Wat is er nieuw

Nitraat toevoegen nieuw aquarium.

Sem

Member
Lid geworden
15 februari 2024
Berichten
17
Beste leden,

Mijn nieuwe Juwel Rio 180 staat ondertussen al 2 weken te draaien. De bak is al helemaal ingericht met hout en planten. Ik had vandaag de nitraat, nitriet en ammoniak met een druppeltest gemeten en die waren allemaal nog 0. De planten lijken hebben het nu wel zwaar te hebben. Daarom zat ik er aan te denken om nitraat/fosfaat uit een flesje te kopen en dit toe te voegen. Of verpest ik hiermee het indraai proces? Ik verkruimel regelmatig al wat voer om in het aquarium te doen. En sinds eergisteren is er ook een bacteriën bloei (witte waas) zichtbaar.

Ik hoor graag jullie ideeën hierover.
 
Je bak is aan het indraaien en ik zo 2x per week wat voer verkruimelen zodat alles goed en sneller opgang komt.
 
Je bak is aan het indraaien en ik zo 2x per week wat voer verkruimelen zodat alles goed en sneller opgang komt.
Maar zo het de planten dan juist geen boost geven, als ik nitraat/fosfaat toevoeg? Want dit is toch altijd een belangrijke voedingsstof voor planten.
 
Planten moeten zich eerst aanpassen dat los je niet direct op met mest geven, later als ze aanslaan in je bak zou er iets van mest bijkunnen worden toegevoegd, bij mij leeft alles van wat uit me vissen, garnalen en slakken komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sem
Ook vanaf de koop hebben planten natuurlijk voeding nodig maar vaak moeten ze wel wennen aan de andere en vaan submerse omstandigeheden. Voeding hebben planten altijd nodig en afhankelijk van de omstandigheden moet je dat toevoegen.
Bij bakken met weinig licht en makkelijke planten kan een bak zich soms bedruipen met de voeding die de bak zelf aanmaakt. Maar goed vloeibare voeding zou ik altijd geven dus en de nitraat en fosfaat kun je meten.
Geen bak is gelijk maar voeding is altijd nodig voor planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sem
Je kunt wat meer vissenvoer toevoegen en kijken wat dat doet. Vissenvoer is voor zo'n bak een rijkere voeding (ook voor je filterleven) dan alleen nitraat. En dan kun je na het indraaien evt wat preciezer gaan sturen op de plantenvoeding met poeders e.d..

...al kun je het ook allebei doen. Het is alleen wel goed om dat indraaien goed te laten verlopen.
 
Je kunt wat meer vissenvoer toevoegen en kijken wat dat doet. Vissenvoer is voor zo'n bak een rijkere voeding (ook voor je filterleven) dan alleen nitraat. En dan kun je na het indraaien evt wat preciezer gaan sturen op de plantenvoeding met poeders e.d..

...al kun je het ook allebei doen. Het is alleen wel goed om dat indraaien goed te laten verlopen.
Helemaal met je eens en vandaar dat ik al eerder aangaf om wat voer te verkruimelen. Zo start de bacteriecultuur ook beter op.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan