Nieuweling met Trigon 190


J

Juwel190

Guest
Dag forumleden,
Ik ben samen met mijn dochter begonnen aan een Trigon 190 'avontuur'. Uiteraard willen we e.e.a. zo goed mogelijk doen waardoor we straks hopen te genieten van een 'levend schilderij' in de kamer. We lezen en leren hier een hoop; dank daarvoor.
Via MP een 'oude' bak gescoord. lekker goedkoop natuurlijk. Een nauwelijks zichtbaar krasje op het glas stoort ons niet. De bak eerst maar eens grondig schoongemaakt en het oude binnen filter eruit getrokken. Een achterwand (moet zeggen dat de standaard platen van Juwel - wil je het netjes verwerken - eigenlijk nog behoorlijk aanpassing nodig hebben) en een nieuw intern filter geplaatst. De bak was bij aankoop voorzien van Day/Natural Led van elk 14W welke ik eerst maar wil behouden. Vervolgens op zoek naar een inrichting. Gekozen voor een zandbodem, 2 stukken hout en wat stukken 'rots'. Qua beplanting tegen de achterwand wat Echinodorus en Limnophilia, als middenbeplanting rode Ludwigia, op het hout Anubias en op de voorgrond Eleocharis gras en Micranthemum. Wellicht straks nog wat drijfplanten toevoegen (afhankelijk van oa visbestand). Van het standaard filtermateriaal de actieve kool er voor nu uitgehaald en Cirax toegevoegd.

De bak draait nu bijna 2 weken en voor we de eerste bewoners gaan plaatsen moet wat ons betreft de bak op orde zijn. Geen haast dus.
Het verloop van indraaien tot nu toe:
Op dag twee moesten de mistlampen zoals verwacht aan. De witte waas was eind dag drie alweer bijna weg, maar werd snel opgevolgd door een enorme schimmelgroei op de twee houtstukken. De witte pluis kleurde na een paar dagen prachtig zwartpaars. Met de tandenborstel de stukken hout nagenoeg schoongemaakt (niet uit de bak gehaald) en inmiddels is de schimmelgroei bijna helemaal gestopt. Eerste zorgen hebben we dus vooral met 'geduld hebben' opgelost :). De laatste paar dagen komt er wat bruine alg opzetten. Ook dit verwacht ik met een portie geduld te moeten kunnen handelen; anders met een week of twee hiervoor maar wat hulp inschakelen. Overigens wel een eerste waterwissel uitgevoerd na het schoonmaken: ongeveer 30% ververst. De bovenste filterwatten nu 1x vervangen (na 8 dagen volledig bruin vanwege het hout) en 1x uitgespoeld. De rest van het filter laat ik eerst met rust; de stroming is nog 'als nieuw'. De planten groeien allemaal echt prima. Ik had verwacht dat het gras eerst nagenoeg dood zou gaan, maar hier is geen sprake van. Elk plantje toont nieuwe bladgroei, ook de Anubias heeft al mooi vers blad uitgerold. We bemesten iedere dag met eigen merk meststoffen van fa De Boer uit Kampen (leuke winkel!) zodat zowel macro als micro elementen beschikbaar zijn. De hoeveelheid die we aanhouden zit op 3/4 van het basisadvies. Aan de plantengroei te zien voor nu voldoende. Ik twijfel een beetje om het toch iets te verhogen vanwege de bruine alg. De watertemperatuur zit nu op een dikke 24 graden wat voor zover ik nu overzie ook moet passen bij het visbestand wat we (op dit moment) voor ogen hebben. Over een week of twee hoop ik dat e.e.a. zich wat heeft gezet en zal een eerste watermonster moeten gaan uitwijzen of we toe zijn aan onze eerste bewoners.
Het bestand wat we straks stapsgewijs willen opbouwen waarbij ik hoop dat de meeste waterlagen bezwommen worden
- 5-8 Corydoras (i.v.m. grootte waarschijnlijk panda of jullii)
- 5-10 Dwerg Goerami's
- 10 kardinaaltetra's of een iets groter schooltje Danio margaritatus
Later wellicht nog aan te vullen met 1 of 2 kleurige blikvangers die ietsje groter zijn (een kempvis oid).

Ik hoop overigens (je moet altijd spannende doelen stellen :)) om de bak uiteindelijk zonder CO2 aan het draaien te krijgen.

Bijgaande foto's geven een kleine impressie van de start van ons avontuur. Reacties (met name ideeën m.b.t. het gekozen visbestand) worden zeer gewaardeerd!

Mark
 

Bijlagen

  • Inrichten.jpg
    Inrichten.jpg
    425 KB · Weergaven: 77
  • Dag 2.jpg
    Dag 2.jpg
    248.3 KB · Weergaven: 76
  • Dag 10.jpg
    Dag 10.jpg
    425.6 KB · Weergaven: 78
Welkom, een kempvis kan je beter niet in een gezeldschapsbak doen, gaat zeer zelden goed, en 10 dwerggouramie sis ook geen geschikt plan, beter even een apart topic maken voor je visplannen zodat je goed advies kan krijgen
 
Welkom Mark en dochter.
 
Welkom. Goed dat je om advies vraagt alvorens wat te halen, helaas geven veel LFS (local fish store) meer advies op de kassa dan op het welzijn van vissen.

Je hebt de bodem in 2 kleuren. Is dit hetzelfde formaat? Anders heb je kans met mengen dat het dicht kan slibben. Is het hetzelfde is het op zich niet erg, maar met corydoras waarschijnlijk niet zo lang zo mooi gescheiden :DD

5-8 Corydoras (i.v.m. grootte waarschijnlijk panda of jullii)
---> similis is ook erg leuk, blijft ook wat kleiner. Stuk of 11 corydoras van een van de soorten is prima te doen als je het mij vraagt.

5-10 Dwerg Goerami's
---> zoals aangegeven zou ik dit met een honing- of dwerggoerami niet doen. Die laatste dragen vrijwel zeker het iridovirus bij zich waardoor ze niet lang blijven leven. Wil je toch iets van een goerami is een dwergknorgoerami (trichopsis pumila) wel een leuke vervanger. Stuk of 7 zou ik er van houden, liefst meer mannen dan vrouwen. Eens ook met de kempvis, ik heb geluk denk ik met het schoolaquarium dat het goed gaat, maar das ook een van de weinige waar me dat bij gelukt is

10 kardinaaltetra's of een iets groter schooltje Danio margaritatus
---> zou toch minstens 20 kardinalen in deze bak houden. Galaxy's ook nog wel een stuk of 30 omdat ze iets kleiner zijn. Van die laatste heb ik er 25 gehad in de Dubai 80 en die ga ik zeker uitbreiden als ze straks naar de meterbak gaan. Rasbora espei is ook een leuke blikvanger in deze bak, stuk of 20 zou ik er dan van aanraden. Ook mooi op kleur en lekker actief
 
Dank voor de eerste reacties! De zandbodem bestaat uit 3 verschillende kleuren zand van gelijke grootte met de hoop dat het straks met bodemvissen een leuke mengelmoes wordt. Bedankt voor de tip om over een week of twee een apart topic voor het mogelijke visbestand te maken. Het idee van een kempvis komt vanwege een erg positieve ervaring in het verleden. Maar terecht gezegd dat het vaker fout dan goed gaat :oopss:
 
Ziet er mooi uit en zeker niet als iets van een beginneling. Maar ik moet toch even waarschuwen voor vissen als betta's en dwerggourami's, de afgelopen 20 jaar is de kwaliteit vreselijk achteruit gegaan door inteelt in de kwekerijen in ZO Azie (dit geldt trouwens voor de meeste populaire vissen). Je kunt dan beter hier of op Marktplaats op zoek gaan naar een hobby kweker die nog de moeite neemt de beste/sterkste vissen voor de kweek uit te zoeken, of duurdere wildvang zoeken, of minder populaire vergelijkbare soorten.
 
Welkom op het AF samen, en succes om de leuke start tot wat moois te laten uitgroeien!
 

Terug
Bovenaan