Wat is er nieuw

Nieuweling met een bak guppen.

sanscorp

Member
Lid geworden
19 juni 2022
Berichten
16
Leeftijd
37
Goedendag allen,

Ik ben nieuw hier, Sander, aangenaam 🙂

Sinds 4 (bijna 5) weken hebben we een aqua 50 (45 liter bak) met daarin 4 kleine guppen en 6 kleine garnaaltjes.

Grind op de bodem en de (stuk of 8) planten groeien goed.
We hebben vanaf het begin zonder vissen opgestart met bactostart en zijn inmiddels over op bactocare.
Dit middels is echter waterdun en stroomt zo door het filter (aquaflow 100) weer terug het aquarium in.

Waar we nu vooral gek van worden is 1000 meningen en aangedragen oplossingen.

Het nitriet is te hoog (gemeten met Tetra druppelset) en zit in jet oranje gebied i.p.v. geel.
Op internet lees je wel/niet water verversen, wel/niet spullen toevoegen, wel/niet filter uitspoelen.

We zijn op aanrader van de winkel begonnen met het dagelijks verversen van 30% water, kort daarna is de nitriet waarde lager maar nog geen 24u later is deze weer oranje.

Helaas heb ik wel al eens het filter cartridge verwisseld en de oude volledig schoon gespoeld, nu lees ik ook weer dat dit absoluut niet moet... Waarom verkopen ze dan cartridges en staat er op de doos dat je deze 2 maandelijks dient te vervangen... Zucht.

Symptomen: 1 guppy heeft een hele snelle ademhaling en is sloom. De overige 3 zwemmen zeer actief rond. Als ik langs de kiewen "naar binnen kijk" zie ik wel dat ze rood zijn. Extern zijn de kiewen niet rood.

De slome komt ook met voeren actief in beweging en vreet als een malle. We hebben tot nu toe 1x per dag een snufje voer toegevoegd en ze hadden het telkens binnen 5 minuten op, incl. wat nog op de bodem lag. (De ander roept weer MOET BINNEN 1 MINUUT OP ZIJN HOOR!) Ook hier, wat moet je nog geloven?

Verder getest en binnen de waarden: pH, GH en KH.
De pomp staat voluit met net een klein waterstraaltje boven het wateroppervlak zodat dit goed in beweging is. De lamp staat nu op aanrader van de winkel 7u per dag aan, er ligt een blok echt hout in voor de garnalen en de temperatuur is behoorlijk stabiel op 21-22 graden celcius. De LED lamp gaat automatisch om 14:00 aan en om 21:00 weer uit, op dat moment gaat ook de luchtpomp met bruissteen aan tot een uur of 5 's ochtends.

Wat moet ik nu WEL doen om het nitriet naar beneden te krijgen?

Hartelijk dank!
Groeten,

Sander, namens de guppen.
 
Als je nitriet meet dan flink verversen want deze moet 0 zijn en is schadelijk voor de bewoners. Elke dag meten en flink verversen als dit te hoog is. Hoelang heeft de bak ingedraaid zonder vissen?
Als al het voer in 5 min op is dan is dat wel goed lijkt me zo toe. Belangrijk is dat het niet blijft liggen en gaat rotten.
 
Je probleem komt doordat je pomp te klein is in verhouding met de bezetting en formaat aquarium, beste oplossing: grotere pomp gaan gebruiken, meest makkelijkste zijn externe filters
 
De pomp zat bij de starterskit. Je zou er normaliter vanuit moeten kunnen gaan dat ze fatsoenlijke setjes verkopen.

Dat nitriet niet goed is zijn we wel van op de hoogte, we hebben ons zo goed (en zo kwaad blijkt achteraf) wel ingelezen maar worden nu dus geconfronteerd met een hoop desinformatie.

De bak heeft bijna 4 weken ingedraaid en waarden waren toen goed, anders hadden we er nooit levende wezens in gedaan.

Een extern filter is qua kast helaas geen optie en met een nieuwe pomp krijg je ook een nieuw filter, moet je deze eventueel indraaien met bacto start en bijv. een week of 2 naast de bestaande pomp zetten?
 
Nou ik heb diverse bakken van 60cm gehad met allemaal een Aquaflow 100 en naar volle tevredenheid en dat moet met een paar visjes goed kunnen.
Ik denk dat we hier te maken hebben met een bak die niet goed is ingedraaid.
 
De bak heeft bijna 4 weken ingedraaid en waarden waren toen goed, anders hadden we er nooit levende wezens in gedaan.
Ik neem aan dat door het voeren de bacteriecultuur zich moet aanpassen aan de extra belasting en probeer nu zuinig te voeren en bijvoorbeeld om de dag.
 
Gaan we doen, verder dagelijks verversen met kraanwater en hoeveel? Te veel schijnt ook weer niet goed te zijn.

En kunnen we de bacteriën meer / sneller laten groeien zonder een nieuwe of nog hogere nitriet piek te krijgen?
 
De bacteriecultuur komt wel op orde door de belasting van je bewoners en ik zou als je echt teveel nitriet meet rustig dagelijks de helft verversen met kraanwater.
Ze zitten nu ook op kraanwater denk ik dus dat kan geen kwaad.
 
Klopt, gewoon kraanwater.
We hebben wel al wat middeltjes aangeschaft, ook weer op aanrader van winkeliers:

- Pro Aqua Scape, flora grow pro
- Tetra EasyBalance
- Tetra Algumin
- Tetra pH/KH plus (deze was aan de lagere kant, maar nog wel in het groen)
- Colombo AquaCare
- Colombo BactoCare

Ik vond het zelf nogal een aardige stapel worden 🙂
 
Ja in de regel is dat allemaal niet nodig al ken ik de waterwaarden niet natuurlijk.
 
Ik zou al die meuk terug brengen want niks daarvan is van enig nut, en ik zou de winkelier de wacht aanzeggen want die heeft aan jouw een leuk verdienmodel gevonden.

Vooral Ph/Kh plus is bocht en creeer je juist enorme onstabiliteit mee
Bactocare: nergens goed voor, als je zieke dieren hebt is het veel verstandiger ze met andere middelen te behandelen
Algumin< nergens goed voor, voegt niks toe,
Easybalans: flauwekul, balans krijg je niet door middeltjes erin te mikken
 
Zonde van het geld.. terugbrengen kan uiteraard niet want het is al open.

Dan hebben we nog licht, hoe lang moet dit nu aan?
's nachts bubbels aanzetten?

Hoeveel met een nitriet piek per keer verversen?

En last but not least: filter wel of niet schoonmaken / periodiek vervangen?
 
Licht zou ik gewoon een uur of 8-9 aandoen. Filter juist niet aankomen want anders spoel je weer de goede bacterien weg en die moet je pas licht uitspoelen als de uistroom minder wordt. Nieuwe spons/cartridge kopen hoeft ook niet omdat je ze licht kan uitspoelen.
 
Hoeveel hangt ook van de de hoeveelheid no2 maar ik zou zeker de helft doen als het meetbaar is. Het is schadelijk voor de bewoners dus die moet 0 zijn en voor nu zo laag mogelijk.
 
Dan blijf ik lekker van het filter af!
Tijdklok is nu ook aangepast naar 9u licht.

Ik denk dat ik vandaag zeker 40 en waarschijnlijk wel 50% ververst heb. Oranje in de Tetra test betekend meer dan 0,3mg/l NO2.
Na verversen was deze weer geel en dus onder de 0,3mg/l.

Rood is hij nog niet geweest (vanaf 0,8mg/l).

pH zit op 8
KH op 7 druppels voordat de vloeistof verkleurt en GH op 6 druppels.

Een teststrip (welke we hadden gekocht om met meer regelmaat te meten) laat helemaal geen nitriet zien, erg vaag dus.
Instructies zijn wel goed gevolgd.

Dank allen voor de input! Ik ga dit enkele dagen tot een week aanhouden en blijf dagelijks testen met de druppels en ik hou jullie op de hoogte 🙂

Enkele garnalen groeien wel als kool.
 
Ja dat de strip 0 aangeeft dat verbaasd me niet hoor want het meten opzich steekt al nauw en daarom dat men druppels aanraad.
 
De pomp zat bij de starterskit. Je zou er normaliter vanuit moeten kunnen gaan dat ze fatsoenlijke setjes verkopen.

Dat nitriet niet goed is zijn we wel van op de hoogte, we hebben ons zo goed (en zo kwaad blijkt achteraf) wel ingelezen maar worden nu dus geconfronteerd met een hoop desinformatie.

De bak heeft bijna 4 weken ingedraaid en waarden waren toen goed, anders hadden we er nooit levende wezens in gedaan.

Een extern filter is qua kast helaas geen optie en met een nieuwe pomp krijg je ook een nieuw filter, moet je deze eventueel indraaien met bacto start en bijv. een week of 2 naast de bestaande pomp zetten?
Hang on back filter geen optie?
Ik heb ook een zeer klein canister filter die ook op de rug gehangen kan worden...zal het type eens voor je opzoeken
 
De reststoffen van alles wat je toegevoegt hebt, die zitten er nog wel in.
Kun je lichtjes wat bodem omwoelen bij het verversen.
Dat vinden de vissen best leuk.
 
We hebben ook garnalen, die zijn nog zo klein dat je ze makkelijk over het hoofd ziet. Daarom willen we nu de bodem nog niet stofzuigen.
Hoe vaak doe je dit normaliter?

Een extern filter ga ik onderzoeken en overwegen wanneer dit een blijvend probleem blijkt.

Nu, 3e dag van verversen, is de test weer helemaal licht geel en is de bak ook een stuk helderder. De vissen zijn nog steeds actief en van de 6 garnalen zijn er al 4 behoorlijk gegroeid, idem als de planten.

We blijven monitoren en desnoods verversen. Voeren doen we even om de dag. Dosering vind ik ook nog lastig inschatten.

1 garnaal lijkt zwanger / eitjes in de buik te hebben. Even aanzien wat daar mee gebeurd. De vissen schijnen dat ook lekker te vinden maar er is geen garantie dat ze er bij komen.
 
In de bodem hoef je eigenlijk niet te komen. Wat ik vaak doe is bij het afhevelen even met de hand over de bodem wapperen en dan komt los vuil wel mee maar las de bak goed draait dan zullen de bacterien dat ook afbreken.
 
Ik heb een vleesvork met een tiewrapje aan mijn hevelslang bevestigd. Dan kun je de bodem een beetje opwoelen en zorg je meteen dat je slang niet echt op de bodem komt. (Anders ben je bezig je bodem af te hevelen....)
 
Het is een goedkoop pompje van 18 euro op batterijen. Ik ga hem alleen nog gebruiken om te hevelen.

De bak is gister nog ververst maar ging al de goede kant op.
Vandaag na 24u nog steeds in het geel. Gaat dus goed zo, ik ververs hem nu nog een keer (gewoon 30%) en hoop dan dat het morgen niet meer nodig is en terug kunnen naar de standaard interval van 1 week. We blijven monitoren.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan