Wat is er nieuw

Nitraat gaat nooit wat worden

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ik zit met twijfel omtrent een veel te hoge nitraatwaarde. Met de druppeltest van Colombo blijft de concentratie nitraat in mijn brak-water bak ALTIJD te hoog, gewoon diep diep donker rood. De helft van het water verversen, helpt helemaal niks, blijf zo rood. De testkit op zich is wel goed, hij geeft keurig onderscheid tussen kraanwater en de nitraatwaarde in mijn zoet-water bak en ook zie ik verschillen in de meting van mijn zoet-water bak wanneer ik daar een forse waterwissel uitvoer.

Tegelijk heb ik nog steeds een vraag uitstaan bij Coral Fish Store over de digitale nitraatmeter van Hanna. Deze zou volgens beschrijving alleen geschikt zijn voor zout-water omgevingen, ik wil weten of dit apparaatke het dan wel goed gaat doen met brak. Verkoper twijfelde er aan en heeft de vraag uitgezet bij Hanna Instruments.

Dus als ik ff een beetje pessimistisch de conclusie trek, gaat het nooit wat worden met nitraatmeting in brak water. De druppeltest zou zomaar alleen in zoet z'n werk goed kunnen doen en de digitale meter doet het alleen in echt zout.

Klopt mijn vaststelling denken jullie ?

gr

Mark
 
Kun je kijken of de druppeltest niet gewoon over de datum is?

Zo niet, wat is je visbestand, en hoe groot is de bak? Hoeveel voer je? Is de bak beplant? Hoe lang draait de bak?
 
De druppeltest zou zomaar alleen in zoet z'n werk goed kunnen doen
Ik gebruik voor de zeewaterbak een salifert testje maar als controle vaak daarna nog een test met Colombo voor zoetwater en die wijken niet echt veel af dus die van Colombo is ook prima voor zout te gebruiken. Dat doe ik ook met de kh test overigens en die gebruik ik ook in zoet en zout.
 
Ik gebruik voor de zeewaterbak een salifert testje maar als controle vaak daarna nog een test met Colombo voor zoetwater en die wijken niet echt veel af dus die van Colombo is ook prima voor zout te gebruiken. Dat doe ik ook met de kh test overigens en die gebruik ik ook in zoet en zout.
OK,

dank , John.

Dan hoef ik niet te twijfelen aan de uitkomst, maar dan is het nitraat gewoon achterlijk hoog in mijn brakke bak.

gr

Mark
 
Kun je kijken of de druppeltest niet gewoon over de datum is?

Zo niet, wat is je visbestand, en hoe groot is de bak? Hoeveel voer je? Is de bak beplant? Hoe lang draait de bak?
Daar kan ik van alles over roepen, maar ik wilde eigenlijk eerst weten of en hoe ik nu daadwerkelijk meet wat ik wil meten. Uitgaand nu van de redelijke juistheid van de Colombo druppeltest. Ja. Dan gaan de zaken spelen die jij noemt. Visbestand is niet heel overdreven veel, een school Mono's een restantje Etroplus (de kleine oranje), één Green Etroplus en een paar dalmatier Molly's . Géén plant. 180 - 60 -60 bak en een enorme sump er onder .

Ik heb het probleem al vanaf begin, er ligt voor €100,- biohome meuk in één van de compartimenten, ben waarschijnlijk in een nep-reclame-verhaal gestonken, want dat spul doet niets aan nitraat afbraak. Heb al eens een wieren kweek geprobeerd, ook geen resultaat. Heb ook nitraat-min peder en zo'n patch met absorbtiespul er al eens in gehad, ook niks.

Nu is nitraat niet direct levensgevaarlijk, en ik heb ook geen algen oid, maar ik wil alles graag netjes binnen de marges hebben. (beetje autisme is mij niet vreemd 🙂

fijne dag

Mark
 
Als niets helpt kan het eigenlijk enkel zo zijn dat de test niet goed is. Controleer voor de zekerheid toch even de houdbaarheidsdatum van de test!
 
1, fleeceroller plaatsen zoals een clarisea, theiling, bubble magus of x-filter scheelt al een hoop.
2, jbl NO3 testset kan zowel zoet als zout water testen als ik me niet vergis.
3, biohome is niet veel meer dan gebakken zand wat heel duur word verkocht, ik ben er ook in gestonken.
4, nitraat absorptie word vaak geregenereerd met zout, wat de werking in brakwater dus kan beïnvloeden
 
Heb je geen andere bak om de no3 te testen of ook met kraanwater?

jbl NO3 testset kan zowel zoet als zout water testen als ik me niet vergis.
Klopt die heb ik ook wel gebruikt voor de no3 in zout. Lang geleden maar dat doet er niks toe natuurlijk. Kh werkt ook in zowel zout als zoet.
 
Heb je geen andere bak om de no3 te testen of ook met kraanwater?


Klopt die heb ik ook wel gebruikt voor de no3 in zout. Lang geleden maar dat doet er niks toe natuurlijk. Kh werkt ook in zowel zout als zoet.
Zoals @Mark D omschreef is het probleem niet te reproduceren in kraanwater en een ander aquarium
 
Mark D

Om te beginnen heb ikzelf geen bal verstand van brak-waterbakken.
Wil wel meedenken in de zin van hoe ziet het aquarium eruit,,enkel water of ook met planten.

Nitraat is in zekere zin toch een plantenvoeding, zijn er planten aanwezig in jou bak, anders gezegd zijn er speciale planten voor brakwater aquaria.

Het lijkt mij dat je in een brakwater-bak zonder planten een milieu heb of creeerd wat moeilijk te montioren is, ga het zoeken in de flora die groeid in brakwater.
 
Ik vraag me ook af waar die hoge nitraat wegkomt. Er zijn ook voldoende mensen die een bak zonder planten hebben maar zover ik weet loopt daar de no3 niet zo erg op.
 
John, een zoetwaterbak met een bepaalde nitraatwaarde kunnen we beheersen door de plantenflora.Die eten dat op, met de toevoegingen om een plantenbestand goed te laten groeien.

Brakwater en nitraat is waarschijnlijk een groter probleem bij die bakken.

Indien plantloos, wordt het nitraat niet afgebroken en door de ontlasting van de vissen-inhoud hoopt dit enkel op en kan van nitraat naar nitriet en amoniak gaan, ik mis iets waardoor het nitraat niet afgebroken wordt.

Een foto van het aquarium en van de topic starter zou waarschijnlijk meer duidelijkheid geven.
 
Ik heb zelf een zeewaterbak bert dus ik ken het probleem met nitraat maar in dit soort bakken zorgt de eiwitafschuimer dat het beperkt blijft.
Planten nemen nitraat inderdaad op maar er zijn genoeg leden die geen planten hebben met bv Malawi s en daar is de no3 toch ook niet zo hoog? Dat kan volgens mij alleen gebeuren als de belasting erg hoog is in verhouding met de verversingen.
 
John, op zee-watergebied is dit inderdaad beheersbaar met een afschuimer.

Bij malawi's kunnen de liefhebber's gewoon water-wisselen via de kraan, en dan is het nog afhangkelijk welk water er uit de kraan stroomd, volgens mij is de totale hardheid van het malawi-meer ongeveer 5 Dh, maar daar kan ed meer over vertellen.

Een zoetwater aquarium zonder planten is best wel goed te handhaven, maar bij brak-water heb je andere problemen omdat dit een aquarium is in de overgangsfase van zoet naar zout, zowaar een moeilijke keuze om te maken, en te behouden.

Zomaar te waarderen om aan zo'n aquarium te beginnen, lijkt mij nog lastiger dan de combinatie tussen zoet en zout.
 
Een foto zou volgens mij meer duidelijkheid kunnen geven, ik hoop dat de topicstarter ons daar van voorziet.
 
Aquariumfilterbau.de
Nitraatfilter, voor aquarium
 
Klopt, kan dus niet gebruikt worden
 
Een foto zou volgens mij meer duidelijkheid kunnen geven, ik hoop dat de topicstarter ons daar van voorziet.

Hoi Treb,

Foto's. De sump is wat kaal, één compartiment waar normaal een afschuimer in hoort is leeg, de eerste grote kamer bevat een rooster - sponsfilter - biohome - witte wat (in die volgorde van stroming) Daarvoor zitten nog twee 300 mcr gafzakken zie ik wekelijks moet reinigen. In de bak zelf ligt alleen koraalzand met hout en steen, géén plant. Zoutniveau houd ik tussen de 0.08 en 0.1 soortelijk gewicht. debiet zit ongeveer op 10 liter p/m

let niet op de kap, die is er nog niet, wordt aan gewerkt

tnx vast

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0001.JPG
    IMG_0001.JPG
    386.2 KB · Weergaven: 96
  • IMG_0003.JPG
    IMG_0003.JPG
    323.3 KB · Weergaven: 99
Mark

Als ik de foto bekijk zie ik enkel vissen, er is dus simpel niets aanwezig wat het nitraat uit de bak verwijderd.

Verder vraag ik mij af Mark of een eiwit-afschuimer wel gaat werken in een brakwater-aquarium, ondanks dat deze nog niet aanwezig is.
 
Mark

Als ik de foto bekijk zie ik enkel vissen, er is dus simpel niets aanwezig wat het nitraat uit de bak verwijderd.

Verder vraag ik mij af Mark of een eiwit-afschuimer wel gaat werken in een brakwater-aquarium, ondanks dat deze nog niet aanwezig is.
Klopt treb,

Daarom juist had ik destijds die dure Biohome pijpjes gekocht, dit beloofde de cyclus rond te krijgen en uiteindelijk Nitraat weer af te breken naar stikstof dat verdampt. Helaas is dit in mijn geval niet aan het gebeuren, en ben ik inderdaad in een reclame truc gestonken. De eiwitafschuimer zou kunnen werken in brak water, ik heb daar al wel eea over gelezen. Schijnt met de dichtheid van het water te maken te hebben qua effectiviteit, is een mooie curve, op zoet doet het niks, op zout maximaal, en geleidelijk alles wat er tussen zit.

Of toch maar een schuimer, of een echt dure aparte wierenfilter met de juiste lampen en rotatie en lucht erop/erin. Zou ik superleuk vinden, maar als dat ook een reclame onzin verhaal is, ben ik straks nog eens €400,- of meer kwijt voor noppes.

wij tobben voort in deze mooie maar soms frusterende hobby

fijn weekend mensen !!!!
 
Mark D

Misschien een optie om een gebruikte afschuimer te kopen op marktplaats. Maar neem voor zover wel mee de waterstand in het voorlaatste vak waar deze in zou kunnen staan.

Zo'n beetje elke afschuimer maakt gebruik van een continue ideale waterhoogte waar deze in staat om op zijn best te werken.

Misschien vertel ik nu niets nieuws, anderzijds zou je er bijvoorbeeld een aanschaffen die op jou hoogte in dat vak niet optimaal presteert.

Aan de bioloog ligt het niet, vind het een mooi ding.
 
Mark D

Misschien een optie om een gebruikte afschuimer te kopen op marktplaats. Maar neem voor zover wel mee de waterstand in het voorlaatste vak waar deze in zou kunnen staan.

Zo'n beetje elke afschuimer maakt gebruik van een continue ideale waterhoogte waar deze in staat om op zijn best te werken.

Misschien vertel ik nu niets nieuws, anderzijds zou je er bijvoorbeeld een aanschaffen die op jou hoogte in dat vak niet optimaal presteert.

Aan de bioloog ligt het niet, vind het een mooi ding.
Het is een Skimz UP39 acrylaat sump, in de flow naar het laatste pompcompartiment zit een sluisje waarmee je de waterhoogte in het afschuimercompartiment precies op de juiste hoogte kunt afstellen. Je hebt gelijk, op marktplaats maar eens een tweedehands scoren, dat hoeft dan geen vermogen te kosten, en dan maar proefondervindelijk kijken wat er gebeurt.

Ik laat die biohome er maar voorlopig in liggen, filtert allicht nog mechanisch gezien de meuk die er in zit en zal ook best goede bacterieen bevatten, alleen niet precies nu juist de bacterieen waarop ik had gehoopt.

gr

Mark
 
Mooie sump, met naar ik begrijp extra mogelijkheden betreffende de waterstand, mooi ontwikkelde bioloog, wist nog niet dat deze bestonden.

Zowaar weer een aanwinst qua techniek.
 
Oh man, er bestaat op het gebied van sump zo verschrikkelijk veel moois. De acrylaat sump van Bashsea, zie plaatje (heeft toch bijna een erotische lading 🙂 ) , ben ik twee maanden mee bezig geweest om uit te vlooien hoe dit uit USA naar Nederland te krijgen. Zonder goede oplossing gevonden te hebben, te duur. In Europa wordt er weinig van dit spul gemaakt, uiteindelijk die van Skimz gekocht. Ben er ook héél erg blij mee hoor.

1655718099192.png
 
Ziet er inderdaad erg gelikt uit.
 
Is een wieren filter geen optie?
Of een mangrove boom(pje)?
 
Is een wieren filter geen optie?
Of een mangrove boom(pje)?
Ik gebruik zelf dit niet maar kunnen wieren dan ook op zo n hele laag zoutgehalte? Het wordt vaak wel gedaan in zeewaterbakken maar ja dan heb je veel hogere concentraties zout.
 
Ik gebruik zelf dit niet maar kunnen wieren dan ook op zo n hele laag zoutgehalte? Het wordt vaak wel gedaan in zeewaterbakken maar ja dan heb je veel hogere concentraties zout.

Is een wieren filter geen optie?
Of een mangrove boom(pje)?

Mangrove heb ik gehad idd, duurde meer dan een jaar eerdat één van de vijf voldoende wortel had ontwikkled dat ik hem kon planten, was wel 30 cm groei dus dat ging heel goed, maar uiteindelijk heeft dit mooie plantje het ook niet overleefd. Wieren heb ik ook geprobeerd, zowel die dure gekocht, als zelf een emmer uit de Oosterschelde gevist. Wieren in een netje in de stroming gehangen, zuurstofpomp er onder en vol in het licht uit rood spectrum , ook dit ging ten onder.

Ik zie echte wierenfilters, die roteren in een buis met licht en zuurstof dat daar wordt ingebracht. Dit vind ik werkelijk een ontzettend leuk principe. Ik ben niet overdreven "groen" of zo, maar als je met natuurlijke dingen de natuur in je bak een handje helpt, is dat wel kicken natuurlijk. Maar die dingen zijn schreeuwend duur. Wist ik zeker dat het zou werken, dan kocht ik er vandaag nog eentje. Maar garantie dat het werkt op het halve zoutniveau dat ik heb is er niet.

Wat Treb zei, ik ga na mijn vakantie op marktplaats eens een goedkoop afschuimertje scoren, misschien dat het op die manier wat gaat helpen.

gr

Mark
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan