Nitriet en houtskool.

W

willy99

Guest
Heb 14 dagen terug een 33 liter bakje aangepast (zaten endlers in die ik er uit gehaald heb), java vaarn op kienhout gebonden (beiden uit eigen aquariums), filtersponzen uitgespoeld, substraat behouden.
Water 50% ververst, Vloeibaar filtermedium easy life toegevoegd.
Alle waarden, nitriet, nitraat, ph, kh en gh in orde.
15 citroengarnaaltjes in geplaatst en dagelijks 2x weinig voedsel gegeven.
Tot mijn grote verbazing zag ik donderdagavond heel veel puntslakjes op de ruiten hangen, wat voor mij alarm betekend.
Onmiddellijk met strips het nitriet en nitraat nagezien (is volgens mij het enige wat die strips deftig meten en waarvoor ik ze ook koop, rest digitaal of druppeltesters) en dit was schrikbarend hoog. 50% water ververst, bacteri�n toegevoegd en easylife VFM. Volgende morgen geen verbetering. Vermoed dat gasvorming in de bodem oorzaak was. Heb bodem eens goed omgewoeld en gassen laten ontsnappen.
1/2 van de sponzen vervangen door actieve kool en tot mijn grote verwondering 's avonds veel minder nitriet en deze morgen geen nitriet meer. Slakken terug onzichtbaar, garnalen gered.
Ik wist dat actieve kool veel uit het water haalt, maar wist niet dat het ook het nitriet weghaalt. Men raad continue gebruik van houtskool af omdat het veel stoffen uit het water zou halen dat er best thuis hoort.
In mijn beginjaren, vanaf 1966, was houtskool en filterwatten bijna het enige wat gebruikt werd.
Klopt het wat ik nu stel (ben geen chemicus): Houtskool is ideaal voor een aquarium met planten die weinig stoffen nodig hebben zoals java vaarn, en minder voor een aquarium met heel veel planten. Houtskool is ideaal om het aquariumwater leefbaar te houden voor vissen en garnalen, minder voor planten.
 
Weet je nog, die meter bak? bij mij? nooit geen voer ingegooid.
Hoop deed leven. zit zoal genoeg in.
 
De nitriet is niet door de kool weggevangen. Maar door de zeoliet die in de easylife vfm zit verwerkt.
Heb je acute ammonia(k) of nitriet vergiftiging. Direct vfm in je bak kieperen en water verversen.
Je kan ook zeoliet erin doen. Maar alleen tijdelijk. Ook zeoliet raakt verzadigd.
 
Dat is nu het eigenaardige, VFM hielp niet (2x ververst en VFM toegevoegd), nitriet bleef veel te hoog. Dan niet ververst, eheim filtersubstraat + bacteriestarter en houtskool geplaatst en binnen de 12 uur resultaat. Zou het van dat filtersubstraat en bacteriestarter kunnen komen? Heeft dat niet meer tijd nodig? Komt het misschien omdat ik de gassen uit de bodem gedreven heb en goed laten luchten? Ik dacht eerst van de houtskool, maar als dat geen nitriet opneemt heeft het ook geen nut.
 
jessicapilon zei:
Kool haalt er geen nitriet uit volgens deze link:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/actieve-kool

Je hoeft garnalen ook niet 2 maal eten te geven. Ik doe dat maar 2x per week namelijk.

Komt voort van mijn gezelschapsbak. Daar zitten allerlei levendbarenden, ancistrussen' neons en heeeeel veel vuurgarnalen. Die kweken dat het een lieve lust is, en als ik er naar een winkel doe worden ze verkocht als super XL omdat ze zo groot en sterk zijn. Dit zou te danken zijn aan het rijke menu dat ze voorgeschoteld krijgen (volgens de handelaar). 2x per dag gaan ze met hele zwermen het eten te lijf. Dat is de reden dat ik in mijn aquarium met citroengarnaaltjes ook 2x per dag eten geef. Misschien is dit verkeerd, al geef ik kleine beetjes, en wat op de bodem blijft liggen ruimen de puntslakjes. Natuurlijk alles wat gegeten word verteerd en komt ook in het water terecht. Misschien moet ik dit wel minderen, maar van wat moeten de garnalen dan leven, er zitten geen algen in de bak, enkel java vaarn en guppykruid. Misschien naar 1x per dag een beetje, of is dit nog teveel. Is het enig aquarium waar buiten puntslakjes en citroengarnaalkes niks in zit.
 
Ik voer in al mijn bakken alleen na het opstaan en een aantal malen per week wat levend of diepvries voer.
In feite is 1x per dag voldoende hoor want ook in de natuur hebben ze niet het eten voor het uitkiezen.
Maar in de garnelenbakjes voer ik maar 2x per week wat garnalenvoer en af en toe een Mullberrieblad.
 
De nitriet is niet door de kool weggevangen. Maar door de zeoliet die in de easylife vfm zit verwerkt.

Zeoliet zal (net als kool) nitriet gewoon ongemoeid laten. Ammonium neemt het wel op.

Zoek er allemaal niet te veel achter. De nitrificerende bacteri�n hebben wat tijd nodig om op gang te komen. Je hebt vanalles uitgeprobeerd maar het heeft weinig met de plotse nitrietdaling te maken, gewoon de bacteri�n die op gang zijn gekomen op dat moment (eventueel icm met wat minder vervuiling, dus blijven opletten).
 
Terug
Bovenaan