Wat is er nieuw

Nitraat NO3 verlagen met planten?

ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Leeftijd
42
Beste Forum leden,

Op deze zonnige dag de waterwaardes van mijn aquarium (250liter, Maanvissen 4x, dwergcichlides en blue platys) gemeten omdat ik wat licht alg puntjes op sommige plantjes zag komen.
Was behoorlijk geschrokken:

Test 1: 01-01-2020:
PH: 7,5
NH3: 0,0mg/l
NO2: 0,0mg/l
N03:20mg/l
PO4:1,0mg/l

Test 2: 11-04-2020:
PH: 7
NO2: 0,5mg/l
N03:70mg/l
PO4:2,0mg/l

Nu had ik gelezen dat NO3 niet giftig is maar ik wil wel graag de ideale waardes weer bereiken.
Ik heb wel 3 weken geleden flink gesnoeid en wat planten verplaatst waarmee in de bodem is gewoeld.
Toen ontstond er wel een kaamlaag maar niet zo erg dat de C02 belletjes bleven hangen.
Elke week gewoonlijk 20% water ververst en de kaamlaag is nagenoeg weg.

Ik heb voornamelijk Red Lotus en ik had gelezen (Aquariumfans) dat red lotus slecht is voor je aquarium en dat er in elk aquarium minimaal Vallisneria, Waterpest of de Cabomba moet zitten?
Ik heb deze planten geen van allen in mijn aquarium.
Wat is jullie mening hierover?

Tevens geef ik regelmatig diepvriesvoer?
Ik dacht dat dit beter was dan vlokkenvoer.

Hieronder enkele foto's

Hartelijk dank voor jullie tijd hierin om mij te informeren en zo weer wat meer te leren!

20200411_161636.jpg
20200411_161624.jpg
20200411_161629.jpg

Wat en welke plantvoeding voeg je toe?
No3 van 70 lijkt mij haast een meetfout, veelal wordt 50 als de boven grens voor vissen gezien.

Plantenvoeding van DHA Aquarium: GP+ Calcium

DHA Aquarium: GP+ Calcium
Deze ken ik niet maar het is een all-in-one plantvoeding zag ik, hoeveel dien je toe?

Edit.
Wat is je ververs beleid?

Ik denk ook dat 70 erg hoog is hoor en hoe heb je dat gemeten?

Ik heb voornamelijk Red Lotus en ik had gelezen (Aquariumfans) dat red lotus slecht is voor je aquarium en dat er in elk aquarium minimaal Vallisneria, Waterpest of de Cabomba moet zitten?

Dit vindt ik een hele rare redenatie en ik heb ook geen Vallisneria. Je moet niet alles geloven wat leest😉

Btw, als die waarden kloppen dan zou ik snel verversen want je hebt 0,5mg no2 en dat is wel schadelijk en zo breng je ook de no3 omlaag.

Ik voeg 40ml per week toe
20200411_170105.jpg
20200411_170101.jpg

Ik heb een test met vloeistof, 3 flesjes en nitraatpoeder. Ik ga het wel nog een keer meten!

Kloppen de waardes die je in de eerste post hebt opgegeven?
De no2 lijkt me op dit moment, als het klopt, een groter probleem dan de no3.

Op basis van deze gegevens zou ik zeggen onmiddellijk de test herhalen, en als het klopt een waterwissel van 50% of op een andere manier de no2 naar beneden brengen.

Het lijkt er op dat je nitrificerende bacteriën de toegenomen organische belasting niet snel genoeg kunnen opvangen, en dat je te weinig waterwissels doet of nitraatverbruikende planten hebt om de geproduceerde nitraat af te voeren/op te nemen.

Op zich is iets als hoornblad een goede opnemer van overtollige voedingsstoffen, maar dat neemt je probleem in de nitrificatie/belasting niet weg.

Aangezien ik geen verstand heb van je vissenbestand en ik niet weet hoe je met een eventuele voedingsbodem zit, hoop ik dat andere mensen die die kennis wel hebben mijn opmerkingen willen corrigeren/aanvullen waar nodig.
Ik heb geen idee of je vissenbestand tegen zulke waterwissels kan bijvoorbeeld.

Wat is je vraag nu eigenlijk?

Met meer planten zou je NO3 moeten zakken ja.
Als je minder voert ook.

Nitraat bevat zover ik weet 2 flesjes en 1 poeder. Welk merk heb je overigens?

Wesdijk
Ik heb nu gemeten, 15 minuten nu wachten
20200411_171108.jpg

Planten gebruiken NO3 en PO4 om te groeien en snelgroeiende planten verbruiken dus veel van deze stoffen in je aquarium. Dat betekent overigens niet dat je perse die soorten die je noemde moet hebben. Cabomba staat volgens mij op de zwarte lijst en mag dus niet meer verkocht worden en er zijn zat aquaria waar waarin vallisneria en waterpest het niet doen. Zelf gebruik ik hoornblad. Je moet er dan een bosje van in je aquarium hangen (je hoeft het niet te planten in de bodem) en dan regelmatig een stuk eraf halen en weggooien.
Volgens mij heb je er braziliaanse klimop in staan, die groeit ook heel hard (en ik zie al jong blad) dus dat kan je ook stekken en daar meer van neerzetten.

volgens mij is de eerste test niet goed gegaan, nu is deze zoals hij was N03:20mg/l

20200411_172311.jpg

Planten gebruiken NO3 en PO4 om te groeien en snelgroeiende planten verbruiken dus veel van deze stoffen in je aquarium. Dat betekent overigens niet dat je perse die soorten die je noemde moet hebben. Cabomba staat volgens mij op de zwarte lijst en mag dus niet meer verkocht worden en er zijn zat aquaria waar waarin vallisneria en waterpest het niet doen. Zelf gebruik ik hoornblad. Je moet er dan een bosje van in je aquarium hangen (je hoeft het niet te planten in de bodem) en dan regelmatig een stuk eraf halen en weggooien.
Volgens mij heb je er braziliaanse klimop in staan, die groeit ook heel hard (en ik zie al jong blad) dus dat kan je ook stekken en daar meer van neerzetten.

Ja, braziliaanse klimop heb ik rond mijn spraybar hangen en moet ik echt elke week snoeien want anders heeft mijn bak geen licht meer.
Deze groeit zo ontzettend hard. Ik heb er ook bloemen aan zitten. Is het misschien verstandig een bosje hoornblad erbij te zetten zodat deze meer voedingsstoffen kan opnemen?

volgens mij is de eerste test niet goed gegaan, nu is deze zoals hij was N03:20mg/l

Bekijk bijlage 295716
En de no2? Die is op dit moment eigenlijk nog belangrijker zoals ik zei, een nitriet van 0,5 is erg hoog. Het is handig om te weten of dat klopt.

Bovendien heb je met een verhoogde no2 een ander probleem dan met verhoogd no3.

Gelukkig 🙂

Ik zou denken dat dit de beste uitkomst is die je kan wensen 🙂

Dat zijn betere waarden inderdaad en wellicht heb je ergens een foutje gemaakt.

Fijn dat je NO2 weer 0 is 🙂 NO3 van 20 is ook best netjes. Het lijkt me dan niet meer nodig om er heel veel NO3 uit te halen, maar als je dat alsnog wil doen, dan zou ik gewoon die klimop stekken want je weet al dat die het goed doet in je aquarium.

Bekijk bijlage 295716
Misschien dat de foto een vertekend beeld geeft, of misschien mijn telefoon wel. Maar ik vind het lijken alsof de kleur meer bij 50 mg past.
Drijfplanten nemen ook veel(!) voedingsstoffen zoals nitraat op.

"N03:70mg/l

Ik heb voornamelijk Red Lotus en ik had gelezen (Aquariumfans) dat red lotus slecht is voor je aquarium en dat er in elk aquarium minimaal Vallisneria, Waterpest of de Cabomba moet zitten? "

Los van dat je inmiddels een lagere NO3 hebt, je Nitraat en Fosfaat zijn niet helemaal in balans, 10:1 is een prima verhouding ongeacht de absolute waarde (dus 30/3 kan ook). De algpuntjes van je foto lijken ook een fosfaat tekort, wat klopt met jouw waardes.
Overigens, ik heb ook geen van de door jou genoemde planten in mijn bak, wel andere snelgroeiende planten en een drijver.

Beste Forumleden,

Ik heb alles nu toch nog een keer getest en de volgende waardes waarvan ik een stuk gelukkiger wordt, een hele opluchting...

Test 1: 01-01-2020:
PH: 7,5
PO4:1,0mg/l

Test 2: 11-04-2020:

Enige waarde is P04 is hoger geworden.
kijken hoe we deze weer iets lager kunnen krijgen en dit misschien de reden is van de alg puntjes.
Samenvattend heb ik de test niet goed gedaan, onvoldoende geconcentreerd misschien?

Bedankt voor al jullie aandacht en hulp in deze, dit wordt zeer gewaardeerd!

Brasiliaanse klimop vind ik een super no3 slurper/indicator

kijken hoe we deze weer iets lager kunnen krijgen en dit misschien de reden is van de alg puntjes.

Deze is in verhouding net de no3 prima hoor en ik zou niets verlagen. Puntalg is vaak een tekort aan co2/fosfaat of een slechte circulatie van de voeding. Met de ph/kh tabel kun je een indicatie krijgen van de co2 maar dan moeten we de kh ook weten.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/

Ik verbaas me eigenlijk nogal over deze zin. Behalve dat het onzin is en je er dus niets mee moet doen zie ik helemaal niet zoveel Red Lotus in je bak? Om de grond van het ontstaan van alg te kunnen bepalen zou je inderdaad ook even je waterhardheden moeten geven, zoals ook @jessicapilon hierboven al aangaf.

Goedemorgen,

Ik heb alle waterwaardes opnieuw gemeten en ook de KH en Gh waardes.
Hieronder de resultaten:

KH: 5,5/6 (bij 5 druppels geel/blauw en bij 6 druppels echt geel)
GH: 8

Op zich geen verkeerde waterwaarden en met voldoende bemesting (sporen) en goede circulatie moet dat wel goedkomen.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan