Mooi ding, goed gemaakt!Bekijk bijlage 46909 In de stijl van @biljoenblik heb ik een uitstromer gemaakt, aangezien ik de stroming nog steeds niet goed kreeg. Spraybar, breedstraler, alleen de uitloop - het was het allemaal net niet. Dus buis etc. van de Wildkamp laten komen en het bovenstaande met Bison Hard PVC lijm in elkaar geknutseld. Alles zat (zoals dat gaat met die lijm) vrijwel direct muurvast, alleen de uitlopen zijn nog volledig draaibaar voor het regelen van de richting van de stroming. Enige punt is nog even wanneer ik hem kan plaatsen. Bison geeft aan dat het na 10 minuten vast zit, maar specificeert geen verdere uithardtijd. Houdt dit in dat ik hem dan ook direct kan plaatsen als de lijmlucht weg is?
Dank je, Ben! Ben er zelf ook erg tevreden over en denk nu (maar dat is natuurlijk altijd achteraf...) ‘Waarom heb ik niet alles in pvc gedaan??”. Maar ja, nu dat nog aanpassen is geen optie, want ik kon al nauwelijks nieuwe slangen door de droogkamer wurmen bij het aansluiten van de nieuwe co2 set. Iets met niet volledig parallele gaten in bak en kast... Een compleet gemonteerde pvc installatie kan ik dus wel schudden, want de boel in de kast aan elkaar plakken wordt hem ook niet. Maar goed, het loopt met de slangen ook prima, alleen het aansluiten van de Eheim buis op deze nieuwe buis wordt nog even een dingetje. Hopelijk is de slang flexibel genoeg om het zonder knikken te doen.
Zal morgen eens een verversing doen en dan hem aansluiten. Kan ik direct zien hoe de verdeling over de uitlopen is. Wordt vervolgd...
En hij zit er in! Ik heb wel alle uitstromers kleiner moeten maken met 16/22 en 12/16 slang, zodat ik uit alle drie ongeveer gelijke stroming kreeg. En ik ben ook nog niet helemaal uit het loze stuk buis nar de laatste uitstromer. Ik heb namelijk het idee dat daar een hoop lucht in blijft zitten, die je er nauwelijks uit krijgt. Ik moest ook echt de eerste twee uitstromers dicht houden om de lucht uit de buis te krijgen, anders kreeg ik geen water uit de laatste uitstromer. Is dit een bekend fenomeen? Bekijk bijlage 46990Bekijk bijlage 46991
Kan het zijn dat je door deze manier minder stroming in je bak hebt dan met een spraybar die standaard bij geleverd zit bij een externe filter.
Ook een uitstroom mond heeft nog serieuze stroming aan het oppervlak want dat zie ik in mijn bakken,in de ene bak heb ik een uitstroom mond en in de andere bak heb ik 2 spray bars van 2 externe filters.
Is het mogelijk dat ik de darmen van de filters door midden snijd dicht bij de filter zelf en dat ik daar dan kraantjes tussen kan zetten om zo de stroming te verminderen of gaat dat de capaciteit van de filters dan belemmeren.
Ik heb dat dode stuk buis op het einde ook. Omdat ik dit nodig had om het geheel mooi te kunnen bevestigen.
Het steund namelijk op de stabilisatie strip.
Mocht je na je laatste uitstromer die steun niet nodig hebben. Kan je het ook weg halen.
Aan het einde van dat dode stuk, heb ik een schroefdop. Want als ik mijn filter opstart moet de uitstroom boven water zijn. Anders gaat de lucht er niet uit. Dus ik draai die dop er dan vanaf.
Er komt geen water uit, tenzij ik 1 uitstroom dicht houd.
Meestal zet ik dat stuk buis vol water, en doe de dop dicht.
Ik heb de vernouwing zo weten te maken dat er uit alle 2 ongeveer evenveel water komt.
16/22 slang aanvoer. Straal is 8mm.
Oppervlakte cirkel is pi x straal x straal. Dus 3,14 x 8 x8 = 201
201 / 3 = 67
67 / 3,14 = 21
wortel 21 = 4,6
De straal van iedere uitstromer is 4,6, dus de diameter van iedere uitstromer moet dan ongeveer 9mm zijn.
Dan zou het watervolume ongeveer gelijk zijn. Zonder rekening te houden met druk.
Ik heb in de bak waar de 2 spraybars zitten 1 naar boven gericht gehouden en de andere heb ik naar onder gericht dan is het wateroppervlak al minder in beweging,in de andere bak met de uitstroom mond kan ik er niets aan doen.Dat gaat je filter niet leuk vinden.
Maar in bovenstaande neemt de hoeveelheid circulatie (water doorstroom) niet af. Alleen de kracht wordt eruit gehaald.
Oh, help, dit wordt hogere wiskunde en ik geef Engels... Sowieso is toch de diameter van elke uitstromer hetzelfde, aangezien het gelijke knietjes zijn? Volgens mij was het kleiner maken van de uitstromen (in mijn geval dus zelfs tot 12mm) enkel bedoeld om wat druk in de buis te creëren, waardoor niet al het water de eerste afslag neemt. Of zie ik dit verkeerd?
Ik ga dat laatste stuk er dan nog afhalen, want bij mij is het echt loos. Ik heb hem namelijk met zuignappen onder aan een stabilisatiestrip gehangen. Er op leggen wil bij mij niet vanwege de dekruiten, vandaar dat de uitstromen ook vrij diep hangen. Ik heb de buis afgesloten met een dop, omdat Wildkamp een onderdeel in backorder had en ik toch wou beginnen. Dat laatste stuk kan er echter alsnog aangezet worden, al werkt de huidige dop ook prima.
En nog even over bochten vs knieën: Maakt het nog verschil voor de doorstroom of ik 45 of 90 graden bochten zou gebruiken? En ik zag dat JBL en Tetratec alles met haakse bochten doen, heb je dan niet ook dat verlies tov de vloeiende bochten van Eheim? Ik ben namelijk al even bij de Wildkamp aan het kijken geweest, want als er 2 slangen van 22 mm door kunnen dan kunnen 2 buizen van 20 natuurlijk ook en ik heb toch vakantie... Kranen heb ik daar ook gezien, maar die hebben maar 15mm doorsnede bij een 20mm kraan. Dat lijkt me te weinig, of niet?
Bij ons zit er een wat verder weg, kan ik in de vakantie wel eens langs rjden om goed te kijken wat er is en wat de exacte maten zijn.
Nog even over de 25mm, want dat volg ik toch nog niet helemaal. Ik heb 1 Eheim Prof 4/600 op mijn bak draaien en daar komt er 100% zeker ooit een een bij, want dat gaat niet passen. Nu levert Eheim daar 16/22 aansluitingen bij en dat zal, lijkt me, zijn redenen hebben. Wanneer ik gebruik maak van 20mm buis, dan heb ik 17mm binnenmaat en met 25mm heb ik 21,2mm binnenmaat. Nu snap ik dat knietjes moeilijker doorstromen, maar gaat mijn filter wel voldoende druk leveren voor 25mm? In theorie haalt hij wel 1250l/u, maar in de praktijk natuurlijk niet.
Als jij de filter vol laat lopen staat je retour slang op ten duur ook vol water toch? En daarna zet je het filter pa aan. Dat water komt vrij hoog dus de pomp hoeft het water nog maar een klein stukje verder te pompen.
Een opvoerpomp moet het wel door de gehele leiding pompen om het misschien wat duidelijk te maken
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.