Wat is er nieuw

Nitriet 0,25

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanna
  • Startdatum Startdatum

Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Voor het eerst zo een nitriet waarde
Ik heb nog een Nutrivec hier staan. Zou ik deze erin kunnen doen?
water verversen lukt me nu even niet
Dit kan wel vanavond

80Liter Aquarium
1Betta
6 Corydoras
5 Kardinaal tetras (2dagen erin)

getest met druppel test.
Kh: 6
Ph: 7,5
Gh: 5
Nitrit: 0,25
Nitraat: 15
Ammoniak: 0

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    112.9 KB · Weergaven: 119
Hoelang draait de bak en is die 4 weken ingedraaid? Ik zou een flinke verversing doen van minimaal de helft.

Hoelang draait de bak en is die 4 weken ingedraaid? Ik zou een flinke verversing doen van minimaal de helft.
Hij draait 11 weken
Dit kan helaas pas vanavond als mijn man thuis is. Wij verversen 1x weeks 50% dit zou morgen zijn.

Je kan Nitrivec proberen, maar niets werkt zo goed als verversen. En met nitriet mag je zeker wel 50% verversen of meer. Of na een dag weer 50%

Je kan Nitrivec proberen, maar niets werkt zo goed als verversen. En met nitriet mag je zeker wel 50% verversen of meer. Of na een dag weer 50%
Ik heb er nu voor mijn eigen rust iets bij gedaan. Vanavond verversen. Ik las dat 0,5 kritiek is en dan echt het liefst meteen moet.
denk dat ik nu ook weet waar het mis is gegaan. Gisteren 2plantjes ingezet en een steen verschoven.

Als een bak bijna 3 maanden draait zou je toch geen nitriet mogen meten na het planten van 2 plantjes en het schuiven van een steen... toch?

Wellicht het filter te goed schoongemaakt, teveel voer dat blijft liggen oid?

0,5 is overigens nog niet kritiek hoor, de doorsnee vis kan dat echt wel even hebben (maar beter niet natuurlijk!).
0,25 zie ik nog niet direct een ramp in, test vanavond voor je de waterwissel doet nog eens.

Zoals Richard al aangeeft is het niet gelijk fataal maar de waarde moet wel zsm weer naar 0.

Als een bak bijna 3 maanden draait zou je toch geen nitriet mogen meten na het planten van 2 plantjes en het schuiven van een steen... toch?

Wellicht het filter te goed schoongemaakt, teveel voer dat blijft liggen oid?

0,5 is overigens nog niet kritiek hoor, de doorsnee vis kan dat echt wel even hebben (maar beter niet natuurlijk!).
0,25 zie ik nog niet direct een ramp in, test vanavond voor je de waterwissel doet nog eens.
Voer zou ook kunnen. Gisteren voor het eerst Tubifex gevoerd (diepvries ochtend) en mijn dochter 3 sinking wafels erin gegooid
Dank je wel! Dit stelt me iets geruster.

@jessicapilon vanavond nog eens testen
Dit is echt de eerste keer dat ik deze waardes had. Zelfs bij het indraaien en die enne gup erin nooit nitriet problemen gehad.

Tubifex zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Heb je het dooiwater weg gegooid of ook in de bak gedaan?

@DanielHoogland ik hab ze met de pincet eruit gehaald. Kan best zijn dat er bij een klodder wat dooi water tussen zat.
is het dooi water bij alle diepvries voer weg te spoelen?
Ik voer voornamelijk diepvries ivm de betta en de corydoras zijn er ook dol op.

Dat kun je beter spoelen in een zeefje van tevoren.

Dank je wel @jessicapilon ?
Dit werd me niet verteld in de vis zaak.

Ligt er een beetje aan welk voer. Tubifex staat wel bekent dat het gekweekt wordt in 'vies' water en het beste kun je dat water dus wegspoelen zoals John al aangeeft in een zeefje onder de kraan. Ook wordt er vaak gezegd dat er veel fosfaten mee komen in het dooiwater echter begreep ik dat een forumlid dit eens getest heeft en dat wel weer mee valt.

Hieronder een mooi artikel over de voor- en tegens van verschillende type diepvriesvoer.

https://www.aquainfo.nl/diepvriesvoer-vissen-uitleg-en-voedingswaarde/
Onderaan staat ook het volgende vermeld: "Diepvriesvoer bevat altijd nitraten en fosfaten. Bij het ene al wat meer dan bij het andere, er zijn hier geen duidelijke cijfers over, daarom is het spoelen van het diepvriesvoer zeer belangrijk, omdat zowel de nitraten als de fosfaten zich geconcentreerd hebben in het dooiwater." Al hebben we het hier natuurlijk wel over nitriet en niet over nitraat. Anyway, dooiwater beter niet in je aquarium gooien 🙂

Ligt er een beetje aan welk voer. Tubifex staat wel bekent dat het gekweekt wordt in 'vies' water en het beste kun je dat water dus wegspoelen zoals John al aangeeft in een zeefje onder de kraan. Ook wordt er vaak gezegd dat er veel fosfaten mee komen in het dooiwater echter begreep ik dat een forumlid dit eens getest heeft en dat wel weer mee valt.

Volgens mij heeft Dirk Bazuin dat een keer getest en de hoeveelheid fosfaat was eigenlijk te verwaarlozen voor een beetje gemiddelde bak. Maar goed even omspoelen is ook een kleine moeite.

Oh bedankt! Dit is duidelijk en dan zal het zeker hier aan hebben gelegen! Ik vond het al een vieze bende

Ik moet zeggen dat ik het nooit spoel, heb nooit iets gemerkt aan het water. Ik vind het raar dat een paar wafertjes en tubifex nitriet zouden kunnen veroorzaken in een gerijpte bak. Wat voor filter gebruik je en hoelang staat dit filter al te draaien? Heb je er ooit nieuwe sponzen in gedaan of heel goed schoongemaakt?

@Kikkervis het aquarium staat 11weken en is nieuw. Wij hebben een superfish 80liter home aquarium met Geïntegreerde filter Aqua-Flow 300.
filter na ongeveer 4weken gereinigt met aquarium water. Verder niks aan de filter gedaan. De filter staar op de laagste stand ivm de betta. En toch is over de hele bovenkant beweging te zien.
ik heb een bodem zuiger. Deze wilde ik deze week tijdens waterwissel gebruiken (eigelijk morgen)
De laatste keer is ook voor 4 weken geweest.
ik ben nog vrij nieuw en zoekende in hoevaak dit nodig is.

Ik zou geen stofzuiger gebruiken in de bodem en dit incidenteel doen want de bacterien horen je bodem schoon te houden. Zelf wapper ik vaak even met de hand over de bodem om wat los spul mee te zuigen als dat er al is. Ook je filter zou ik niet elke 4 weken doen tenzij de uitstroom zichtbaar minder wordt. Je moet zo min mogelijk dingen doen waarbij je goede bacterien weggooit.

Dank je wel @jessicapilon
Bij de eerste keer filter reinigen kwam ik erachter dat dit niet goed was en moest nog een week extra wachten op mijn mannetjes betta.
Ik zie wel op een plek restjes van een wafel in de bodem zitten. Dus dit stuk zou ik dan wel kunnen doen?
Excuses voor al mijn vragen!

Gister avond nog eens getest
Was 0
Vanochtend ook 0
Denk dat ik ergens een fout heb gemaakt.
bedankt voor alle tips!

Nou mooi dat ie 0 is in elk geval.

Zeg da @jessicapilon voor niets al die stress ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan