Wat is er nieuw

Nitraat filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jellegs
  • Startdatum Startdatum
J

Jellegs

Guest
Beste Forumleden,

In mijn aquarium heb ik al tijden last van groeiproblemen bij de planten. Samen met het forum zijn we er uit gekomen dat er nitraat en fosfaat toegevoegd moest worden. Maar binnen 24 uur na het toevoegen van het nitraat, van 0 naar 10 mg/l, is het nitraat weer helemaal terug op 0. Het fosfaat blijft wel stabiel.

Zou het kunnen dat de filters het nitraat afbreken? Ik heb een JBL cristalprofi e901 met voornamelijk blauwe sponsen en ik heb een eheim classic 3 op het aquarium staan, deze is helemaal gevuld met buisjes en bolletjes.

Nee zou niet in zo’n tempo moeten kunnen.
Denk dat je simpelweg te weinig nitraat heb gedoseerd

M.a.w., alles wat je hebt toegediend is al door de planten opgenomen.

Beste Forumleden,

In mijn aquarium heb ik al tijden last van groeiproblemen bij de planten. Samen met het forum zijn we er uit gekomen dat er nitraat en fosfaat toegevoegd moest worden. Maar binnen 24 uur na het toevoegen van het nitraat, van 0 naar 10 mg/l, is het nitraat weer helemaal terug op 0. Het fosfaat blijft wel stabiel.

Zou het kunnen dat de filters het nitraat afbreken? Ik heb een JBL cristalprofi e901 met voornamelijk blauwe sponsen en ik heb een eheim classic 3 op het aquarium staan, deze is helemaal gevuld met buisjes en bolletjes.
Binnen 24 uur naar van 0 naar 10? Het lijkt me beter om dit over een wat langere termijn uit te smeren. Dus gewoon een "normale" dosering termijn aan houden terwijl je een wat hogere dosering gebruikt. Voor het dosering ritme zou ik pleiten voor een dagelijkse portie. Laat het niveau zo over een wat langere tijd groeien. Zodra het gewenste niveau is bereikt kun je terug gaan naar de voor jou bak geschikte dosering. De nitraat waarde zal dan veel meer stabiel blijken, denk ik.

Ik heb er toen in een keer 40 ML in gedaan. Dat is inderdaad een flinke stap in een keer. Wat zou je dan voor dagelijkse stapjes aanraden? Ik kan niet dagelijks 40 ML toe dienen want dan is mijn fles ook in 2 weken op en wordt het wel een hele dure aangelegenheid..

Ik heb er toen in een keer 40 ML in gedaan. Dat is inderdaad een flinke stap in een keer. Wat zou je dan voor dagelijkse stapjes aanraden? Ik kan niet dagelijks 40 ML toe dienen want dan is mijn fles ook in 2 weken op en wordt het wel een hele dure aangelegenheid..
Gebruik je zeker de zwaar overprijsde easy life nitro?

Ja, dat klopt! 10 of 12 euro voor 500ML geloof ik!?

Aquariumbemesting.nl, zakje KNO3 kopen, zelf aanlengen met water en doseren maar

Ja, dat klopt! 10 of 12 euro voor 500ML geloof ik!?
Ik heb wels eens uitgerekend dat voor wat een flesje van 500 ml easy life fosfo van 500 ml kost ik 60 liter van de zelfde concentratie kan maken.

Poeders zijn inderdaad veel goedkoper maar ja je hebt er wel even het werk van het aanmaken van maar dat stelt ook weinig voor.

aanmaken duurt 7 min waarvan je er 5 min nodig hebt om water te warmen 😀

Goede tips weer! Ik zal eerst mijn easy life op maken en dan ga ik over op de poeders. En dan gewoon doseren zodat ik rond de 10 mg nitraat aan kan houden? Al is het 40 Ml per dag?

Uit die berekening komt het er eigenlijk op neer dat ik zon 3x per week een portie moet geven. Alleen gaan ze daar er vanuit dat je zoon 25ppm Co2 hebt. nou weet ik niet precies hoeveel ppm ik heb maar in MG/l zit ik aan de 0,5 a 1 Co2.. ik geef wel easy carbo. Moet ik dan iets minder toevoegen of gewoon volgens het tabel?

Ik snap het. Ik ga straks verversen, toevoegen en zal veel meten dezer dagen en dan kom ik erop terug!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan