Nitriet probleem


Gauwz

Active member
Lid geworden
10 juli 2019
Berichten
27
Hallo allemaal,

Na een tijdje vooral veel gelezen te hebben op het forum hierbij mijn eerste post.

Ik heb namelijk net een aquarium opgestart (50 liter) en na 4 weken hier nu 2 dagen vissen in.
Er zitten nu 4 Corydoras Axelrodi en 10 Diamant Neon Tetra in. Zojuist lag er Tetra dood in het aquarium.
Ik heb daarna gelijk de waardes nog eens getest en het blijkt dat er een flinke piek in het nitriet is (druppeltest zegt 0,4).
Heb vanmiddag juist het aquarium schoongemaakt en een waterverversing gedaan.

Ik heb naast deze 50 liter een 200 liter bak in opstart (draait nu 1 dag), en twijfel of ik de vissen beter nu al hierin over moet zetten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, wat moet ik nu doen?
 
Water verversen is goed, wat voor filter heb je en wanneer heb je deze gereinigd en hoe?
 
Er zit een standaard filter op van Superfish, maar ik twijfel heel erg of deze wel voldoende is.
Het is maar een klein (en goedkoop) ding. Ik heb deze gereinigd in het water dat ik eruit gehaald heb voor de verversing.
Doe ik hier iets fout?
 
Niet direct, mogelijk heb je te snel teveel vis er in 1x ingezet, voor nu dagelijks meten en bij meting van nitriet gelijk 50% verversen.
Ik weet niet welk filter het is, maar ja, mogelijk te klein of te weinig filtermateriaal daarin.
 
De piek is gekomen door de 14 vissen die ineens zijn toegevoegd denk ik, het beste kan je nu weer 50% verversen, en indien nodig morgen nog een keer.

Edit,
Beetje dubbele post, zag bovenstaande post niet tijdens het plaatsen.
 
Heel erg bedankt voor jullie reactie, ik ga het water verversen en hopelijk helpt dit.
Ik hoop toch niet dat er nog meer vissen dood gaan :(

Het is wel af te raden om ze nu al in de 200 liter te zetten?
 
Heel erg bedankt voor jullie reactie, ik ga het water verversen en hopelijk helpt dit.
Ik hoop toch niet dat er nog meer vissen dood gaan :(

Het is wel af te raden om ze nu al in de 200 liter te zetten?
Zeker niet, dan is het juist vragen om moeilijkheden.
 
Oke dan laat ik die voorlopig rustig indraaien.
 
Nu veel meten en verversen is goed advies. Blijf verder nu wel van je filter af en laat die z'n werk doen, hoe meer je hier nu aan zit hoe meer je het biologische evenwicht gaat verstoren. Het 'poetsen' van je filter bij een nitrietpiek heeft weinig nut (alleen als het debiet erg is afgenomen) en kan zelfs nadelig werken, het zijn just de bacteriën in je filter die je hierbij moeten helpen.

Een nitrietpiek na toevoegen van zoveel vis is niet vreemd en was zelfs te verwachten bij een aquarium van slechts 4 weken oud. Voor je 200L is het een goed plan om langzaam met de opbouw van het visbestand te beginnen. Laat er minimaal een week tussen het plaatsen van vis tussen zitten. Je hoeft ze niet 1 voor 1 te plaatsen maar hou het wel bij een klein schooltje per keer en voer de eerste dagen matig.

Succes!
 
Heb vanmiddag juist het aquarium schoongemaakt en een waterverversing gedaan.

Wat versta jij onder schoonmaken? Toevallig ook niet veel in de bodem liggen wroeten ect?
 
Wellicht ook een mooi moment om het over je filter te hebben. Welk Superfish filter heb je en wat voor filtermateriaal zit er in? Waarschijnlijk de Superfish Aqua-flow 50 of 100. In principe hoef je voor een 50L bakje geen superfilter aan te schaffen, meestal is het toevoegen van wat biologisch filtermateriaal wel aan te raden.
 
Nu veel meten en verversen is goed advies. Blijf verder nu wel van je filter af en laat die z'n werk doen, hoe meer je hier nu aan zit hoe meer je het biologische evenwicht gaat verstoren. Het 'poetsen' van je filter bij een nitrietpiek heeft weinig nut (alleen als het debiet erg is afgenomen) en kan zelfs nadelig werken, het zijn just de bacteriën in je filter die je hierbij moeten helpen.

Een nitrietpiek na toevoegen van zoveel vis is niet vreemd en was zelfs te verwachten bij een aquarium van slechts 4 weken oud. Voor je 200L is het een goed plan om langzaam met de opbouw van het visbestand te beginnen. Laat er minimaal een week tussen het plaatsen van vis tussen zitten. Je hoeft ze niet 1 voor 1 te plaatsen maar hou het wel bij een klein schooltje per keer en voer de eerste dagen matig.

Succes!
Bedankt voor je info, daar ga ik zeker rekening mee houden met het andere aquarium!
 
Wellicht ook een mooi moment om het over je filter te hebben. Welk Superfish filter heb je en wat voor filtermateriaal zit er in? Waarschijnlijk de Superfish Aqua-flow 50 of 100. In principe hoef je voor een 50L bakje geen superfilter aan te schaffen, meestal is het toevoegen van wat biologisch filtermateriaal wel aan te raden.
Ja het is inderdaad een aquaflow 100, maar het boelt nogal "goedkoop", totaal niet degelijk. Wat kan ik toevoegen als biologosch filtermateriaal?
 
Wat versta jij onder schoonmaken? Toevallig ook niet veel in de bodem liggen wroeten ect?
Euhh, ik heb wel de bodem omgevroet, ik dacht dat dat moest? :eek:
 
Moest je toevallig actief kool liggen hebben dan kan je die nu wel in je filter steken. Die filtert het nitriet voor een deel eruit. Of zwarte spons. Wel blijven verversen totdat die weg is.

Als de nitriet weg is doe je de kool eruit. Deze filtert namelijk ook medicatie en andere nuttige stoffen eruit. Steek die ergens weg. Deze kan je nog gebruiken.
 
ook gewoon echt onbehouwen omgewroet ben ik bang?

niet alleen je filter heeft de nodige bacteriën, maar ook je bodem is eigenlijk een heel groot filter!
als je daar veel in gaat wroeten verstoor je die bacteriecultuur.
zoveel mogelijk met rust laten, en als je de bodem omwroet elke week een kleine stukje van de bak.
 
Ja het is inderdaad een aquaflow 100, maar het boelt nogal "goedkoop", totaal niet degelijk. Wat kan ik toevoegen als biologosch filtermateriaal?

Die aquaflow 100 zou in principe genoeg moeten zijn voor je aquarium. Het is 'Superfish' dus het voelt inderdaad goedkoop, doe je niks aan maar zal de werking niet echt beïnvloeden. Pay peanuts get monkeys ;)
Voor nu zou ik het zo laten en het sponsje wat er in zit bacteriën laten opbouwen. Het is lastig om in die binnenfilters ook echt biologisch materiaal onder te brengen. Wat je in de toekomst zou kunnen doen is het filterspons halveren zodat deze alleen bij de instroom zit en daar boven dan eheim substrat pro bolletjes plaatsen of wellicht biohome gravel. Dat is redelijk klein en past in je filter. Voor nu echter niet dit soort grote wijzigingen doen en lekker laten lopen, totdat je bodemfilter zoals @RichD1011 al mooi aangeeft is aangesterkt en je wat meer ruimte hebt om dit te doen.
 
ook gewoon echt onbehouwen omgewroet ben ik bang?

niet alleen je filter heeft de nodige bacteriën, maar ook je bodem is eigenlijk een heel groot filter!
als je daar veel in gaat wroeten verstoor je die bacteriecultuur.
zoveel mogelijk met rust laten, en als je de bodem omwroet elke week een kleine stukje van de bak.
Nadat ik het had gedaan was het water wel flink troebel ja... Dus heb heb het dan wel verkeerd gedaan ben ik bang, dat zal het probleem wel mede veroorzaakt hebben.
 
Moest je toevallig actief kool liggen hebben dan kan je die nu wel in je filter steken. Die filtert het nitriet voor een deel eruit. Of zwarte spons. Wel blijven verversen totdat die weg is.

Als de nitriet weg is doe je de kool eruit. Deze filtert namelijk ook medicatie en andere nuttige stoffen eruit. Steek die ergens weg. Deze kan je nog gebruiken.
Had idd wel een ander filter liggen met actieve kool, volgens superfish moet je filter elke maand vervangen dus had die gekocht.... Maar ik ga even kijken of het afneemt en dan snel oude filter terug plaatsen.
 
Die aquaflow 100 zou in principe genoeg moeten zijn voor je aquarium. Het is 'Superfish' dus het voelt inderdaad goedkoop, doe je niks aan maar zal de werking niet echt beïnvloeden. Pay peanuts get monkeys ;)
Voor nu zou ik het zo laten en het sponsje wat er in zit bacteriën laten opbouwen. Het is lastig om in die binnenfilters ook echt biologisch materiaal onder te brengen. Wat je in de toekomst zou kunnen doen is het filterspons halveren zodat deze alleen bij de instroom zit en daar boven dan eheim substrat pro bolletjes plaatsen of wellicht biohome gravel. Dat is redelijk klein en past in je filter. Voor nu echter niet dit soort grote wijzigingen doen en lekker laten lopen, totdat je bodemfilter zoals @RichD1011 al mooi aangeeft is aangesterkt en je wat meer ruimte hebt om dit te doen.
Haha ja het is ook niet echt top, had ook al het idee om als mn andere bak ingedraaid is de vissen om te zetten naar deze bak en dit kleine bakje te vullen met wat guppen.
Heb op de 200 liter een eheim 600, dat moet wel voldoende zijn?
 
Eheim 600 op 200L is redelijk overkill, dat is meer dan genoeg.

Als je een ander filter met actief kool wil proberen is dat prima maar laat je huidige filter er ook nog in zitten! Als je die nu vervangt voor een nieuw filter met actief kool ben je de bacteriën die je nog had helemaal kwijt en nog verder van huis. Filter zelf nu met rust laten!

Oh en over dat filterspons vervangen elke maand.. NIET doen. Juist in je filterspons zitten de bacteriën en die sponsjes gaan jaaaren mee. Even uitknijpen in een emmer met aquarium water en gewoon weer opnieuw gebruiken.
Dit is verkooppraat waar die bedrijven eigenlijk voor vervolgd zouden moeten worden, pure dierenmishandeling.
 
Laatst bewerkt:
Die aquaflow 100 zou in principe genoeg moeten zijn voor je aquarium. Het is 'Superfish' dus het voelt inderdaad goedkoop, doe je niks aan maar zal de werking niet echt beïnvloeden. Pay peanuts get monkeys ;)

Ik heb deze ook in diverse 60cm draaien en die voldoen zolang het bestand niet al te groot is prima. Als de uitstroom minder wordt dan de spons even licht omspoelen. Aan de bodem moet je de eerste maanden zeker niet komen.
 
Kool haalt geen ammoniac en nitriet uit het water. Gezien het gewoel in je bodem zul je NH4 ook zijn opgelopen. Je zult elke dag even moeten testen en logisch nadenken NO2 0,4 en je ververs de helft blijft 0.2 over met weer een dag vervuiling is volgende dag ws 0,3. je kunt ook wat grotere verversingen doen bijv 75% in je water zit weinig nuttigs verder.

Ipv kool zou je kunnen overwegen om zeoliet te gebruiken. Dit haalt wel bovengenoemde stoffen eruit. Dit hoeft niet in je filter. Doe in een waszakje of filterbag en leg je in aquarium bij voorkeur waar je filteruitsroom komt. Elke week haal je dan wat zeoliet eruit niet alles in 1 keer. Kun je ook her gebruiken totdat vol is dan renegeren met zout. Mag absoluut geen zout gebruiken in aquarium icm de zeoliet. Door zout laat het ineens alle giftige stoffen vrij.
 
Moest je toevallig actief kool liggen hebben dan kan je die nu wel in je filter steken. Die filtert het nitriet voor een deel eruit. Of zwarte spons. Wel blijven verversen totdat die weg is.

Als de nitriet weg is doe je de kool eruit. Deze filtert namelijk ook medicatie en andere nuttige stoffen eruit. Steek die ergens weg. Deze kan je nog gebruiken.
Actieve kool filtert nitriet eruit? Eerste keer dat ik dat hoor.
En niet elke zwarte spons bevat actieve kool.

Edit: zag dat mensen mij al voor waren.
 
Wat ie kan doen. ipv Active kool dan Zeoliet gebruiken.

Dat helpt wel nml


EDIT: Ik zie nu pas haha dat Michelle het zelfde zei :) sorry
 
Laatst bewerkt:
Wat Michelle zegt is helemaal correct en ook hoe ik het zelf zou doen. Zeoliet gebruiken bij een opstart met visbestand en dan elke week een beetje verwijderen zodat je biologische filter het over gaat nemen,

Kool zal inderdaad geen nitriet filteren, tenminste niet door het kool zelf. Als je kool langer laat zitten gaan er ook aerobe bacteriën op groeien en wordt het dus ook biologisch actief maar dat kost tijd. Daar komt de verwarring denk ik vandaan.
 
Had idd wel een ander filter liggen met actieve kool, volgens superfish moet je filter elke maand vervangen dus had die gekocht.
Dat filter hoef je dus nooit te vervangen, alleen wat uitspoelen/uitknijpen als de stroming minder wordt. De kool die in de uitsparing in het filter zit kun je eruit halen. Je kunt hier een paar stukjes (mini)siporax in doen.
 
En ipv zeoliet is het voor acute gevallen ook raadzaam om een flesje easy live vloeibaar filtermedium te hebben liggen. Is een gemalen zeoliet mengels die je in de bak kiept
 
ook gewoon echt onbehouwen omgewroet ben ik bang?

niet alleen je filter heeft de nodige bacteriën, maar ook je bodem is eigenlijk een heel groot filter!
als je daar veel in gaat wroeten verstoor je die bacteriecultuur.
zoveel mogelijk met rust laten, en als je de bodem omwroet elke week een kleine stukje van de bak.
klopt deels wat je schrijft, maar in dit geval gaat het niet op. Hij is nl aan het starten, dan is er weinig nitrificerende activiteit dat hij de zeep om kan helpen.
Bij het omwoelen van bodemgrond verstoor je niet in ernstige mate het nitrificatieproces, er is immers op andere plekken ook genoeg biofilm gevormd.
Wel kun je bij omwoelen een stijging veroorzaken van voedingstoffen die dan weer een piek gaan vormen.
 
klopt deels wat je schrijft, maar in dit geval gaat het niet op. Hij is nl aan het starten, dan is er weinig nitrificerende activiteit dat hij de zeep om kan helpen.
Bij het omwoelen van bodemgrond verstoor je niet in ernstige mate het nitrificatieproces, er is immers op andere plekken ook genoeg biofilm gevormd.
Wel kun je bij omwoelen een stijging veroorzaken van voedingstoffen die dan weer een piek gaan vormen.

Verschillen we van mening, maar een bodem kan na 4 weken echt al een groot deel van de biologische filtering op zich nemen. In een relatief jonge bak is dat snel verstoort. Biofilm? Biofilm op wat? Dat kleine beetje prut op je stukje hout gaat t m niet doen.
 
ik ga er van uit dat er een pomp op zit en een filter met media.
In feite groeien bacteriën op alles.
4 weken...en er is geen voeding dan zegt mij dat niets.
4 weken en dagelijks 2 ppm ammonium, ja dan heb je heel wat bacterieen gekweekt, en die zitten dan overal...alhoewel ze voorkeuren hebben.
 

Terug
Bovenaan