Wat is er nieuw

Nitriet, elke dag verversen?

Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Leeftijd
30
Beste mensen,

Mijn aquarium juwel rekord 600 , 63 L draait nu 4 weken. Waarvan 1 week met vis 4 ( platys ). Ik test wekelijks bij de dierenwinkel me water kwaliteit. Sinds maandag gingen 2 platys veel op de bodem liggen, ik vond het al verdacht en bedacht me morgen heb ik tijd om langs de winkel te gaan en zodoende bleek dinsdag dus dat ik een fikse nitriet piek heb, ook me nitraat waarden zijn aan de hoge kant.
De dierenwinkel raadde mij het volgende aan:

- Minder voeren
- direct 50% verversen en over 3 dagen (vrijdag ) nogmaals 50%

Heb ook direct teststrips aangeschaft zodat ik het zelf dagelijks bij kan houden.
Vandaag gemeten en me no2 en no 3 waarden zijn nog aan de hoge kant.
Echter nu lees ik her en der dat mensen adviseren om de 24 uur te verversen. Nu rest mijn vraag, is dit wijs? Verstoor ik zo niet teveel het biologisch evenwicht?

Graag hoop ik dat jullie me hier wat duidelijkheid over kunnen brengen zodat ik eventueel vandaag nog is de helft ververs.

Mvg

Ramon

Kun je de waterwaarden ook posten? Strips zijn eigenlijk niet meer dan een indicatie.

Zolang er nitriet is zullen de bacterien die dat om moeten zetten groeien en je bak dus ontwikkelen naar een evenwicht. De nitriet concentratie verlagen dmv verversen verandert daar dus niets aan zolang er maar wat over is om de groeit te faciliteren.
Het nitriet is wel schadelijk, dus op een laag peil houden (door ververvesen) lijkt zinnig. Het zou op zich maar een paar dagen moeten duren.
Ik zou dus inderdaad dagelijks verversen tot de nitrite vanzelf zakt. Op zich zou dat maar een paar dagen moeten duren.

Beste mensen,

Mijn aquarium juwel rekord 600 , 63 L draait nu 4 weken. Waarvan 1 week met vis 4 ( platys ). Ik test wekelijks bij de dierenwinkel me water kwaliteit. Sinds maandag gingen 2 platys veel op de bodem liggen, ik vond het al verdacht en bedacht me morgen heb ik tijd om langs de winkel te gaan en zodoende bleek dinsdag dus dat ik een fikse nitriet piek heb, ook me nitraat waarden zijn aan de hoge kant.
De dierenwinkel raadde mij het volgende aan:

- Minder voeren
- direct 50% verversen en over 3 dagen (vrijdag ) nogmaals 50%

Heb ook direct teststrips aangeschaft zodat ik het zelf dagelijks bij kan houden.
Vandaag gemeten en me no2 en no 3 waarden zijn nog aan de hoge kant.
Echter nu lees ik her en der dat mensen adviseren om de 24 uur te verversen. Nu rest mijn vraag, is dit wijs? Verstoor ik zo niet teveel het biologisch evenwicht?

Graag hoop ik dat jullie me hier wat duidelijkheid over kunnen brengen zodat ik eventueel vandaag nog is de helft ververs.

Mvg

Ramon
Ik zou in ieder geval ook toxivec in de bak gooien, flink wat, zodat de nitiret zo snel mogelijk terug is naar vrijwel 0. Hoe staat het met je ammonium/ammoniak? ook dat levert een piek op met dode visjes als gevolg. Toxivec helpt daar ook tegen. en de bacterien een handje helpen met filterstarter en nitirvec o.i.d. Sterkte voor je visjes!

Kun je de waterwaarden ook posten? Strips zijn eigenlijk niet meer dan een indicatie.
Mee eens uiteraard, maar de bak draait 4 weken waarvan 1 met vis, dus nitriet klinkt heel logisch. Is het in de winkel met strips getest? Of met druppels?

Ik denk ook dat de vissen net even te snel zijn toegevoegd waardoor de bacteriecultuur zich nu moet aanpassen. Ben benieuwd naar de waarden.

Vanuit de winkel weet ik een ph van 7,5 en ze testen daar ook nog de microsiemen? In het water en die lag rond de 400 en dat is prima zei die. Verder heb ik zelf alleen tetra testtrips, vrij onnauwkeurig maar genoeg om te weten dat 't mis is, hieruit leidt ik het volgende af:

No 3 : 100 mg/l
No2 : Tussen de 5 en 10 mg/l nauwkeuriger heb ik op het moment niet
Gh: 8 d
Kh: 6 d
Cl 2: 0

Temperatuur van het water is 25 graden

Mee eens uiteraard, maar de bak draait 4 weken waarvan 1 met vis, dus nitriet klinkt heel logisch. Is het in de winkel met strips getest? Of met druppels?
De ph en microsiemen of iets testen ze met meters de nitriet met strips ( soms gebruiken ze ook druppels ik weet niet waarom nu niet )

Ik zou in ieder geval ook toxivec in de bak gooien, flink wat, zodat de nitiret zo snel mogelijk terug is naar vrijwel 0. Hoe staat het met je ammonium/ammoniak? ook dat levert een piek op met dode visjes als gevolg. Toxivec helpt daar ook tegen. en de bacterien een handje helpen met filterstarter en nitirvec o.i.d. Sterkte voor je visjes!
En dan daarvoor nog verversen denk jij?
Me ammoniak waarden zou ik niet weten...

Vanuit de winkel weet ik een ph van 7,5 en ze testen daar ook nog de microsiemen? In het water en die lag rond de 400 en dat is prima zei die. Verder heb ik zelf alleen tetra testtrips, vrij onnauwkeurig maar genoeg om te weten dat 't mis is, hieruit leidt ik het volgende af:

No 3 : 100 mg/l
No2 : Tussen de 5 en 10 mg/l nauwkeuriger heb ik op het moment niet
Gh: 8 d
Kh: 6 d
Cl 2: 0

Temperatuur van het water is 25 graden

De NO3 is wat vreemd als je nog NO2 in de bak hebt, dus een van beide zou ik wijten aan de onnauwkeurigheid van de strips. NO2 tussen 5 en 10 zou ook wel heel erg hoog zijn. water wisselen kan in elk geval geen kwaad, maar ik zou even expliciet vragen om testen met druppels.

Zolang er nitriet is zullen de bacterien die dat om moeten zetten groeien en je bak dus ontwikkelen naar een evenwicht. De nitriet concentratie verlagen dmv verversen verandert daar dus niets aan zolang er maar wat over is om de groeit te faciliteren.
Het nitriet is wel schadelijk, dus op een laag peil houden (door ververvesen) lijkt zinnig. Het zou op zich maar een paar dagen moeten duren.
Ik zou dus inderdaad dagelijks verversen tot de nitrite vanzelf zakt. Op zich zou dat maar een paar dagen moeten duren.
Oké duidelijk! En dan met zo'n 40-50%? En daarna doe ik geen noemenswaardige schade aan de opbouw van het evenwicht?

De NO3 is wat vreemd als je nog NO2 in de bak hebt, dus een van beide zou ik wijten aan de onnauwkeurigheid van de strips. NO2 tussen 5 en 10 zou ook wel heel erg hoog zijn. water wisselen kan in elk geval geen kwaad, maar ik zou even expliciet vragen om testen met druppels.
Prima, het frapante is dat me andere 2 platys nergens last van lijken te hebben?

En dan daarvoor nog verversen denk jij?
Me ammoniak waarden zou ik niet weten...

Eerlijk gezegd zie ik niet waarom je ammoniak zou verwachten in een opstartende bak waar je al nitriet en nitraat hebt. In de opstart zit die piek veel eerder en anders hangt het samen met rotting die je in zo'n jonge bak niet echt verwacht.
Maar als het er wel zou zijn, dan is de oplossing hetzelfde: concentratie verminderen door water wisselen en eventueel de bacterieen aanvullen met eerder genoemde preparaten.

Prima, het frapante is dat me andere 2 platys nergens last van lijken te hebben?
Tja, het kan best een artefact van de strips zijn. Ik zou ook echt even vragen of ze NO2 willen checken met druppels.

Als je nitriet tussen de 5 en de 10 is dan zeker de helft verversen. Boven de 5 kan dodelijk worden.

Oké ik ga dus gewoon vandaag ook al verversen, dat lijkt me het handigst en even kijken hoe het loopt, ik ben half 4 ongeveer weer thuis dus jullie horen later vandaag van me weer

Ja want een nitriet is boven de 5 niet goed ook al is dat et strips gemeten en niet al te nauwkeurig. Zou daarmee geen risico lopen.

Heb nitrovec en toxivec besteld kan k ook altijd nog gebruiken mocht ik nog is een uitbraak hebben, dan kan ik wat sneller handelen dan nu. Na school iig water verversen!

Water 50% ververst nieuwe teststrip gedaan,

No3 nu 50 mg/l
No2 nu 5 hij slaat op de teststrip wat lichter roze uit
de andere waarden zijn nog steeds hetzelfde

Heb hem bijgevuld met half osmose half leidingwater ik ben benieuwd!

Water 50% ververst nieuwe teststrip gedaan,

No3 nu 50 mg/l
No2 nu 5 hij slaat op de teststrip wat lichter roze uit
de andere waarden zijn nog steeds hetzelfde

Heb hem bijgevuld met half osmose half leidingwater ik ben benieuwd!

Vandaag gewoon weer checken en als je NO2 ziet, weer 50% wisselen. Dit kan een paar dagen duren en in die periode moet je proberen de NO2 zo laag mogelijk te houden ter bescherming van je vissen.

Vanmorgen even getest de waardes sloegen al wat lichter roze uit maar nog niet voorbij dus , vanmiddag weer verversen, alleen leidingwater nu ben door me osmose heen..

Klinkt al stukken beter dan 5-10mg denk ik.
Om even wat precieser te zijn is me nitraat nu onder 50 mg/l ik denk dat me planten het goed opnemen, en me nitriet nu ongv 5 of iets eronder. De strips zijn wat lastig af te lezen, iig weer stuk verversen vandaag. Ik hou jullie op de hoogte

Nog even een update: Na vrijdag wat nitrovec te hebben toegevoegd, en zondag nogmaals een waterwissel zijn me waardes inmiddels flink gedaald, No3 zo goed als 0 en nitriet nog net wat te hoog zo rond de 1mg/l, ik blijf het voorlopig even in de gaten houden.

Oja de vis die zo slecht ging zwemt inmiddels weer actief rond :thumbs:

Hou wel de nitraat in de gaten want planten hebben dit nodig en deze mag geen 0 zijn dan.

Hou wel de nitraat in de gaten want planten hebben dit nodig en deze mag geen 0 zijn dan.
Ik denk ook niet dat tie precies 0 zal zijn geweest, halen me planten nitraat alleen uit de afbraak in 't aquarium of zit dit ook in vloeibare bemesting en voedingscapsules voor in de bodem?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan