Nieuwe vissen gekocht: "bouwmodel" vergeten op te schrijven..


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo beste mensen,

We hebben 2 nieuwe vissen gekocht. Ze zijn best leuk en zorgen voor scholingsgedrag bij de kardinaaltetra's (wat ik super vind). Ik ben alleen vergeten het bouwmodel (type vis) te noteren en een zoektocht op internet leverd ook niks op.

Weet iemand wat voor vissen dit zijn?
(zie foto in bijlage)


Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • 20230512_173035.jpg
    20230512_173035.jpg
    56.6 KB · Weergaven: 76
Ja dit zijn ze volgens mij. Als ze gewent zijn zullen ze een betere kleur krijgen denk ik. Ze zijn net vervoerd 🙂
 
Je moet ze inderdaad altijd even de tijd geven om aan hun nieuwe huisje te wennen.
Ja weet ik en ik lees dat de vrouwtjes iets lichter van kleur zijn. Komt wel goed samen met de tetra's en corydoras. Hopelijk blijven de tetra's het scholingsgedrag behouden als ze allemaal aan elkaar gewent zijn. Ik heb deze express daarvoor gekozen omdat ze wat groter zijn dan de tetra's. De waterwaarden passen ook allemaal met elkaar en nu heb ik op elke waterlaag iets zwemmen (cory's op de bodem, tetra's midden-onder en de 2 gourami's midden-boven) 🙂
 
Hoe groot is je bak want ze vragen wel een flinke bak hoor.
Ze zitten nu in een 110 liter bak, denk 100cm breedt. Op het bordje bij de winkel stond dat ze 10 cm worden. Op internet staat ook dat ze niet veel groter worden in een aquarium (8-12cm). Wat denk je?

Edit: de bak is 81cm breedt heb ik ff opgezocht..
 
Hoe groot is je bak want ze vragen wel een flinke bak hoor.
Een paar websites geven 70-80 liter als minimum voor een koppel blauwe goerami's als aanvulling op m'n vorige bericht
 
Ja op websites lees je vaak verschillende getallen en dat is soms verwarrend. Ik heb zelf geen ervaring met deze vis.
 
Dit is de Marmergoeramie, een kweekvorm van de blauwe spat. De Linker vis op de foto is een duidelijke man. Herkenbaar aan de puntige rugvin.

Helaas niet geschikt voor bij Kardinaaltetra's. Die willen een temperatuur vanaf 24 graden (liever iets hoger) en deze Goeramie's 16-22 graden. Hou je ze te warm dan staat de man constant in de "paarstand". Is erg dominant, en kan een niet paarwillig vrouwtje behoorlijk beschadigen. Ook hou je liever een man met 2 of 3 vrouwen.

En bak is helaas te klein voor deze soort, die toch wel 15cm kan worden. Dus ik denk dat je beter een ander thuis voor deze vissen kan zoeken.

Onder de juiste omstandigheden gehouden zijn het wel hele fijne vissen. Ik heb ze 25 ruim jaar gehad.
 

Terug
Bovenaan