Wat is er nieuw

niewe planten en garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ronrijn
  • Startdatum Startdatum
R

ronrijn

Guest
Ik heb nu een paar keer iets gehoord over dat garnalen kunnen gaan hemelen als je nieuwe planten direct in je bak zet, kan iemand mij hier het fijne over vertellen?
Ik raak de laatste tijd veel garnalen kwijt en zoek naar de reden.

Verschillende plantenkwekers gebruiken een gif tegen slakken bij de kweek van hun planten en is dus ook dodelijk voor garnalen.
Het gif wat op zo'n nieuw plantje zit heeft gelijk effect op de garnalen en binnen no-time kunnen al je garnalen doodgaan.
Cabomba en van die bosjes met verschillende zuurstofplanten hebben 9 van de 10 keer dat gif.

Daarom planten kopen,die in een stromingsbak staan.
Daar zwemmen vaak ook visjes bij.

Dat zegt ook niks Bertus,de visjes kunnen dat gif wel hebben en gaat juist om garnalen.

Ik weet zeker van wel,die keer dat ik de stomme fout maakte om een nieuw plantje zo in m'n garnalenbak te zetten stonden ze gewoon in een bak met vissen daar in die winkel.
Fraaiste is dat 9 van de 10 keer de slakken het ook gewoon overleven in de bak terwijl de garnalen massaal sterven.

Maar de vraag is eigenlijk wat moet ik dan doen als ik nieuwe planten koop, en idd moet ik dat ook doen als planten uit een stromingsbak bij lfs komen?

Een dag of 4 apart in een emmer laten spoelen met een klein filterje en kool bv.

Goed afspoelen doe ik sowieso al want ik verwijder de steenwol onder kraan.

Gif zit ook in de plant zelf dus enkel onder de kraan ff afspoelen is niet voldoende.

Ik heb geen extra filter kan het niet anders? En gaat de kwaliteit van de planten niet hard achteruit van 4 dagen in koud water?

koud water? Als de emmer binnen staat,heb jij toch geen koud water.
Staan bij mij ook binnen,zonder verwarming,=25 graden.

Nou ja koud is misschien wat overdreven, maar ik heb er ondertussen meer over gevonden en gewoon een aantal keer per dag water (op temperatuur) verversen zou de truc ook moeten doen zonder filter.

Hoe bedoel je of ze in een stromende bak staan? Ik koop ook redelijk vaak online planten dan is spoelen dus extra belangrijk?

Dat zijn bakken die achter elkaar,of in een kring staan.
Water wordt opgepompt naar de hoogste bak,en stroomt via de lagere bakken terug.

Zoiets heb ik ook ,met 4 vakken.
Planten groeien ook beter.
Links slakkenbak. dan 3 vakken voor planten.
Stroomt van rechts naar links.
9ebF_gJy-JAq_gY3aJvuSTlB2h8Iy1ux.jpeg

Ja, altijd spoelen,geen risico nemen.

Ja,dat advies hebben er al heel veel op gevolgt. 😉
Kan ik wel stellen.
Maar dan ook niet op een slakje letten.
Want die komen er toch wel in.

Ik doe de planten in een emmer voor 3/4 dagen en verschoon het water 3 keer per dag, zeker bij planten met fijne bladeren (zoals Cabomba).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan