Nieuwe verlichting nodig voor mn 60l


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Dag lezers,

Mn 60l had een mooie led lamp er boven hangen tot me vandaag op viel dat de lamp het niet meer deed.

Nou dacht ik ik kijk is rond op internet en ik kwam dit tegen


Zou dit iets zijn? Ziet er wel degelijk uit, heeft leuke instellingen en ze hebben een 30cm uitvoering wat net zo lang was als mn oude lamp. Dus ik zou hm ook op de deksel van mn aquarium kunnen bevestigen aangezien die er wel op moet kunnen passen

Foto van mn deksel:
IMG_20230608_150323.jpg


Misschien kunnen jullie mee denken. Heb er nu een tijdelijk lampje boven geplakt
 
@Ronald_J ik denk dat jij misschien wel het 1 en ander hier over kan zeggen wellicht. Ik wil niet te lang wachten met aankoop omdat ik al moet wachten op de verzendtijd en ik nu al merk dat mn planten lijden 😅
 
Ik denk dat dit een SF Panorama bak is en die had ik ook maar daar kon je toch beter dan een andere lamp boven kopen?
 
Ik denk dat dit een SF Panorama bak is en die had ik ook maar daar kon je toch beter dan een andere lamp boven kopen?
Ja er zit nu helemaal geen lamp / aansluiting op ik kan zelf kiezen wat ik wil. Het bevestigen moet wel goed komen. Het enige waar ik bang voor ben is is de lampen sterk genoeg zijn. Óf juist te sterk zijn (hoewel ik me voor kan stellen dat het wel mee zal vallen.

Ik denk dat ik het gewoon uit probeer ik moet tenslotte nog wat voor mn 300 liter bedenken en als dit goed werkt dan weet ik ook dat ik groter kan. (Goedde test misschien) maarja als mn 300l draait dan gaat mn 60l weg dan heb ik een nieuwe lamp voor een aquarium die ik niet meer nodig heb
Hoewel realistisch gezien mn bak toch pas over maanden draait dus ik moet iets hebben wat die maanden overbrugd. Zelf al zou het niet perfect zijn als het maar goed genoeg is.

Denk jij dat het minstens tijdelijk een goedde oplossing kan zijn? Of is dit echt waardeloos licht...
 
I
Bekijk bijlage 361202

Ik zie verder geen lamp of het moet weer eens aan mij liggen.
K weet niet wat er bij jou mis gaat maar heel de opmaak is vergroot 😆 ik ken deze futuristische windows ook niet zo goed ik ben bij 8.1 blijven hangen. liefst draai ik 7 😄 ik ga het gewoon uit proberen met die lamp denk ik...
 
Dat weet ik ook niet Don maar dat is wat ik zie als ik op de link klik.
 
Het hangt van veel dingen af.
Hoeveel licht denk je nodig te hebben? Wat voor planten wil je eronder? Zo'n strip op zich kan wel werken. Maar de 30cm versie is maar 6 watt. En dat is opgenomen vermogen. Hoe efficiënt zijn deze dan? Ik zou dan toch kijken wat je gewoon in Nederland kunt krijgen. Liever niet zo'n controller en meer aandacht voor de kwaliteit van de LEDs. Tenzij je actief bezig gaat met zonsopgang/-ondergang beter geen RGB. Liever gewoon een goede kwaliteit wit in 4000k tot maximaal 5000k. Daar hebben je planten veel meer aan.
 
Het hangt van veel dingen af.
Hoeveel licht denk je nodig te hebben? Wat voor planten wil je eronder? Zo'n strip op zich kan wel werken. Maar de 30cm versie is maar 6 watt. En dat is opgenomen vermogen. Hoe efficiënt zijn deze dan? Ik zou dan toch kijken wat je gewoon in Nederland kunt krijgen. Liever niet zo'n controller en meer aandacht voor de kwaliteit van de LEDs. Tenzij je actief bezig gaat met zonsopgang/-ondergang beter geen RGB. Liever gewoon een goede kwaliteit wit in 4000k tot maximaal 5000k. Daar hebben je planten veel meer aan.
Bedankt dan ga ik toch nog even door zoeken! Het zou vooral tijdelijk zijn tot mn vissenin mn 300l kunnen. En op dit moment stierven mn planten al half aan licht gebrek dus of ze het slechter zouden hebben weet ik niet. Zons opgang en ondergang is wel leuk. Of ik er écht iets mee wil is maar de vraag. Waar ik wel aan denk is als ik deze bak over 3 maanden op marktplaats zet voor 40 euro. Wat verkoopt beter... Gloed nieuwe verlichting met zonsopgang en controler. Of nieuwe witte led lichtjes 🤔 dat de koper zn planten aan lichtgebrek sterft zal mij een worst wezen 😆 als ik de bak maar verkocht krijg met die grote kras.

Maar voor de 300l is dit geen goedde lamp dus voor mn 60l is het geen test.
Ik twijfel vooral of ik niet zo iets simpels voor mn 60l kan aanschaffen zodat ik geld overhoud voor mn 300l lamp. Weet niet hoe hoog de kosten op zullen lopen. Als ik 20 euro per maand aan de kant kan houden heb ik over 3 maanden 60 euro voor de 300l gespaard. Dat is nog niet echt een vetpot ofzo..

Wat ook zonde zou zijn is als ik nu al mn geld op maak aan een goedde lamp boven mn 60l, terwijl ik over 3 maanden mn 300l opstart en vervolgend daar geen degelijke lamp kan hangen 😅 goed genoeg moet goed genoeg zijn 😅 ik zal straks eens kijken wat er eerder boven hing. Dan zoek ik iets wat daar een beetje op matched 🤔 dan let ik vooral op witte led en vermogen!
 
Ik weet niet of je 40 euro gaat vangen met niet originele verlichting. Ik heb ze destijds ook op MP gehad en de bieden waren om te huilen dus zelf zou ik voor die maanden geen klauwen geld uitgeven voor verlichting.
 
Koop een lamp waar je huidige aquarium een tijd mee vooruit kan, en spaar langer door voor je 300 liter aquarium. Ik vrees dat je voor 60 euro niets bruikbaars kan kopen.
Ook voor je 300 liter aquarium geldt: bepaal eerst welke planten je wil gaan houden, en pas daar je verlichting op aan.
 
Zet anders je bak voor de tijd die het nog duurt voor je raam? Dan hebben ze gewoon echt daglicht, en de meest veeleisende zet je in een andere bak. Dan kost het je niets. Misschien ga je iets meer algen hebben, maar dat is voor de tussentijd ook geen ramp lijkt me.
Je hebt het niet breed en dat geld krijg je zeer waarschijnlijk niet terug....
 
Well dit zat er boven
IMG_20230609_093609.jpg


Dus met die lamp van alibaba zou het niet écht een downgrade zijn.

Ik had zelf het aquarium gekocht voor 40 euro geloof ik. Maar toen moesten de gasprijzen nog omhoog gaan dat wist ik niet. Als ik had geweten dat ze ook aquariums van 120 voor 20 euro op marktplaats zouden zetten 😆

60 euro is een indicatie. Weet nog niet zeker of ik dat kan halen. Maar zou ook kunnen dat ik iets meer kwijt kan. Het liefst zou ik mn verlichting niet meer dan 60 laten kosten.

Ik kies mn planten keuze afgesteld op mn lichtvermogen.
Met andere woorden wat groeit groeit, wat niet groeit doet het niet!
(Wel voeding in bodem plus eventueel co29
 
Voor 60€ koop je zowat een nieuwe 60cm compleet met licht en filter.
 
 
Voor 60€ koop je zowat een nieuwe 60cm compleet met licht en filter.
Ik snap wel wat je bedoelt inderdaad. Zo veel geld hoef ik er echt niet kwijt aan te zijn. Maar high end planten houden is maar de vraag dat zal geen optie zijn maar dat hoeft ook niet in dit geval. Mn planten hangen nu al van leven op dood. Ik vraag me af of ze uberhaubt nog iets doen of dat hun geraamte zelfs niet meer weet wat te doen zonder goed voedsel co2 en licht 😆 als het nog langer stil staat zet het zichzelf om in kalksteen en heb ik een zoetwaterkoraalbak.
 
Voor zonsopgang heb je ook een timer nodig waarmee je kleurverloop naar tijd kunt programmeren. Dat krijg je niet voor een of twee tientjes. Ik zou dus concentreren op lichtkwaliteit. Een 7 watt wit lampje is in (bruikbare) lichtkwaliteit niet vergelijkbaar baar met een 7 watt RGB
 
Een 7 watt wit lampje is in (bruikbare) lichtkwaliteit niet vergelijkbaar baar met een 7 watt RGB
Waarom niet dan? Komt dat doordat wit dieper doordringt dan bv rood?
Dus het aantal lumen is ook niet gelijk als beide 7W zijn begrijp ik hieruit?
 
Waarom niet dan? Komt dat doordat wit dieper doordringt dan bv rood?
Dus het aantal lumen is ook niet gelijk als beide 7W zijn begrijp ik hieruit?
Volgens mij heb je bij rgb niet alle kleuren te pakken terwijl wit licht alle kleuren geleidelijk bied. Maar planten gebruiken ook ir en uv, echt goedde lampen bieden dat ook. onze ogen kunnen met rgb goed alle kleuren mixen maar planten werken natuurlijk niet zo 😄
 
Als het voor een paar maanden is zou ik er gewoon een bureaulamp boven of naast zetten.

Je kunt ook overwegen zelf iets met een tc420 te knutselen. Zet je de intensiteit voor me even heel laag en gebruik je maar 1 kanaal en kun je hem op je nieuwe bak nog gebruiken en andere kanalen toevoegen
 
Als het voor een paar maanden is zou ik er gewoon een bureaulamp boven of naast zetten.

Je kunt ook overwegen zelf iets met een tc420 te knutselen. Zet je de intensiteit voor me even heel laag en gebruik je maar 1 kanaal en kun je hem op je nieuwe bak nog gebruiken en andere kanalen toevoegen
Wat voor lampen moeten daar dan bij?
 
Ik voel me officeel een hulpeloos baby hertje in deze grote aquarium lampen wereld ik weet het niet meer. Het komt er eigenlijk gewoon op neer. Ik wil gewoon licht boven die bak voor de komende dagen. Maar een bureaulamp er naast zetten vind ik niet echt helemaal geweldig. Ik kan ook gewoon een gloeilamp met fitting aan de deksel aan hangen. Als er maar iets brand wat ik aan de deksel kan hangen.
Als dit aquarium weg gaat kan ik het mee verkopen of houden zodat ik zelf iets ter nood bij de hand heb.
Liefst iets rond de 20 euro. Iemand een iedee wat binnen deze termen kan vallen? Ik zie door het L de ED niet meer. Anders haal ik gewoon kerstlampjes daar lijk ik meer verstand van te hebben...😜
Als ik witte aquarium lampen opzoek dan zie ik zo veel, maar ook vooral zo veel niet... Niet wat ik zoek. Of ik kijk er overheen.
 
Laatst bewerkt:

10 W LED aquarium verlichting compacte aquariumlamp, IPX7 waterdicht, waterplantenverlichting met krachtige clip, wit en blauw licht (zwart) [Energieklasse A+]​


Merk: LEDGLE


4,3 van 5 sterren 263 beoordelingen











€17,99€17,99


















Prijzen zijn inclusief btw.
























Kleur: Zwart





StijlTropisch
MerkLEDGLE
KleurZwart
Productafmetingen23,5D x 11,5W x 6,8H centimeter
Speciale kenmerkenOndoorlaatbaar
Type lichtbronLED
Type afwerkingEiken
MateriaalABS
Type lampLED
EnergiebronSnoer

Meer bekijken

Over dit item​

  • Eenvoudig en stijlvol – ideaal versier je aquariumlamp en pas met gemak verschillende soorten aqua
 
Dat is dezelfde maar met een goed werkende link en deze gebruik ik in de nano van 30 liter in de 5W uitvoering.
 
Wat voor lampen moeten daar dan bij?
Op zich kun je daar eigenlijk alle ledstrips op aansluiten. Wel iets dat dimbaar is. Ik heb de verlichting van jurjen13 nagemaakt waar ik heel blij mee ben, maar dat zou dan meer iets zijn voor je grote bak. https://aquaforum.nl/threads/juwel-120-van-jurjen13.179092/page-7#post-2441350

Op internet zijn ook veel instructies te vinden van mensen die daar iets mee gemaakt hebben, van heel simpel tot heel complex.

Maar kan die deksel er niet tijdelijk af, dan kun je er veel meer boven hangen
 
Zo iets ziet er ook wel interessant uit maar dit is ook geen wit licht toch? Dr zit ook rgb in om blauw te maken?

Op zich kun je daar eigenlijk alle ledstrips op aansluiten. Wel iets dat dimbaar is. Ik heb de verlichting van jurjen13 nagemaakt waar ik heel blij mee ben, maar dat zou dan meer iets zijn voor je grote bak. https://aquaforum.nl/threads/juwel-120-van-jurjen13.179092/page-7#post-2441350

Op internet zijn ook veel instructies te vinden van mensen die daar iets mee gemaakt hebben, van heel simpel tot heel complex.

Maar kan die deksel er niet tijdelijk af, dan kun je er veel meer boven hangen
Op me grote bak komt geen deksel maar dat sluit ik zodanig af dat mn katten er niet in kunnen. Bij deze bak als ik de deksel er af laat dan springen me vissen er uit en mn katten er in 🤪 hoewel ze niet zo stom zullen zijn. Ik zie het nog wel voor me hoe ze hun middag snack vangen dat wel...

Misschien is zn simpel zuignaplampie wel goed genoeg.. de lamp die er nu boven hangt (3W) verlicht al een hele boel en als ik er zn zuiglampnapje in bij hang dan heb ik nog wat voor later ook 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Zo iets ziet er ook wel interessant uit maar dit is ook geen wit licht toch? Dr zit ook rgb in om blauw te maken?
Op het oog is het vrij wit en er zitten merendeels witte leds in met een paar blauw. Voor tijdelijk is daar denk ik niks mis mee.
 
Op het oog is het vrij wit en er zitten merendeels witte leds in met een paar blauw. Voor tijdelijk is daar denk ik niks mis mee.

Zou dit wat zijn? Ziet er iets degelijker uit, betrouwbare verkoper morgen in huis, dan de deksel er af en zelf een deksel maken. Vrije hoge korting. Dat lokt me meestal wel 😂 LED is LED lijkt me? Of het nou voor zeewater of zoet is toch? Zn goedkoop merk zal toch geen speciale lichtspectrum curve hebben lijkt me..
 
Laatst bewerkt:
En anders zag ik nog deze, als je het over goedkoop wegwerp hebt...

Hoewel ik dan bijna net zo veel voor de verzendkosten betaal als het product en dr is er nog 1tje 🤔 afblijven hoor 😝 maar dan moet ik een maand wachten. Das niet handig
 
Weetje wat ik doe! Geld te weinig tijd te veel ik maak mn eigen deksel, gaas er boven ipv een deksel. Mn wandelende takken moeten het maar met het raamlicht doen. Ik hang daar gewoon 2 lampjes boven mn aquarium. Bijbehorende klemmetjes zijn zo met taairipjes verbonden. Prima kleurtje en met de kans dat als ik straks iets koop waarvan ik de kleur minder mooi vind is het ook zonde.

Dan heb jk straks met mn eigen deksel nog een goed gevoel er aan over gehouden want hier wil ik niet meer tegen aan kijken 😂 mn vissen vinden dit licht wel veel fijner. Mn corydoras zwemmen eindelijk blij rond en mn water lijkt minder groen. (wat het nogsteeds is)
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Waarom niet dan? Komt dat doordat wit dieper doordringt dan bv rood?
Dus het aantal lumen is ook niet gelijk als beide 7W zijn begrijp ik hieruit?
Wit is eigenlijk geen kleur. Men noemt iets wit als een groot aantal kleuren erin zit. Met wit licht zou je in principe alle kleuren moeten kunnen zien. Met rood licht zie je alleen dingen die rood zijn. Bijvoorbeeld blauwe dingen zouden bij rood licht zwart blijven.
Een RGB lamp heeft alleen de kleuren rood, groen en blauw. En dan alleen bepaalde tinten van die kleuren. Niets ertussen. Planten wensen veel van bepaalde typen rood en blauw en maar een klein beetje van de rest.
Een RGB lamp geeft maar een smal gebiedje rood, vaak net aan de rand van wat het beste werkt, verder blauw en groen. Groen doet weinig voor een plantdus dat deel is al nutteloos. Dan blijft er weinig over. Daarnaast worden de rode LEDs door het ontwerp van zo'n lamp vaak weinig efficiënt aangestuurd.
Een witte lamp, niet al te koud geeft een veel breder gebied aan kleuren en in voor de plant bruikbaardere gebieden.
Daardoor heb je er per geïnvesteerde watt vermogen meer resultaat van.

En anders zag ik nog deze, als je het over goedkoop wegwerp hebt...

Hoewel ik dan bijna net zo veel voor de verzendkosten betaal als het product en dr is er nog 1tje 🤔 afblijven hoor 😝 maar dan moet ik een maand wachten. Das niet handig
Dat zou nog best kunnen werken. Het ziet er wel behoorlijk koud wit uit. Iets warmer zou wel mooier zijn. Maar kan best zijn dat dit ook werkt.
Zeewater lamp zou ik niet doen. Die zijn vaak erg blauw en niet echt bedoeld voor plantengroei.
 

Terug
Bovenaan