Wat is er nieuw

nitrax of cirax filrer

• Onderwerp starter Onderwerp starter sacha95
  • Startdatum Startdatum
S

sacha95

Guest
Ik heb sinds gisteren een nieuw aquarium, juwel Rekord 600, hiervoor alleen een klein bakje gehad en er weinig ervaring mee.
Ik heb op dit forum bij meerdere gelezen dat zei het nitrax filter eruit hebben gehaald en een cirax filter hiervoor in de plaats hebben genomen omdat het nitrax filter het nitraat uit het water haalt wat juist weer goed is voor de plantjes en het cirax filter beter is. Ik heb er nu 7 planten in staan, is het een goed idee om dit ook te doen?

Verder heb ik er een fijne blauwe spons in zitten een active kool filter en filterwatten

De spons die nitraat eruit filtert kun je beter eruit halen omdat nitraat nodig is voor een goede plantengroei.
Je kan die vervangen door het doosje met cirax of je kan er een gewone blauwe spons indoen.
De nitraxspons raakt ook wel uitgewerkt en zal dan als een gewone spons gaan werken maar in het begin zal het de nitraat onttrekken.
Zelf haal ik de zwarte en de groene er altijd uit.Ook de koolfilter kun je best vervangen door een blauwe. Deze haalt namelijk ook voedingsstoffen uit je water naast metalen en andere stoffen.
Kool moet je gebruiken na bijv. een kuur medicatie.

Bedankt voor de reactie!
Ga dalijk gelijk een cirax filter halen en dan vervang ik ook gelijk het koolfilter.
Ik hoor en lees vaak dat mensen bijna nooit hun aquarium schoon hoeven te maken en totaal geen last hebben van algenetrts, dit wil ik ook graag dan is een goede start erg belangrijk. Niet dat ik het erg vind om hem schoon te maken maar lijkt me ook beter voor de vissen als ik hem zo min mogelijk schoon goed te maken.

Wat versta je onder schoonmaken? Ook verversen? Het is toch wel aan te raden om wekelijks of 1 keer in de 2 weken een deel van je water te verversen.

Ja ik zou wel wekelijks zo n 20% verversen van je water hoor. De filter alleen doen als de uitstroom minder wordt en alleen de witte watten of vlies af en toe vervangen of uitspoelen.

Wekelijks een deel water vervangen doe ik dan wel, ik bedoelde meer bv. Het glas dat vol met alg zit, filter helemaal schoon maken.. Maar dat is een kwestie van goed bijhouden.

Nou heb ik er om te starten een flesje met bacteri�n en een flesje om het water 'visvriendelijk' te maken bij gegooid, de goede hoeveelheid maar nu is mijn water nogal troebel.. Dit gebeurde na het flesje met bacteri�n, erop staat dat dit binnen 4-24 uur weg is getrokken maar dit is nu al meer als 24 uur geleden en ik heb niet het idee dat het minder word.. Kan ik hier nog iets aan doen om moet ik gewoon afwachten?

Heeft iemand verder nog tips??

Normaal trekt dat wel bij hoor.
Heb je veel last van algen en ook op de planten?? Op het raam wil nog weleens gebeuren en vooral als er wat zonlicht of veel daglicht opvalt.

De bak staat pas sinds gisteren, totaal geen algen erin.. Alleen wel in me kleine bakje heel erg maar goed die gaat weg dus daar doe ik niets meer aan, kwam door teveel licht en verkeerd filter

Ja ok, dus dat betrof de oude met alg op het raam.. Nou maar hopen dat alles goed gaat.
Succes.

Nog een laatste vraag
De tip om het koolfilter eruit te halen en te vervangen voor een blauw filter, deze past niet in mijn filter..
vnZcHAPaZV4izwLKJQCtyb2OpUhrknAT.jpeg

Dit filter heb ik de blauwe spons is te groot en kan geen kleinere maat vinden.. Kan ik die op maat knippen of werkt deze dan niet goed meer

Het goedkoopste voor de toekomst is zelf een filtermat te kopen en daar de sponzen dus uitknippen.

Heb je er snelgroeiers in?

Helpt ook ,hoor.
Ik heb ook bakken bij het raam staan, geen alg.

Goed dan gaat de schaar erin
Ja Ik heb er snel groeiende planten in staan
Nu alleen nog hopen dat het troebele water snel helder word..

Het kan ook waterbloei zijn misschien. dat komt wel vaker voor na de opstart. kan me niet voorstellen dat je nog blind water hebt door de bacteri�n die je hebt gebruikt namelijk.

Deze bak staat ook voor het raam.
Planten groeien als 1 blok.

Heb er gewoon 2 hoekfilters en binnenfiltertje in, en vuurgarnalen.
899623_0_82_dsc_0001.jpg

Planten groeien de bak uit, naar het licht.

Wel kroos op het water, haal ik elke dag weg.

226984_0_82_dsc_0002.jpg

Deze staat er naast, met alleen planten.
394223_0_82_dsc_0003.jpg

Bertus is van het gooien en smijten 😉.

Oud timmerman he, smeet altijd met balken en hamers 😉
Wel leuk hoor, die bakkies van Bertus.. misschien 'inrichting-technisch' niet van wereldniveau maar voor de dieren toch helemaal super, lekker groen en wild.

Ja en ervaring ermee heeft hij wel natuurlijk. Die heeft langer aquaria dan wij samen denk ik.

Ik heb ook een rekord 600, en heb de groene spons vervangen voor een bakje cirax.
De koolfilter zit er bij mij gewoon nog in, deze is ondertussen uitgewerkt en gedraagd zich als een gewone spons.
Ook heb ik bovenin 2 filterwatten zitten, elke week vervang ik de bovenste waarna degene die er als 2e in zat de bovenste wordt en daaronder doe ik weer een nieuwe.
Bij mij is dit wekelijks nodig, de bovenste filterwat is altijd zeer vervuild en meestal is die eronder ook niet meer helemaal schoon.

De cirax en blauwe spons heb ik nog nooit schoongemaakt, bakje draait nu een half jaar.

Groeten Leopard

Bedankt voor je reactie
Ik hoop dat het bij mij net zo goed gaat, de witte filterwatten heb ik er een van bovenop liggen die nu al heel erg vies is.. Die zal ik waarschijnlijk ook iedere week moeten vervangen. Gelukkig zijn deze helemaal niet duur! Maar iemand misschien een tip om deze langer mee te laten gaan?

Verder is het water een heel stuk minder troebel dan het was maar wat mij nu sinds gisteren opvalt, het lijkt alsof er op het water iets drijft.. Weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen maar ik heb het idee dat dit ook de toegevoegde bacteri�n zijn waar het water troebel van werd. Kan dat of is dit iets heel anders?

Zaterdag ga ik naar een aquarium speciaal zaak om het water te laten testen dan zullen hun mij vast ook meer kunnen vertellen maar als iemand hier iets op weet kan ik het misschien voor die tijd verbeteren als dit nodig is.

Een foto van het drijvende spul op het water zou duidelijker zijn maar ik weet niet hoe ik een zelfgemaakte foto toevoeg..

kellemes zei:
Jij pleurt gewoon je filterpompen de bak in? 😀

Nee, ik laat ze erin zakken.

OPhang raakt versleten.
Koop ik geen nieuwe rubbertjes voor.
Pompen zijn goedkoper.

Is een bakje in opstart,staat al een paar weken zo.

Wat op het water drijft,is de kaamlaag.
Komt uit je filter, zijn bacterie.

Met keukenrol opdeppen.

kellemes zei:
Oud timmerman he, smeet altijd met balken en hamers 😉
Wel leuk hoor, die bakkies van Bertus.. misschien 'inrichting-technisch' niet van wereldniveau maar voor de dieren toch helemaal super, lekker groen en wild.

Tja, die balken, was er eens 1 zo zwaar,dat ik zo de loopplank afliep,zo de bouwput in, met betonstaven.
Schrok mij wezenloos.
WAs op Hillegersberg.

Deze bak is een plantenbak, laat ik gewoon gaan.
Trek er strengen uit, van 60-80 cm.
1 grote klit van planten.
Die hoekfiltertjes staan er ook al een half jaar in.

sacha95 zei:
Bedankt voor je reactie
Ik hoop dat het bij mij net zo goed gaat, de witte filterwatten heb ik er een van bovenop liggen die nu al heel erg vies is.. Die zal ik waarschijnlijk ook iedere week moeten vervangen. Gelukkig zijn deze helemaal niet duur! Maar iemand misschien een tip om deze langer mee te laten gaan?

Verder is het water een heel stuk minder troebel dan het was maar wat mij nu sinds gisteren opvalt, het lijkt alsof er op het water iets drijft.. Weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen maar ik heb het idee dat dit ook de toegevoegde bacteri�n zijn waar het water troebel van werd. Kan dat of is dit iets heel anders?

Zaterdag ga ik naar een aquarium speciaal zaak om het water te laten testen dan zullen hun mij vast ook meer kunnen vertellen maar als iemand hier iets op weet kan ik het misschien voor die tijd verbeteren als dit nodig is.

Zet er dan een hoekfiltertje in, die haalt het ergste stof eruit.

Nu heb ik toch nog een vraag haha
Voor mijn vorige aquariumpje had ik een luchtpompje, nooit gebruikt.. Nu heb ik gelezen dat dit voor de planten goed is, de zuurstof.
Is het een goed idee om deze erin te hangen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan