Wat is er nieuw

Nieuwe uitstromer gemaakt

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
IMG_0217.JPG
In de stijl van @biljoenblik heb ik een uitstromer gemaakt, aangezien ik de stroming nog steeds niet goed kreeg. Spraybar, breedstraler, alleen de uitloop - het was het allemaal net niet. Dus buis etc. van de Wildkamp laten komen en het bovenstaande met Bison Hard PVC lijm in elkaar geknutseld. Alles zat (zoals dat gaat met die lijm) vrijwel direct muurvast, alleen de uitlopen zijn nog volledig draaibaar voor het regelen van de richting van de stroming. Enige punt is nog even wanneer ik hem kan plaatsen. Bison geeft aan dat het na 10 minuten vast zit, maar specificeert geen verdere uithardtijd. Houdt dit in dat ik hem dan ook direct kan plaatsen als de lijmlucht weg is?

mij is verteld zodra de lucht weg is maar minimaal 48uur wachten.

Da’s best lang... Ben nog even aan het googlen geweest en kwam op een zeewaterforum tegen dat je het vrijwel direct kon gebruiken....

nouja ik zou zeggen beter het zekere voor het onzekere. zit ook geen haast achter neem ik aan? bak draait nu nog gewoon zoals die altijd deed.

maar je leest idd veel verschillen.

10min
6uur
24uur
48uur

Ik heb zelf 24 uur aangehouden. Het oplosmiddel ethylacetaat vervliegt snel.

Bekijk bijlage 46909 In de stijl van @biljoenblik heb ik een uitstromer gemaakt, aangezien ik de stroming nog steeds niet goed kreeg. Spraybar, breedstraler, alleen de uitloop - het was het allemaal net niet. Dus buis etc. van de Wildkamp laten komen en het bovenstaande met Bison Hard PVC lijm in elkaar geknutseld. Alles zat (zoals dat gaat met die lijm) vrijwel direct muurvast, alleen de uitlopen zijn nog volledig draaibaar voor het regelen van de richting van de stroming. Enige punt is nog even wanneer ik hem kan plaatsen. Bison geeft aan dat het na 10 minuten vast zit, maar specificeert geen verdere uithardtijd. Houdt dit in dat ik hem dan ook direct kan plaatsen als de lijmlucht weg is?
Mooi ding, goed gemaakt!

Dank je, Ben! Ben er zelf ook erg tevreden over en denk nu (maar dat is natuurlijk altijd achteraf...) ‘Waarom heb ik niet alles in pvc gedaan??”. Maar ja, nu dat nog aanpassen is geen optie, want ik kon al nauwelijks nieuwe slangen door de droogkamer wurmen bij het aansluiten van de nieuwe co2 set. Iets met niet volledig parallele gaten in bak en kast... Een compleet gemonteerde pvc installatie kan ik dus wel schudden, want de boel in de kast aan elkaar plakken wordt hem ook niet. Maar goed, het loopt met de slangen ook prima, alleen het aansluiten van de Eheim buis op deze nieuwe buis wordt nog even een dingetje. Hopelijk is de slang flexibel genoeg om het zonder knikken te doen.

Zal morgen eens een verversing doen en dan hem aansluiten. Kan ik direct zien hoe de verdeling over de uitlopen is. Wordt vervolgd...

en hoe weet je of dit wel gaat werken dan?
Ziet er op zich mooi gemaakt uit, maar komt er uit alle 3 de uitstromers evenveel water.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook van het uit proberen, maar vraag het me af.

Dat wordt een kwestie van experimenteren. Door stukjes slang in de uitstromers te doen kun je de doorstroom beperken en daarmee het water verdelen. Ik heb eigenlijk hetzelfde gemaakt als Biljoenblik en Fozzy en bij hen werkt het ook...

Dank je, Ben! Ben er zelf ook erg tevreden over en denk nu (maar dat is natuurlijk altijd achteraf...) ‘Waarom heb ik niet alles in pvc gedaan??”. Maar ja, nu dat nog aanpassen is geen optie, want ik kon al nauwelijks nieuwe slangen door de droogkamer wurmen bij het aansluiten van de nieuwe co2 set. Iets met niet volledig parallele gaten in bak en kast... Een compleet gemonteerde pvc installatie kan ik dus wel schudden, want de boel in de kast aan elkaar plakken wordt hem ook niet. Maar goed, het loopt met de slangen ook prima, alleen het aansluiten van de Eheim buis op deze nieuwe buis wordt nog even een dingetje. Hopelijk is de slang flexibel genoeg om het zonder knikken te doen.

Zal morgen eens een verversing doen en dan hem aansluiten. Kan ik direct zien hoe de verdeling over de uitlopen is. Wordt vervolgd...

Het pvc systeem moet je ook in deel stukken maken.

Zo heb ik destijds het kast gedeelte met de kranen in een stuk gemaakt. Dan het gedeelte in de bak, aanzuig en uitstroom.
En de verbinding tussen deze 2. Als alles goed past. Hoef je op het laatst maar een paar lijmverbindingen te maken.

Je zult wel eerst de slangen uit de droogkamer moeten halen. En deze tijdelijk anders aansluiten.
Dan kun je het pvc in de droogkamer aanleggen.
Vervolgens de delen verbinden. Als de verbindingen droog zijn. Dan kun je het filter aansluiten op het pvc.

Omdat pvc ook helemaal naar wens is te maken, heb je misschien de droogkamer niet nodig. En ga achterlangs.

Maar goed, jij kent je situatie. Ik niet natuurlijk.

Ik heb geen fotoalbum gemaakt omdat ik van mezelf weet dat ik dat toch niet bij ga houden, maar dit vraagt om een paar plaatjes ter toelichting. 🙂

De bak is volledig ingebouwd in een maatwerk wandmeubel en ik heb de linker onderkast voor de techniek. Die onderkast is via een gat verbonden met de droogkamer en omdat de bak strak tegen de achterwand van de kast staat kun je er niet achterlangs. De plank boven de bak kan er wel uit, maar daar heb je dan niet voldoende ruimte om een lange (bak is 60 hoog) buis door te steken. Misschien dat dat van onderaf wel kan, maar dan zou ik boven de bak moeten gaan lijmen.

Sowieso heb ik door de combinatie van gat en droogkamer niet veel meer ruimte dan nodig is voor de 16/22 slangen van de Eheim en ik heb de indruk uit de verschillende pvc topics dat je eigenlijk wel naar 25 of 32mm aan en afvoer moet. De vraag is of ik dan nog wel voordeel van pvc heb, ook omdat ik niet met doseerpompen oid wil werken.

Overigens zou het (als het zou kunnen) wel een leuk project zijn en heb ik nog zo’n 3 meter buis liggen....

IMG_0219.JPG
IMG_0218.JPG
IMG_0220.JPG
IMG_0221.JPG
IMG_0222.JPG

Dat maakt het zeker een stuk duidelijker!

Mooi aquarium trouwens!!

Als je slechts een pomp hebt, dan heb je geen erg dikke buizen nodig.

Een 20mm pvc buis heeft intern 17mm.
Een 25mm pvc buis heeft intern 21mm.
Een 16/22 slang heeft intern 16mm.

Omdat een slang van nature geen scherpe bochten kan maken, geeft deze relatief weinig weerstand.
Mits ook regelmatig schoongemaakt.

Omdat je met pvc toch vaak kleine (haakse) bochten maakt. Omdat je nu eenmaal strak wilt werken.
Compenseer je de haakse bochten door voor 25mm pvc te kiezen.

Maar als jij de mogelijkheid hebt om ruime 20mm bochten te gebruiken. Dus geen knietjes, maar een bocht.
Dan kun je met 20mm pvc uit de voeten.

Als je voor pvc gaat, koop dan kranen, die ook echt 20mm (of 25mm) doorgang hebben. Goedkope kranen hebben soms een kleinere interne diameter.

Dus voor pvc, moet je ff wat uitzoeken.

Zelf vind ik de kranen en de aftapkraan wel erg makkelijk.

Dat is wel een zeer mooie aquarium mijn complimenten daarvoor.:thumbs:
Wat zijn de afmetingen van die bak als ik vragen mag ?

En hij zit er in! Ik heb wel alle uitstromers kleiner moeten maken met 16/22 en 12/16 slang, zodat ik uit alle drie ongeveer gelijke stroming kreeg. En ik ben ook nog niet helemaal uit het loze stuk buis nar de laatste uitstromer. Ik heb namelijk het idee dat daar een hoop lucht in blijft zitten, die je er nauwelijks uit krijgt. Ik moest ook echt de eerste twee uitstromers dicht houden om de lucht uit de buis te krijgen, anders kreeg ik geen water uit de laatste uitstromer. Is dit een bekend fenomeen?
IMG_0224.JPG
IMG_0223.JPG

Kan het zijn dat je door deze manier minder stroming in je bak hebt dan met een spraybar die standaard bij geleverd zit bij een externe filter.
Ook een uitstroom mond heeft nog serieuze stroming aan het oppervlak want dat zie ik in mijn bakken,in de ene bak heb ik een uitstroom mond en in de andere bak heb ik 2 spray bars van 2 externe filters.

En hij zit er in! Ik heb wel alle uitstromers kleiner moeten maken met 16/22 en 12/16 slang, zodat ik uit alle drie ongeveer gelijke stroming kreeg. En ik ben ook nog niet helemaal uit het loze stuk buis nar de laatste uitstromer. Ik heb namelijk het idee dat daar een hoop lucht in blijft zitten, die je er nauwelijks uit krijgt. Ik moest ook echt de eerste twee uitstromers dicht houden om de lucht uit de buis te krijgen, anders kreeg ik geen water uit de laatste uitstromer. Is dit een bekend fenomeen? Bekijk bijlage 46990Bekijk bijlage 46991

Ik heb dat dode stuk buis op het einde ook. Omdat ik dit nodig had om het geheel mooi te kunnen bevestigen.
Het steund namelijk op de stabilisatie strip.
Mocht je na je laatste uitstromer die steun niet nodig hebben. Kan je het ook weg halen.

Aan het einde van dat dode stuk, heb ik een schroefdop. Want als ik mijn filter opstart moet de uitstroom boven water zijn. Anders gaat de lucht er niet uit. Dus ik draai die dop er dan vanaf.
Er komt geen water uit, tenzij ik 1 uitstroom dicht houd.
Meestal zet ik dat stuk buis vol water, en doe de dop dicht.

Ik heb de vernouwing zo weten te maken dat er uit alle 2 ongeveer evenveel water komt.
16/22 slang aanvoer. Straal is 8mm.

Oppervlakte cirkel is pi x straal x straal. Dus 3,14 x 8 x8 = 201

201 / 3 = 67

67 / 3,14 = 21

wortel 21 = 4,6

De straal van iedere uitstromer is 4,6, dus de diameter van iedere uitstromer moet dan ongeveer 9mm zijn.
Dan zou het watervolume ongeveer gelijk zijn. Zonder rekening te houden met druk.

Kan het zijn dat je door deze manier minder stroming in je bak hebt dan met een spraybar die standaard bij geleverd zit bij een externe filter.
Ook een uitstroom mond heeft nog serieuze stroming aan het oppervlak want dat zie ik in mijn bakken,in de ene bak heb ik een uitstroom mond en in de andere bak heb ik 2 spray bars van 2 externe filters.

Laat het minder stroming in de bak juist de reden zijn.
Dit is een soort lily pipe effect, maar dan verdeeld.

Is het mogelijk dat ik de darmen van de filters door midden snijd dicht bij de filter zelf en dat ik daar dan kraantjes tussen kan zetten om zo de stroming te verminderen of gaat dat de capaciteit van de filters dan belemmeren.

Is het mogelijk dat ik de darmen van de filters door midden snijd dicht bij de filter zelf en dat ik daar dan kraantjes tussen kan zetten om zo de stroming te verminderen of gaat dat de capaciteit van de filters dan belemmeren.

Dat gaat je filter niet leuk vinden.

Maar in bovenstaande neemt de hoeveelheid circulatie (water doorstroom) niet af. Alleen de kracht wordt eruit gehaald.

Ik heb dat dode stuk buis op het einde ook. Omdat ik dit nodig had om het geheel mooi te kunnen bevestigen.
Het steund namelijk op de stabilisatie strip.
Mocht je na je laatste uitstromer die steun niet nodig hebben. Kan je het ook weg halen.

Aan het einde van dat dode stuk, heb ik een schroefdop. Want als ik mijn filter opstart moet de uitstroom boven water zijn. Anders gaat de lucht er niet uit. Dus ik draai die dop er dan vanaf.
Er komt geen water uit, tenzij ik 1 uitstroom dicht houd.
Meestal zet ik dat stuk buis vol water, en doe de dop dicht.

Ik heb de vernouwing zo weten te maken dat er uit alle 2 ongeveer evenveel water komt.
16/22 slang aanvoer. Straal is 8mm.

Oppervlakte cirkel is pi x straal x straal. Dus 3,14 x 8 x8 = 201

201 / 3 = 67

67 / 3,14 = 21

wortel 21 = 4,6

De straal van iedere uitstromer is 4,6, dus de diameter van iedere uitstromer moet dan ongeveer 9mm zijn.
Dan zou het watervolume ongeveer gelijk zijn. Zonder rekening te houden met druk.

Oh, help, dit wordt hogere wiskunde en ik geef Engels...:stars: Sowieso is toch de diameter van elke uitstromer hetzelfde, aangezien het gelijke knietjes zijn? Volgens mij was het kleiner maken van de uitstromen (in mijn geval dus zelfs tot 12mm) enkel bedoeld om wat druk in de buis te creëren, waardoor niet al het water de eerste afslag neemt. Of zie ik dit verkeerd?

Ik ga dat laatste stuk er dan nog afhalen, want bij mij is het echt loos. Ik heb hem namelijk met zuignappen onder aan een stabilisatiestrip gehangen. Er op leggen wil bij mij niet vanwege de dekruiten, vandaar dat de uitstromen ook vrij diep hangen. Ik heb de buis afgesloten met een dop, omdat Wildkamp een onderdeel in backorder had en ik toch wou beginnen. Dat laatste stuk kan er echter alsnog aangezet worden, al werkt de huidige dop ook prima.

En nog even over bochten vs knieën: Maakt het nog verschil voor de doorstroom of ik 45 of 90 graden bochten zou gebruiken? En ik zag dat JBL en Tetratec alles met haakse bochten doen, heb je dan niet ook dat verlies tov de vloeiende bochten van Eheim? Ik ben namelijk al even bij de Wildkamp aan het kijken geweest, want als er 2 slangen van 22 mm door kunnen dan kunnen 2 buizen van 20 natuurlijk ook en ik heb toch vakantie... Kranen heb ik daar ook gezien, maar die hebben maar 15mm doorsnede bij een 20mm kraan. Dat lijkt me te weinig, of niet?

Dat gaat je filter niet leuk vinden.

Maar in bovenstaande neemt de hoeveelheid circulatie (water doorstroom) niet af. Alleen de kracht wordt eruit gehaald.
Ik heb in de bak waar de 2 spraybars zitten 1 naar boven gericht gehouden en de andere heb ik naar onder gericht dan is het wateroppervlak al minder in beweging,in de andere bak met de uitstroom mond kan ik er niets aan doen.

Oh, help, dit wordt hogere wiskunde en ik geef Engels...:stars: Sowieso is toch de diameter van elke uitstromer hetzelfde, aangezien het gelijke knietjes zijn? Volgens mij was het kleiner maken van de uitstromen (in mijn geval dus zelfs tot 12mm) enkel bedoeld om wat druk in de buis te creëren, waardoor niet al het water de eerste afslag neemt. Of zie ik dit verkeerd?

Ik ga dat laatste stuk er dan nog afhalen, want bij mij is het echt loos. Ik heb hem namelijk met zuignappen onder aan een stabilisatiestrip gehangen. Er op leggen wil bij mij niet vanwege de dekruiten, vandaar dat de uitstromen ook vrij diep hangen. Ik heb de buis afgesloten met een dop, omdat Wildkamp een onderdeel in backorder had en ik toch wou beginnen. Dat laatste stuk kan er echter alsnog aangezet worden, al werkt de huidige dop ook prima.

En nog even over bochten vs knieën: Maakt het nog verschil voor de doorstroom of ik 45 of 90 graden bochten zou gebruiken? En ik zag dat JBL en Tetratec alles met haakse bochten doen, heb je dan niet ook dat verlies tov de vloeiende bochten van Eheim? Ik ben namelijk al even bij de Wildkamp aan het kijken geweest, want als er 2 slangen van 22 mm door kunnen dan kunnen 2 buizen van 20 natuurlijk ook en ik heb toch vakantie... Kranen heb ik daar ook gezien, maar die hebben maar 15mm doorsnede bij een 20mm kraan. Dat lijkt me te weinig, of niet?

Van die kranen zou toch niet minder moeten zijn als de diameter van de buis.
Maar als het even kan en past. Zou ik toch proberen met 25mm te gaan werken. Zeker gezien de bochtjes. 2x 45 is ook 90. Alleen wel vloeiender dus beter voor de doorstroom. Echter neemt ook veel ruimte in.

Het zou me nog niet eens verbazen als 25mm zou passen, op basis van wat voelwerk vanmiddag, alleen heb ik nog zo’n 2,5-3 meter 20mm liggen. Wildkamp levert namelijk minimaal 4 meter en dat had ik voor mijn uitstromer niet echt nodig. Wat dat betreft zou 20 dus ideaal zijn, ook omdat de uitstromer ook 20 is.

Tja. Het zou zonde zijn als pvc geen verbetering geeft. Want ik denk dat als je 20mm gebruikt met de nodige kranen en bochten. Dat dit meer minder doorstroom geeft, als de huidige slangen.
Dan kun je het beter zo laten.

Ik heb vanmorgen zelfs 1 meter buis gehaald bij Wildkamp. Ze geven op de site toch aan dat je per meter kan kopen? Was nog een stuk van 16mm nodig voor de uitstromers.

De prijzen zijn inderdaad per meter, maar als je het online besteld (er is hier geen Wildkamp) dan krijg je 4 meter. 🙂

Maar het moet inderdaad wel een verbetering zijn, anders dan heb ik er nog niks aan.

Ik heb de Wildkamp op 10 minuten rijden zitten, dat is dan mn voordeel misschien. Heb via email besteld. Niet via website, en een dag later gehaald in de winkel, samen met de rest vd bestelling. Zit vlakbij de hoofdvestiging hier.

Bij ons zit er een wat verder weg, kan ik in de vakantie wel eens langs rjden om goed te kijken wat er is en wat de exacte maten zijn.

Nog even over de 25mm, want dat volg ik toch nog niet helemaal. Ik heb 1 Eheim Prof 4/600 op mijn bak draaien en daar komt er 100% zeker ooit een een bij, want dat gaat niet passen. Nu levert Eheim daar 16/22 aansluitingen bij en dat zal, lijkt me, zijn redenen hebben. Wanneer ik gebruik maak van 20mm buis, dan heb ik 17mm binnenmaat en met 25mm heb ik 21,2mm binnenmaat. Nu snap ik dat knietjes moeilijker doorstromen, maar gaat mijn filter wel voldoende druk leveren voor 25mm? In theorie haalt hij wel 1250l/u, maar in de praktijk natuurlijk niet. En hoeveel verlies zit er in 20mm vs 25 mm? Ik heb die tabel van Discuszolder gezien, maar die gaat over l/m en niet l/u.

En wat is het grote voordeel van kranen? Ik heb ze er nu namelijk ook niet tussen zitten, omdat de hele kop uit het filter gaat bij het schoonmaken.

Laatst bewerkt:
Bij ons zit er een wat verder weg, kan ik in de vakantie wel eens langs rjden om goed te kijken wat er is en wat de exacte maten zijn.

Nog even over de 25mm, want dat volg ik toch nog niet helemaal. Ik heb 1 Eheim Prof 4/600 op mijn bak draaien en daar komt er 100% zeker ooit een een bij, want dat gaat niet passen. Nu levert Eheim daar 16/22 aansluitingen bij en dat zal, lijkt me, zijn redenen hebben. Wanneer ik gebruik maak van 20mm buis, dan heb ik 17mm binnenmaat en met 25mm heb ik 21,2mm binnenmaat. Nu snap ik dat knietjes moeilijker doorstromen, maar gaat mijn filter wel voldoende druk leveren voor 25mm? In theorie haalt hij wel 1250l/u, maar in de praktijk natuurlijk niet.

De waterdruk blijft hetzelfde. Dat is natuurkunde. Druk kan ook uitgedrukt worden in meter water kolom.
Net zoals 1 Bar is 760 mm kwik.

Dus alleen de hoogte speelt een rol. En die blijft gelijk.

Hier een topic, wat ook mij deels te boven gaat. Maar hier staat veel in over druk, drukval, stroming, weerstand.

https://www.aquaforum.nl/threads/debiet-druk-en-pompen.100814/

Laatst bewerkt:
Als jij de filter vol laat lopen staat je retour slang op ten duur ook vol water toch? En daarna zet je het filter pa aan. Dat water komt vrij hoog dus de pomp hoeft het water nog maar een klein stukje verder te pompen.

Een opvoerpomp moet het wel door de gehele leiding pompen om het misschien wat duidelijk te maken

Als jij de filter vol laat lopen staat je retour slang op ten duur ook vol water toch? En daarna zet je het filter pa aan. Dat water komt vrij hoog dus de pomp hoeft het water nog maar een klein stukje verder te pompen.

Een opvoerpomp moet het wel door de gehele leiding pompen om het misschien wat duidelijk te maken

Dat klopt deels. De retour leiding moet echter leeg zijn. Heeft met een ingebouwde klep in het filter te maken.
En als je het uiteinde bovenwater los maakt, loopt de leiding makkelijk leeg. Zonder het aquarium leeg te hevelen.

Ok... Interessant topic, ga ik me eens rustig in verdiepen en dan verder kijken wat kan en wijsheid is!

Bij de Eheim filters is de uitstroom minder dan de instroom.
WElk nut heeft het dan ,om 25 mm te nemen?

In je huis komt het ook met 22 mm binnen en gaat met 12 mm verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan