Wat is er nieuw

Nitraat+Nitriet piek

ThomasDeJ

Active member
Lid geworden
18 augustus 2019
Leeftijd
20
Hallo mensen van het Aquaforum,

Ik heb mijn water net getest en blijkt dat ik een nietriet piek heb,ik heb het water nu ververst,nitriet piek is weg maar nu is er een nitraat piek bij gekomen.... wat ik hier tegen doen?

Groet Thomas

Klinkt een beetje vreemd. Heb je een hoge concentratie nitraat in je kraanwater? Hoe hoog is de hoeveelheid nitraat?
Hoe lang draait je aquarium? En je hebt er vissen in neem ik aan. Goed dat je hebt ververst.
Waar meet je het water mee en heb je recentelijk iets aan je aquarium veranderd, veel vis erbij gedaan of je filter te schoon gemaakt?

Dit lijkt me maar een miniem stukje van het totaal.
Details van je aquarium, hoe lang draait hij, met of zonder vis, hoeveel ververst en hoe lang tussen de metingen enz enz...

Dit lijkt me maar een miniem stukje van het totaal.
Details van je aquarium, hoe lang draait hij, met of zonder vis, hoeveel ververst en hoe lang tussen de metingen enz enz...
dit is het totaal hoor,
Maar mijn aquarium draait al iets langer dan een jaar, het is een Juwel primo 60 liter bak, de bak is 61 bij 31 bij 37, en ik heb er alleen vandaag nog 3 nieuwe plantjes in gedaan voordat ik het water ging verversen. nieuwe vissen doe ik er al ong een half jaar niet in
(water voor 50% ververst zoals aangeraden bij een nitriet piek)
En het zou kunnen dat ik mn filter sponsjes iets te goed heb schoongemaakt maar dat denk ik niet aangezien de nitraat waardes voor het verversen prima waren. (ik meet met strips, dit is omdat ik geen geld heb voor die flesjes) ik weet dat flesjes beter zijn maar kan er niets aan doen

Nitrietpiek bij een jaar draaiende bak?
Dat is niet zomaar.
Heb je je filter schoongemaakt?
Heb je iets veranderd?

En strips kan een 0.5 of 1mg per liter nitriet meten en met druppels 0 mg per liter.

Strips staat bekend om zijn onbetrouwbaarheid.

Maar je hebt goed gehandeld om 50% tr verversen

dit is het totaal hoor,
Maar mijn aquarium draait al iets langer dan een jaar, het is een Juwel primo 60 liter bak, de bak is 61 bij 31 bij 37, en ik heb er alleen vandaag nog 3 nieuwe plantjes in gedaan voordat ik het water ging verversen. nieuwe vissen doe ik er al ong een half jaar niet in
(water voor 50% ververst zoals aangeraden bij een nitriet piek)
En het zou kunnen dat ik mn filter sponsjes iets te goed heb schoongemaakt maar dat denk ik niet aangezien de nitraat waardes voor het verversen prima waren. (ik meet met strips, dit is omdat ik geen geld heb voor die flesjes) ik weet dat flesjes beter zijn maar kan er niets aan doen
Nee dit is al meer het totaal 😉
Nitriet meten in een jaar oude bak is foute boel. Filter mag je goed uitkuisen, dat zou geen enkel verschil mogen maken, TENZIJ je die kuist met leidingwater. Dat mag je dus enkel doen met verse filtermedia maar nooit met al gebruikt. Daarmee dood je de bacteriën die er voor zorgen dat je geen nitriet hebt.

Die nitraat, was die er direct na het verversen?

Dit is voor jou waarschijnlijk van toepassing omdat je in België woont maar in Nederland kan dit prima.
Laten we daarin overeen komen van niet overeen te komen.
Ok in nederland zit er zelden tot nooit chloor oid in het water maar er moet wel iets antibacterieel in zitten. Dat kan practisch niet anders.

Eerst een nitriet piek en na verversen een nitraat piek? Of er zit inderdaad een boel nitraat in je leidingwater of er is gewoon iets mis met je meet methode. Ik gok op het laatste.

Oké. Heb hier zelf iig nog nooit problemen mee ondervonden, zowel met vissen als garnalen niet.

Ook in Nederland adviseer ik altijd om een emmer met aquarium water te gebruiken bij het schoonspoelen van filter materiaal. Niet zozeer voor Chloor of iets anders anti-bacterieels maar omdat de temperatuur dan gelijk is. Je wil voorkomen om in de winter met erg koud water te spoelen en ook onder een te warme kraan is niet best. Om heel die discussie te vermijden adviseer ik gewoon wat ze overal doen, aquarium water gebruiken.

De nitraat piek kwam meteen na het verversen, en mn materiaal heb ik met leiding water schoongemaakt en mischien iets TE grondig

Ik heb het water nog eens gemeten en het nitraat gehalte is al aan t afnemen dus ik denk dat t komt doordat het net is verversd

De nitraat piek kwam meteen na het verversen, en mn materiaal heb ik met leiding water schoongemaakt en mischien iets TE grondig
Heeft niets met schoonmaken te maken. Er kan geen nitraat ontstaan als je je filter te goed heb schoon gemaakt. Alleen een goed werkend filter maakt namelijk nitraat aan. Maar niet zo snel dat je dit direct na het verversen al kunt terugziet als een 'piek'. Hoeveel ppm praten we over trouwens?

De enige manier van het zomaar ontstaan van een nitraat piek na het verversen is dat het in het leidingwater heeft gezeten.

Ammoniak naar ammonium naar nitriet naar nitraat

Als ik me zo niet vergis.

Ook in Nederland adviseer ik altijd om een emmer met aquarium water te gebruiken bij het schoonspoelen van filter materiaal. Niet zozeer voor Chloor of iets anders anti-bacterieels maar omdat de temperatuur dan gelijk is. Je wil voorkomen om in de winter met erg koud water te spoelen en ook onder een te warme kraan is niet best. Om heel die discussie te vermijden adviseer ik gewoon wat ze overal doen, aquarium water gebruiken.

Volgens de site aquainfo gaat de stofwisseling van nitrificerende bacteriën plat bij een grote schommelingen in temperatuur en ph, en wordt nitrificatie vertraagd bij temperatuurschommelingen van meer dan 5 graden of een ph-wisseling van 0,3-0,5, wat ik dan vertaal voor mezelf naar meer dan die 0,3-0,5. En ik denk dat dat verschil makkelijk optreed bij veel aquaria wanneer je het filter schoonmaakt met kraanwater.
Volgens deze informatie kan het dus wel voor problemen zorgen wanneer de omstandigheden daar naar zijn.
Ook ik geef voorkeur aan het uitspoelen in aquariumwater om mogelijke problemen te voorkomen.

Hoe werd de nitrietpiek geconstateerd.
Zag je het aan het gedrag van de vissen of via een controle met een stripje?

Zoals al eerder gezegd die stripjes zijn praktisch zinloos. Je kan gelijktijdig met twee strips zels een verschillende uitslag krijgen.
Dus die nitraat piek betwijfel ik. En als je vissen zich normaal gedroegen dan is die nitrietpiek ook twijfelachtig.

Met een druppel test zou je het leiding water met het aquarium water kunnen vergelijken maar nmet die strips heeft dat ook geen nut.

Ok in nederland zit er zelden tot nooit chloor oid in het water maar er moet wel iets antibacterieel in zitten. Dat kan practisch niet anders.
Waar basseer je dat op? NL is dermate geinoveerd op waterzuivering via de biologische manier, dat er totaal geen middeltjes aan te pas komen om het te zuiveren.

totaal geen middeltjes aan te pas komen om het te zuiveren
Dit is niet helemaal waar. Er wordt wel degelijk chemisch gefilterd door bijvoorbeeld Ijzerchloride (FeCl3) toe te voegen. Dit wordt er later door een mechanisch filter weer uitgehaald (gaat klonteren). Ook UV filters of Ozon wordt gebruikt om virussen en bacteriën te doden en daarna gaat het zelfs door actief kool heen. In principe (wetgeving geloof ik) mag er in het Nederlands kraanwater dan ook geen Chloor meer zitten. Puur Chloor wordt echter helemaal niet meer gebruikt daar heeft Antje een punt.

Ik weet het, het staat op internet dus zal wel nep zijn maar hier meer informatie: https://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/125040-hoe-werkt-een-waterzuiveringsinstallatie.html of van waternet zelf: https://www.waternet.nl/ons-water/drinkwater/waar-komt-ons-drinkwater-vandaan/

Laatst bewerkt:
ok, de zuivering zelf is chloorloos (of een vervangend product) maar dat water wordt ook opgeslagen en getransporteerd.
En net om daar elke vorm van infectie of vervuiling tegen te gaan moet er wel iets zijn in het water die dat tegenhoudt.
Zoals in een aquarium de bacteriën vanzelf komen, moet dat in watertorens en leidingen ook zo zijn. Dat zijn, naar mijn mening, gewoon de enkele bacteriën die de zuivering doorstaan hebben die terug vermenigvuldigen.

ok, de zuivering zelf is chloorloos (of een vervangend product) maar dat water wordt ook opgeslagen en getransporteerd.
En net om daar elke vorm van infectie of vervuiling tegen te gaan moet er wel iets zijn in het water die dat tegenhoudt.
Zoals in een aquarium de bacteriën vanzelf komen, moet dat in watertorens en leidingen ook zo zijn. Dat zijn, naar mijn mening, gewoon de enkele bacteriën die de zuivering doorstaan hebben die terug vermenigvuldigen.
Nee, is niet nodig om nog desinfectiemiddel toe te voegen. Nederland is hier volgens mij uniek in.

Chloor is niet nodig door betere leidingen: “Dit komt omdat het distributienetwerk van waterleidingen in Nederland beter onderhouden is dan in veel andere landen”, vertelt Ans Versteegh van het RIVM, die veel onderzoek doet naar de drinkwaterkwaliteit in Nederland. De leidingen vertonen amper lekkages, waardoor schadelijke stoffen en ziekteverwekkende bacteriën en virussen niet de kans krijgen om via die lekkages in het gezuiverde drinkwater te komen. En omdat alle bacteriën en virussen waar nodig al bij de waterzuivering onschadelijk worden gemaakt met bijvoorbeeld UV-licht of ozon, is het niet nodig om een desinfecterend middel als chloor toe te voegen."
Bron: https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/

Het blijft spelen met vuur (ook al is het water)
Ik lees jaarlijks wel dat iemand z'n ganse hebben en houden kwijtspeelt omdat ze de leidingen gespoeld hadden.

Een reëel gevaar wat wij hebben is legionella bacterie in leidingen die niet zo vaak gebruikt worden en warm kunnen worden, zoals de leidingen in huis zelf. Na vakanties wordt ook altijd geadviseerd om de leidingen even goed te spoelen.

Ik hobby al heel wat jaren en nog nooit problemen gehad (of gehoord in mijn omgeving) met Nederlands leidingwater, ook nog nooit water preparatie middel gebruikt. Ik kan geluk hebben natuurlijk of er was bij die mensen met 'gespoelde leidingen' gewoon iets anders aan de hand. Er kan bijvoorbeeld wel variatie zitten in de PH en hardheid, als die ineens veranderd kun je met een grote verversing best een probleem veroorzaken. En zoals GCJ hierboven al zei kan ook het verschil in temperatuur of PH een probleem veroorzaken in je biologisch evenwicht, dus je filtermedia spoelen met kraanwater is wellicht niet een goed idee.

Het is lastig te zeggen maar in mijn omgeving beschouwd de aquarium wereld het leidingwater als 'veilig'.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan