Niewe aquarium + bodem


J

Jay47

Guest
Hoi allemaal, ga binnenkort verhuizen en wil een nieuwe aquarium van 2 meter +.
Heb al jaren 2 van 1.20m en 1.50m beide met zwarte zand.
Zit aan te denken om mijn nieuwe uit te rusten met witte zand, zwarte is wel mooi maar de vissen zijn ook donkerder van kleur want ze passen zich aan. Zwart is beter voor de vissen zeggen ze maar is dat wel echt zo?
Wat is jullie idee, zwarte aanhouden of toch voor wit gaan?
Wil mijn huidige vissen overzetten naar de 2 meter + bak.
(Wit zand) filterzand Wildkamp.
 
Als je van boven af op vissen kijkt, wat zie je dan?
Dan zie je ze heel moeilijk, ook door het donkere zand.
Kan je gedeeltes doen, licht en donker.

Dan geef je ze een kans..
 
Vissen voelen zich prettiger met donker zand zeggen ze, daarom mijn vraag is dat echt zo of een fabel?
Heb ook Zuid Amerikaanse meervallen en daar leven ze op wit zand op sommige plekken.
Maar de meeste komen voor in donker water.
 
Dat is geen fabel, dat komt omdat ze dan van bovenaf bezien minder opvallen dus minder angst om opgegeten te worden door een visetende vogel, een witte bodem veroorzaakt dus veel meer angst
 
Ga weer voor zwart zand dan, aan de ene kant wel mooier.
Oogt ook rustiger, heb nu Hornbach zand. Hebben jullie ook ervaring met een ander merk?
De meervallen die ik heb heb ik ook gevangen op 2 tot 4 meter diepte, meestal in donker water met veel planten.
 
Ik heb JBL Sansibar gehad, vond ik minder fijn. Erg zwaar en compact, kleinere korrel.
Het Hornbachzand is mijns inziens luchtiger en de planten doen het er naar mijn idee beter in omdat ze beter kunnen wortelen.
 
Ik heb JBL Sansibar gehad, vond ik minder fijn. Erg zwaar en compact, kleinere korrel.
Het Hornbachzand is mijns inziens luchtiger en de planten doen het er naar mijn idee beter in omdat ze beter kunnen wortelen.

Klopt Hornbach zand is mooi en losjes, in al die 5 jaren dat ik het gebruik is het nooit dichtgeslibt.
Alleen ga in mijn nieuwe bak een dikkere laag doen, want die meervallen trekken al mn planten zo los.
Want die gaan vaak met hun kop onder het zand liggen slapen, of als ik een waterwissel doe.
Klootzakjes zijn het hahah, maar toch hou ik van ze :D
 
Alleen ga in mijn nieuwe bak een dikkere laag doen,
Hoe dik wil je de laag maken? Als het beduidend meer is dan de algemene 5cm gemiddeld dan zou ik zelf zeker niet het zand van JBL nemen. Het is al een tijd geleden dat ik heb gebruikt heb maar ik herinner me de bodem als vast en zwaar toen hij eenmaal in de bak lag.

Blijven de planten in jouw bak wel beter staan in een dikkere laag zand? Je kunt de planten immers toch niet dieper zetten, hooguit dat de planten dieper kunnen wortelen. Ik neem aan dat dat is waar je ophoopt.

Ik heb het idee dat de meervallen zich niks aantrekken van licht of zwaarder zand ;) Als die kop onder het zand moet krijgen ze die er makkelijk onder, ook bij de JBL :)

Wat betreft de waterwissel. Ik heb filterzand liggen, er wervelt bij mij niks op, ik heb zelf en aanzuigkorf op de tuinslang staan. Die gebruik ik voor af hevelen maar ook voor vullen. Dat spreidt de stroom zijwaarts.
Er zijn ook deftige oplossingen, gemaakt van pvc pijp. Ik heb helaas geen voorbeeld voor je maar er zijn diverse mensen die zelf een mooi systeem hebben gemaakt voor de waterwissel.
Stel je een T stuk voor. Het water komt dan horizontaal de bak in.

Ik zal proberen een foto te vinden.

In de Home laat ik het water neer komen op een stuk hout. Een bakje/kom op de bodem, en daar het nieuwe water in laten komen, is natuurlijk ook een optie.
 
Ja met dikkere laag bedoel ik rond de 5cm.
In mijn 120cm bak heb ik 3cm zwart zand van Hornbach liggen.
In deze bak trekken ze alle planten los.

In de 150cm bak heb ik ong 5cm zwart zand van Europet liggen, hier ook een groep van de zelfde meervallen. In deze bak trekken ze niks los, alhoewel een ander type zand is.
Beiden hebben geen bodemrot en slippen niet dicht wat echt ideaal is. Bodemverwarming ooit gekocht maar dat had ik toch niet nodig.

Bij mij wervelt ook niks omhoog, geen stofwolk niks.
Beide zandsoorten van Hornbach en Europet vindt goed.
Vissen doen het ook goed heb een groep Cory's die het ook lekker vinden om te woelen deze zitten op de Europet kwartszand.
 

Terug
Bovenaan