Wat is er nieuw

Nitriet en hoevaak water verversen?

D

Dayday

Guest
Goedemiddag,
Heb een aquarium 60 liter. Kom er op internet niet uit hoeveel water ik moet verversen als je geen co2 gebruikt? Ik heb op dit moment volgens mij een iets te hoog nitriet gehalte, volgens de test staat hij op 1 gaat van 0-1-5-10-25-50. Het zou kunnen kloppen want mijn broer dacht gisteren middag even heel lief te zijn voor de vissen en heeft er maar wat in gegooid. Zo snel mogelijk weer eruit gehaald zover mogelijk maargoed. Iemand enig idee of dit goed of slecht is? En in het algemeen hoeveel waterverersing goed is?

Als je nitriet meet (of denkt dat er iets niet goed is in het water), gelijk water verversen! Ververs maar gelijk 50 tot 70%.
Maar heb je nitriet of nitraat gemeten? Die schaalverdeling klinkt als nitraat namelijk.

Lijkt mij ook dat er gesproken wordt over nitraat. Hoeveel water je wekelijks moet verversen hang eigenlijk af van hoe druk bevolkt je aquarium is. Kun je omschrijven welke vissen en aantallen je er in hebt?

Lijkt me ook Nitraat ipv Nitriet, en dan is 1 te weinig.

Ik zal als het lukt even een foto plaatsen van wat ik bedoel, zal het even omcirkelen. Ik heb op dit moment een ancistrus, 5 guppen en 3 vrouwelijke platy's die nog naar een nieuw huis moeten

Bijlagen

• 88BF0886-8EB6-4A76-A67B-23B26210EB3C.jpeg
    88BF0886-8EB6-4A76-A67B-23B26210EB3C.jpeg
    81.7 KB · Weergaven: 205
Dus toch nitriet. Eigenlijk als je nitriet kunt meten is er iets niet goed en werkt je filter niet zoals het zou moeten, of je hebt te veel vis in de bak en je filter kan het niet aan. Zoals thea zei direct water verversen om de nitriet te verwijderen.

Water verversen zoals gezegd en een druppel test aanschaffen die strips staan niet bekend om hun nauwkeuirgheid.

Het beste om een goedkope koffer met druppels aan te schaffen of het door de lfs met druppels te alten testen als ze dat kunnen doen.

Dan ga ik dat even doen, water is 70% ververst. Iemand ook nog een idee (niet gerelateerd aan de deze vraag) hoe vaak ik uberhaupt mijn aquarium moet verversen zo der co2?

Nitriet (NO2) moet op 0 staan! Dus water verversen, zoals ook hierboven al is aan gegeven. Herhalen tot je nitrietwaarde op 0 staat. Normaal water verversen zou ik in ieder geval altijd eens per week doen. Die teststripjes weggooien en een druppeltestkit aanschaffen. Hieronder staan er twee die prima zijn en eigenlijk ook gelijk.
https://www.bol.com/nl/p/colombo-testlab-professioneel/9200000011241918/https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html

Iemand ook nog een idee (niet gerelateerd aan de deze vraag) hoe vaak ik uberhaupt mijn aquarium moet verversen zo der co2?
Ik zou elke week tussen de 25% en 50% water verversen. Zelf doe ik meestal elke week 50%, soms iets minder (ligt aan de tijd die ik heb) en de week daarna weer 50%.

hoe vaak ik uberhaupt mijn aquarium moet verversen zo der co2?
Zonder Co2 is het beter om wat minder te verversen om de boel wat stabiel te houden, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid vis en het gebruikte filter. En heb je veel planten in je aquarium?
Meet je kraanwater is met zo'n test strip, zal me niks verbazen als je dan ook Nitriet meet.

Ik heb zelf een 54L aquarium met maar 1 vis en die ververs ik maar 10L om de week. Dit werkt voor mij prima. Maar met de hoeveelheid vis die jij hebt zou ik het zeker wat vaker doen.

Ik heb zelf een 54L aquarium met maar 1 vis en die ververs ik maar 10L om de week. Dit werkt voor mij prima. Maar met de hoeveelheid vis die jij hebt zou ik het zeker wat vaker doen.

Ik sluit me hierbij aan en heb ook altijd op 60cm bakken 1 emmer ververst.

Zonder Co2 is het beter om wat minder te verversen om de boel wat stabiel te houden, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid vis en het gebruikte filter. En heb je veel planten in je aquarium?
Meet je kraanwater is met zo'n test strip, zal me niks verbazen als je dan ook Nitriet meet.
In totaal nu 9 vissen klein. En pas 3 soorten planten.

Er zijn inmiddels 2 platy's vanochtend achter elkaar gestorven... water is zondag met 50 procent ververst en gister 25 procent..... ik meet nog wel wat nitriet

Dan ga ik dat even doen, water is 70% ververst. Iemand ook nog een idee (niet gerelateerd aan de deze vraag) hoe vaak ik uberhaupt mijn aquarium moet verversen zo der co2?
het ene heeft helemaal niets te zien met het andere. Water verversing staat volledig los van het gebruik van co2

Er zijn inmiddels 2 platy's vanochtend achter elkaar gestorven... water is zondag met 50 procent ververst en gister 25 procent..... ik meet nog wel wat nitriet
Dan moet je blijven verversen.
50 en 25% verversen is quasi nutteloos met nitriet.
Je moet gewoon zoveel verversen of je kan, zo dat je vissen nog net water hebben.
Wel terug aanvullen met water op temperatuur.
Zolang je nitriet meet zal je dat zeker om de dag moeten doen en zorgen dat je heeeeeeel zuinig voert.

Ps, je moet die teststrip zeker op kop 60 seconden aflezen. 10seconden later kan je al een valse waarde aflezen (zeker nitraat en nitriet blijven steeds donkerder worden)

het ene heeft helemaal niets te zien met het andere. Water verversing staat volledig los van het gebruik van co2
Dan moet je blijven verversen.
50 en 25% verversen is quasi nutteloos met nitriet.
Je moet gewoon zoveel verversen of je kan, zo dat je vissen nog net water hebben.
Wel terug aanvullen met water op temperatuur.
Zolang je nitriet meet zal je dat zeker om de dag moeten doen en zorgen dat je heeeeeeel zuinig voert.

Ps, je moet die teststrip zeker op kop 60 seconden aflezen. 10seconden later kan je al een valse waarde aflezen (zeker nitraat en nitriet blijven steeds donkerder worden)
Bedankt, hier kan ik wel wat mee. Ga ik doen

Voeren ben ik mee gestopt nadat ik de eerste meting deed. Wil ik vanavond heel minimaal doen

Na de verversing van vanochtend, was wel 50% is het enorm gedaald al. Venster blijft bijna wit met nog een lichte waas, dus ik zal blijven verversen tot hij helemaal wit blijft

Waterverversing staat niet per definitie los van gebruik van co2.
Als je geen co2 toevoegt dan passen de planten zich aan op een laag co2-niveau. Wanneer je water ververst verander je de waarden waardoor de opgebouwde aanpassing verstoord kan raken.

Om die reden wordt soms bij een bak zonder co2-toediening aangeraden minder vaak water te wisselen.

Ik zou dat zelf niet doen omdat voor mij waterwissels een dusdanig positieve invloed hebben op een aquarium dat dat voor mij boven de aanpassing zou gaan, maar de vraag die topic-opener opbrengt is naar mijn mening relevant.

Ik zie nu ook wel wat rode kieuwen. Kan dat iets betekenen?

Bijlagen

• 00E10CD6-F344-48A2-9F46-A8C06FC51A85.jpeg
    00E10CD6-F344-48A2-9F46-A8C06FC51A85.jpeg
    111 KB · Weergaven: 161
  • E42A607E-8EB8-41AF-BBE9-45411E22A87B.jpeg
    E42A607E-8EB8-41AF-BBE9-45411E22A87B.jpeg
    116.1 KB · Weergaven: 151
  • 2A898DBF-CEDD-4F91-BE1B-517346EA1C40.jpeg
    2A898DBF-CEDD-4F91-BE1B-517346EA1C40.jpeg
    102 KB · Weergaven: 145
Ik zie nu ook wel wat rode kieuwen. Kan dat iets betekenen?
Ja zuurstoftekort.
Nitriet in water is zoal koostofmonoxide in de lucht. Het wordt sneller door bloed opgenomen dan zuurstof waardoor de vissen zuurstof tekort krijgen (terwijl er wss wel genoeg zuurstof in het water zit)

Ik zit te denken aan ammonia burn.

Rode kieuwen lijken mij ook meer een ammonia burn, dat zou zeggen dat er behalve nitriet ook te veel ammonia in het water aanwezig is. Ammonia / ammonium kun je niet meten met test stripjes maar alleen met druppels.

Voor nu gewoon elke dag flinke waterverversing uitvoeren en uitzoeken waarom je filter zijn werk niet meer doet. Heb je het aquarium wel ingedraaid alvorens de vis te plaatsen? Hoe lang draait dit aquarium al?

Rode kieuwen lijken mij ook meer een ammonia burn, dat zou zeggen dat er behalve nitriet ook te veel ammonia in het water aanwezig is. Ammonia / ammonium kun je niet meten met test stripjes maar alleen met druppels.

Voor nu gewoon elke dag flinke waterverversing uitvoeren en uitzoeken waarom je filter zijn werk niet meer doet. Heb je het aquarium wel ingedraaid alvorens de vis te plaatsen? Hoe lang draait dit aquarium al?
Filter heb ik meegekregen van de oude eigenaar. Aquarium heeft 3-4 weken gedraaid. Toen de vissen er in, misschien waren het er teveel tegelijk. Is het iets om al het water te verversen? En telt dat dan niet als dat alles weer opnieuw moet indraaien? Sorry als ik nu heel dom overkom haha.

Is het iets om al het water te verversen? En telt dat dan niet als dat alles weer opnieuw moet indraaien?
Al het water, of in ieder geval 90% zou geen probleem moeten zijn voor je vissen, hou dat wel de juiste temperatuur aan. Het indraaien van je filter zal door het gebrek aan nitriet wellicht iets langzamer verlopen maar in deze heb je weinig keus, laat je het nitriet oplopen dan zullen je vissen er aan overlijden. Hierdoor wordt natuurlijk normaalgesproken geadviseerd om zonder vissen in te draaien. Dit indraaien gaat nogal eens fout want je moet namelijk wel afval introduceren tijdens het indraaien. Alleen een aquarium vullen met water en 3-4 weken wachten is niet voldoende. Afval introduceer je bijvoorbeeld door een leeg aquarium toch regelmatig te voeren zodat dit voer zal gaan ontbinden, ammonia gaat afgeven en zo het hele proces op gang komt. Wellicht dat het bij jou ook fout is gegaan door het gebrek aan afval?

Ideaal gezien koop je nu twee of drie druppeltjestjes namelijk ammonia (NH3/4) en nitriet (NO2) om deze twee waardes in de gaten te houden. Loopt 1 van deze twee op dan dien je weer water te verversen. Je kunt ook nog Nitriet (NO3) testje kopen, als je namelijk NO3 begint te meten dan weet je dat je filter ingedraaid begint te worden. In het kort is de stikstof kringloop van ammonia naar nitriet naar nitraat (en eventueel later ook nog naar stikstofgas). Nitraat is voor nu het eindstation van je filter kringloop.

Al het water, of in ieder geval 90% zou geen probleem moeten zijn voor je vissen, hou dat wel de juiste temperatuur aan. Het indraaien van je filter zal door het gebrek aan nitriet wellicht iets langzamer verlopen maar in deze heb je weinig keus, laat je het nitriet oplopen dan zullen je vissen er aan overlijden. Hierdoor wordt natuurlijk normaalgesproken geadviseerd om zonder vissen in te draaien. Dit indraaien gaat nogal eens fout want je moet namelijk wel afval introduceren tijdens het indraaien. Alleen een aquarium vullen met water en 3-4 weken wachten is niet voldoende. Afval introduceer je bijvoorbeeld door een leeg aquarium toch regelmatig te voeren zodat dit voer zal gaan ontbinden, ammonia gaat afgeven en zo het hele proces op gang komt. Wellicht dat het bij jou ook fout is gegaan door het gebrek aan afval?

Ideaal gezien koop je nu twee of drie druppeltjestjes namelijk ammonia (NH3/4) en nitriet (NO2) om deze twee waardes in de gaten te houden. Loopt 1 van deze twee op dan dien je weer water te verversen. Je kunt ook nog Nitriet (NO3) testje kopen, als je namelijk NO3 begint te meten dan weet je dat je filter ingedraaid begint te worden. In het kort is de stikstof kringloop van ammonia naar nitriet naar nitraat (en eventueel later ook nog naar stikstofgas). Nitraat is voor nu het eindstation van je filter kringloop.
Oke dus het beste 90 procent verversen? Ik kan nu niet meteen de druppels halen. De laatst overgebleven platy schud ook wel met haar lichaam en er hangt een witte draad uit.

Waar je ook heel goed geholpen mee zou zijn: easy life vloeibaar filtermedium!

50% waterwissel en dan een dubbele dosis easy life erin.

Het is lastig, zoveel wegen die je kunt bewandelen.

Richard heeft een punt, vloeibaar filtermedium kun je zeker gebruiken en kan het water wisselen verminderen. Je zou ook kunnen kijken of je bij de LFS een zakje met zeoliet in je filter of de filteruitstroom kunt doen, dat zeoliet zit volgens mij ook in micro vorm in die vloeibare filtermedium. Die zal tijdelijk voor de afbraak van ammonia en nitriet zorgen. Het is altijd wat lastig om weer 'af te kicken' van die power middeltjes en zou je langzaam moeten afbouwen, steeds een beetje minder gebruiken over een periode van (gevoelsmatig) 8 weken. Vandaar ook mijn advies om in eerste instantie alleen met veel en grote waterwissels te werken maar beide mogelijkheden zijn mogelijk.

Serieus, je bent de eerste die vraagt ( Na 28 posts) hoe lang zijn aquarium draaid of hoe lang het is ingedraaid...

Inmiddels na verversing vanochtend meet ik geen nitriet meer op de test. Vakje blijft zo goed als wit. Wel hebben ze allemaal rode kieuwen en schuren zich langs dingen af. Dus ze hebben zoieZo iets...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan