Nitraat van 250 mg/l wordt niet lager.


Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Berichten
82
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hallo allemaal,

Sinds juli 2016 heb ik een Dubai 80 (125L) aquarium en daar heb ik mijn vissen van daarvoor in verhuisd. Sinds 2 maanden meet ik de waterwaarden en dit heeft een resultaat van een nitraatwaarde van 250 mg/l. Ik heb 11 Japonica garnalen en 8 Otto´s die ik zeer zelden bij voer en zijn ruimen alle voedselresten op. Verder heb ik 12 neon tetra´s, 8 platy´s en een koppel Colisa Lalia. Het licht staat van 11:00 tot 18:00 aan.

Mijn acties om dit te verlagen:
- Elk weekend 30L water ververst.
- Nieuwe filters gekocht (Ferplast bluwave 05). Deze verschoon ik elke 2 weken.
- Een aquariumstofzuiger gekocht om de boden schoon te maken.

Ik merk dat de algen snel groeien, maar de laatste weken zien de platy´s er steeds slechter uit en dat vindt ik veel erger! Sommige zwemmen moeilijk omdat hun staartvin naar beneden hangt. Het lijkt nog geen invloed te hebben op de andere aquariumbewoners

Na 2 maanden zijn de waterwaarden nooit veranderd en nu wordt ik een beetje wanhopig.
Hebben jullie tips om dit aan te pakken?

Vanavond zal ik de overige waterwaarden toevoegen aan de post met de actuele waarden.
 
Ik denk dat er wat aan je meting mankeert 250 mg/l zou alles al voor pampus moeten liggen, boven de 50 is al vrij hoog voor de meeste water dieren.
waar meet je mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik Easy Test 6 in 1.
 
druppel test is nauwkeuriger. en bij 250ml/l zou idd alles boven drijven. klopt iets niet hoor
 
Het kan natuurlijk dat de waarde iets afwijkt, maar met het gedrag van de platy's en de alg die zich snel verspreid lijkt het wel een aan te hoge nitraatwaarde te liggen.
 
nitraat kan je verlagen door waterwissel. om te beginnen om de paar dagen 50 procent verversen en meten tot nitraat stabiel blijft.
.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zal vanaf vandaag het water elke dag verversen en daarnaast ga ik op zoek naar een druppel test om het effect te meten. Ik vindt het wel erg bijzonder dat de teststripjes zo veel kunnen afwijken...
 
Ik zou inderdaad het eens met druppels gaan testen. Om de week de filter schoonmaken zou ik ook niet doen en enkel als de stroming vermindert. Filterwatten mag je wel vaker uitspoelen of vervangen.
 
iederen dag is ook niet goed,dan gaan er teveel bacterien verloren,ververst om de twee dagen en meten natuutlijk. en John heeft gelijk. niet te veel ineens verversen in pomp/filter,gaan er ook veel bacterien verloren.
 
Oké duidelijk :)
 
Een aquariumstofzuiger gekocht om de boden schoon te maken.

Ook hier moet je voorzichtig mee zijn en niet te vaak in de bodem gaan rommelen. Zelf wapper ik met de hand even over de bodem tijdens het afzuigen en dan gaat losse troep ook wel mee zonder dat je echt in de bodem hoeft te zitten.
 
Bedankt voor het linkje en fijn om te horen dat deze set uit ervaring bevalt!
 
Het zijn testen van Colombo en daar kun je ook nog eens goedkope navulreagens bijkopen.
 
Goed dat ik dat weet,ik heb dezelfde testen in huis maar allemaal apart gekocht en was veel meer geld kwijt. Mss bijna het dubbele.
 
Ja zo n koffer kan je dan een hoop geld schelen hoor:)
 
Ook hier moet je voorzichtig mee zijn en niet te vaak in de bodem gaan rommelen. Zelf wapper ik met de hand even over de bodem tijdens het afzuigen en dan gaat losse troep ook wel mee zonder dat je echt in de bodem hoeft te zitten.

Als je idd teveel bodem in een keer doet (ik dus een keertje.....) krijg je een algexplosie die na een week ofzo weer verdwijnt, maar natuurlijk niet leuk is....... Aldoende leert men zou ik zeggen...:D
 

Terug
Bovenaan