Nieuwe vissen voor 50L aquarium


T

Tsjaffel

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb met mijn zoontje een tijdje een aquarium gehad met vooral guppen erin. Wegens de korte levensduur van deze visjes (allemaal mannetjes want wil geen jongen) hebben we besloten dat als de gupjes er niet meer zijn we gaan kijken naar een andere soort.

We zijn dus op zoek naar visjes die niet te groot worden, liefst toch een jaar of 2 leven gemiddeld en indien mogelijk ook wat mooie kleuren hebben. Het is zeker niet de bedoeling om jongen te hebben of deze laten opeten door de andere vissen.

In het aquarium staan echte planten en een filter en verwarming. Ook moeten ze samen gaan met de andere vissen, nl. 2 ancistrus (+- 7cm elk) en een hoogvinkarper. Verder nog een anatome helena en zijn prooislakjes.

Foto van de bak

IMG_20191109_144821.jpg
 
Eerst wil ik je adviseren om de planten uit de potjes te halen en te ontdoen van lood en steenwol en dan de stengels in de bodem te plaatsen met enige tussenruimte.
Wat zijn de maten van dit bakje want ik heb het vermoeden dat deze te klein is voor een Hoogvinkarper in elk geval.
Wanneer je de maten kan posten is het wat makkelijker om een advies te geven denk ik.
 
Het aquarium is 43 cm breed, 36cm hoog en 28 cm diep.

Ik weet dat de karper niet goed zit, maar mijn zoontje is aan hem gehecht en op termijn komt er een grotere aquarium bij en dan kan hij verhuizen. Ik heb toen het advies van in de winkel gevolgd omdat ik er toen nog niets van wist.
 
Ik heb precies dezelfde bak. Netto heb jij met de huidige vulling een liter of 35. Niet heel veel vissen springen daar een gat van in de lucht als ik eerlijk ben. :p
 
Ik zou ook zeggen doe er een solitaire Betta in of enkel garnalen want het is qua ruimte erg beperkt. Mooi dat je straks de Hoogvinkarper meer ruimte kan geven.
 
Zou dat samengaan met de karper en de ancistrussen tot die naar een grotere bak kunnen op termijn?
 
Bedoel je om er nu een Betta bij te zetten? In dat geval zeg ik nee want de Guppen zijn al te druk want een Betta wil rustige medebewoners.
 
Ik bedoelde dat als de gupjes er niet meer zijn dan blijven de karper en ancistrussen over en daar dan de betta bij.
 
6 maanden tot 1 j.

Er staan eerst nog andere zaken op de planning in het huis.
 
Mijn advies: wacht eerst toto je het grotere aquarium hebt. Tot die tijd geen vissen toevoegen (tenzij alle vissen dood zijn gegaan). Als je het grotere aquarium hebt de ancistrussen en de hoogvinkarpers naar het grotere aquarium. Daarna kan je kijken naar bijvoorbeeld een betta man; een erg mooie vis en een vis die erg nieuwsgierig is. Anders kan je kijken naar Corydoras habrosus of pygmeus. Echt grappige beestjes voor de bodem. Ook kan je kijken naar neocaridina garnalen, erg makkelijk en leuk om naar te kijken. Als je liever een klein scholenvisje wilt kun je kijken naar boraras Brigittae, dit visje heeft erg mooie kleuren. Ook kun je kijken naar dario dario, een klein, kleurrijk visje met erg leuk gedrag. Dus:
-Een enkele betta man (en eventueel neocaridina garnalen, maar je loopt het risico dat deze worden gezien als erg duur levend voer)
-Corydoras pygmeus of habrosus eventueel in combinatie met boraras brigittae (hier zouden eventueel nog neocaridina garnalen bij kunnen)
- dario dario eventueel in combinatie met boraras brigittae (ook hier zouden eventueel neocaridina garnalen bij kunnen)
Let op: voor je vissen toevoegd eerst drie weken het aquarium laten indraaien, en dan rustig het vissenbestand opbouwen (dus niet alle vissen in een keer).
Succes!
 
6 maanden tot 1 j.

Er staan eerst nog andere zaken op de planning in het huis.
Geduld is een schone zaak in dit geval.
Zoals hierboven al is aangegeven zitten de vissen die je nu hebt niet optimaal in dit aquarium.

Daarom is de beste optie om de huidige dieren een beter huis te geven en dan te kijken wat je in je 35 liter aquarium kan gaan doen (suggesties zijn hierboven al gegeven)
 
In aanvulling op het bovenstaande: weet je het geslacht al van de ancistrussen? Als ze nog een tijd samen zitten in deze bak kan het zowel bij twee mannetjes (territoriumclash) als bij man + vrouw (baby boom) problemen geven. Ook iets om even naar te kijken denk ik.
 

Terug
Bovenaan