Wat is er nieuw

Nitraat blijft laag, ondanks extra toevoegen

CorySnorry

Member
Lid geworden
4 mei 2022
Berichten
13
Leeftijd
30
Goedenavond allemaal,

Ik heb recentelijk mijn eerste aquarium opgestart (3 maanden geleden) en kamp momenteel met wat algenproblemen.

In het begin heb ik eens een fosfaat piek gehad (teveel planten voeding gegeven) en sindsdien veel last van blauwalg. Ik probeer hier nu al enkele weken vanaf te komen, maar het lukt mij maar niet mijn waterwaarden op orde te krijgen. Met name nitraat. Ik meet dit altijd vrijwel 0. Ik voeg extra nitraat toe met een flesje van HS Aqua maar dit lijkt geen effect te hebben. Als ik na het toevoegen mijn nitraat meet, dan meet ik wel een verhoogde waarde, echter is dit een aantal uur later weer verdwenen.

Wie heeft hier een verklaring voor? :S

Wat info over mijn bak:

Juwel Rio 125
Standaard verlichting (wat gedimd door drijfplanten) 7 uur aan per dag
26 graden C

Bezetting:
6 Corydoras Jullii

Alvast bedankt,

Groetjes Jennifer
 
Zou je een foto van je bak kunnen maken Jennifer? Dit kan ons extra informatie geven voor een goed advies.

Gr. Ed
 
Hoeveel voeg je toe want als dat weinig is dan is dat door de planten wellicht snel op verbruikt en weet je de waterwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst eens kijken hoe oud de flesjes zijn van de Nitraat test. Soms kunnen oude/of lang geopende verpakkingen ook andere meetwaarden geven. Test bijvoorbeeld ook eens een verdunning (1:100) van de stockoplossing nitraat, kijk wat er dan gebeurd.

verder lees ik dat je drijfplanten hebt, deze zijn 'berucht / geroemd' om hun vermogen om nitraat te vreten. Verder zit er in de flesjes die je kant en klaar koopt vaak niet heel veel nitraat. Een eigen stock is vaak goedkoper en makkelijker te rekenen.(bekende concentraties)
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb gister de blauw alg verwijderd dus die is niet heel duidelijk op de foto's te zien. Om de paar dagen verwijder ik de blauwalg met een tandenborstel.

Qua toevoegingen:
- de 1e paar weken begon ik met 10ml all in one plantenvoeding 1x pw. Dat ging een tijdje heel goed (super veel plantengroei), totdat ik een water testkit kreeg en zag dat nitraat halverwege de week heel laag was. Toen heb ik een beetje suf veel extra planten voeding toegevoegd en daar kwam de fosfaat piek vandaan.
- Daarna veel info opgezocht op internet en besloten minder all in one planten voeding + extra nitraat toe te voegen. Hier ben ik wat met de waardes gaan tweaken per week. Ik begon met 5ml all in one+10ml no3+, daarna ben ik per week wat gaan meten en het per week wat gaan toevoegen aan de hand van wat ik meette. Afgelopen week had ik 3ml all in one en 7ml no3+ toegevoegd. De weken ervoor weet ik niet meer precies.

Wat ik lastig vind is dat ik weet dat ik juist alles zo constant mogelijk moet houden, maar elke keer dat ik meet zijn de waardes niet goed en wil ik wat doen om het "beter te maken".


IMG20220505163255.jpg
IMG20220505134051.jpg
IMG20220505162149.jpg
IMG20220505134036.jpg
IMG20220505134041.jpg
 
Hoelang draait de bak want volgens mij zie ik ook bruinalg op de Zwaardplant en dat duidt vaak op een overschot aan organische belasting. Wat doe je aan onderhoud elke week en wat doe je met het filter en wanneer?
 
Ik zie net als John ook veel bruinalg. Dat betekend dat de balans in de bak er niet is. Dus de verhouding goede bacterien. Blauwalg komt dan ook vaak kijken. Groeien de planten nog wel heel goed, of is de groei er uit? Drijfplanten nemen ook veel nitraat op. Omdat zij al het licht opvangen. Om van bruinalg af te komen, hebben planten ook een groeispurt nodig. Het raadzaam om juist meer licht te geven. Dus de lampen feller zetten. Niet langer aanzetten. Of minder drijplantjes. En tevens zorgen dat de planten genoeg voeding hebben. Ik zou zelf even een EI dosering toepassen. Dus 20 / 2 / 0,5 Nitraat, fosfaat, ijzer (plantenvoeding) toevoegen en wekelijks 50% verversen. Hierdoor weet je zeker dat de planten niets te kort komen. De vervuiling gaat omlaag door meer vers water. Daarnaast moet je bij bruinalg de watten wekelijks vervangen of uitspoelen. Hier gaat ook bruinalg in zitten. En een hoop vuil. De filtersponzen uitspoelen in een emmer aquriumwater. Niet superschoon, maar het ergste vuil eraf. Ik zou het interne filter een upgrade geven door er ook 1 of 2 bakjes cirax in te zetten. Koolstof spons is niet nodig.
 
Hoelang draait de bak want volgens mij zie ik ook bruinalg op de Zwaardplant en dat duidt vaak op een overschot aan organische belasting. Wat doe je aan onderhoud elke week en wat doe je met het filter en wanneer?
De bak draait ongeveer 2-3 maanden nu. Elke week doe ik een waterwissel van ongeveer 25% Ik heb het bovenste filter sponsje 1x vervangen en ik heb de koostof spons er vorige week uit gehaald, verder niks met het filter gedaan.
 
Je hebt nog geen bewoners? Als de bak dik 2 mnd draait dan denk ik dat het toch met de opstart te maken heeft en dat zie je soms vaker na 2 maanden wel. Heb je tijdens de opstart ook wat voer verkruimeld op het te bespoedigen? Ik zou zeggen haal de bruine en blauwe alg zoveel mogelijk dagelijks weg en ververs de helft. Ik denk dat met goed onderhoud het wel wegtrekt en ik zou de filter met rust laten zolang de uitstroom goed is.
 
Wat gebruik je om de waardes te kunnen meten?
Ik heb een jbl test kit gekocht (pH, KH, No2, No3, NH4), de enige test die mij relevant leek die er niet bij zat is fosfaat, die mocht ik van een vriend lenen, maar die test is dus wel wat ouder. Ik heb niet het idee dat de test te oud is omdat de waardes ook wel in lijn lijken te zijn met wat ik toevoeg.
 
Je hebt nog geen bewoners? Als de bak dik 2 mnd draait dan denk ik dat het toch met de opstart te maken heeft en dat zie je soms vaker na 2 maanden wel. Heb je tijdens de opstart ook wat voer verkruimeld op het te bespoedigen? Ik zou zeggen haal de bruine en blauwe alg zoveel mogelijk dagelijks weg en ververs de helft. Ik denk dat met goed onderhoud het wel wegtrekt en ik zou de filter met rust laten zolang de uitstroom goed is.
Wel bewoners inmiddels, een groepje van 6 corydorasjes, eerst 7 maar helaas heeft 1tje het niet gehaald 🙁 Dus voorlopig ga ik geen nieuwe vissen toevoegen tot ik weer een balans heb terug gevonden en alles wat stabieler is.
 
Ok duidelijk en had je de alg ook voor de aanschaf van de vissen?
 
Ik zie net als John ook veel bruinalg. Dat betekend dat de balans in de bak er niet is. Dus de verhouding goede bacterien. Blauwalg komt dan ook vaak kijken. Groeien de planten nog wel heel goed, of is de groei er uit? Drijfplanten nemen ook veel nitraat op. Omdat zij al het licht opvangen. Om van bruinalg af te komen, hebben planten ook een groeispurt nodig. Het raadzaam om juist meer licht te geven. Dus de lampen feller zetten. Niet langer aanzetten. Of minder drijplantjes. En tevens zorgen dat de planten genoeg voeding hebben. Ik zou zelf even een EI dosering toepassen. Dus 20 / 2 / 0,5 Nitraat, fosfaat, ijzer (plantenvoeding) toevoegen en wekelijks 50% verversen. Hierdoor weet je zeker dat de planten niets te kort komen. De vervuiling gaat omlaag door meer vers water. Daarnaast moet je bij bruinalg de watten wekelijks vervangen of uitspoelen. Hier gaat ook bruinalg in zitten. En een hoop vuil. De filtersponzen uitspoelen in een emmer aquriumwater. Niet superschoon, maar het ergste vuil eraf. Ik zou het interne filter een upgrade geven door er ook 1 of 2 bakjes cirax in te zetten. Koolstof spons is niet nodig.
De groei is nu zo goed als helemaal gestopt, de eerste maand deed ik elke week op de waterwissel dag ook een flinke snoeibeurt omdat mijn planten zo veel groeiden dat ze over de gehele bovenkant van het aquarium groeide in 1 week tijd, maar de afgelopen maand heb ik niet 1x bij gesnoeid. De drijfplanten had ik niet gelijk vanaf het begin al trouwens, maar daarvoor begonnen al deze problemen al, en ik heb niet het idee dat het verergerd is sinds het toevoegen van de drijfplanten. Dus ik denk niet dat het toevoegen van de drijfplantjes de oorzaak is, maar wel goed om er op te letten en misschien dat ik ze er beter weer uit te halen dus? Ik had de drijfplantjes vooral gehaald omdat ik over een tijdje als mijn water weer goed is een koppeltje honing gourami's wil, en ik had gelezen dat omdat die bovenlaag bewoners zijn ze waterplantjes leuk vinden.
 
Ok duidelijk en had je de alg ook voor de aanschaf van de vissen?
Een klein beetje, maar het lijkt wel een stuk erger geworden. Als er zo veel blauw alg had gezeten als dat ik nu soms zie dan had ik geen vissen toegevoegd omdat ik heb gelezen dat het giftig voor ze kan zijn. Ik had begrepen dat toevoegen van vissen vooral ammonia kan verhogen, dus die waarde heb ik in de gaten gehouden maar lijkt gewoon stabiel te zijn.
 
Ammonia wordt gemaakt door de heterotrofe bacterien uit afval en dus organische stoffen. Door het toevoegen van je vissen is er meer belasting en dus meer organische belasting en daar moet de bacteriecultuur zich op aanpassen. Ik zou het zoveel mogelijk blijven verwijderen en wat extra verversen zodat de bacteriecultuur zich ook kan aanpassen aan de nieuwe belasting.
 
Hoe hoog zijn je nitraatwaarde en fosfaat waarde? En geef je alle plantenvoeding tegelijk?

Veel is hierboven al aangegeven, maar ik zou het volgende doen:
* Je verwarming omlaag instellen naar 24 graden. In mijn beleving staat deze een aantal graden te hoog en kan best wat zakken. Je planten zullen je dankbaar zijn, maar ook je vissen die je hebt zullen dit wel waarderen.
* Je verlichtingsduur uitbreiden naar 8h ipv 7h en wat lid Biljoenblik aangaf je intensiteit verhogen als dit mogelijk is.
* Je bemesting plan mogelijk spreiden over een aantal dgn in de week en op je bak aanpassen. Je bak is ongeveer 100-110 ltr (- substraat, hardscape). Ik zou zelf beginnen met 5 ml all in one, 10 ml nitraat (het liefst KNO3) en mogelijk ook fosfaat extra, het liefst dat deze rond de 1 zit qua gemeten waarde. En hier dan op uitbouwen indien nodig.
* Elke week 50% water verversen. Dit is de wekelijkse "reset" van jou bak, die je meeneemt in je onderhoud.
* Verwijder zoveel mogelijk alg uit je bak met je onderhoud.
* Hou je drijfplanten er lekker in. Dit zijn hele goede indicators voor voedingsstoffen tekorten in je bak. Natuurlijk niet dicht laten groeien 😉.
* Meet 1x p/w op dit moment voor je onderhoud en waterwissel. Dit geeft je genoeg info om bij te sturen. Al meet je op meer momenten zorgt dat voor twijfel en neem je wellicht verkeerde beslissingen die problemen met zich mee kunnen brengen.

Veel succes in ieder geval. Heb geduld, het komt goed maar dit heeft tijd en wekelijks aandacht nodig.

Gr. Ed
 
Zit in je Juwel filter misschien nog de groene filterspons?
Deze spons onttrekt nitraten uit het water en is dus niet gewenst!
 
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal!! Zitten zeker meerdere goede tips tussen waar ik wat mee ga doen! Ik houd jullie op de hoogte :petjeaf:
 
En ook de zwarte spons, die Juwel standaard bij een filter levert, moet je niet gebruiken. De actieve kool in deze spons haalt alle schadelijke, maar ook alle nuttige stoffen (zoals voedingsstoffen) uit het water. Actieve kool gebruik je alleen na het toedienen van medicatie.
 
En ook de zwarte spons, die Juwel standaard bij een filter levert, moet je niet gebruiken. De actieve kool in deze spons haalt alle schadelijke, maar ook alle nuttige stoffen (zoals voedingsstoffen) uit het water. Actieve kool gebruik je alleen na het toedienen van medicatie.
Haalt die spons ook nitraat als anorganische stof eruit want volgens mij haalt dat alleen organische stoffen eruit die stikstof bevatten. Maar ik kan me vergissen. kool haalt ook alleen organische stoffen eruit dacht ik.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb gister de blauw alg verwijderd dus die is niet heel duidelijk op de foto's te zien. Om de paar dagen verwijder ik de blauwalg met een tandenborstel.

Qua toevoegingen:
- de 1e paar weken begon ik met 10ml all in one plantenvoeding 1x pw. Dat ging een tijdje heel goed (super veel plantengroei), totdat ik een water testkit kreeg en zag dat nitraat halverwege de week heel laag was. Toen heb ik een beetje suf veel extra planten voeding toegevoegd en daar kwam de fosfaat piek vandaan.
- Daarna veel info opgezocht op internet en besloten minder all in one planten voeding + extra nitraat toe te voegen. Hier ben ik wat met de waardes gaan tweaken per week. Ik begon met 5ml all in one+10ml no3+, daarna ben ik per week wat gaan meten en het per week wat gaan toevoegen aan de hand van wat ik meette. Afgelopen week had ik 3ml all in one en 7ml no3+ toegevoegd. De weken ervoor weet ik niet meer precies.

Wat ik lastig vind is dat ik weet dat ik juist alles zo constant mogelijk moet houden, maar elke keer dat ik meet zijn de waardes niet goed en wil ik wat doen om het "beter te maken".


Bekijk bijlage 343337Bekijk bijlage 343338Bekijk bijlage 343339Bekijk bijlage 343335Bekijk bijlage 343336
Het is goed te bedenken dat metingen niet het belangrijkste zijn en zeker niet bepalend voor een optimale groei. Je planten vragen bemesting en geven ook aan wanneer dit dit te weinig toegedient wordt. Zolang dit goed gaat kunnen we zelfs stellen dat een meting niet noodzakelijk is. Pas bij echte problemen kan een meting iets aangeven maar dan nog zijn exacte getallen zoals die vaak door anderen, als voorbeeld, gegeven worden niet altijd bruikbaar om beslissingen te nemen aangezien die bij elke bak kunnen verschillen.
 
Het is goed te bedenken dat metingen niet het belangrijkste zijn en zeker niet bepalend voor een optimale groei. Je planten vragen bemesting en geven ook aan wanneer dit dit te weinig toegedient wordt. Zolang dit goed gaat kunnen we zelfs stellen dat een meting niet noodzakelijk is. Pas bij echte problemen kan een meting iets aangeven maar dan nog zijn exacte getallen zoals die vaak door anderen, als voorbeeld, gegeven worden niet altijd bruikbaar om beslissingen te nemen aangezien die bij elke bak kunnen verschillen.
Helemaal mee eens Ben.
Ik zag het ook aan de planten als er wat scheeld.

Maar goed, ik ben toch maar voor gemak gegaan. En werk nu met EI.
Dat kost wel wat meer voeding. (het teveel ververs je weg)
Maar het draait nu lekker. Zonder meten.
En ik zie ook geen tekorten bij de planten.
 
Met de EI is iedereen blij 😉
 
Moet eerlijk bekennen dat ik bijna nooit wat meet 🙈🙈, ik kijk naar mijn planten, verlichting staat al een hele lange tijd op dezelfde tijden met zonsop en ondergang met behulp van de iluminus controller, bemesting AIO van plantedbox op vaste dagen, ververs schea 1x pw op vaste dag, kleibollen in de bodem, 1x per half jaar. Geen co2. Gaat prima
 
Ik meet eigenlijk ook nooit en doe dat alleen incidenteel ter controle. Maar ja enkele jaren ken je je bak wel en dan is dat ook niet nodig denk ik.
 
Ik heb ook de Rio 125.filter is bbest goed,maaaaaar haal echt de groene spons Nitrax eruit.daat ding vreet nitraat.heb ik ervaren.laat die kool spons de zwarte maar russtig ziten.sorry voor beroerd sschrift.ik heb Parkinson.de reden waarom je weinig van mij hoort,leest
 
Ik heb ook de Rio 125.filter is bbest goed,maaaaaar haal echt de groene spons Nitrax eruit.daat ding vreet nitraat.heb ik ervaren.laat die kool spons de zwarte maar russtig ziten.sorry voor beroerd sschrift.ik heb Parkinson.de reden waarom je weinig van mij hoort,leest
Nou ja, zo'n zwarte spons is normale wijs niet nodig en kan gerust verwijderd worden hoor.
 
Ik heb ook de Rio 125.filter is bbest goed,maaaaaar haal echt de groene spons Nitrax eruit.daat ding vreet nitraat.heb ik ervaren.laat die kool spons de zwarte maar russtig ziten.sorry voor beroerd sschrift.ik heb Parkinson.de reden waarom je weinig van mij hoort,leest
Niks om je voor te schamen hoor. Gewoon iets posten/reageren. Je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen 😊
 
Hi allemaal, sorry dat ik een tijdje niet meer gereageerd had (ik was druk druk druk)!

Helaas gaat het met mijn aquarium als maar slechter.. (zie nieuwe fotos) :'(
Wat me vooral opvalt is dat ik een paar maandjes geleden alleen last had van veel blauw alg, maar dat ik nu heel veel verschillende soorten algen heb.. de bak ziet er niet uit, ondanks dat ik écht wel mijn best doe, 2 a 3x per week poets ik met een tandenborstel zo veel mogelijk algen weg, en 1x per week de waterwissel.

Ik heb na aanleiding van de eerdere tips:
-de verwarming een stuk lager gezet maar zie dat de bak alsnog rond de 25 graden blijft (verwarming staat op 18 ongeveer).
- grotere waterwissels gedaan, 50%
- niet meer te vaak waterwaarden gemeten maar gewoon een tijdje geprobeerd alles zo constant mogelijk te doen en niet extra planten voeding toe te voegen. Dus ik doe nu 1x per week 10ml all in one plantenvoeding.
- het licht een uur langer aan gezet 13-21uur.
-1 groot stuk hout er uit gehaald om de stroming in de bak te verbeteren.

Ik had de zwarte spons eerder al uit het filter gehaald, maar ik ben een beetje bang dat als ik de groene er ook uit haal er weinig filter overblijft. Dan zit er nog maar 1 spons in, en intuïtief lijkt dat me te weinig?

Paar maanden geleden:
IMG20220505162135.jpg

nu:
IMG20220613204708.jpg

IMG20220613204700.jpg
IMG20220613204647.jpg
IMG20220613204644.jpg
IMG20220613204640.jpg


Moet ik gewoon vertrouwen hebben in dat dit nog goed komt en gewoon door blijven gaan, of zien jullie nog iets wat ik moet aanpassen?

Groetjes,
Jennifer
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe zo n spons nitraat eruit haalt maar wordt ook de anorganische nitraat eruit gehaald dan. Nitraat is namelijk anorganisch. De zwarte spons verwijdert namelijk ook alleen maar organische stoffen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan