Wat is er nieuw

Nitraat/NO3 verhogen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LeoK
  • Startdatum Startdatum
L

LeoK

Guest
Mijn aquarium draait nu ruim een week (40 liter, veel planten) en ik controleer af en toe de water waardes.
Het lijkt allemaal stabiel en ik voeg de juiste hoeveelheid (denk ik) CO2 en Easy Life profito toe.

NO3 = 0
NO2 = 0
GH = >4
KH = 8
PH = 7
Chloor = 0
CO2 = 20

Nu had ik begrepen dat geen NO3 in het water voor algen en verminderde plantengroei kan zorgen.
Ik heb veel gevonden hoe je de de NO3 waarde kan verlagen en dat dit niet hoger dan 20mg/l mag zijn.

Maar hoe kan in het NO3 verhogen? Kan dit alleen door iets chemisch toevoegen of kan dit ook op een natuurlijke manier?

Er zitten overigens nog geen visjes in de bak.

Planten hebben no3 nodig en die moet zeker geen 0 zijn. Mensen die de EI volgen voegen wekelijks al 20mg toe in de regel en tot 50mg is doorgaans geen probleem. Je kan kaliumnitraat kopen om het te verhogen in poedervorm bij bv aquariumbemesting.nl of een flesje nitro van Easylife kopen.
Maar je bak draait nog maar net en ik zou hem eerst even lekker 4 weken laten indraaien en dan kijken wat de waarden zijn. nh3/4 wordt omgezet in no2 en dat weer in no3. Maar dat proces heeft even tijd nodig😉

Ik zou net wel direct gaan bijmesten. Het kan geen kwaad en in die eerste weken wil je alles optimaal maken voor je planten.
Ik zou ook de fosfaten meten.
Ik meet ze beiden wekelijks na het verversen en mest bij tot 20mg/l NO3 en 2mg/l PO4.
Ik gebruik enkel poeders. Is trouwens ook het goedkoopste.
Kaliumnitraat (KNO3) en kaliumfosfaat (KH2PO4) zijn trouwens geen onnatuurlijke producten. Kalium is een van de voornaamste elementen die planten nodig hebben. Ik zou dit niet anders bekijken dan kalk (CaCO3), dolomiet (CaMg(CO3)2) of gips (CaSO4)
Door het in deze vorm toe te voegen, voeg je enkel essentiële elementen toe en geen andere brol.

Ik vermoed trouwens dat de TS een ontkalker gebruikt.
Indien mogelijk water van vóór de ontkalker afnemen. Het water na de ontkalker bevat teveel natrium.

Ik vraag me ook af hoe deze waarden zijn gemeten?

Bedankt voor de antwoorden.

Morgen maar wat mest halen.

Ik gebruik voor het testen voor nu JBL teststrips met de Pro Scan app.
Ik weet dat testen met druppels nauwkeuriger is.

Bedankt voor de antwoorden.

Morgen maar wat mest halen.

Ik gebruik voor het testen voor nu JBL teststrips met de Pro Scan app.
Ik weet dat testen met druppels nauwkeuriger is.

Druppeltesten zijn niet altijd nauwkeuriger. Voor sommige waardes wel, maar als je kleur (bv pH) moet "matchen" wordt het al lastig. Dan is de vraag hoe betrouwbaar is de JBL test. Ik gebruik hem ook en als ik hem binnen meet dan heb ik een NO2 van 0,25, buiten is hij 0 (vandaag bij mist gemeten). Verder geeft hij bij mij altijd een chloorwaarde van 1,5.... ook het kraanwater (en dat kan en mag dus niet volgens de wet..).

Alle testen die wij al hobbyisten doen zijn eigenlijk niet meer dan een indicatie. Maar in de regel is dat ook meer dan voldoende.

Gisteren mij een goedje van Tropical aan laten smeren. Zit NO3 in naast wat andere elementen.
Paar uur na toevoegen 2x gemeten en NO3 op 10mg/l. Heel langzaam dosering opvoeren tot het rond de 20 ligt.

Een late reactie,maar was op zoek naar iets kwam dit topic tegen.

De chloorwaarde van 1,5 met de jbl proscan heeft te maken met een fout in de strip.Kwam ik laatst toevallig tegen ergens op het internet.... JBL heeft dit inmiddels opgelost.

Groet,
Leon

• Leuk
Waarderingen: LeoK
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan