Wat is er nieuw

Nieuwe vissen dood binnen 24 uur

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dracula
  • Startdatum Startdatum
D

Dracula

Guest
Hoi,
Wie heeft advies voor mij?

Vrijdag nieuwe vis gekocht. Kakatoe chiclide man.
Zaterdag morgen dood.

Zaterdag middag nieuwe ontvangen van de dierenspeciaalzaak.
Waterkwaliteit laten testen. is ok�.
Vanmorgen de 2e vis ook dood.

Deze dierenspeciaalzaak heb ik al vele goede vissen van gehad.
Nooit problemen gehad en altijd goede adviezen.
Ik heb nu 3 jaar een tropisch aquarium en ben door schade en schande wijs geworden op vele gebieden.

Nu viel me het volgende op:
Normaal als je een nieuwe vis in de zak aan het water laat wennen komen de vissen altijd nieuwsgierig "snuffelen".
Zit de vis er ��nmaal in dan is er niks aan de hand.
Bij deze vissen was mijn hele vissenbestand heel onrustig en ook niet rustig te krijgen.
Nu de dode vis er uit is keert de rust weer terug.
Hebben de vissen ��n of ander signaal dat er een zieke vis in komt? En dat ze daarom onrustig worden en blijven?
Dit is echt de allereerste keer dat me zoiets gebeurd. Ook toen ik goudvissen had is me dit nog nooit overkomen.

Moet ik nu nog extra maatregelen nemen na die 2 dode vissen?
 
Wat is je overige bestand? je kan niet zomaar ongelimiteerd cichlides in een aquarium erbij doen namelijk, als er al andere rovers inzitten kan dit negatief uitpakken en dan geld het recht van de sterkste en zal de indringer overlijden.
 
Dank voor je reactie.
Ik heb tetra's, zalmpjs, algeneters, kersenbuikchiclides, en een vrouwtje kakatoe chiclide

Het rare vind ik dat er al een mannetje heeft ingezeten, en dat ging allemaal perfect. Het vorige mannetje was ziek. en ging uiteindelijk dood. Dus dan moet een nieuw mannetje toch kunnen?
 
Kersenbuiken staan bekend als erg agressieve en dominante vissen. Wellicht dat die de nieuwkomer afjagen. Heb je de tijd genomen om eens te kijken wat er gebeurd?
 
Wat is je bakmaat? In een bak van 1,5 meter zal dit vast goed kunnen gaan, maar Kersenbuikcichlides zijn niet flauw en zeker niet tegenover andere cichlides.
 
Ik denk inderdaad dat de kersenbuiken de oorzaak zijn, dit zijn vrij agressieve vissen en kunnen zeer slecht gecombineerd worden met andere cichliden.
 
Het enigste wat ons opviel is dat de vissen vanaf het begin niet actief waren en zich meteen gingen verstoppen.
Ze waren erg sloom er niet alert.
 
Ja het zou natuurlijk een slechte lading kunnen zijn. Het zijn immers twee vissen uit dezelfde lichting als ik het goed begrepen heb.
 
Dracula zei:
Het enigste wat ons opviel is dat de vissen vanaf het begin niet actief waren en zich meteen gingen verstoppen.
Ze waren erg sloom er niet alert.

Dit gaat neem ik aan over de ge�ntroduceerde vis? Dit herken ik van de eerste keer dat ik kardinalen in mijn nieuwe bak zette. Die kregen dezelfde verschijnselen, en ook lichte plekken in hun huid. De oorzaak was osmotische shock, waarbij de kieuwen een klap krijgen door een te snelle overgang van het ene water naar het andere.

Hoe wen jij vissen over?

NB: dit hoeft het niet te zijn, maar de verschijnselen komen overeen. Het kan ook zijn dat de vis ge�ntimideerd is door de kersenbuiken, en 's nachts wordt omgelegd door deze vis. Of zoals al is genoemd, de mogelijkheid dat deze lichting gewoon slecht is. Vraag eens of de LFS meer klachten heeft gehad, of dat ze zelf dode vissen hebben gehad.
 
Ja dat klopt, 2 vissen uit dezelfde lichting.

Komende week krijgt de dierenspeciaalzaak nieuwe vissen aangevuld van dit soort

Timmermans80 zei:
Ja het zou natuurlijk een slechte lading kunnen zijn. Het zijn immers twee vissen uit dezelfde lichting als ik het goed begrepen heb.
 
Ik laat mn vissen een kwartier op het water drijven. (zoals ook op de zak staat) Daarna heel voorzichtig in het aquarium overzetten. Dit doe ik met alle vissen zo.

Wat bedoel je met LFS?

Marcel Biermans zei:
Dracula zei:
Het enigste wat ons opviel is dat de vissen vanaf het begin niet actief waren en zich meteen gingen verstoppen.
Ze waren erg sloom er niet alert.

Dit gaat neem ik aan over de ge�ntroduceerde vis? Dit herken ik van de eerste keer dat ik kardinalen in mijn nieuwe bak zette. Die kregen dezelfde verschijnselen, en ook lichte plekken in hun huid. De oorzaak was osmotische shock, waarbij de kieuwen een klap krijgen door een te snelle overgang van het ene water naar het andere.

Hoe wen jij vissen over?

NB: dit hoeft het niet te zijn, maar de verschijnselen komen overeen. Het kan ook zijn dat de vis ge�ntimideerd is door de kersenbuiken, en 's nachts wordt omgelegd door deze vis. Of zoals al is genoemd, de mogelijkheid dat deze lichting gewoon slecht is. Vraag eens of de LFS meer klachten heeft gehad, of dat ze zelf dode vissen hebben gehad.
 
Ga eens in op de vragen van Jones en Marcel Biermans als je wil.
 
Omdat het water niet alleen van temperatuur anders is, maar ook de waardes zoals Ph KH enz in elk bakje anders zijn is het aan te raden iets langer over te wennen.
Dus eerst een kwartiertje laten drijven zoals je zegt en daarna steeds(elke 10 minuten ofzo) een half kopje water uit je bak in het zakje erbij doen. Als het water in het zakje dan minimaal verdubbeld is kan je de vis overzetten...
 
Ik heb een bak van 54 liter, zeker geen 1,5 meter

Jones zei:
Wat is je bakmaat? In een bak van 1,5 meter zal dit vast goed kunnen gaan, maar Kersenbuikcichlides zijn niet flauw en zeker niet tegenover andere cichlides.
 
Op die manier laat je ze alleen wennen aan de temperatuur, niet aan de waterwaardes. Je kan beter steeds wat water uit je aquarium in het zakje doen.

Wat ik zelf de beste manier vind is het zakje incl. vis in een emmer leeglaten en met een luchtslangetje waar een knoopje in zit water van je aquarium in de emmer laten druppelen. Als de emmer vol is zet je de vis over.
 
Dracula zei:
Ik heb een bak van 54 liter, zeker geen 1,5 meter

Jones zei:
Wat is je bakmaat? In een bak van 1,5 meter zal dit vast goed kunnen gaan, maar Kersenbuikcichlides zijn niet flauw en zeker niet tegenover andere cichlides.

Dat is dan een 60 cm bakje neem ik aan? ja dan gaat meerdere cichlidesoorten niet goed in zo'n klein bakje, zeker niet met kersenbuiken die de hele bak claimen.
 
Gedaan 🙂
Moest even bekijken hoe het hier allemaal werkt.

Botia zei:
Ga eens in op de vragen van Jones en Marcel Biermans als je wil.
 
Maar het mannetje daarvoor die ging toch wel goed? Hoe kan het dan dat als je een mannetje vervangt dit niet meer goed zou gaan?





Yvonne53 zei:
Dracula zei:
Ik heb een bak van 54 liter, zeker geen 1,5 meter

Jones zei:
Wat is je bakmaat? In een bak van 1,5 meter zal dit vast goed kunnen gaan, maar Kersenbuikcichlides zijn niet flauw en zeker niet tegenover andere cichlides.

Dat is dan een 60 cm bakje neem ik aan? ja dan gaat meerdere cichlidesoorten niet goed in zo'n klein bakje, zeker niet met kersenbuiken die de hele bak claimen.
 
Lees dan even terug ,wat Yvonne zegt.

Jouw bak is te KLEIN. voor 2 chiclide soorten,zo dicht bij elkaar.
Je zult 1 van de twee weg moeten laten.

Hoe is die andere dan dood gegaan.?
Niet ZOMAAR ineens.
Zullen best strijd gehad hebben.wat jij niet gezien heeft.
 
Dracula zei:
Ik laat mn vissen een kwartier op het water drijven. (zoals ook op de zak staat) Daarna heel voorzichtig in het aquarium overzetten. Dit doe ik met alle vissen zo.

Wat bedoel je met LFS?

Tja, sommigen leren het nooit hier. We zitten op een Nederlandstalig forum en dan gebruikt men Engelse afkortingen (logisch toch)

Maar LFS betekent Local Fish Store (plaatselijke viswinkel, o nee daar kan je haring en makreel kopen :juggle:) , officieel dus gewoon de plaatselijk aquariumzaak
 
Beiden Cichliden soorten horen niet thuis in je bak. Ze worden simpelweg te groot en hun gedrag is te agressief.
 
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Ik weet nu wel genoeg.
Wat mij betreft mag dit topic beeindigd worden
 
Je maakt je er nu wel heel gemakkelijk vanaf. Ga je nog actie ondernemen?
 
ja je moet ze niet allemaal in de bak gaan doen wedden dat hij niet luisterd
 
Botia zei:
Je maakt je er nu wel heel gemakkelijk vanaf. Ga je nog actie ondernemen?
klaaseke zei:
ja je moet ze niet allemaal in de bak gaan doen wedden dat hij niet luisterd


Dat kan wel wat vriendelijker jongens...
 
Is de ts uberhaupt jullie dan verantwoording schuldig? naar mijn weten vroeg de ts enkel advies waarom zijn vis dood was gegaan en wat hij moest doen, advies is gegeven, aan de ts zelf of hij er wat mee doet of niet, en dan hoeftie echt geen verantwoording af te leggen tegenover jullie.
 
En waarschijnlijk weer een forumlid weggejaagd........ ik hoop in elk geval van niet.
 
Kom op mensen, hier heeft niemand iets aan!
 
Yvonne53 zei:
Is de ts uberhaupt jullie dan verantwoording schuldig? naar mijn weten vroeg de ts enkel advies waarom zijn vis dood was gegaan en wat hij moest doen, advies is gegeven, aan de ts zelf of hij er wat mee doet of niet, en dan hoeftie echt geen verantwoording af te leggen tegenover jullie.
Dit was typisch zo'n iemand die eerst totaal relevante vragen negeerd en vervolgens een veelste klein bakje heeft voor zijn vissen. En vervolgens het wel allemaal prima lijkt te vinden.

Mijn vraag of hij nog actie zou ondernemen was gewoon een vraag belangestellende vraag meer niet, maar dat wordt weer gigantisch uit zijn verband getrokken.

Het is dat ik het af en toe niet kan laten om te antwoorden op een topic want eigenlijk wil ik ook gewoon weg van het hele forum. En dat zal ik ook zijn binnen een paar maanden. Ik denk dat ik een vrijwillige ban ga vragen over een tijdje. 😉
 
Het lijkt mij ook knap frusterend om steeds dezelfde verhalen te horen en steeds te moeten adviseren dat mensen toch echt teveel vissen in hun aquarium hebben zitten....
 
O,dan zeggen we toch niets.Laten we hem gewoon door otteren.

Was dat bij jou ook dan?

Van jou nog niets gezien,ben je er pas?
 
Bertus zei:
O,dan zeggen we toch niets.Laten we hem gewoon door otteren.

Was dat bij jou ook dan?

Van jou nog niets gezien,ben je er pas?

Het is echt gezellig zo........
 
Was een tijdje weg en het valt me bij terugkomst op dat er nog steeds dezelfde antwoorden gegeven moeten worden.
Dus helemaal geen pleidooi voor door laten 'otteren' maar een compliment voor het geduld van vaste forum bezoekers om steeds hetzelfde verhaal te moeten houden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan