Nieuwe vijver


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Nu we wat meer tijd hebben heb ik wat werk kunnen maken van het ontwerp van onze tuin.
Hierin is een vijver voorzien en wou hier al eens horen welke voorstellen jullie hadden qua visbestand (terwijl ik zelf ook al wat rondzoek)
De vijver zal 3,5 op 4,5 meter zijn en er zijn twee plantzones voorzien.
Een vriend van me heeft wat jonge koi's gekregen en deze zouden er eventueel inkomen, maar ik wou toch eerst eens kijken welke andere opties er nog zijn.
Hieronder zien jullie een schetsplannetje. De rode vakken zijn de plaatsen waar de filter eventueel kan komen te staan.
plan vijver.JPG


Ik hoor graag jullie voorstellen :)

Groeten
 
Prachtige plannen maar als ik jouw tekening bekijk maak ik mij eerder zorgen om die kippen die je wilt houden. Hoeveel kippen ben je van plan te houden op die 1 vierkante meter die je uitgetekend hebt? Dat lijkt mij een bijzonder kleine ruimte als daar ook een hok moet komen te staan. :juggle:

Verder is het een prachtige tekening en nogmaals een prachtig plan om die vijver aan te gaan leggen. :petjeaf:
 
Prachtige plannen maar als ik jouw tekening bekijk maak ik mij eerder zorgen om die kippen die je wilt houden. Hoeveel kippen ben je van plan te houden op die 1 vierkante meter die je uitgetekend hebt? Dat lijkt mij een bijzonder kleine ruimte als daar ook een hok moet komen te staan. :juggle:

Verder is het een prachtige tekening en nogmaals een prachtig plan om die vijver aan te gaan leggen. :petjeaf:
Vallen kwartels niet onder kippen?

Tip voor de vijver: Hou rekening met loopruimte naar het filter toe. Niet dat je altijd door een dikke Bush van planten moet :)
 
Het plan is een uitsnede uit het volledige plan, het kippenhok is een stuk groter haha :)
Filter is inderdaad nog even wat zoeken waar hij het best uitkomt.
Morgen komt de vijveraanlegger eens langs om het wat concreter te maken.
 
Ik ben heel erg benieuwd naar de voortgang. Houd je ons op de hoogte? :foto:
 
Zal ik zeker doen :)
Vijverman is langs geweest en wachten nu op de offerte.
 
Gisteren eindelijk de offerte binnen gekregen. Kom veel duurder uit dan we voorzien hadden, dus nu zijn we aan het kijken of we het niet zelf kunnen doen. Hieronder het idee.

Wat denken jullie van deze constructie? Zal het zo werken?
Zo ja dan heb ik nog een paar vraagjes:
Is het nodig om de betonstenen nog eens vol te storten met beton als we stenen van 19 cm breed gebruiken?
Ik heb nu enkel een fundering voor de muren voorzien, volgens mij is het niet nodig om deze onder de hele vijver door te trekken?
De fundering van de muren staat nu op 15 cm dikte, is dit genoeg?
We gaan er nu van uit dat we twee aparte muurtjes metsen met een ruimte tussen. Zal dit werken of metsen we dit beter tegen elkaar?
Ik heb nu geotextiel enkel aan de onderkant voorzien, is het nodig om deze ook langs de muren door te trekken?
 

Bijlagen

  • Muur vijver.JPG
    Muur vijver.JPG
    47.2 KB · Weergaven: 122
  • Volledige doorsnede vijver.JPG
    Volledige doorsnede vijver.JPG
    18.5 KB · Weergaven: 109

Terug
Bovenaan