal niet aan. Deze heb ik, net als discussen, nooit wat gevonden.

Je kan ook eens kijken naar Boesemanies, of vind je die ook niet mooi?
Die scholen ook erg mooi en zijn wat groter dan roodkoppen.

Ik wil niet drammen hoor, neem alleen de mening van @RichD1011 serieus...
 
Ik begrijp het wel hoor :). We zouden het alleen erg jammer vinden om de roodkopjes die we nu al hebben, weg te moeten doen.
Daarom had ik al gezocht naar een vriendelijke cichliden-soort, zodat ze deze visjes met rust zouden laten. We dachten het met de heros severum gevonden te hebben.

Die boesemanies vind ik op zich wel leuke vissen, ik bekijk het zeker eens ;)
Aan hoeveel stuks denk je dan voor mijn aquarium?
 
Of een hyphessobrycon bentosi white fin of iets? Is een hoger model vis wat wat minder snel als voer zal eindigen
 
Goede tip, zijn ook erg leuke visjes. Ik ga het eens met de vrouw bespreken ;). We hebben nog veel denkwerk voor de boeg.
 
Een stuk of 10 kan makkelijk!
 
Hoe zouden jullie de verlichting aanpakken boven een bak met een dekplaat?
Zoals OrionPax al aangaf, houdt de condens op de dekplaat veel licht tegen?
 
Hoe zouden jullie de verlichting aanpakken boven een bak met een dekplaat?
Zoals OrionPax al aangaf, houdt de condens op de dekplaat veel licht tegen?
Water kan m.i. hoogstens bijdragen aan een kleinere dispersie waardoor op bepaalde plekken (afhankelijk van de positie waar het licht oppervlakte raakt onderwater) een focuspunt kan ontstaan. Denk aan een vergrootglas waarmee je een blaadje verbrandt maar dan minder ernstig. Dat kan wellicht algenproblemen geven. Dit kan worden voorkomen door de afstand tot de waterdruppel te vergroten, m.a.w. de lichtbron ophangen en niet erop leggen. Maar ik geloof niet dat dit een groot probleem is, ik denk gewoon hardop.
 
Mijn ervaring is dat er door de condens ook veel kalkaanslag op komt en dat houdt licht wel tegen (en is niet mooi)
Dus regelmatig de kalk eraf halen...
 
Ok, bedankt voor de respons mannen.
 

Terug
Bovenaan