Wat is er nieuw

Nitriet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter LolaJansen
  • Startdatum Startdatum
L

LolaJansen

Guest
Ik heb een nitriet probleem en krijg dit helaas maar niet opgelost. Dus ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.

Ik ben al naar een speciaal zaak gegaan en die hebben mij JBL Dentriol gegeven. Ik moest mijn water om de dag met 10 liter verversen (ik heb een 60 liter bak) samen met 5 ml Dentriol en 2,5 ml JBL Biotopol. En dit moest ik 9 dagen doen. Tijdens dag 7 was het veel minder maar op dag 9 was het weer terug bij af. Vandaag weer naar de speciaal zaak gegaan. Een filter gekregen voor mijn pomp met actieve kool erin. En blijven verversen... het water is totaal niet helder. Vooraan kan je de vissen goed zien maar achteraan is het gewoon wit. Soort mist idee. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Paar zaken om je vraag wat beter te kunnen beantwoorden:

hoe lang draait de bak in kwestie?

hoe lang zit er al vis in?

hoe meet je de nitriet? hoe hoog is de nitriet?
 
Hoe lang draait je bak?
Wat is het visbestand?
Wat voor filter zit erop?
Hoe meet je je waterwaardes?
Een foto kan handig zijn.
Het beste wat je nu kunt doen is veel water verversen. Maar er moet idd een reden zijn voor de nitriet.
 
EA3D10A1-562D-4136-8095-60530E7DC7FD.jpeg
2EB82C20-9FDE-4BFE-A96E-D31473FBC134.jpeg
De bak draait nu een maand hooguit. Ik heb de waterwaardes zelf getest thuis en in de speciaal zaak hebben ze het getest. Ik heb filter “superfish aque flow 100” met het filter “crystal clear cartidges” het is een 60 literbak met daarin ongeveer 10 guppen. 2 algen etertjes en 2 afrikaanse handwaaier garnalen. Water vervesen doe ik al. En het heeft tijdelijk resultaat.
 
De bak heeft eerst 2 weken gedraaid met plantjes en zonder vis erin
 
indien je nitriet meet: direct 50% water wisselen.
de JBL artikelen die je gebruikt ken ik niet, zelf ben ik een fan van Easy Life vloeibaar filtermedium in gevallen als dit.

De waas... ziet eruit als wat ze noemen bacteriebloei maar dit ziet er wel erg mistig uit.

neem aan dat je het filter met rust hebt gelaten de afgelopen weken? dus niet schoongemaakt of iets dergelijks?
 
Doordat de bak geen 4 weken heeft ingedraaid en niet veel planten bevat heb je na het plaatsen van de vissen denk ik teveel organische belasting en dat geeft die witte waas. Welke vissen zitten erin?
 
Welke vissen zitten erin?
ongeveer 10 guppen. 2 algen etertjes en 2 afrikaanse handwaaier garnalen.

Je bak is zoals gezegd niet goed ingedraaid. Zou ook nog wat planten toevoegen. Voor de zekerheid de planten een paar dagen in een emmer met water zetten en dagelijks verversen ivm eventueel aanwezig slakkengif. Dit is gevaarlijk voor garnalen maar weet niet zeker hoe gevoelig waaierhandjes hier voor zijn.
Welke algeneters heb je?
En zolang je nitriet meet blijven verversen idd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren bij een speciaal zaak een middeltje gekregen wat nitriet bijna direct verwijderd. Dit werkt erg goed! Me waarde is bijna weer oke! De witte waas is zo goed als weg
 
Wat hebben ze je meegegeven als ik vragen mag?
 
347ECA2F-32F1-4919-A069-BD7E900E869C.jpeg
Mijn water is weer mooi helder! (Zuurstof pomp links op de foto heb ik niet meer aan. Was toen voor nood vanwege de nitriet)
 
Jazeker! Heb het 1x toegevoegd en toen ging ik op vakantie... ik was bang voor het ergste... daarom de zuurstof pomp. Maar bij thuis komst was de bak super mooi! Top spul!
 
Patrick is blij zo te zien:thumbs:😀

Maar fijn dat het nu goed gaat, die mist heb ik ook gehad tijdens het opstarten, gaat ook vanzelf wel weg hoor, maar aangezien je al vissen in de bak hebt is dat langer blijven hangen.
Wat Jessicapilon ook al zegt is het waarschijnlijk gekomen door de ineens te hoge belasting in een nog niet goed ingedraaide bak.
 
De bak heeft eerst 2 weken gedraaid met plantjes en zonder vis erin
Dat is helaas veels te kort.
Vier weken is toch wel het minium mssr bij voorkeur zes.

Ik zou zeggen blijf meten en verversen. En doe er wat meer snel groeiende planten in.
 
De bak draait inmiddels zo n 6 weken en het was opgelost begreep ik Dirk dus extra verversen is in dit geval niet nodig denk ik😉.
Je hebt gelijk dat 2 weken te kort is en ik hou zelf ook altijd minimaal 4 weken aan voor het indraaien.
 
De bak draait inmiddels zo n 6 weken en het was opgelost begreep ik Dirk dus extra verversen is in dit geval niet nodig denk ik😉.
Je hebt gelijk dat 2 weken te kort is en ik hou zelf ook altijd minimaal 4 weken aan voor het indraaien.
Ja dat zag ik later ook. Ik viel er midden in 😀
 
Het probleem is inderdaad opgelost! Zo ziet mijn water er nu uit 😉

(zitten meer guppen in maar die zitten achter de plantjes)
1E924119-6CD2-49C1-8E47-BAF10872A510.jpeg
 
Zelf zou ik eerder wat leuke voorgrondplantjes kopen maar goed dat moet je wel leuk vinden natuurlijk.
 
John weet nog een goede truuk om vissen te fotograveren 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan