Wat is er nieuw

Nieuwe vissen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Eef&Aart
  • Startdatum Startdatum
E

Eef&Aart

Guest
Hallo allemaal. Ik heb sinds mijn 12e een aquarium (ben nu 20) met vissen gehad. Vorige week is mijn laatste vis overleden en ik heb nu dus een leeg aquarium. Mijn pomp is een tijdje geleden kapot gegaan (is nu weer gemaakt), maar de steentjes onderin zijn nu een beetje bruin geworden en er zit bruin/groene aanslag op de ramen. Ik wil dus voordat ik nieuwe vissen koop, eigenlijk het aquarium eerst schoonmaken. Het water dat nu in het aquarium zit, zit er dus ook al 8 jaar in. Ik weet nog dat toen ik mijn aquarium net had, ik eerst de pomp 2 weken moest laten draaien en ik water conditioner (en nog iets anders, weet niet meer wat) in het water moest doen. Ik denk dat ik gewoon verschillende soorten goudvissen in het aquarium ga doen, maar moet ik dan opnieuw de pomp laten draaien en er conditioner in doen, of is dat bij goudvissen niet nodig? De vissen die erin zaten waren namelijk tropische vissen. Ik hoop op een antwoord! 🙂
 
Als dat water er al 8 jaar inzit is dat niet best en niet vreemd dat je vissen dood zijn. Een aquarium moet je verversen zodat je vissen niet dood gaan.

Goudvissen is geen optie. Afhankelijk van soort heeft een goudvis minimaal 50 liter per vis nodig en is heel veel werk qua verversingen. Minimaal 50 % in de week en zul je aquarium van 1,20 cm nodig hebben met een heel groot filter. Staat een heleboel info bij koudwater gedeelte

Begin niet aan de goudvissen want dan kom je met hetzelfde probleem te zotten dat de vissen 1 voor 1 dood gaan. Is een hobby apart en vraagt veel kennis en onderhoud.

Zoekfunctie indraaien aquarium. 3/4 weken nodig.
Zoekfunctie waterwaardes, verversen, filter onderhoud.
 
Het water dat nu in het aquarium zit, zit er dus ook al 8 jaar in.

He?
Hoe bedoel je dat precies? Heb je nooit ververst of zo? 😱😀

Als dat water er al 8 jaar inzit is dat niet best en niet vreemd dat je vissen dood zijn.

Mocht dat water er effectief al acht jaar inzitten zou het vooral raar zijn dat de vissen nu pas het loodje leggen...
😀:sorry:

Trouwens: Michelle heeft gelijk! Goudvissen kan je beter niet onbezonnen aan beginnen en al zeker niet in een te kleine bak... Hoe groot is jouw bak eigenlijk?
Aangezien goudvissen echt groot worden (echte goudvissen horen in een vijver) en notoire vervuilers zijn is het allesbehalve een plezier om deze vissen te houden in een (te krap) aquarium. Daarnaast scheiden goudvissen groeihormonen af in het water en vergroeien ze in kleine bakken wat een echte lijdensweg is voor de vissen.
Er zijn zoveel opties die veel makkelijker en leuker zijn omdat ze wel geschikt zijn voor een gemiddeld aquarium.

Ik weet nog dat toen ik mijn aquarium net had, ik eerst de pomp 2 weken moest laten draaien en ik water conditioner (en nog iets anders, weet niet meer wat) in het water moest doen. Ik denk dat ik gewoon verschillende soorten goudvissen in het aquarium ga doen, maar moet ik dan opnieuw de pomp laten draaien en er conditioner in doen, of is dat bij goudvissen niet nodig?

Als je dan toch opnieuw start kan je het best direct goed doen denk ik. Dus goed schoonmaken, eventueel nieuw bodemmateriaal indien nodig en eens goed nadenken welke richting je uit wilt.
Sowieso kan je na de schoonmaakbeurt het aquarium best drie a vier weken leeg indraaien (dus zonder vissen maar enkel filter, verwarming en planten) zodat je genoeg bacteriën hebt in je filter en bodem. Die bacteriën zorgen er dan voor dat afvalstoffen in het water "onschadelijk" gemaakt worden voordat ze het water kunnen vergiftigen. Zonder bacteriële werking krijg je ammonium of nitriet in je bak met vissterfte tot gevolg.

Het succes van een aquarium begint bij de juiste aanpak vanaf de start. Mijn advies is dan ook: beslis niet zomaar om "verschillende goudvissen te gaan houden" maar informeer jezelf eerst goed, op termijn geeft dat veel meer voldoening en resultaat.
Open eventueel een topic onder "samenstelling visbestand" hier op het forum dan krijg je ongetwijfeld hulp bij het zoeken naar een geschikt bestand voor je bak.
 
Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat er nog nooit water is ververst op die 8 jaar tijd dus ik denk dat de topic starter bedoeld dat de bak nog nooit helemaal leeg is geweest op die 8 jaar maar dat er wel effectief water wissels zijn gebeurt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan