nieuwe verlichting

Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Mijn inrichting gaat binnenkort op de schop omdat er een nieuwe bodem in moet.

Mijn verlichting is behoorlijk op leeftijd en wil dit langzaam maar zeker gaan vernieuwen.
Het betreft een trigon350 met t5 verlichting.

Ik heb nu van achter naar voor:

special plant dennerle
jbl tropic
special plant dennerle
colour dennerle

alles met reflectoren.

Ik neig naar wat frisser licht.

Om 17.30 uur gaan de voorste twee lampen uit en staan alleen de achterste twee lampen aan.

Wat vinden jullie goede opstellingen voor wat frisser licht wat ook 's avonds mooi licht oplevert.

Ik lees het graag:)
alvast bedankt.

gr Peter
 
Naar de leeftijd van T5 verlichting hoef je in principe niet te kijken want dat heeft tijdens de levensduur weinig verlies in sterkte dus zou je wat dat betreft kunnen gebruiken tot ze ermee stoppen.

Mooi licht is persoonlijk natuurlijk,ben zelf van helder licht maar zijn zat mensen die van wat gelig houden bv.

Je zou het bv zo kunnen doen dat er oa een color lamp blijft branden in de avond voor het mooie licht.
 
Zo te zien gebruik je alleen maar gekleurde lampen, voor frisser licht zou ik je de Arcadia freshwater aanraden. In jouw geval verving ik de jbl tropic en de colour dennerle voor de Ardia freshwater.
 
Hoezo alleen maar gekleurde lampen? Wat bedoel je daarmee?
 
Peter, ik lees in je fototopic dat je lampen hebt van 45 Watt, is dat juist? T5 schrijf je hierboven, ze zijn dus 89,5 cm lang?

Peter Hartman zei:
special plant dennerle[color:#FF0000] > 3.000 K, 'gelig'[/color]
jbl tropic[color:#FF0000] > 4.100 K, 'tikje gelig'[/color]
special plant dennerle[color:#FF0000] > 3.000 K, 'gelig'[/color]
colour dennerle[color:#FF0000] > roze[/color]
In bovenstaande quote even de kleurtemperaturen erbij gezet. Al met al veel warme tinten, beetje te omschrijven als 'geel' licht.

Peter Hartman zei:
Wat vinden jullie goede opstellingen voor wat frisser licht wat ook 's avonds mooi licht oplevert.
Bedoel je met 'frisser' wat meer wit, 'helderder'?
Zo ja dan ben je op zoek naar lampen met de kleurtemperatuur van een hoger Kelvingetal.

Een paar T5 lampen:
- Juwel High-Lite Nature: kleurtemperatuur 4.000 K. Vrijwel hetzelfde als jouw Dennerle Special Plant.
- Juwel High-Lite Day: kleurtemperatuur 9.000 K. Erg helder wit, beetje op het blauwe af zelfs, sommigen noemen het 'kil' of 'steriel', denk aan de TL buizen bij je tandarts.
- Juwel heeft niets dat tussen die twee in zit qua kleurtemperatuur.

- JBL Solar Tropic: kleurtemperatuur 4.100 K.
- JBL Solar Natur: kleurtemperatuur 9.000 K.
- JBL heeft niets in het assortiment dat tussen die twee in zit qua kleurtemperatuur.

- Dennerle Special Plant: kleurtemperatuur 3.000 K.
- Dennerle Amazon Day: kleurtemperatuur 6.000 K.
- Dennerle heeft niets in het assortiment dat rond de 9.000 K zit qua kleurtemperatuur.

- Arcadia Freshwater: kleurtemperatuur 6.600 K. Vergelijkbaar met de Dennerle Amazon Day dus.
Echter op de site van Arcadia geen 45 Watt T5 van te vinden. Bestaat die inderdaad niet, dan kun je met de tip van Roger dus weinig concreets.


Hieronder ter visualisatie een vergelijking van 4.000 K en 9.000 K:

ambiente_nature(12).jpg


ambiente_day(15).jpg
 
Hoi Ivo en de rest,

Dank voor jouw reactie.
Freshwater is inderdaad niet beschikbaar in deze maat dus valt af.

Amazon day is misschien geschikt voor fris licht en plantengroei dus een optie.

Ik heb de colour verwisselt voor een aquastar die ik nog had liggen. Is wel heel ander licht maar is het toch nog net niet.
Probleem met een trigon is dat heel duidelijk overgangen in licht te zien zijn.
je ziet de vissen van kleur veranderen tijdens het zwemmen. Je zit ook randbeplanting veranderen van gelig groen naar hel groen als het licht teveel verschilt.

Misschien de Dennerle lampen special plant veranderen in amazon day?

gr Peter
 
Terug
Bovenaan