Nieuwe Vision 180 liter


Y

Yrret

Guest
Hallo allemaal,

Deze week arriveert mijn Vision 180 liter en ik wil graag een en ander delen om te zien of mijn ideeen reel zijn en de goede kant op gaan.

* Zwart afgerond grind van Dennerle ( ik wil graag corydora's)
* Wel veel planten maar geen voedingsbodem. Voor de planten die die voeding nodig hebben aan de wortels wil ik voedingsbolletjes steken.
* Iets van het midden rechtsz een mooi groot stuk hout (wellicht spiderwood). Met daarvoor, -tussen en achter mooie planten. Dit mag voor mij de oogvanger worden.
* Links wel een mooi stapeltje grote stenen met anubias ertussen?
* Extern filter van Eheim. Ik denk de proffesional 4 250 of 350

Wat zou voor deze opstelling mooie planten zijn?

Verder zal ik hier later nog 1 of 2 kleurrijke scholenvis aan toe voegen. Maar wil straks dus beginnen met corydora's en een algeneter.

Iemand meer ideen om dit tot een mooi geheel te brengen?

Verder had ik nog een vraag over de CO2. Ik heb best veel vertrouwen in mijn lokale aquarium zaak en hij zegt niet gelijk te starten met een co2 apparaat/ co2 toedienen. Dit omdat het nieuw aquarium wellicht geen extra co2 nodig heeft omdat het vanzelf allemaal mooi groeit. Best logisch gedacht?

Ik ben erg benieuwd!
 
Welkom hier.
Leuk hoor dat je een aquarium gaat opstarten,veel plezier en succes ermee!
Enige puntje waar ik je op wil wijzen is over het grind van Dennerle als het de kristal kwarts is,ondanks dat deze idd afgerond is is het verder wel vrij grof waardoor de Corydoras niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen door in de bodem te roefelen.
Verder is het prima spul,heb het zelf ook een tijd gehad maar als je het gedrag van de Corydoras ziet met bv zand is dat veel mooier.
 
Als ik jou was zou ik wel meteen Co2 toedienen ook in de opstart fase voor de planten, zodra het licht aangaat zijn de planten actief en nieuwe planten hebben maar een voedselvoorraad voor maximaal 1week dan zijn de reserves op , voeg ook een halve dosering planten voeding toe na de 1e week indraaien.
eerste 4weken geen water verversen !

Co2 heb je al helemaal niet in een nieuw opgestart aquarium omdat er geen vissen in zitten, is maar een tip.
Dus rare voorlichting van deze aquarium winkel als het om de planten gaat.
Zie het maar als advies niet als verplichting.

verder welkom !
 
Enige puntje waar ik je op wil wijzen is over het grind van Dennerle als het de kristal kwarts is,ondanks dat deze idd afgerond is is het verder wel vrij grof waardoor de Corydoras niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen door in de bodem te roefelen.
Verder is het prima spul,heb het zelf ook een tijd gehad maar als je het gedrag van de Corydoras ziet met bv zand is dat veel mooier.[/QUOTE]

Ik heb al eens zand gehad maar daarin bleven de planten minder goed staan. Ook was de planten groei best moeizaam. Of is daar nog een gouden tip voor? Zand en plantengroei?
 
Welkom op het forum.

Zand en planten gaan goed samen. Net als corydoras.

Planten hebben voeding nodig. Sommige bij de wortels. De rest via het water.
 
Welkom,

Filterzand (0,4 - 0,8 / 0,8 - 1,2 mm) van Wildkamp of het zwarte zand van de Hornbach kun je goed gebruiken.

En (juist) ook een nieuw aquarium heeft voeding nodig, een goed begin is het halve werk;)
Co2 hoeft niet perse, dat komt er van nature ook in alleen niet zo veel, dus dan moet je wel spaarzaam zijn met je verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Welkom! Je kunt ook grotendeels de bak voorzien van grind en dan op een specifieke plek een zandstrand maken. Heb ik hier ook in de bak en werkt perfect! Grondelen doen ze inderdaad wel in het grind, maar het echte spoelen door de kieuwen van het zand wat ze in de natuur doen hebben ze hier niet echt de mogelijkheid voor
 

Terug
Bovenaan