Nieuwe uitdaging 400liter


F

Fishblub

Guest
Goeden dag allen,

Zal me eerst ook hier even snel voorstellen voor ik meteen van alles begin te vragen. Ben 30 jaar. Woon in heerhugowaard.
Heb nu sinds 2 jaar een aquarium, begonnen met een een 60liter bak en nu ondertussen de juwel 240. In het begin gewoon begonnen dan dacht ah easy. Toch al gaande weg hoop geleerd en geïnvesteerd en geleerd en toch wel wat meer bij komt kijken.. Maar uiteindelijk met hulp van berichten op dit forum en internet draait lekker en gaat zn gangetje. En nu een mooie nieuwe hobby rijker.

De reden dat ik een andere bak wil is niet omdat ik perse groter wil. Maar door herinrichting van het huis moet mijn aquarium op een andere plek. Nu na kleine discussie met de vrouw des huizes die de bak eigenlijk wel weg wou. Toch een compromis gesloten.

Ik heb best veel vragen en stel ze hier omdat ik niemand hier in de buurt weet die er verstand van heeft. En eerlijk advies wilt geven. Zal ze daarom ook allemaal in 1 post zetten, word misschien lang verhaal excuus! Maar hoop dat er mensen zijn die dit leuk vinden om te volgen en er soort van samen wat moois van te maken!
Zal dus ook foto's plaatsen als ik eenmaal begonnen ben!

Er mag een aquarium blijven onder voorwaarden.

De bak moet op het nieuwe dressoir passen (ikea) 180 breedte*40 diepte*103 hoogte
De bak moet tegen de muur geplaatst worden.
Moeten meerdere planten in dus meer groen. ( Prima!)

Best goed vanaf gekomen toch?

De bak mag dus groter worden!

Kom ik meteen op eerste probleem. Die ikea kast gaat natuurlijk nooit het gewicht van een bak dragen van de 160*40*70 bak. Ik wil de bak niet 180 doen want vind klein beetje ruimte over op de kast wel mooi.

Dus heb ik besloten om de kast zelf te maken van dikker materiaal en dan enkel de deurtjes van de ikea te gebruiken. Zodat hij matcht met de andere kast die we al hebben.

Daar komt mijn eerste vraag aan de mensen hier die hopelijk ervaring hebben met onderstel bouwen. Ik zal een schets tekening bijvoegen. Alle witte panelen worden dus van multiplex.

Ik zelf dacht de kast te maken van 18 mm multiplex (al gegrond).

Nu de vraag of dit dik genoeg is? of moet ik naar de 22?

Als de kast eenmaal gelukt is zal ik een nieuwe bak gaan bestellen. Dit omdat de juwel met zijn 46 cm niet past. Tevens heb ik de panorama. En op de nieuwe plek vanaf de bank er vooral via de kop kant er in gaan kijken. dus dan wil ik liever een rechte bak.

Dat brengt mij op het volgende punt dat ik wil vragen. Omdat het aquarium strak tegen de muur komt te staan heb ik geen ruimte meer voor de slangen van het filter achterlangs te doen. Nu twijfel ik tussen 2 opties.

Of een binnenfilter (bio box 3) Niet heel mooi maar wel praktisch. Behouden we meer kastruimte.

Of een droogkamer laten maken. Ik zelf heb daar geen ervaring meer Enkel moet ik dan nog wel eea aan de kast knutselen want bovenste deel vd kast zal open blijven. (foto planner). Of de slagen buitenom laten lopen (foto) dan de slagen en buizen in de witte kap maken. Enkel zal die dan niet ook aan de linkerkant komen omdat dat de kopsekant word.


Nu denk ik dat een droogkamer met potfilter misschien handiger is. Aangezien ik dan geen nieuw filter hoef te kopen.

Tevens zou ik graag bodemverwarming in de bak plaatsen.

Als ik eenmaal verder met de bak ga heb ik nog wat vragen over de plaatsing van aanzuiging etc. Maar eerst maar een beginnen met bouwen vd kast. Mochten er nog vragen zijn of niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag! En zal het dan toelichten!

Alvast bedankt voor de mensen die dit hele verhaal gelezen hebben! En hoop dat jullie me van goede adviezen kunnen voorzien!

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • aqua kast .pdf
    88.4 KB · Weergaven: 256
  • auqa kast met deur.pdf
    82.2 KB · Weergaven: 326
  • Buizen buiten aqua.pdf
    121 KB · Weergaven: 179
Als je toch voor maatwerk gaat zou ik voor een overloop met droogkamer gaan
 
Met die maten zal het zo goed als zeker maatwerk moeten worden.

Standaard bakken van deze breedte of hoogte zijn meestal 50 cm diep of zelfs 60...

Succes met de bouw in elk geval
 
Oh ja... ik zou zeker geen biobox doen.

Ze zijn lomp groot, maken behoorlijk wat herrie en verstoppen snel.

Daarnaast moet je de cassettes vaak vervangen. Of openbreken en zelf vullen zoals meeste hier :engel:
 

Terug
Bovenaan