Wat is er nieuw

Nitrietpiek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ad
  • Startdatum Startdatum

Ad

Well-known member
Lid geworden
3 juli 2019
Berichten
105
Leeftijd
46
Goedenavond allemaal,
Heb je de nitrietpiek sowieso altijd gehad na 4 weken indraaien, of weet je dat echt alleen na testen?
 
Meten is weten, maar kan na zware belasting door teveel vissen ineens te plaatsen weer voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Ton, bedankt voor je snelle reactie. Ik ga mijn 60 liter bak 4 weken indraaien. Dan ga ik meten. En ik begin maar met 4 platys.
 
Veelal heb je deze piek in week 2 of 3 maar soms duurt het iets langer. Verstandig om met 4 visjes te beginnen en dat rustig uit te breiden. Om de opstart wat te helpen kun je de eerste weken een klein beetje voer verkruimelen. 1 of 2x is voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
en soms heb je die hele piek niet.
Ehm dus als ik na 4 weken het water test en nitriet is 0 dan heb ik hem gehad of dus helemaal niet.?Wel moeilijk hoor voor deze rookie
 
Ehm dus als ik na 4 weken het water test en nitriet is 0 dan heb ik hem gehad of dus helemaal niet.?Wel moeilijk hoor voor deze rookie
Niet lastig, maar een nitriet piek kan optreden na ongeveer 3 weken, dan is de stikstofcyclus bijna rond (lees daar eens over op internet) , maar afhankelijk van de diverse factoren kan deze sterk, onopgemerkt of niet aanwezig zijn, vandaar, meten is weten en met 4 visjes starten is zeker veilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Ehm dus als ik na 4 weken het water test en nitriet is 0 dan heb ik hem gehad of dus helemaal niet.?Wel moeilijk hoor voor deze rookie

Ja het kan zijn dat die er dan is geweest, het kan zijn dat die er überhaupt nooit is geweest.
er zijn ook mensen die bakken opstarten met vis, zoals ik. heb daar nog nooit hinder van ondervonden.
maar ik heb dan wat meer ervaring en vissen van een wat sterker kaliber 🙂

wil je op safe spelen dan wacht je inderdaad 4 weken en begin je daarna met het langzaam opbouwen van het bestand.
 
Niet lastig, maar een nitriet piek kan optreden na ongeveer 3 weken, dan is de stikstofcyclus bijna rond (lees daar een over op internet) , maar afhankelijk van de diverse factoren kan deze sterk, onopgemerkt of niet aanwezig zijn, vandaar, meten is weten en met 4 visjes starten is zeker veilig.
Ja het kan zijn dat die er dan is geweest, het kan zijn dat die er überhaupt nooit is geweest.
er zijn ook mensen die bakken opstarten met vis, zoals ik. heb daar nog nooit hinder van ondervonden.
maar ik heb dan wat meer ervaring en vissen van een wat sterker kaliber 🙂

wil je op safe spelen dan wacht je inderdaad 4 weken en begin je daarna met het langzaam opbouwen van het bestand.
Duidelijk, ga het gewoon zo doen uiteindelijk leer ik het vanzelf
 
Zorg er wel voor in de tussentijd dat je een druppeltest hebt om mee te testen !, deze zal je in de begin tijd zeker nodig hebben.
 
En elke week even een heeeeeel klein beetje verkruimeld voer in de bak gooien, hebben de bacteriën alvast wat te "eten".
 
En ik begin maar met 4 platys.
Wat kan natuurlijk, maar dit zijn levenbarenden waar je al gauw een hele hoop jonkies van kan hebben waar je niet vanaf komt, daarbij heb ik geen idee met welke bakmaat je wil starten, dus mogelijk kan je daar wat meer over toelichten.
 
Een nitriet 'piek' niet hebben is eigenlijk niet mogelijk, tenzij je ingedraaide media gebruikt. Het kan natuurlijk zijn dat je de piek niet ziet/meet maar dan had je maar meer moeten meten 😉 Het eindresultaat kan je wel altijd meten. Zit er meer nitraat in je bak dan toen je begon? dan is de cycle rond en is er ook een (wellicht kleine) nitriet piek geweest.

De bacteriën die vormen om nitriet af te breken komen alleen als er ook nitriet aanwezig is, vandaar dat ze het een 'piek' noemen. Je hebt dus een (relatief korte) tijd nitriet in je water nodig om die bacteriën te vormen. Nitriet is super giftig voor vissen, daarom wordt ook altijd geadviseerd om zonder vissen een aquarium in te draaien. Eens de bacteriën gevormd zijn zullen ze de nitriet snel omzetten naar nitraat wat in kleine hoeveelheden onschadelijk is voor je vis en zelfs voeding voor je planten. De 'piek' kan later terugkomen als je bijvoorbeeld in 1 keer veel nieuwe vissen toevoegt.

Het hele opstarten van een aquarium is dan ook een twee (of soms drie als je de 'full cycle' neemt) fase systeem. Eerst heb je ammoniak/ammonium in je aquarium en dit geeft de bacteriën die ammoniak omzetten naar nitriet tijd om te vormen. Langzaam zullen die je ammoniak dus omzetten naar nitriet. De tweede fase is, zodra er dus nitriet is gevormd dat de bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat gaan groeien. Daarna kun je nog een stap verder gaan en anaerobe bacteriën laten groeien om nitraat om te zetten naar stikstofgas. Dit laatste is een tijdrovende en lastige klus maar kan wel.
 
Een nitriet 'piek' niet hebben is eigenlijk niet mogelijk

Want?

die bacteriën groeien ook als er maar een heel klein beetje nitriet aanwezig is, daar heb je die acuut dodelijke "piek" niet voor nodig.
 
Want?

die bacteriën groeien ook als er maar een heel klein beetje nitriet aanwezig is, daar heb je die acuut dodelijke "piek" niet voor nodig.

Omdat de bacteriën die ammonium --> nitriet omzetten een voorsprong hebben, die hebben namelijk eerst lekker kunnen vermeerderen in de ammonium fase. Je zal dus altijd eerst een opbouw in nitriet krijgen voor de balans is opgebouwd. En nitriet is een stukje giftiger als ammonium. Zoals je nu zelf ook zegt "daar heb je die acuut dodelijke "piek" niet voor nodig" kan het inderdaad een relatief kleine piek zijn. Voor sommige vis is dat echter genoeg om het loodje te leggen. Zeker voor mensen met hun eerst aquarium zou ik het indraaien niet bagatelliseren.
 
Hier een mooi stuk van Sera: https://www.sera.de/nl/service/info/wetenswaardigs-over-de-nitrietpiek/

Specifiek waar ik op doel:
Om te begrijpen, hoe een nitrietpiek ontstaat, is het belangrijk, het basisprincipe van de stikstofkringloop te kennen. Een functionerende stikstofkringloop is de basis voor een goed lopend aquarium.

Door de resten van planten en voeder, de uitwerpselen van de vissen en andere organische substanties ontstaat in het aquarium de anorganische stikstofverbinding ammonium (NH4). Deze stof is op zich geen gevaar voor de aquariumbewoners. Ligt de pH-waarde in het water echter boven de 7, vormt zich ook het giftige ammoniak (NH3). In een goed op gang gekomen aquarium zorgen o.a. de zogenaamde nitrosomonas-bacteriën ervoor, dat zowel ammonium alsook ammoniak omgezet worden in nitriet (NO2). Deze bacteriën vormen zich in een nieuw ingericht aquarium erg snel, waardoor de afbouw van ammonium en ammoniak zeer goed functioneerd. In de volgende stap wordt dan het ontstane nitriet o.a. door de nitrobacter-bacteriën afgebouwd tot nitraat (NO3) wat dan weer de voedingsstof voor de planten is. De nitriet afbouwende bacteriën benodigen meer tijd, om zich in een nieuw aquarium te ontwikkelen. Dit is ook de reden waarom op dit moment een nitrietpiek kan ontstaan: er zijn te min filterbacteriën ontstaan resp. aanwezig, die het aanwezige nitriet kunnen omzetten in nitraat en het daardoor onschadelijk kunnen maken. De stof verrijkt zich en is schadelijk voor de in het aquarium gehouden dieren. Pas na enige tijd hebben zich zo veel nitriet afbouwende filterbacteriën ontwikkeld, zodat het nitriet van nu aan meteen omgezet kan worden in nitraat. De nitrietpiek is zodoende voorbij en het nitrietgehalte gaat omlaag, zodat de stikstofkringloop voortaan weer normaal kan aflopen.

Dit wist ik niet maar blijkbaar benodigen de nitriet afbouwende bacteriën dus ook meer tijd om zich te vermenigvuldigen.
Ik lees uit het stukje ook dat zij de zin "op dit moment een nitrietpiek kan ontstaan" gebruiken. Hier ben ik het dus niet mee eens en had "zal" moeten zijn 🙂
 
Laatst bewerkt:
Wat kan natuurlijk, maar dit zijn levenbarenden waar je al gauw een hele hoop jonkies van kan hebben waar je niet vanaf komt, daarbij heb ik geen idee met welke bakmaat je wil starten, dus mogelijk kan je daar wat meer over toelichten.
Het is een 60 liter bak voor 4 platy vrouwen. Deze kunnen dus nog baren. Maar uiteindelijk zal dit natuurlijk op houden.
 
Het is een 60 liter bak voor 4 platy vrouwen. Deze kunnen dus nog baren. Maar uiteindelijk zal dit natuurlijk op houden.
Dat klopt, tot dat de kleintjes geslachtsrijp zijn en zelf gaan beginnen, daar mee zeggende, trek je plan.
 
Zorg er wel voor in de tussentijd dat je een druppeltest hebt om mee te testen !, deze zal je in de begin tijd zeker nodig hebben.
Welke (merk) druppeltest kan ik gebruiken?
 
Dat klopt, tot dat de kleintjes geslachtsrijp zijn en zelf gaan beginnen, daar mee zeggende, trek je plan.
O ja hopen dat de mama' s honger hebben en anders lust ik wel een gebakken platy (grapje)
 
De helft van zo'n koffer gebruik je nooit en is dus eigenlijk weggegooid geld, de belangrijskte testen zijn NO2 Ph NH3/NH4 en die zijn los een stuk goedkoper dan zo'n koffer
 
De helft van zo'n koffer gebruik je nooit en is dus eigenlijk weggegooid geld, de belangrijskte testen zijn NO2 Ph NH3/NH4 en die zijn los een stuk goedkoper dan zo'n koffer
Na verloop van tijd zal je bepaalde testen niet meer nodig hebben, maar in de begin situatie kunnen deze wel handig zijn.
 
Omdat de bacteriën die ammonium --> nitriet omzetten een voorsprong hebben, die hebben namelijk eerst lekker kunnen vermeerderen in de ammonium fase. Je zal dus altijd eerst een opbouw in nitriet krijgen voor de balans is opgebouwd. En nitriet is een stukje giftiger als ammonium. Zoals je nu zelf ook zegt "daar heb je die acuut dodelijke "piek" niet voor nodig" kan het inderdaad een relatief kleine piek zijn. Voor sommige vis is dat echter genoeg om het loodje te leggen. Zeker voor mensen met hun eerst aquarium zou ik het indraaien niet bagatelliseren.

Definieer een piek, daar zal ons verschil in zitten 😉
 
Goedenavond allemaal,
Heb je de nitrietpiek sowieso altijd gehad na 4 weken indraaien, of weet je dat echt alleen na testen?
Een “piek” kan je trouwens ook missen in die 4 weken.
Het kan zijn dat ie zo kort als een half uur duurt
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
JBL heeft ook kleine koffer, testlab, meen ik, zitten de belangrijkste in. Met mooi kleurenboekje met test gebruiksaanwijzing voor dummies., stap 1,,2 etc. Verhoging van een en ander gewoon verversen. Dat dikke boekwerk later eens op vakantie lezen want daar ben je gauw klaar mee. Dan hebben ze het over stappen die je kunt nemen met gebruik van JBL wonderflesjes.

Zie net dat colombo ook kleine koffer is :br:
 
Bijkomend voordeel van de Colombo koffer is dat je bij Wesdijk losse vloeistof en poeders kan bijkopen. Ik heb deze koffer ook maar dan onder de eigen naam van Wesdijk en dat is dus gewoon dezelfde als die van Colombo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Bijkomend voordeel van de Colombo koffer is dat je bij Wesdijk losse vloeistof en poeders kan bijkopen. Ik heb deze koffer ook maar dan onder de eigen naam van Wesdijk en dat is dus gewoon dezelfde als die van Colombo.
JBL verkoopt ook navullingen voor hun testsets 😉
 
Bijkomend voordeel van de Colombo koffer is dat je bij Wesdijk losse vloeistof en poeders kan bijkopen. Ik heb deze koffer ook maar dan onder de eigen naam van Wesdijk en dat is dus gewoon dezelfde als die van Colombo.
Intratuin verkoopt ook losse navullingen voor de Colombo koffer. Ook nog eens een keer heel compleet. De navullingen bestaan uit, uiteraard, de testvloeistof met eventueel benodigd poeder maar ook met schepjes een test buisjes.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan