Wat is er nieuw

Nitraat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Piet 2.0
  • Startdatum Startdatum
P

Piet 2.0

Guest
Mijn vissen ademen wat sneller dan normaal en ik vroeg me af of het aan de nitraat kan liggen?

gisteren tijdens het meten was het 50. 40%vervest en nu is het nog steeds 50.

het aquarium is wel 27 graden....

maar ademen ze snel door de warmte of door te hogen nitraat? en wanneer moet je zorgen maken om een tehoge nitraat (wat is een te hoge nitraat)?

meting van vandaag was:

PH: 7 � 8
KH: 7
GH: 11
NO2: 0
NO3: 50
NH3/4: 0

Welke vissen gaat het om Piet?

Oja.

Het gaat om een leeuwenkop, oranda en een ranchu.

1m bak 180 liter (dag eerst 1,20 had nog even na gemeten)

standaard juwel bioflow filter 3.0 + superfish 200 filter.
(ze vervuilen veel)

luchtpompje + steen zit er ook bij.

Heb je drijvers in je bak? Als nitraatvreters? 50 is hoog,hoor.

Moet toch ergens vandaan komen.

Ik zie niets drijven enkelt af en hoornblad of water pest wat de vissen er uit hebben getrokken maar die doe ik eind van de dag allemaal weer terug.

Kraanwater, vissoort , weinig planten et voila hoog nitraatgehalte 😉

Nee, als je er limnobium in doet, die vreten nitraat.
Zo ook zuurstofplanten.

Hoe die No3 50 erin komt??

nou laat ik toevallig limnobium in me tropische bakken hebben...

ik doe ze er gelijk in

kwa planten heb ik denk ik wel genoeg hoor achtergrond en zijkant zit vol met hoornblad en waterpest. en allemaal ong. 30cm hoog

nee helaas nog niet.

vorige topic vroegen ze er ook om. maar ik heb zelf een oude telefoon zonder camera (inverband met mijn werk) en mijn fotocamera heeft mijn vriendin en die is in indonesie voor 2 maanden...

maar het izjn er een stuk 40 a 45 plantjes als ik snel tel. ( en ik heb er nu net limnobium in gedaan)

ga ik nu doen...

uno momento

Meet dan ook, wat Peter zei, je kraanwater, hoeveel daar in zit.

Anders blijven verversen.

NO3
De nitraat-waarde. Bij een te hoge waarde sterven vissen en planten en is een algenplaag het gevolg. De ideale waarde is maximaal 20mg/l

NO3 te hoog? Zo kun je hem verlagen:
Water deels verversen
Meer planten toevoegen
Minder voeren

Waterwaardes in aquaria | Dier en Natuur: Vissen

De nitraat-waarde. Bij een te hoge waarde sterven vissen en planten en is een
algenplaag het gevolg. De ideale waarde is maximaal 20mg/l. NO3 te hoog?
www.dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/115 ... uaria.html -

GH: 16 (zo hard als een baksteen)

NO3: tusse 10 en 25

Okee, dus meer waterverversen en drijvers .

nou dan ga ik maar 30% ververse

of meer?

Elke dag doen Piet, tot je bij 10 bent.
Dat is de goeie waarde.

Een waarde van 50 kan net nog, maar mag zeker wel wat lager. Ik zit meestal in mn plantenbak tussen de 30 en 40mg schat ik.
Nu heb jij geen plantenbak natuurlijk en daarom zou ik het wel wat terug brengen, maar dan is het niet schadelijk in elk geval.

oke, ga ik doen.

zou de oorzaak kunnen zijn dat ik een week of 2 geleden die superfish filter eruit heb gehaald. want sinds gisteren toen ik de 50 mg/l las heb ik de superfish weer terug gedaan met een nieuwe casette....

voorheen had ik eigenlijk nooit gezeik met die NO3. was toen afwisselend 10 a 25 mg/l

Als je alle bacteri�n die in het filter zaten hebt verwijderd dan kan dat (mede) de oorzaak zijn.
Vanaf dat moment zijn er denk ik niet voldoende bacteri�n meer geweest om alles om te zetten en zou er no2 aanwezig zijn geweest denk ik wat weer is omgezet in nitraat. Dat kan dus (mede) de oorzaak zijn.
Bij een bak die je net opstart zie je ook wel dat als de no2 in no3 wordt omgezet dat je een hoge nitraatwaarde kunt krijgen.

Je hebt hem weer terug gedaan met een nieuwe cassette, maar dat helpt niet veel omdat hier nog geen bacteri�n inzitten. Ook deze moet nu eerst weer indraaien.

oke, nou ik heb in iedergeval 50% ververst ook om het wat koeler te maken het is nu 25 graden in het aquarium. voor de zekerheid ook wat nitrivec toegevoegd voor de nieuwe filter.

verder afwachten dan maar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan