Wat is er nieuw

Nitraatsolutie verpest?

Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
37
Aangezien ik al een hele tijd mijn water niet meer getest heb ( :engel: ) leek het me vorige maand een idee om de API-testkit eens te proberen.

Ik ermee aan de slag gegaan, pom-di-dom, allemaal goede waardes, la-di-da. Opschrijven in het schriftje en inlijsten.

Na 3 weken nog eens getest. Alle waarden waren hetzelfde behalve het nitraat: dat was opeens in beide bakken 8 x zo hoog; van (zogenaamd) 5 ppm naar 40+. Nog eens gemeten, zelfde uitslag.

Aangezien ik op de tweede testdatum de instructies nauwlettend heb opgevolgd, ga ik ervan uit dat ik op het eerdere meetmoment verkeerd gelezen heb. Je moet eigenlijk, voordat je er 10 druppels van aan de reageerbuis toevoegt, nitraatsolutie #2 gedurende 30 seconden als een malle schudden. In plaats daarvan heb ik waarschijnlijk de reageerbuis zélf (met daarin solutie #1 en water) lopen schudden. En toen de ongeschudde solutie #2 toegevoegd.

Nu is mijn vraag: kan ik, nu ik meerdere keren (in totaal 3 keer) testsolutie #2 heb gebruikt zonder vooraf goed te hebben geschud, toekomstige testresultaten nog wel als betrouwbaar beschouwen? Oftewel is het erg dat ik de verhoudingen in dat flesje iets veranderd heb, of zal dat wel loslopen? Het is 30 "loze" druppels op een flesje van 30 ml.

De metingen van testdatum 2 zullen al nauwkeuriger zijn, maar dan vind ik 40 ppm aardig hoog. Planten zat, visbestand valt best mee, dagelijks 10% verversing zo niet meer (er staat gewoon een kraantje open boven de bakken).

Het kraanwater zelf komt volgens de test uit op minstens 20 ppm nitraat, dus dat verklaart al iets.

Laatst bewerkt:
Ik was toch wel benieuwd hoe het zat dus ik heb een nitraattest gekocht van Tetra en daar vorige week en vandaag mee getest.

Kraanwater: >12,5 ppm nitraat; ik gok ongeveer 15 ppm. (Komt overeen met de 13,8 ppm gemiddeld volgens het waterbedrijf.)
Bak 1: 12,5 ppm
Bak 2: 10 à 12,5 ppm
API-test kraanwater: 40 ppm :juggle:

Oftewel, je kunt wel degelijk je testset slopen door verkeerd gebruik.

jups, en dat is dus 1 van de problemen met druppeltesten zeker de complexere, het is enorm gemakkelijk om ze met een menselijke fout te vern**ken. verkeerd bewaren, niet goed afsluiten, vergeten te schudden, you name it.

ik gebruik ze dus ook al jaren niet meer, want meten is weten er helemaal geen bal meer van snappen. ze zouden echt een waarschuwing op de koffers moeten zetten: Pas op, watertesten kan leiden tot hoge bloeddruk en hartklachten bij de aquariaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan