Wat is er nieuw

Nitraat

dave_sanne

Active member
Lid geworden
22 juni 2018
Berichten
41
Leeftijd
41
Lieve mensen wie kan mij helpen.
Ik bemest mijn aquarium naar EI maar ik krijg het niet voor elkaar om boven de 10mgl nitraat te komen en zelfs 10mgl zit ik vaak al onder.
Ik gebruik een complete pre mixed ei bemestting van aquariumbemesting.nl daar naast heb ik ook kno3 staan om zelf te mengen.
Als ik alleen de complete bemesting toevoeg zoals er op de verpakking staatkom ik op 10mgl uit maar mijn po4 is dan 2mgl.
Dit heb ik een maand geprobeerd maar ik blijf op 10mgl nitraat uit komen dus ik dacht ik ga kijken of ik het met kno3 omhoog krijg.
Ik kan de kno3 toevoegen maar ik blijf op 10mgl zitten, als ik geen complete ei bemesting toevoeg en alleen kno3 kom ik ook op 10mgl en niet hoger.
Alle producten zijn vrij nieuw max 5 maanden oud, ik gebruik druppel tests die ik ook even nieuw heb gehaald voor de zekerheid.
De metingen heb ik meerdere keren op een dag gedaan.
 
Dan heb je een enorme nitraat gebruiker in je bak?
zie net dat je druppels gebruikt en nieuw.. dus dat kan niet fout zijn dan.

ik moet ook behoorlijk veel kno3 toevoegen om mijn nitraat op peil te houden overigens.
op mn ca. 400 liter heb ik niet genoeg aan 40 ml per week.
 
Ik heb wel wat drijvende plantjes die nitraat slurpen maar daarom heb ik de metingen gedaan een uur nadat ik toegevoegd had en 3 uur na toevoeging.
Het is maar een aanname van mij maar ik ga er niet vanuit dat de nitraat direct allemaal opgenomen word maar daar kan ik helemaal naast zitten.
Zolang ik blijf meten zou het toch geen probleem moeten zijn als ik Kno3 toe blijf voegen tot ik op 20mgl uit kom?
 
Als je poeders gebruikt en 83 gram oplost op 500 ml dan moet je 20ml per 100 liter toevoegen om op +20 uit te komen. Is je bak 200 liter dan moet je dus 40 ml toevoegen.
Ik volg al jaren de EI maar kan me niet voorstellen dat als je dit wekelijks toevoegt dat het bijna allemaal opgaat. Mix je het goed en voeg je genoeg toe?
 
Als je poeders gebruikt en 83 gram oplost op 500 ml dan moet je 20ml per 100 liter toevoegen om op +20 uit te komen. Is je bak 200 liter dan moet je dus 40 ml toevoegen.
Ik volg al jaren de EI maar kan me niet voorstellen dat als je dit wekelijks toevoegt dat het bijna allemaal opgaat. Mix je het goed en voeg je genoeg toe?
Ik heb de instructies opgevolgd maar de fles is leeg dus ik ga weer nieuwe maken en nog een keer goed opletten. We zouden met EI een overschot moeten hebben dus eigenlijk nooit te kort komen was wat ik van begrepen heb.
Ik ga er ook zeker vanuit dat ik zelf wat verkeerd doe.

Wellicht filtermedia die nitraat eruit filteren?
Filter is gevuld met keramische buisjes en filter matten.

Wat is er slecht aan een “lage” nitraat?
Een laag nitraat kan prima maar aangezien ik 20 moet kunnen hebben wil ik dat ook kunnen bereiken. Ik wil het effect er van zien en ik wil begrijpen wat ik doe en hoe ik bepaalde dingen kan bereiken.
 
Een laag nitraat kan prima maar aangezien ik 20 moet kunnen hebben wil ik dat ook kunnen bereiken. Ik wil het effect er van zien en ik wil begrijpen wat ik doe en hoe ik bepaalde dingen kan bereiken.
Goede mindset 😉

maar ik kan je niet helpen aan een antwoord anders dan, probeer eens een andere tester en schud de flesjes voor gebruik.
 
Test anders eens met een emmer water de oplossingen. Eerst testen zonder de toevoeging en daarna met toevoeging voor 10 liter en dan kun je zien of de juiste waarde is bereikt.
 
Test anders eens met een emmer water de oplossingen. Eerst testen zonder de toevoeging en daarna met toevoeging voor 10 liter en dan kun je zien of de juiste waarde is bereikt.
Of referentie vloeistof maken om te kijken of je tester wel klopt en of je de kleuren wel goed interpreteert
 
Goede mindset 😉

maar ik kan je niet helpen aan een antwoord anders dan, probeer eens een andere tester en schud de flesjes voor gebruik.
Het is fijn om mensen te hebben die je antwoorden geven waar je over na kan denken dat doe jij altijd wel.

Test anders eens met een emmer water de oplossingen. Eerst testen zonder de toevoeging en daarna met toevoeging voor 10 liter en dan kun je zien of de juiste waarde is bereikt.
Morgen ben ik vrij dan ga ik eens kijken wat ik kan doen
 
Nieuwe stock oplossing gemaakt en ik ktijg net te horen dat er 20mgl is gemeten.
Waarschijnlijk toch iets niet goed gedaan met de oude stock oplossing.
Dinsdag waterverversen en kijken of we de zelfde resultaten kunnen dupliceren.
 
20210607_111710.jpg
Aquarium hoe het er vandaag bij staat, dit is met verlichting die net is ingeschakeld en langzaam naar 75% gaat.
Anubias zit er een maand in, crypts en javamos 2 weken de rest is er afgelopen week in gegaan.
Het begin weer wat te worden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan