Wat is er nieuw

Nitrietpiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Albirdie
  • Startdatum Startdatum
A

Albirdie

Guest
Beste medeaquarianen,

Ben nieuw op dit forum, maar lees wel met enige regelmaat adviezen.
Ben zelfs sinds ruim een jaar in het bezit van een grote bak met 600 liter met een mooi vissenbestand. 10 discussen, 10 corydoras, 3 l nummers en 15 zalmpjes. Het vissenbestand is al een half jaar stabiel. Ververs om de 3 dagen 25% van mijn water. Heb twee zware filters welke ik om en om eens in de twee maanden verschoon in m’n aquariumwater. Heb geen medicijnen ooit gebruikt. Geen dode vissen of planten en stofzuig m’n bak elke dag na de laatste maaltijd en een keer in de week doe ik tijdens de waterwissel een grote inspectieronde. Nu heb ik sinds twee weken opeens een nitrietpiek waar ik moeilijk van af kom. Waterwissels doorgevoerd elke dag. Letterlijk elke steen en stuk hout omgedraaid om te zien of er vuil of andere resten lagen. Niks van dat alles. Zie ik wellicht iets over het hoofd of hebben jullie nog adviezen? Voor het eerst sinds m’n aqauriumbezit heb ik deze week besloten om toxivex te gebruiken om de symptomen op korte termijn te bestrijden want kan de oorzaak niet achterhalen.

Zo te lezen heb je het onderhoud onder controle en met een regelmaat,
Wat is je meet methode strips, druppels?
Onlangs het filter nog schoongemaakt en welk filter heb je?

Beste Ton, bedankt voor je reactie. Ik heb twee druppeltesten aangezien ik meerdere aquaria heb. Een van JBL en een van Tetra. Beiden geven dezelfde hoge waarden aan. Beide test ik elke week de nitriet, nitraat en NH3/NH4, andere waarden test ik maandelijks of als er noodzaak is en de PH monitoor ik dmv dennerle CO2 systeem realtime wat ik maandelijks herijk. Ik heb een fuwal FX6 en een JBL1502. Meestal om de twee weken spoel ik een van de twee ff door in aquariumwater. 2 weken geleden nog gedaan met de JBL. Dus spoel ze nooit tegelijk door. Ik weet dat je filters nooit tegelijk en nooit te grondig moet schoonmaken dus Doenja dan ook niet en gebruik er altijd het aquariumwater voor. Dus ja vermoed dat het daar ook niet aan kan liggen toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan