Wat is er nieuw

Nitriet?

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Een hele goede avond leden!,
Ik heb net mijn aquarium water gemeten (met strips) maar ik heb het idee dat er NIETS van klopt.. er zou nitriet in het water zitten terwijl ik niks heb veranderd aan het water/filter afgelopen dagen en het supergoed ging.... visjes zien er goed uit (hangen nu wel op de bodem maar het zijn corydorassen dus waarschijnlijk gaan ze gewoon slapen) ook geen sprake van lucht happen (1 keer gezien bij 1 visje vandaag maar dat zou toch niet komen door nitriet? Gewoon 1 keer van boven naar onder schieten) ... ik heb nu eeen 40 euro testset gekocht...
Dus zou het kunnen dat die strips er gewoon helemaal naast zitten?
Ik zal morgen maar eens even water verversen...
Nu moet ik naar bed (ik ben 15 dusja)
alvast bedankttt

Die teststrips kunnen er inderdaad naast zitten maar ze kunnen ook gelijk hebben. Nitriet is een naar goedje wat na het plaatsen van vis na een aantal dagen zeker kan opduiken. Hier hoef je niets speciaals voor te doen. Het kost je filter even tijd om zich aan te passen aan de nieuwe poepfabrieken.

Bij twijfel, altijd even water verversen en inderdaad een druppeltestje is veel nauwkeuriger dus daar binnenkort opnieuw mee meten.

Die teststrips kunnen er inderdaad naast zitten maar ze kunnen ook gelijk hebben. Nitriet is een naar goedje wat na het plaatsen van vis na een aantal dagen zeker kan opduiken. Hier hoef je niets speciaals voor te doen. Het kost je filter even tijd om zich aan te passen aan de nieuwe poepfabrieken.

Bij twijfel, altijd even water verversen en inderdaad een druppeltestje is veel nauwkeuriger dus daar binnenkort opnieuw mee meten.
Ik ververs morgen water en dan zal ik overmorgen testen (want dan komt de set binnen... thankyou bol.com 😉

Is niet erg als ze hier dan nog een nacht in zwemmen?

Is niet erg als ze hier dan nog een nacht in zwemmen?
Ik kan moeilijk zeggen dat je niet naar bed mag.. Maar als ik zelf nitriet zou meten in mijn aquarium dan ging direct de tuinslang er in om een groot deel te verversen. Als je echt een hoge nitriet waarde in het water hebt dan is elke tijd dat je wacht eigenlijk te lang. Indien mogelijk dus nu voor de zekerheid verversen. Wellicht nu slapen en extra vroeg op staan om morgen voor school eerst het aquarium te verversen. Let dan wel op de temperatuur van het nieuwe water, die moet ongeveer gelijk zijn als het oude water!

Ik kan moeilijk zeggen dat je niet naar bed mag.. Maar als ik zelf nitriet zou meten in mijn aquarium dan ging direct de tuinslang er in om een groot deel te verversen. Als je echt een hoge nitriet waarde in het water hebt dan is elke tijd dat je wacht eigenlijk te lang. Indien mogelijk dus nu voor de zekerheid verversen. Wellicht nu slapen en extra vroeg op staan om morgen voor school eerst het aquarium te verversen. Let dan wel op de temperatuur van het nieuwe water, die moet ongeveer gelijk zijn als het oude water!
Ja ik zou normaal gezien ook GELIJK verversen maar dat mocht niet meer om half 11 🙁

Als je de vergelijking niet kop op 1 minuut gedaan hebt, kan zo'n strip een hogere waarde geven voor bijna alle eenheden. Zeker nitriet en nitraat blijven verder doorkleuren naarmate er meer tijd voorbij gaat.

Als je de vergelijking niet kop op 1 minuut gedaan hebt, kan zo'n strip een hogere waarde geven voor bijna alle eenheden. Zeker nitriet en nitraat blijven verder doorkleuren naarmate er meer tijd voorbij gaat.
Ohh okay! Dat zou wel kunnen inderdaad!

Gooi die strips dan maar weg.
Jaa ze zijn op nu!! Ik heb voor de zekerheid ongeveer 30 procent ververst en ze zijn nu wel wat druk en aan de bovenkant van het aquarium, maar ze happen geen lucht....
Nog maar even aankijken!

ok geen sprake van lucht happen (1 keer gezien bij 1 visje vandaag
Als dat een Cory was dan is dat normaal gedrag.`
Deze vis soort hapt lucht om via de darmen te verwerken (darmademhaling).

Als dat een Cory was dan is dat normaal gedrag.`
Deze vis soort hapt lucht om via de darmen te verwerken (darmademhaling).
Ja het is een cory 🙂

Die gaan dan vrij snel naar boven nemen een hap en duiken weer naar beneden.
Als vissen last hebben van nitriet blijven ze vaak boven hangen.

Die gaan dan vrij snel naar boven nemen een hap en duiken weer naar beneden.
Als vissen last hebben van nitriet blijven ze vaak boven hangen.
Hoe vaak nemen ze een hap lucht per dag? Ik zie ze het hier echt bijna niet doen (maarja s’nachts zie ik ze natuurlijk niet.

Hoe vaak nemen ze een hap lucht per dag? Ik zie ze het hier echt bijna niet doen (maarja s’nachts zie ik ze natuurlijk niet.
Dan is je aquarium gezond want ze gaan pas over naar luchthappen als de omstandigheden slecht zijn (verkeerde waterwaardes) en anders ademen ze gewoon onder water en heel sporadisch boven water

Dan is je aquarium gezond want ze gaan pas over naar luchthappen als de omstandigheden slecht zijn (verkeerde waterwaardes) en anders ademen ze gewoon onder water en heel sporadisch boven water
Ik het ze anders ook zien doen in water waar niks mis me was.

Nee een paar keer per dag vermoed ik maar je moet het net zien want ze doen dat best snel.
Ja dat is waar, want je bent er natuurlijk vrijwel de hele nacht niet bij... dus helemaal precies weet jen het niet denk ik...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan