Wat is er nieuw

Nitriet-piek tijdens indraaien aquarium. Verversen of niet?

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
25
Hallo

Mijn aquarium is nu al een week of twee aan het indraaien en ik merk een nitriekpiek. Met No2 zit nu op 0,1. Ook merk ik dat er lichtjes algen beginnen te vormen.

Is dit een goed moment om een deel van mijn water te verversen? Of gewoon nog twee weekjes laten indraaien en niets doen?

Bedankt!

Zonder bewoners zou ik het laten gaan zodat de bacteriecultuur zich goed kan opbouwen.

Sorry ik maak een fout.
0,2 is dodelijk voor de vissen maar pas verversen bij hoger dan 1 mg/l.

Dit is nodig omdat anders het nitrificatie proces wat je aan het opbouwen bent wordt afgeremd.
Die waarden ga je eigenlijk alleen halen met Salmiak zoals ik mijn bak destijds heb gestart.

Bij gewoon indraaien zal je nooit zo hoog komen en is verversen eigenlijk niet nodig.

Sorry ik maak een fout.
0,2 is dodelijk voor de vissen maar pas verversen bij hoger dan 1 mg/l.

Dit is nodig omdat anders het nitrificatie proces wat je aan het opbouwen bent wordt afgeremd.
Die waarden ga je eigenlijk alleen halen met Salmiak zoals ik mijn bak destijds heb gestart.

Bij gewoon indraaien zal je nooit zo hoog komen en is verversen eigenlijk niet nodig.
Ja precies. Ik snap het 👍🏻

Ok! Bedankt allen!

De algen zouden jullie ook met rust laten?
Het lijkt me geen ernstige alg.

Op mijn stenen is het een lichte groene aanslag (wat ik eigenlijk wel mooi vindt in deze mate) en op valisneria is het bruine alg denk ik.

Ik heb geen verstand van algen.
Heb ze wel allemaal gehad.
Licht een beetje dimmen.

Idd licht dimmen of meer planten in je bak die snel groeien…

Bij de opstart zie je vaak wat algen tgv een verhoogde nh3/4 want dit is een boost voor algen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan