nitriet waarde


sanniepep

Member
Lid geworden
14 januari 2022
Berichten
6
Leeftijd
51
Ik heb sinds 4 weken een aquarium van eheim,. 430 liter met daaraan een biomaster 850. Er staan planten in en een dennerle grind bodem.

De aquariumshop had mij geadviseerd om binnen 5 dagen 2 vissen toe te voegen ivm de bacterie bloei. Dat hebben we gedaan. Ook werd er gezegd even geen waterwissels doen.

2 weken niet gedaan en daarna laten testen. Ammoniak te hoog. Advies elke dag een waterwissel van 20%. Jammer ik had gehoopt er nieuwe vis bij te kunnen doen.

Na een week weer terug en toen was mijn nitriet heel erg hoog. Ze noemde het pech hebben. Advies elke dag een wissel van 80 Liter.

Nu lees ik meerdere verschillende adviezen. De een zegt een waterwisel van zeker 80% en dat dagelijks. De ander zegt niets doen en afwachten en weer de ander zegt spulletje toevoegen.

Nu voeg ik wel filtermedium toe bij elke wissel.

Ik ben een beginner en weet even niet wat juist is. Ik kan mij haast niet voorstellen dat er dit gebeurt door 2 sluierstaarten. Ik haal elke dag de poepjes en losvliegende planten resten weg.
 
Wat je ziet is de normale stikstofcyclus die opstart.
Door het plaatsen van vissen komt die inderdaad op gang, maar het is wel spelen met het leven van de dieren.
Vooral sluierstaarten zijn grote vervuilers, dus je filter heeft de tijd nodig om dit te kunnen verwerken.

Op dit moment zou ik iedere dag MINSTENS 50% wisselen, en blijven meten. Loopt nitriet hard op dan weer 50% wisselen.
Ik begrijp niet hoe een speciaalzaak zulk advies kan geven met betrekking tot sluierstaarten.

Ter info: Een aquarium indraaien doe je het beste zonder vissen, maar door vervuiling toe te voegen in de vorm van voer (dat gaat ontbinden, zo ontstaan ammoniak, daarna nitriet, dat wordt weer omgezet in nitraat).
Tegenwoordig gebruiken mensen ook wel de salmiak methode (elders op dit forum uitvoerig beschreven), waar van zichzelf al ammoniak in zit, dat wordt dan langzaamaan omgezet naar nitriet.
Gemiddeld duurt het 4 weken voor een aquarium voldoende ingedraaid is om er vissen in te plaatsen, en dan nog niet met grote groepen tegelijk (zeker niet met grotere dieren zoals sluiers)
 
Wat Ben beschrijft is de meest bewezen veiligste opstart voor een aquarium.

Je kan starten met een "Fish in cycle", maar dat vraagt een andere veel actievere aanpak. Helaas zit jij nu in deze opstart. Volg daarom wat Ben hier boven beschrijft goed op.

Helaas lees ik uit de reactie van de verkoper/speciaalzaak dat hij hier geen weet van heeft.

Goed dat je hier op het AF om advies vraagt 👍.

Gr. Ed
 
Oke dank jullie wel. Ik ben een beginner, het is mijn eerste bak en wilde het dan ook gelijk goed doen want sluiers groeien snel.

Ik wil er enkel ranchu's in plaatsen en dan max 5 en ooit misschien een 6de mocht die heel speciaal zijn.

Gaat de opstart nu niet langer duren want als nitriet op 0 staat kan ik er dan een aantal bijplaatsen of beter 1 bijplaatsen en later weer 1 want ik dacht als het water goed is dat ik er dan gelijk 3 bij wilde doen.
 
Voor je denkt aan bijplaatsen zou ik de bak eerst een tijd laten indraaien, totdat je een aantal dagen geen nitriet meer meet.
Op dit moment moet je je druk maken om de gezondheid van de vissen, dus zeer beperkt (of niet) voeren totdat je de nitrietwaarden onder de duim hebt.
Doordat je steeds moet verversen kan het opstarten inderdaad langer duren, maar dat is voor nu even zo.
 
Tjonge wat weer een flut LFS advies.

Gewoon na 5 dagen zonder zelf te kunnen testen 2 sluierstaartjes erin want dan draait de boel wel in :rolleyes: Arme beestjes hebben zo een slechte start qua gezondheid. Weken lang hoge NH3/4 en NO2 zal gevolgen hebben op hun gezondheid.

Voor een aquarium heb je dit nodig. Dit is prioriteit 1 !!!!

https://www.zoo-enzo.nl/aquarium-wi...MIwLntzv669QIVjOF3Ch3TSwEUEAQYAiABEgL_vfD_BwE

Zo kun jezelf testen dit is heel eenvoudig. Wat water en drupjes erin en je weet de uitslag. Het lijkt een hele toestand maar valt best mee..

Aan de hand van de uitslag ga je verversen. Stel je meet NO2 0,4 en je ververs 50% dan hou je 0,2 over wat de volgende dag weer opgelopen is naar 0,3 of hoger. Ververs je 80% of zelfs 90% dan blijft logischerwijs het aandeel minder. In oud water zit niets nuttigs in en veel vers water zal het proces niet vertragen. Zeker niet met 2 flinke vervuilertjes erin. Verversen doe je met tuinslang water eruit en vullen thermometer op het raam en de tuinslang ervoor hangen zodat deze in de straal hangt en vullen op zelfde temperatuur liever 1 graadje warmer dan kouder!!

NH3/4 moet 0 zijn. NO2 ook maar 0,5 is geen paniek toestand. Dan kun je 50% want dan loopt het niet zo op.

Grind op je bodem? Foto aquarium met de sluiers?

Jonge sluiertjes zul je wat vaker voer moeten geven per dag. Liever 5 x 6 korrels dan 1x 30 korrels.
 
En wederom een klasse staaltje schandalig waardeloos advies van een LFS
Dozen schuiven, kassa rinkelen en voor de rest is het 'jouw' probleem

Zolang je nitriet meet, ook 2de 3de dag enz., is water wisselen en verder niks doen, en zeker geen vis bij plaatsen
Meet je met strips of druppels ??
 
Hier belangrijke info. Lees ook hoe je je filter onderhoud. Vooral niet teveel aan prutsen/schoon maken.


 
Laatst bewerkt:
En wederom een klasse staaltje schandalig waardeloos advies van een LFS
Dozen schuiven, kassa rinkelen en voor de rest is het 'jouw' probleem

Zolang je nitriet meet, ook 2de 3de dag enz., is water wisselen en verder niks doen, en zeker geen vis bij plaatsen
Meet je met strips of druppels ??

In tekst staat na 2 weken water laten testen, week erna weer, dus ik neem aan zelf helemaal niets om te meten.

Schandalig zulke LFS, bahhhh
 
Tjonge wat weer een flut LFS advies.

Gewoon na 5 dagen zonder zelf te kunnen testen 2 sluierstaartjes erin want dan draait de boel wel in :rolleyes: Arme beestjes hebben zo een slechte start qua gezondheid. Weken lang hoge NH3/4 en NO2 zal gevolgen hebben op hun gezondheid.

Voor een aquarium heb je dit nodig. Dit is prioriteit 1 !!!!

https://www.zoo-enzo.nl/aquarium-wi...MIwLntzv669QIVjOF3Ch3TSwEUEAQYAiABEgL_vfD_BwE

Zo kun jezelf testen dit is heel eenvoudig. Wat water en drupjes erin en je weet de uitslag. Het lijkt een hele toestand maar valt best mee..

Aan de hand van de uitslag ga je verversen. Stel je meet NO2 0,4 en je ververs 50% dan hou je 0,2 over wat de volgende dag weer opgelopen is naar 0,3 of hoger. Ververs je 80% of zelfs 90% dan blijft logischerwijs het aandeel minder. In oud water zit niets nuttigs in en veel vers water zal het proces niet vertragen. Zeker niet met 2 flinke vervuilertjes erin. Verversen doe je met tuinslang water eruit en vullen thermometer op het raam en de tuinslang ervoor hangen zodat deze in de straal hangt en vullen op zelfde temperatuur liever 1 graadje warmer dan kouder!!

NH3/4 moet 0 zijn. NO2 ook maar 0,5 is geen paniek toestand. Dan kun je 50% want dan loopt het niet zo op.

Grind op je bodem? Foto aquarium met de sluiers?

Jonge sluiertjes zul je wat vaker voer moeten geven per dag. Liever 5 x 6 korrels dan 1x 30 korrels.
Dank je wel. Ik ga kijken voor de test koffer. Ik heb nu een druppeltest voor nitriet. Gelukkig zijn de vissen levendig en eten goed.

Over het voeren. Hoeveel mogen ze op een dag. Ik ben bang dat ik teveel geef. Ik voer 4x op een dag.
 

Bijlagen

  • 20220118_115338.jpg
    20220118_115338.jpg
    464.2 KB · Weergaven: 70
  • 20220118_115335.jpg
    20220118_115335.jpg
    522.6 KB · Weergaven: 68
  • 20220118_115321.jpg
    20220118_115321.jpg
    556.9 KB · Weergaven: 68
In elk geval, welkom op het forum, goed van je dat je hier om hulp komt vragen!
Veel betrouwbaarder dan helaas vele winkels.
 
4x lijkt mij teveel voor nu. Ik zou het terug brengen naar 2 of zelfs 1 voerbeurt. Maar hier krijg je zeker nog wel even antwoord op van 1 van de goudvissen houders hier.

Gr. Ed
 
Tja dit is een beetje een dillema. Kleine jonge sluiertjes geef je veel kleine porties eten. Bij onbalans watertje zal dit door veel voeren niet beter worden.

Bij mij staat gezondheid vissen voorop maar moet ook te doen zijn voor je. Ik zou liever ze goed voorzien in voeding en meer en vaker verversen maar dit is niet voor iedereen te doen. Zeker nu ze al een klap hebben gehad door giftig watertje. Je wil weerstand zo hoog mogelijk hebben.

Middenweg is ook een optie geef je ze 2 tot 3 keer iets minder. Maar vervuilen zullen ze evengoed doen al geef je ze geen voer dus NO2 meten en veel verversen.

Ook elke test merk geeft andere marge aan. Sera weet ik is geel tussen de 0,0 en 0,2 dus dit zegt ook niet veel. 0,2 is teveel.

Hou ook rekening mee met elke aankoop die je erbij stop loopt je bacterie huishouding achter qua aantal die je nodig heb dus krijg je zo en zo weer schommelingen met 1 toevoegen. 3 toevoegen helemaal.

Als echt uit de hand loopt met water waardens kun je een zak zeoliet gebruiken. Je kunt in situatie komen dat s ochtend 0,4 is en je ververs 80 % en s avonds loopt ook weer te hoog op dan is dit een hulpmiddel. Kun je gewoon in een zak in aquarium stoppen. Hou rekening mee alles wat je verder erin gooi word geabsorbeerd door de zeoliet plantenvoeding etc. Vooral geen zout bij gebruiken!!!

Mooi ranchuutje :smitten:
 
Tja dit is een beetje een dillema. Kleine jonge sluiertjes geef je veel kleine porties eten. Bij onbalans watertje zal dit door veel voeren niet beter worden.

Bij mij staat gezondheid vissen voorop maar moet ook te doen zijn voor je. Ik zou liever ze goed voorzien in voeding en meer en vaker verversen maar dit is niet voor iedereen te doen. Zeker nu ze al een klap hebben gehad door giftig watertje. Je wil weerstand zo hoog mogelijk hebben.

Middenweg is ook een optie geef je ze 2 tot 3 keer iets minder. Maar vervuilen zullen ze evengoed doen al geef je ze geen voer dus NO2 meten en veel verversen.

Ook elke test merk geeft andere marge aan. Sera weet ik is geel tussen de 0,0 en 0,2 dus dit zegt ook niet veel. 0,2 is teveel.

Hou ook rekening mee met elke aankoop die je erbij stop loopt je bacterie huishouding achter qua aantal die je nodig heb dus krijg je zo en zo weer schommelingen met 1 toevoegen. 3 toevoegen helemaal.

Als echt uit de hand loopt met water waardens kun je een zak zeoliet gebruiken. Je kunt in situatie komen dat s ochtend 0,4 is en je ververs 80 % en s avonds loopt ook weer te hoog op dan is dit een hulpmiddel. Kun je gewoon in een zak in aquarium stoppen. Hou rekening mee alles wat je verder erin gooi word geabsorbeerd door de zeoliet plantenvoeding etc. Vooral geen zout bij gebruiken!!!

Mooi ranchuutje :smitten:
Ik ga er nu niets aan vis toevoegen maar ben toch wel benieuwd wanneer dit wel mogelijk is. Ik wissel nu elke dag 50% want wil mijn visjes wel gezond houden natuurlijk. Alleen moet ik nu wel met elke wissel filtermedium toevoegen?

Ergens baal ik er wel een beetje van want dacht ik koop gelijk een grote bak. Stop er max 5 a 6 ranchu met de gedachte dat ze als ze groter worden genoeg de ruimte hebben. Ik moet dus nog veel geduld hebben.
 
Niemand kan je voorspellen hoelang het duurt eer je aquarium is ingdraaid. Normaal 3 a 4 weken mits je de bacterieen voed. Nu worden bij jouw de bacterieen prima gevoed omdat je er al vissen in heb. Je bent van het filter afgebleven, geen schoonmaakbeurten dan zou ik zeggen gewoon even niet verversen en elke dag meten. Blijft je NO2 na enkele dagen op nul ga je de vissen wat meer voeren tot 4/5 keer per dag kleine beetjes. Stel je watertje blijft nog mooi op 0 kunnen we stellen dat deze klaar is voor je aanwezige vissen. Dit stabiel is noem het fragiel

Edit. je ga stoppen met verversen en meet je wel NO2 dan MOET je dus wel verversen en ga je een paar dagen later weer eens kijken hoe het zit. Als je aan filter heb zitten prutsen rekenen vanaf dag filterprutsen 3/4 weken

Je heb zeg maar 10 000 bacties die de vervuiling van je huidige vissen omzet. Door toevoeging van een nieuwe vis zul je 15 000 bacterieen nodig hebben om het vuil van deze ook te verwerken. Deze aangroei van bacterieen kost wat tijd. Hoe lang is niet te voorspellen hiervoor hebben we dus de drupjes. De vis stoot vuil uit en verschilt van vis en wat je voer en nog veel meer wat mee telt maar dan word het een hele HBO cursus :help:

Doe je dus 2 vissen erbij moeten de bacties groeien naar 20 000 of zelfs nog meer. (de getallen zijn niet naar waarheid is, is een beetje simplistische uitleg)

Na plaatsing van vis 3 is het een kwestie van meten en kijken wat je water waarden doen. Als het oploopt is de enige remedie verversen, verversen en verversen totdat je weer stabiel draai.

Als je 6 vissen er in heb, is niet alleen de waterwaarden van belang mbt verversen. Sluierstaarten hou je bij voorkeur in schoon water omdat het een wat zwakker soort is. Ook ziekte ellende zit in het water en alles wat jij aan water eruit haal in de week of na zoveel dagen verwijder je die ook voor een deel en nog veel meer opstapeling van allerlei processen in het water zoals NO3. NO3 iets is geen probleem maar wil je ook niet heel hoog hebben.

Hiervoor heb je weer planten maar sluiers zijn doorgaans planten slopers dus een hele mooie bak planten is vaak ondoenlijk.

Begin bij het begin en probeer eerst de NO2 en vissen juist te verzorgen en goed watertje voor ze te realiseren en dan komt de rest vanzelf aan de beurt. Het eerste wat je ga posten is ................. algen :cooll:

Je filter en bodem zijn dus het huis voor je bacterieen die je nodig heb. Ga je een filter schoonmaken, uitspoelen moet je altijd even de dag erna meten omdat je bacterieen verlies na z on actie. Een rijp filter vangt dit weer eerder op dan een vrij nieuw filter. Vele hebben daarom 2 filters. ga je eentje wat poetsen heb je altijd in de ander nog wat bacties om op te vangen en te vermenigvuldigen.

Na een tijdej ga je het ook aan je sluiers zien. De een is wat gevoeliger voor slecht watertje maar doorgaans zijn ze dan niet zo actief. Liggen te suffen op de bodem. Doen ze normaal ook wel alszijnde tukkie maar je ga herkennen dat ze niet normaal gedrag gaan vertonen. Dan ben je eigenlijk al wat te laat, dat dan weer wel
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu weer een week verder. De waterwissel hebben goed gedaan. Ik heb een testkoffer van JBL gekocht. Waterwaardes zijn goed en heb er nu 2 nieuwe vissjes bijgevoegd. Het was even een werk en ik ben heel erg blij met de uitleg die jullie mij hebben gegeven en dat ik die ook heb opgevolgd.
 

Bijlagen

  • IMG-20220122-WA0026-01.jpeg
    IMG-20220122-WA0026-01.jpeg
    221.2 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20220122-WA0022-01.jpeg
    IMG-20220122-WA0022-01.jpeg
    224.9 KB · Weergaven: 59
  • IMG-20220122-WA0045-01.jpeg
    IMG-20220122-WA0045-01.jpeg
    294.1 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20220122-WA0008-01.jpeg
    IMG-20220122-WA0008-01.jpeg
    478.9 KB · Weergaven: 59
Mooi hoor en veel plezier van je nieuwelingen.

Leuk de crown pearl :love:
 

Terug
Bovenaan