Nieuwe vissoort in 110 liter bak


NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Berichten
50
Leeftijd
31
Hallo,

Aangezien er bij mij door de jaren heen wat vissen dood zijn gegaan wil ik weer eens kijken voor wat nieuws.

Ik heb een 110 liter bak met aardig wat planten en toevoeging van co2.
Hierin zitten we volgende vissen:
7x neontetra
1x platty
1x Siamese algeneter
1x borstelneus algeneter
Ik schat 100 vuurgarnalen.

Nu wil ik graag een vissenbestand wat uiteraard een beetje bij elkaar past.
Ze mogen de garnalen alleen niet opeten dus erg grote vissen kunnen niet.

Het mogen vissen zijn welke makkelijk kweken, dat vind ik ook nog wel leuk.

Kunnen jullie mij helpen een goede vissoort te kiezen?

Kevin
 

Bijlagen

  • 20191112_201205.jpg
    20191112_201205.jpg
    41.4 KB · Weergaven: 123
Kan niemand mij hierin adviseren?
 
Nou het punt is, je wil geen garnaaletende vissen, maar alle vissen behalve d ealgeneters, eten garnaal, en wat niet direct past scheuren ze in stukken, zelfs je tetra's pakken garnalen, en de zogenoemde nanovisjes als rasborassoorten en dwergcorydorasjes pakken garnalen, dus ben je al snel uitgepraat
 
Mooie groene bak met voldoende verstopmogelijkheden voor garnalen. Elke vis zal garnalen eten, maar meestal blijven ze van de volwassenen af. Met voldoende beschutting, en dat heb je, blijven er altijd wel genoeg over omdat ze vrij snel kweken.

7x neontetra; zou ik lekker uitbreiden naar wat meer, gaan ze zeker waarderen.
1x platty; zou ik zo laten. Voeg je er wat toe zit binnen de kortste keren je hele bak ermee vol
1x Siamese algeneter; wordt te groot voor je aquarium als ik je hebt wat ik denk dat je hebt (Gyrinocheilus aymonieri)
1x borstelneus algeneter; leuke vis, lekker laten bij 1
Ik schat 100 vuurgarnalen; kweken wel door al zal er af en toe wat sneuvelen door de rest van de vissen.

Voor waar zoek je er wat bij? Ik zou het denk ik lekker laten met enkel een aanvulling op de neons. Je bodem lijkt vrij scherp waardoor bodemvissen eigenlijk afvallen, aan het oppervlakte zou nog wat kunnen maar ligt ook wel een beetje aan je filtratie
 
Dan moet ik het opeten van de garnalen maar laten gebeuren dan zal de natuur zijn werk wel doen.
Het lijkt me wel leuk om nog iets meer dan alleen neons in de bak te hebben. Het liefst in de middenlaag omdat het aquarium niet zo hoog staat. Een koppel is ook wel leuk als het niet te grote vissen worden.
 
Iets leuk gekleurd wat niet al te groot wordt voor de bak. Eerder kocht ik maar wat ik maar wilde, nu heb ik liever een goede keuze voor mijn aquarium.
 
Dan moet ik het opeten van de garnalen maar laten gebeuren dan zal de natuur zijn werk wel doen.
Het lijkt me wel leuk om nog iets meer dan alleen neons in de bak te hebben. Het liefst in de middenlaag omdat het aquarium niet zo hoog staat. Een koppel is ook wel leuk als het niet te grote vissen worden.
Je neons zwemmen dan toch in de middenlaag?
 
Maar ik wil dan nog iets in de middenlaag omdat ik alleen neons een beetje saai vind
 
Een enkele betta? Hier een dame als eyecatcher, of een man met korte vinnen. Een langvinnige heeft teveel moeite om je vak door te zwemmen, crowntail zou wellicht kunnen
 
Ik zou het bij 1 vis in de middenlaag laten. Anders oogt het erg druk, en de vissen doe je een groter plezier met 1 grote groep van dezelfde soort dan 2 kleine groepen van verschillende soorten.
 
Ik zou m'n school neontetra's groter maken als ik jou was en 1 solitaire vis wellicht, zoals een kortvinnige betta. Let wel, niet alle betta's zijn even lief voor je garnalen. Zorg wel dat die dan genoeg (maar niet teveel) eten krijgt.
 
Sommige Betta's die vinden het volgens mij gewoon leuk om garnaaltjes te vermoorden. Ook als ze net gegeten hebben.
 
Misschien kan in jouw bak een groepje van 10 (marmer)bijlzalmen? Ik weet alleen niet hoe sterk je filter is, en of die het aan kan. Alle bijlzalmen zwemmen vlak onder het wateroppervlak dus wel een goede delruit, ze springen namelijk heel goed.
 
Sommige Betta's die vinden het volgens mij gewoon leuk om garnaaltjes te vermoorden. Ook als ze net gegeten hebben.
Die ervaring heb ik niet met de mijne, maar then again die van mij flared ook niet als je je vinger tegen de ruit steekt zoals velen wel doen (ja hij is wel gezond).
 
Ik ben zelf eens naar de winkel geweest om te informeren.
Ik twijfel nu tussen meer neontetra's of een soort erbij.
Ik vind 3 soorten vissen mooi:
Hyphessobrycon amandae vuurtetra
Pseudomugil paskai
Boraras Brigittae

Hoe denken jullie hierover?
20191222_124730.jpg
 
Een grote school borars brigittae lijkt me heel mooi in zo’n grote bak. Kleine visjes in een grote bak zijn altijd erg mooi!
 
Meer neons zal mooier ogen en gaan je vissen ook zeker waarderen! Mocht je toch voor een andere soort willen gaan, dan zou ik naar een andere bouw gaan kijken. Ze zullen dan wel wat door elkaar gaan zwemmen, maar dit ziet er dan mooier uit dan 2 soorten met vrijwel dezelfde vorm
 
Helemaal eens met de voorganger: bouw en kleur en ook grootte lekker verschillend, dan is het denk ik wel mooi. Denk dat die boraras inderdaad mooi zijn er bij. Ik heb zelf ook kleine, rode visjes en dat ziet er mooi uit.
En anders inderdaad 1 betta als eyecatcher. Bij mij gaat het met de tweede betta ook goed, met de volwassen garnalen.
 
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de school met neons uit te breiden.
Daarbij heb ik nog enkele endler guppen toegevoegd.
 

Terug
Bovenaan