Wat is er nieuw

Nitriet en ammonia

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Leeftijd
36
Beste ,

Nadat ik (waarschijnlijk ) een keer het filter te enthousiast heb schoongemaakt . Meet ik nu zowel nitriet als ammonia in het water .

No2 is nu 0,18-0,19 mg/l
No4 0,25-0,75 ( gemeten met druppel test van Hs aqua waarbij je moet kiezen tussen 4 kleuren groen )

Ik heb gisteren een 50% water wissel gedaan. Vandaag het prefilter schuim ontdaan van dooie planten en rotzooi .

Moet ik me zorgen maken ? En wat kan ik nu het beste doen .

Het aquarium draait nu zo’n 1-1.5 jaar

Ik zou zelf voor de zekerheid elke dag even een flinke verversing doen.

Goed blijven verversen zodat de waarden niet te ver kunnen oplopen. Verder moet vooral de filter herstellen, dus daar niet aankomen.

nitriet en ammoniak
en in feite ben je dus bezig met een 'fish in cycle' aangezien je filter om zeep is en opnieuw moet indraaien

nitriet en ammoniak
en in feite ben je dus bezig met een 'fish in cycle' aangezien je filter om zeep is en opnieuw moet indraaien
Lijkt het inderdaad wel op. Alleen met wat Ramirezi , Corry’s , Otto’s , japonica en renslakken absoluut niet ideaal . Maar ik hou het nauwlettend in de gaten

Gevleugelde uitspraak:
As t niet ken zoas t mot, mot t zoas t ken.....
Zo is het ! Echter dat ik ooit het aquarium indraaide heb ik nooit deze pieken ondervonden . Dus af en toe een duwtje in de richting van een knap staaltje waterchemie is altijd welkom 😉

Ik zou even niks met de bak doen, behalve regelmatig testen.
0,18 mg/l NO2 is niet erg, zeker niet als je in de bodem hebt zitten roeren of met filter bezig bent geweest.
Leest hier vaak dat NO2 0,0 moet zijn, maar dat is papagaaien-klets, iedereen praat elkaar maar na. Zo lang er een aanwijsbare reden is dat NO2 iets hoger is, de bak lekker met rust laten.
Komt NO2 boven 0,5 mg/l uit, dan moet je eens kijken wat je moet gaan doen (vissen kunnen 0,5 overigens prima aan voor korte tijd).

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 3
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan