Wat is er nieuw

nitraat/fosfaathars

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
Een kennis in de buurt is op zoek naar hars wat zowel de nitraat als de fosfaat verwijderd voor zijn Malawibak. Het enige wat hij kan vinden is dacht ik van JBL maar dat is prijzig.
Zijn er leden die misschien weten waar je dit ook nog kan kopen?

Ik ging er altijd van uit dat purigem dat ook deed althans de organische. Die netjes zijn qua prijs nog wel te doen.

Ja nu je het zegt dat klopt. Nou ken ik zn bak zelf niet maar hij moet 2-3x per week de helft verversen omdat dan vooral de fosfaat de lucht inschiet. Ik heb het vermoeden dat hij veel bewoners heeft en veel voert en dat zal er ook aan bijdragen.

Fosfaat ontstaat vaak door overdadig voeren. Vaak dat voer in de bak achterblijft en aan het rotten is.

Purigen heb ik goede ervaring mee en kan je ook weer regenereren en opnieuw gebruiken.

Ik heb nog een volledige portie met zak die in de buitenfilter kan. Wil het wel eventueel opsturen zodat je kan testen. Stuur maar ff PB.

Nou tsja wie niet waagt die niet wint. Er zijn al veel topics geweest over purigen. Wat het precies doet weet ik niet. Effectief is het wel.

Ik heb nog een volledige portie met zak die in de buitenfilter kan. Wil het wel eventueel opsturen zodat je kan testen. Stuur maar ff PB.
Mooi aangeboden Daniel en ik heb dat ook nog liggen hoor want ik heb ook Purigen gebruikt. Ben er mee gestopt overigens. Maar ik zal eens aan hem doorgeven om dit dan te proberen.

Denk niet dat purigen het gewenste effect gaat geven, maar als zijn nitraat/fosfaat dermate hard stijgt denk ik ook niet dat een specifieke hars daar gaat helpen...

Ik gebruik het ook niet meer maar ga het wel weer doen. Het fosfaat op de bodem is er hoog en daar veel alg problemen. Inderdaad overbevolkt en teveel voer. Dat bijgesteld en nu de purigem erin om het weer fris te maken.

Echte nitraat resin is niet zo goedkoop, althans wil je een fatsoenlijke korrel hebben die geregenereerd kan worden met keukenzout. (200 gram keukenzout oplossen per liter hars) en voldoende doorstroming heeft.
Daarnaast zal je moeten kijken hoeveel je nodig hebt, en hoe vaak je zult moeten regeneren.
Het is niet zo eenvoudig als zakje erin hangen en klaar.

Wil je er alles over weten:
https://discuszolder.nl/nitraat-fosfaat-filter/
Bedenk ook dat de capaciteit van de hars enorm achteruit gaat als deze vervuild, er zal zeker een uitstekend voorfilter ervoor moeten staan die je min wekelijks schoon maakt.

ik zou dan al voor een ander filter gaan, is er een bioloog dan is het een kwestie van groeilamp en mosfilter in een vak van de bioloog.
In zeewater doen ze dat met een wierenfilter en dat kan zelfs extern

Dat het prijzig is Jan dat is deze kennis gebleken en het betreft een Rio240 dacht ik zonder bioloog. Ik zal hem de link even toesturen.

Hmm zie daar een nieuw soort alg voorbij komen in de link van Raoul in de beschrijving
gloeidraad-algen wel handig hoef je geen verlichting meer aan toch 😉 🙂

Mooi aangeboden Daniel en ik heb dat ook nog liggen hoor want ik heb ook Purigen gebruikt. Ben er mee gestopt overigens. Maar ik zal eens aan hem doorgeven om dit dan te proberen.
Graag gedaan.

Ik ben er ook mee gestopt aangezien het voor een plantenbak niet echt een toegevoegde waarde heeft het haalt eerder teveel goede stoffen uit het water die de planten nodig zijn.

Heb het bewaard om dat ik een klein fortuin heb betaald voor een halve kilo.

Evectief is het wel.

Dit is wat de kennis nu gebruikt en dat vangt beide af maar ja wel aan de prijs:

https://www.aquariumwinkel.eu/product/nitraat-fosfaat-hars-lewatit-m600-monoplus/
lanxess....mijn oude werkgever

lewatit haalt niet alle nitraat eruit, ik weet ff niet meer tot hoe laag die gaat maar deze wordt niet zoveel toegepast als die andere.
Maar ook voor de lewatit .....zorg dat de hars schoon blijft...filterwatten filter ervoor zetten.

Dat hars van jbl kan je regenereren, dus ook al is dat prijzig, je doet daar wel een tijdje mee.

Voor fosfaat heb ik de beste ervaringen met dat van seachem. seachem phosguard en werkt uitstekend.

Wel opletten dat JBL NitratEx geen turf of andere organische opgeloste stoffen verdraagt. Dit zet zich nog harder vast dan anorganische zouten. Dus niet alleen zou je dan minder nitraat kunnen afvangen maar ook kan je het wegsmijten want je krijgt na regeneratie nooit meer de gewenste capaciteit. Turf er uit en even over actieve kool filteren alvorens JBL Nitratex te gebruiken. Als vervanger voor turf gebruik ik wel eens zeoliet, goed uitgewassen met zwavelzuur (wast een heel deel van de kationen eruit) en daarna goed uitspoelen en laten uitweken in gedemineraliseerd water (om alle zwavelzuur en gevormde sulfaatzouten eruit te krijgen).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan