Wat is er nieuw

nitraat vreters?

ozzywaw

Well-known member
Lid geworden
16 november 2009
Leeftijd
53
vraagje, neemt de Pistia Stratiotes (drijfplant) behoorlijke nitraat op uit het water ?
ofwel dus meer als andere planten?

Drijvers staan wel bekend als nitraatvreters maar hoeveel ze opnemen tov een gewone plant dat durf ik niet te zeggen. Het verschilt natuurlijk ook per plant dus het is lastig om te zeggen het nitraatverbruik van drijvers is het dubbele van een gewone plant omdat dit per plant verschilt.

Drijfplanten nemen per definitie meer voeding op dan andere plantenen in onze bakken.
Ze hebben optimale CO2 waarden tot hun beschikking waardoor hun metabolisme een stuk hoger ligt, en daar hebben ze meer voeding voor nodig.
En nitraat is de stof die de plant het meeste opnemen in vergelijking met andere voedingsstoffen

Dat verklaard dus dat ik mijn nitraat verhouding moet bijsturen ihhihi.
Ik heb inmiddels een aparte kno3 fles aangemaakt 😉
En nitraat is de stof die de plant het meeste opnemen in vergelijking met andere voedingsstoffen
Zelfs ook dan ijzer?

Nee, ijzer is voldoende aanwezig als je sporenmix gebruikt, en is vooral nodig voor roodgekleurde planten. Als je zou twijfelen of je voldoende sporen en mineralenmix geeft, kun je je ijzer meten met een druppeltest.

Dit plantje houdt van nitraatrijk water maar ook van warmte en licht. Ze worden dan veel groter. Je moet dan regelmatig uitdunnen. Zorg wel voor een aanwezige beluchting. De blaadjes kunnen anders snel uitdrogen. Eigenlijk zie je deze plant vaak ook in vijvers.

Drijfplanten nemen per definitie meer voeding op dan andere plantenen in onze bakken.
Ze hebben optimale CO2 waarden tot hun beschikking waardoor hun metabolisme een stuk hoger ligt, en daar hebben ze meer voeding voor nodig.
Drijfplanten hebben het ideaal:
CO2 uit de lucht.
Oneindige hoeveelheid water.
Veel licht direct onder de kap.
Warmte door lampen en warm water.
Voeding die door stroming langs hun wortels stroomt.

Daarbij zijn het ook nog eens vrij simpele planten die zich makkelijk en snel vermeerderen dus ja, dat wil wel.

Dit plantje houdt van nitraatrijk water maar ook van warmte en licht. Ze worden dan veel groter. Je moet dan regelmatig uitdunnen. Zorg wel voor een aanwezige beluchting. De blaadjes kunnen anders snel uitdrogen. Eigenlijk zie je deze plant vaak ook in vijvers.
Kleine toevoeging, in open bakken zie je hem ook veel. In dichte bakken komt dit plantje niet goed tot zijn recht en is erg gevoelig voor schimmels dan. Verder is het een prima drijver die goed aangeeft als er voedsel tekort in je bak optreed.

ijzer is voldoende aanwezig als je sporenmix gebruikt
deze voeg ik reeds toe(tenso) en meet middels druppel test, deze zit wel goed👍
Verder is het een prima drijver die goed aangeeft als er voedsel tekort in je bak optreed.
Vandaar dat ik dus ook moet bijsturen want na metingen was de nitraat bijna 0 in verhouding met fosfaat .
Nou had ik eens ergens gelezen dat deze plant aardig wat nitraat lust,vandaar.
Aan de hand hiervan waren mijn vermoedens dus schijnbaar juist, zeker ook omdat deze plant goed doet.
Heb nu los van de macromix extra no3 aangemaakt om testuren en gegeven, zal later meten of het genoeg is.

Bedankt voor de info allen:thumbs:

Wat me wel weer opvalt is dat ik diverse soorten drijvers in de nano heb gehad waar ik niks toevoeg. Deze hebben een ph verlagende bodem voor de garnalen en de enige stikstof kan daar uit het voeren komen en ze hebben het allemaal prima gedaan dus echt hoge nitraatwaarden zijn ook niet altijd nodig.

Deze hebben een ph verlagende bodem
In mijn geval gaat het om een inerte bodem, dus daar valt niks uit "te halen".
Ik begon met de 10:1 mix verhouding en monitoren op eventuele tekorten.
Nu bleek dus dat de fosfaat waarde goed was alleen de nitraat 0, vandaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan