Wat is er nieuw

Nitraat verhogen?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Inmiddels draait mijn bak ruim 4,5 week. Er zitten nog geen bewoners in. Waren de waardes nitriet en nitraat eerst erg hoog, zijn ze nu allebei 0. Voor nitriet is 0 goed natuurlijk, maar voor nitraat lijkt me dat weer niet wenselijk. De planten lijken goed te groeien. Wel zie ik op de crypto wat donkere spikkeltjes (alg?) en bij een ander plantje zitten er wat lichte vlekjes op de bladeren. Op de ruit zitten her en der wat vlekjes met wat bruine alg die je er makkelijk af poetst.
Over ruim een week komen de bewoners erin (vuurgarnaaltjes). Moet ik voor die tijd iets doen om de nitraat te verhogen? Zo ja, wat?
 
Toevoeging op bovenstaand bericht:
Ik voeg een (bijna) complete vloeibare plantenvoeding toe. 'Bijna' in de zin dat er geen Fosfaat in zit.
 
Welke voeding is dat en zit er wel nitraat in dan?
 
Flora Grow (Colombo). Er zit van alles in volgens het etiket, maar geen nitraat en fosfaat.
 
Nitraat en fosfaat zijn juist de voedingsstoffen die tot op zekere hoogte noodzakelijk zijn.
De beschrijving van het product is misleidend: "bevat geen nitraat en fosfaat om algen te voorkomen".
Bij een gebrek van 1 of meerdere voedingselementen krijg je zeker algen in je aquarium.
Je moet er voor zorgen dat je planten voldoende macro en micro elementen krijgen toegediend in het water.
Daarnaast zijn vele aquariumplanten eigenlijk oeverplanten zodat ze ook bodembemesting nodig hebben in de vorm van bijvoorbeeld kleibolletjesmix of oplosbare voedingscapsules.
Als je planten optimaal groeien, dan voorkom je algengroei.
 
Nitraat en fosfaat zijn juist de voedingsstoffen die tot op zekere hoogte noodzakelijk zijn.
De beschrijving van het product is misleidend: "bevat geen nitraat en fosfaat om algen te voorkomen".
Bij een gebrek van 1 of meerdere voedingselementen krijg je zeker algen in je aquarium.
Je moet er voor zorgen dat je planten voldoende macro en micro elementen krijgen toegediend in het water.
Daarnaast zijn vele aquariumplanten eigenlijk oeverplanten zodat ze ook bodembemesting nodig hebben in de vorm van bijvoorbeeld kleibolletjesmix of oplosbare voedingscapsules.
Als je planten optimaal groeien, dan voorkom je algengroei.
Bedankt voor je antwoord. Bij de crypto stop ik inderdaad ook een voedingstablet bij de wortels.

Welk product/merk raad je aan dat ook garnaalveilig is om fosfaat en/of nitraat te verhogen?
 
Veel forumleden kopen hier hun bemesting: https://aquariumbemesting.nl/nl/home
Je kan hier complete plantenvoeding kopen., of zelf samenstellen met poeders als je dat graag wil.

In jouw situatie kan je het best eerst het nitraat, en fosfaatgehalte gehalte (laten) meten dmv een druppeltest.
Daarna moet je gaan doseren totdat het nitraatgehalte ongeveer 10mg is, en fosfaat ongeveer 1 mg. ( 10:1)
Het mag ook 20mg nitraat zijn en 2 mg fosfaat.
Ik weet niet of alles geschikt is voor garnalen, maar dat lees je vast wel ergens op de webpagina.
En anders mag je ze altijd een mail sturen als je nog vragen hebt.
 
Oppassen met zware metalen bij garnalen overigens.
 
Het is vaak een zaak van smaak en maar hoeveel moeite je erin wilt steken. Veel mensen maken poeders aan tot een oplossing. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste methode. Kost wel wat tijd en je moet je erin verdiepen. Zelf gebruik ik Aqua rebell nitrat. Dat is eigenlijk een poeder dat al in een vloeistof opgelost is. Je weet dan precies hoe sterk het spul is, wat afmeten makkelijk maakt. Dat soort flesjes vloeistof heb je in alle soorten en maten.

Je bewoners zullen al helpen bij de productie van nitraat en fosfaat. Bij mij is er van nature al genoeg fosfaat. Nitraat moet ik wel wat aanvullen. Meten helpt om uit te vinden wat je evt toe moet voegen. Een setje druppeltests voor nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en misschien ook ijzer (Fe) is wel heel fijn om te hebben.
 
Je kan van Easylife ook Nitro en Fosfo kopen eventueel.
 
Het is vaak een zaak van smaak en maar hoeveel moeite je erin wilt steken. Veel mensen maken poeders aan tot een oplossing. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste methode. Kost wel wat tijd en je moet je erin verdiepen. Zelf gebruik ik Aqua rebell nitrat. Dat is eigenlijk een poeder dat al in een vloeistof opgelost is. Je weet dan precies hoe sterk het spul is, wat afmeten makkelijk maakt. Dat soort flesjes vloeistof heb je in alle soorten en maten.

Je bewoners zullen al helpen bij de productie van nitraat en fosfaat. Bij mij is er van nature al genoeg fosfaat. Nitraat moet ik wel wat aanvullen. Meten helpt om uit te vinden wat je evt toe moet voegen. Een setje druppeltests voor nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en misschien ook ijzer (Fe) is wel heel fijn om te hebben.
Dat mixen tijd kost, mogelijk zelfs minuten, inderdaad maar je hoeft je nergens in te verdiepen. De mixverhouding staat namelijk exact op de site én heel precies op elk zakje poeder. Hoe je zou moeten doseren? Dat staat ook weer, als advies, op de site. Die dosering is een "beginadvies" net als bij elke andere bemestingsvorm kan het noodzakelijk zijn om bij te sturen.
 
Zoals gezegd, smaken verschillen. En gelukkig zijn er voor al die smaken producten beschikbaar.
 
Dank voor jullie input.
Over een week zullen de eerste bewoners arriveren. Dat worden vuurgarnalen. Mogelijk wil ik ook een schooltje kleine (dwerg)visjes. Gaan zij zorgen voor nitraat?
Of beter om voordat de bewoners komen fosfaat te testen (voor nitraat heb ik een druppelset) en met bovengenoemde producten de waarden verhogen?
 
Ik zou zelf even kijken wat de no3 en po4 doet na toevoegen van de bewoners en eea hangt ook af hoeveel de bak verbruikt. Sommige mensen voegen niets toe en toch maakt de bak dan voldoende aan om de planten te voorzien maar dat werkt in de regel bij matig licht.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan