Wat is er nieuw

Nitriet en actieve kool

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bes
  • Startdatum Startdatum
B

Bes

Guest
Beste mensen,

Ik ben geheel nieuw hier maar heb al flink wat opgestoken van dit forum.

Vijf weken geleden ben ik gestart met mijn 30l aquarium. 3 weken ingedraaid. Daarna 7 blauwoogjes en 5 vuurgarnalen er in gedaan. Heb een aquafish 50 filter. Nu kwam ik er gisteren pas achter dat ik de cartridge met zeoliet en actieve kool heb. Eruit met de kool dacht ik, na alle eerdere berichten gelezen te hebben. Dat heb ik gisterenmorgen gedaan. Mijn waterwaardes zijn tot vandaag steeds perfect geweest en vandaag testte ik weer en blijkt het nitriet 5!!! Ook het nitraat is te hoog. Er is al één blauwoogje gesneuveld, de allerkleinste.

Ik heb direct 50% van het water verschoond en toch maar weer de actieve kool/zeoliet erin gedaan omdat ik de samenloop wel erg toevallig vond. Filterspons heb ik er ivm bacteriekoloniën gewoon in laten zitten.

Heb ik het goed gedaan zo? Of moet ik nog iets anders doen. Ben zo bang om mijn visjes en de vuurtjes, waarvan twee zwanger, te verliezen. Is er inderdaad een verband tussen het filter en de nitrietpiek?

Ik ben terughoudend geweest met voeren, heb veel mos en plantjes (allemaal invitro, garnaal veilig) en heb geen voedingsbodem of rottend plantenmateriaal.

Wie kan me helpen? Dank alvast.

Waar heb je mee getest, 5 is wel heel hoog namelijk.
En is de waarde gedaald na de 50% verversing?

Bij een nitriet van 5 heb jij geen visjes en garnalen meer rondzwemmen.
Ik heb ooit 0.5 nitriet gehad en toen was er al een vis overleden en zaten de garnalen en vissen allemaal boven in.

Geen kool. wel zeoliet.
Kijk later ook voor een sponsfilter .
Werkt ook als een filter.

Dank voor de reacties!

Ik heb zo'n sera quicktest. No2 meet tot 20 mg/l. No3 tot 250 mg/l.
Na verversing zit de kleur tussen 1 en 5 in. Vissen zitten niet bovenin.

Ik ga achter een sponsfilter aan! De zeoliet zit gemengd met de kool in een bakje in de cartridge. Ben wel heel huiverig om dit bakje er weer uit te halen. Zou de piek.te maken kunnen hebben met het weghalen van het bakje kool met zeoliet?

Ik las hier op AF dat je nooit zeoliet in 1x moet verwijderen. Maar in etappes.

Hm zou het inderdaad liggen aan het verwijderen van het zeoliet?

Ja vreemd. De test meet 0-1-5-10-20. Na verversing is de kleur niet meer zo roze als bij no2 5 maar ook niet zo licht als no2 1. Denk dat het op 3 zit wellicht maar zo precies is de test dus helaas niet. De visjes en garnalen zien er op dit moment goed uit al zullen ze het niet zo makkelijk hebben.

Moet ik morgen opnieuw verversen?

Laat de waterwaarden eens met goede druppels testen. Ook vind ik de filter erg krap en je kan beter voor een Aquaflow 100 gaan.

Aan een aquaflow 100 heb ik inderdaad ook al zitten denken. Ik had toch ook.nog een no3 druppeltest van JBL liggen. Heb ik net gedaan. Meet ook veel te hoge waardes. Toch maar weer verversen lijkt me?

Ik las ik meen hier op het forum ook.eens iets over een bepaalde filterspons die no3 eruit haalt?

Hoe hoog is de no3 nu en weet je ook hoe hoog die in je kraanwater is? Nitriet wordt nitraat dus het is logisch dat deze hoog kan zijn als er nog nitriet in je bak aanwezig was.

Aan een aquaflow 100 heb ik inderdaad ook al zitten denken. Ik had toch ook.nog een no3 druppeltest van JBL liggen. Heb ik net gedaan. Meet ook veel te hoge waardes. Toch maar weer verversen lijkt me?

Ik las ik meen hier op het forum ook.eens iets over een bepaalde filterspons die no3 eruit haalt?

Ik zou als ik jou was goed verversen en wat Waterpest kopen en of Drijfplanten.

Ik heb een halve emmer vol met drijfplanten die ik te koop heb 🙂

In ons leidingwater zit minder dan 0007 no2 en 1.87 no3.
Waterpest, dat kan ik gebruiken. Woon je in de buurt van Leiden wellicht?

ALs je royaal betaald kom ik ze brengen spoelen en netjes bij je in je aquariums plaatsen 🙂

Je bent veel te goed voor deze wereld dus😉

In ons leidingwater zit minder dan 0007 no2 en 1.87 no3.

Dat is eigenlijk niks aan nitraat en daar komt het dus niet weg en dan zal het echt met de omzetting van nitriet naar nitraat te maken hebben. Nitraat mag tijdelijk wel 50mg zijn maar de nitriet niet en die moet je eigenlijk op 0 hebben of anders zo weinig mogelijk. Als dat hoger is dan zou ik veel verversen.

Kool en zeoliet absorberen stoffen die in het water zitten ook de NH3/4, NO2, NO3. Haal je de cartridge eruit ben je bacties daarvan kwijt en het middeltje. Gewoon verversen zodat druppeltest weer geel is. Zal even duren voordat het stabiel is of weer een cartridge met zeoliet/kool erin doen omdat dit dus de stoffen absorbeert. Op zich zijn de kool/zeoliet cartridges wel goed alleen als je iets toevoeg zoals plantenvoeding is dit zinloos want dit neemt het ook op. Op tijd vervangen ook een must omdat zeoliet raakt uitgewerkt en als vol is komen de stoffen die het absorbeerd los. En geen zout erbij gebruiken.

Zeoliet is nu juist iets om hoge waterwaardens schoon te filteren

Als je ander filter neem is het handig om dat filter eerst in te draaien en de oude er dus in te laten anders chrast alles weer. Filter erbij hangen in aquarium en na een maandje ofzo kijken om de ouwe eruit te halen of nieuwe ergens anders in laten draaien met wat voer verkruimelen.

Kool en zeoliet absorberen stoffen die in het water zitten ook de NH3/4, NO2, NO3. Haal je de cartridge eruit ben je bacties daarvan kwijt en het middeltje. Gewoon verversen zodat druppeltest weer geel is. Zal even duren voordat het stabiel is of weer een cartridge met zeoliet/kool erin doen omdat dit dus de stoffen absorbeert. Op zich zijn de kool/zeoliet cartridges wel goed alleen als je iets toevoeg zoals plantenvoeding is dit zinloos want dit neemt het ook op. Op tijd vervangen ook een must omdat zeoliet raakt uitgewerkt en als vol is komen de stoffen die het absorbeerd los. En geen zout erbij gebruiken.

Zeoliet is nu juist iets om hoge waterwaardes schoon te filteren

Als je ander filter neem is het handig om dat filter eerst in te draaien en de oude er dus in te laten anders chrast alles weer. Filter erbij hangen in aquarium en na een maandje ofzo kijken om de ouwe eruit te halen of nieuwe ergens anders in laten draaien met wat voer verkruimelen.

Dan heb ik een mooie vraag voor jou. aangezien jij mooie uitleg geeft steeds!

Stel ik koop een 60 liter aquarium, en ik gebruik een oude filter. maar ik pak bv media zoals siporax en sponzen van mijn al ingedraaide filter die stabiel is. ik vul water in die nieuwe aqua.
Ik zet de filter direct aan.
Laat 1 nacht de temp goed worden. dan zou je toch kunnen zeggen dat je gewoon direct weer vissen in kan doen ? of is dat niet het geval?

Zeoliet als filtersubstraat

Als we over zeoliet spreken dan bedoelen we een mineraal uit de groep zeolieten.
Zeolieten zijn stoffen die ontstaan zijn door vulkanische activiteit van de aarde.
Onder invloed van heet water, dat door de thermische activiteit van de aarde ontstond, veranderde de gevormde kleilaag in een zacht gesteente.
Tijdens die verandering werd amorf materiaal door het hete water weggespoeld.
Er bleef een ruimtelijk rooster van aluminium- en siliciumoxiden over.
Het poreuze gesteente heeft ten gevolge van zijn unieke structuur een hoge negatieve elektrische lading.
De Zweedse mineraloog baron Axel Frederick Cronstedt gaf in 1756 het gesteente een naam, hij noemde het zeoliet.
Het woord zeoliet is van Griekse oorsprong, het betekent kokende stenen.
Die naam refereert aan het water vasthouden door zeoliet.

Zeolieten bestaan uit microscopisch kleine, onderling verbonden kristallen, met een duidelijk omschreven structuur.
In het algemeen bevat zeoliet silicium, aluminium en zuurstof in zijn structuur en kationen, water en/of andere moleculen in zijn poriën.
Velen soorten zeoliet komen in de natuur voor als mineraal gesteente en ze worden op uitgebreide schaal gedolven op vele plaatsen van de wereld.
Er bestaan ook synthetisch soorten, die worden op commerciële basis vervaardigd voor speciale doeleinden.
Ook worden zeolieten geproduceerd in laboratoria waar wetenschappers zich bezig houden met de speciale chemie van zeolieten.
Vanwege de unieke poreuze eigenschappen heeft zeoliet een grote hoeveelheid toepassingen.
Globaal worden er per jaar een aantal miljoenen ton verbruikt.

Voor het Aquaria een filtermateriaal van speciaal belang
De Duitse onderzoekers Armes en Mercer hebben bewezen dat hoog kwalitatief zeoliet grote hoeveelheden organische stikstoffen opnemen en binden, over de capaciteit van de ionenuitwisseling wordt het giftige ammonia vermindert.
NH4 (ammonia) is een van de slechtste metabolische vergiftigingen en is uiterst schadelijk voor vissen en andere levende dieren in het water, tevens leidt het ook tot de sterke en snelle groei van algen.
Wordt het water door warmte, verkeerde aquaria techniek of zij vistransport benodigdheden zuurstof arm, dan kunnen de kleinste concentraties een schade aan het kieuwensysteem van vissen veroorzaken.
Het Duitse onderzoeksteam Lamo-Ryeau en Pieper bewezen tevens dat er een sterk, gestoord groeipercentage bij vissen kon optreden.

Door onderzoek in Amerika werd vastgesteld dat zeoliet van uitstekende kwaliteit in filtersystemen na een aantal weken overtollig werd.
In een niet gefilterde aquarium, alleen met zeoliet als ionenuitwisseling, waren alle vissoorten naar ongeveer een geruime tijd volledig gezond.
Zij besloten dat de selectieve ionenuitwisseling van het zeoliet een essentiële toevoeging aan het biologische oxidatieproces is, belangrijk voor de levende organismen, die op kleine temperatuur en chemische veranderingen in sommige systemen zoals aquariuminstallaties of vistransport benodigdheden reageren.
Vaak zijn deze beschadigingen bij vissen pas herkenbaar na verscheidene dagen of ook wel weken.
Pas na een geruime tijd als de vissen van de importuur, via een aquariumzaak bij de klant in het aquarium zwemmen, kan er schade optreden, wat vaak tot ergernis kan leiden.
Als er een kleine hoeveelheid zeoliet mineraal wordt toegevoegd aan het vistransport, kan het aantal vissen verdubbeld worden.

Resultaat:
Geen zieke vissen, hersenenschade, kieuwenschade, onvruchtbaarheid en groeistoornis.
Tevens zijn de vissen helder van kleuren.

Het zeoliet mineraal verbetert ook de hardheidsgraad van het water, waarin de ionenuitwisselingsprocessen tussen natriumionen en magnesium evenals calciumionen plaatsvinden.
Ook andere stoffen zoals bijvoorbeeld het vrije chloor, het cesium, de zware metalen en het strontium kunnen geabsorbeerd worden, bovendien is zeoliet een belangrijke bufferwerking, die het mogelijk maakt om de PH waarde van het water te naturaliseren.
Wegens de vele goede kenmerken van het zeoliet tijdens de waterreiniging, kwamen er verbeteringen aan de waterwaardes en het filtertechniek voor het aquarium.

De toepassingen voor het Aquarium.
Door de hoge ionenuitwisseling capaciteit van goede zeoliet bestaat de mogelijkheid, de niet gewenste materialen uit het water te verwijderen.
Dit is mogelijk zonder gebruik te maken van een filtersysteem.
Wij geven dan ook graag de ervaringen van vele aquarium eigenaars verder.
Het is al genoeg om een donkere PVC buis te gebruiken met veel kleine gaatjes.
Deze PVC buis vullen we met zeoliet, en plaatsen hem in het aquarium.
Afhangend van de verontreinigende stoffen in het water, moet de hoeveelheid zeoliet bepaald worden, 500 gram zeoliet zou genoeg zijn voor 200 liter aquarium water.
Bij goede waterwaardes kan de helft aan zeoliet genoeg zijn.
Tijdens deze handeling moet men er voor zorgen dat de filtermaterialen actief kool en turf worden verwijdert.
Keramiek pijpjes, bio matten, filterwatten en ander filtersubstraat kunnen gewoon worden gebruikt als filtermateriaal.

zeoliet-filter.gif
Zeoliet kan ook als filtersubstraat worden gebruikt, zou u gebruik maken van een filter dan kan 50% worden gevuld met keramiek pijpjes en de rest vullen we met zeoliet met eventueel daar op een laag filterwatten of een biomat voor het grof vuil.
De hoeveelheid van 500 a 800gram zou volstaan aan 200 liter aquarium water.

Het is bekend dat sommige kwekers de hoeveelheid verdubbelden, hierbij waren geen schade aan vissen of planten.
Na ongeveer acht maanden was de eerste terugwinning bij deze filtertechniek.
Tevens werden de kleuren van de vissen intensiever.
Ziektes traden nauwelijks op, en het gebruik van medicijnen was niet nodig.

Zeoliet Regenereren.
Naast ammonium, zal het clinoptiluliet ook “bij voorkeur” natrium of kalium kunnen binden.
Natrium vinden we bijvoorbeeld terug in keukenzout en natriumbicarbonaat (NaHCO3) “zuiveringszout”.
Zeoliet dat bijvoorbeeld reeds ammonium heeft gebonden zal in aanwezigheid Na+/K+ het ammonium wisselen voor deze laatste ionen.
Het is dus mogelijk om zeoliet steeds te hergebruiken, zou het zeoliet te sterk zijn verontreinigd is het raadzaam om nieuw zeoliet te gebruiken.

De terugwinning van zeoliet is dus mogelijk met keukenzout.
5 gram zout oplossen op een liter water.
Het zeoliet laat u nu 24uur in het opgeloste zoutwater staan.
Daarna goed uitspoelen en u kunt het weer hergebruiken.

Voorzorgen “opgelet”
Uit het voorgaande weten we nu dat we nooit zout mogen oplossen in ons aquariumwater terwijl er zich zeoliet in het filter bevindt.
Al de voordien opgeslorpte “giftige” stoffen komen dan immers weer vrij wat tot toxische concentraties kan leiden.
We moeten ook opletten met grote hoeveelheden natriumbicarbonaat te gebruiken bij het aanharden van onze KH.
Er mag zich verder ook nooit zeoliet “of elk ander absorberend materiaal” in het filter bevinden wanneer we gebruik maken van medicijnen.
De kans bestaat dat ook het medicijn opgeslorpt wordt waardoor er dan onvoldoende product overblijft om de vissen te genezen.
De kationen die het rooster elektrisch neutraal houden, laten zich immers ook vervangen door ionen van overgangsmetalen, zoals koper (Cu2+) en chroom (Cr3+), deze elementen zijn nogal eens bestanddeel van medicijnen maar zelfs ook van algendoders.
Daarom is het raadzaam, om eerst de bijsluiter te lezen van het desbetreffende medicijn!

Dank voor alle reacties. Heel fijn.
Handig ook om te weten hoe ik een nieuw filter kan indraaien. Lijkt me wel heel spannend om dan de oude filter weer weg te halen. Ben bang voor opnieuw een verstoring.

Ik heb nu dus weer een nieuw blokje met kool/zeolietmix geplaatst. En ga zo toch ook maar weer wat verversen en achter waterplanten aan.

Het verbaast me hoe 'vrolijk' de rest van de visjes en garnalen aan het rondscharrelen zijn met deze waardes. Dit is een foto van de laatste test:

20190417_095204.jpg

Ik bedoel de zeoliet. Ik lees een kool en zeoliet cartridge. Staat ook zeoliet filtert schoon 😎 Ik ken de cartridges niet maar ik werk wel eens met zeoliet en dit doet heel veel qua NH3/4 en NO2. Is alleen de pest als je het eruit haal dan problemen. Je bactie groei stagneerd ook omdat er veel voeding weg gaat die de bacties nodig hebben.

Filtermedia overzetten werkt heel goed maar zal niet even stabiel wezen als een ingedraaid aquarium. In een aquarium zit een bodem en nog meer waar ook bacties in zitten. Filterhuis en evt. slangen hebben ook z on laagje.

Zal een hele hoop schelen maar zal niet meteen de "öude" zijn. Dus gewoon eerst meten en ook de vissen niet allemaal in 1 keer erin zetten.

Je NH3/4 en NO2 meten. NO3 komt daarna. Als je NH3/4 niet goed is is je NO2 en NO3 ook niet goed. Is logisch gevolg. Scheelt druppel testen. Verhoging NH3/4 gevaarlijk, iets verhoogde NO2 geen crisis maar niet heel hoog en weken lang, NO3 verhoging minst gevaarlijk mits heel erg hoog.

Zo te zien is de no3 niet echt hoog en daar hoef je je geen zorgen om te maken. Nitriet is een ander verhaal en die moet je op 0 hebben.

No2 is ook nog steeds 3
Ben nu aan het verversen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan