Wat is er nieuw

Nitriet waarde zonder vis bestand

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Hallo beste mensen,
Ik ben Lieke en ik heb nu 2 weken een aquarium wat aan het indraaien is. Ik heb hiervoor goudvissen gehad maar die zijn op 7 cm grootte naar de vijver verhuisd.
Waar het nu echt om gaat:
Ik heb een paar slakken zitten en veel planten.
Ik voeg 3 keer per week ongeveer 2ml co2 toe aan het water (vloeibaar)
De vis komt over ongeveer 1 weekje! Nu is de nitraatwaarde iets minder als 10, maar de nitriet is bijna 1mg! Ik vraag me af hoe dit precies kan aangezien er nog geen vissen in het aquarium zitten en alleen planten.
Aquarium:
• 54 liter
• veel planten
• Heater (26 graden)
• filter
• led-licht
• afdekplaat
• vloeibaar co2 en algen bestrijding
• nog geen vissen
hoe komt het nou dat er nu al bijna 1mg nitriet in zit?
Alvast bedankt!!!

ps: er komt een betta in

Hallo beste mensen,
Ik ben Lieke en ik heb nu 2 weken een aquarium wat aan het indraaien is. Ik heb hiervoor goudvissen gehad maar die zijn op 7 cm grootte naar de vijver verhuisd.
Waar het nu echt om gaat:
Ik heb een paar slakken zitten en veel planten.
Ik voeg 3 keer per week ongeveer 2ml co2 toe aan het water (vloeibaar)
De vis komt over ongeveer 1 weekje! Nu is de nitraatwaarde iets minder als 10, maar de nitriet is bijna 1mg! Ik vraag me af hoe dit precies kan aangezien er nog geen vissen in het aquarium zitten en alleen planten.
Aquarium:
• 54 liter
• veel planten
• Heater (26 graden)
• filter
• led-licht
• afdekplaat
• vloeibaar co2 en algen bestrijding
• nog geen vissen
hoe komt het nou dat er nu al bijna 1mg nitriet in zit?
Alvast bedankt!!!

ps: er komt een betta in
Bekijk bijlage 285849
Dan zit je bak in de nitriet piek dat is normaal bij opstart.
Ik zou als het even kan pas na 4 weken opstart je vissen toevoegen als de waardes goed zijn en niet te veel in 1 keer

Dan zit je bak in de nitriet piek dat is normaal bij opstart.
Ik zou als het even kan pas na 4 weken opstart je vissen toevoegen als de waardes goed zijn en niet te veel in 1 keer
Bedankt voor de snelle reactie!!
Moet ik nu nog het water verversen of het nu laten voor wat het is en gewoon wachten?
Wat mij betreft haal ik de vis pas over 4 weken haha
Ik heb alle tijd! Ik wacht tot de water waardes goed zijn...

Meet je met druppels of met strips?
Wanneer je nitraat gaat meten zou de nitriet piek al geweest moeten zijn en wordt het steeds lager. Nitriet wordt nl in nitraat omgezet.

Ik zou nu even niet verversen.

• Leuk
Waarderingen: Bov
Meet je met druppels of met strips?
Wanneer je nitraat gaat meten zou de nitriet piek al geweest moeten zijn en wordt het steeds lager. Nitriet wordt nl in nitraat omgezet.
Ik meet met strips maar ik heb al wat rondgekeken voor druppel tests! Hoelang kan zo’n piek duren dan? Ik had ongeveer 2 dagen niet gemeten, zou hij dan al over kunnen zijn? Dat het steeds lager wordt.
Bedankt voor de reactie

Die tijd kan per aqua anders zijn.
Heeft te maken met de snelheid waarmee diverse bacteriën ontstaan. Die nitriet maken delen zich sneller dan die de nitraat maken.
Gooi de strips maar weg hoor.
Grote kans dat ze verkeerde info geven.
Lees dit ook eens
https://www.sera.de/nl/service/info/wetenswaardigs-over-de-nitrietpiek/

Begrijp ik het goed dat je algenbestrijding gebruikt?

Bedankt voor de snelle reactie!!
Moet ik nu nog het water verversen of het nu laten voor wat het is en gewoon wachten?
Wat mij betreft haal ik de vis pas over 4 weken haha
Ik heb alle tijd! Ik wacht tot de water waardes goed zijn...
Nee hoor je hoeft geen water te verversen, gewoon wachten zoveel mogelijk je aquarium met rust laten is het beste

Er zitten slakken in die ook zorgen voor vervuiling. Die poepen ook. Geduld en als NO2 (nitriet) op 0 is kun je de Betta toevoegen. Zou voor het plaatsen van de Betta toch wel even een deeltje verversen. Als Betta erin zit zou ik ook zeker regelmatig verversen gezien alle ziekte gevallen van de Betta s op het forum.

Er zitten slakken in die ook zorgen voor vervuiling. Die poepen ook. Geduld en als NO2 (nitriet) op 0 is kun je de Betta toevoegen. Zou voor het plaatsen van de Betta toch wel even een deeltje verversen. Als Betta erin zit zou ik ook zeker regelmatig verversen gezien alle ziekte gevallen van de Betta s op het forum.
Ik ververs als het water weer okay is denk ik 10% ofzo. Ze zijn natuurlijk gevoelig voor temperatuur schommelingen en slechte water waardes! Dus ik wacht en ik hoop dat het over een weekje of 2 weer normaal is... bedankt voor de reactie!

Begrijp ik het goed dat je algenbestrijding gebruikt?
Er begonnen wat algen op de heater te groeien dus ik heb 4 dagen een klein beetje toegevoegd maar daar ben ik mee gestopt omdat ik er TOEN pas achter kwam dat er slakken in het aquarium zaten en die eten algen. (Ze waren met de plantjes meegereisd)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan