Wat is er nieuw

Nitrietpiek?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter VisionRoij
  • Startdatum Startdatum
V

VisionRoij

Guest
Volgens mij heb ik last van een nitrietpiek...

Ik meet mijn water met teststrips, en sinds gisteren slaan de bovenste 2 (Nitriet en nitraat) flink uit naar de roze kleur.

Ik heb toen direct 50% ververst, en daarna Colombo bactocare toegevoegd om de bacteri�n een handje te helpen.

De waarden waren een klein beetje gezakt, maar nog steeds veel hoger dan ik normaal test.

Vanmorgen weer meer dan 50% ververst, en direct daarna weer getest.. maar nog steeds lichtroze.

Gaat er nu iets fout, of is dit de beruchte piek waar ik altijd over lees die je krijgt na het opstarten van de bak?

Ik kan overal in de bak kijken, er licht nergens iets te rotten ofzo.
Planten staan er voldoende in.

Wat moet ik nu doen? Dagelijks blijven verversen ?

De bak draait sinds 24 juni, bijna een maand nu dus.
 
Teststrips zijn niet echt betrouwbaar moet ik zeggen. meestal heb je de piek in week 2 of 3.
Je bak draait nu 4 weken en de no2 zou nu wel moeten dalen. Hoeveel is de waarde nu want de kleur zegt me niet zoveel moet ik bekennen.
Als je bacteriecultuur op orde is dan zou de no2 in no3 moeten worden omgezet en gelet op je verhaal gebeurt dat nu ook. Geduld is vaak de oplossing. Ik neem aan dat je nog geen bewoners in de bak hebt.
 
John heeft gelijk.

Teststrips zijn niet te vertrouwen, als je wilt testen kan je je beter richten op druppeltests.
 
Ik weet inderdaad dat teststrips niet de meest nauwkeurige manier is om te meten, maar ze geven wel een duidelijke indicatie als er iets mis is zoals nu natuurlijk.

Ik heb hiervoor nog nooit problemen gehad met de nitriet of nitraat, die bleef altijd netjes wit.

Er zitten al wel vissen en garnalen in John.
De bak is opgestart met 30 liter water uit mijn "oude" ingedraaide bak en met behulp van wat extra aqua start en bacto start van Colombo.
Daarom leek me dat geen probleem.

Maar wat ik niet snap is hoe het kan dat terwijl ik meer dan de helft van het water vervangen heb, ik nog steeds zo'n roze kleur krijg op de teststrip.
Het ligt niet aan mijn strips, mijn collega heeft een heel ander merk/type strip en die kreeg dezelfde uitslag.

Moet ik wel gewoon dagelijks water blijven verversen?

Zou het nog helpen om bijvoorbeeld Easy Life Vloeibaar Filter Medium toe te dienen ?
Verlicht dat het probleem enigszins?
 
C�dric Vleminckx zei:
Heb je ook de filter die ingedraaid was mee verplaatst naar de nieuwe bak?

jazeker, die heeft er ongeveer 1 week bijgedraaid.

Ik heb net nogmaals getest, de NO3 waarde is ongeveer 100.
en de NO2 is ongeveer 7.
 
Ik denk dat je niet voldoende bacterien hebt gehad toen je de bewoners hebt geplaatst. Dat is denk ik wat te snel geweest. Deze hebben voor extra belasting gezorgd en dat meet je denk ik nu. De bacteriecultuur moet zich aanpassen en ik zou zeker water verversen tot het op een acceptabel nivo zit. Hoe hoog is de no2/no3 nu dan ongeveer volgens de strips?
In het oude water hebben niet veel bacterien gezeten en die in de filter zijn niet genoeg geweest waarschijnlijk.
 
Duidelijk onvoldoende bacterien in het aquarium.

Misverstand nummer 1:

Met wat oud aquariumwater kun je echt geen doorstart maken.
In het water zitten nagenoeg geen nitrificerende bacterien.

Misverstand nummer 2:

Bacterien kunnen itt mensen niet in een dag verhuizen. Dit duurt enkele weken.
Dus een ingedraaid filter moet je zeker 3 tot 4 weken erbij laten draaien.
Het oude filter is gewend aan het visbestand, en verwerkt dit afval.
Het nieuwe filter wordt langzaam ge�nt met bacterien.
Deze 2 filters hebben dan na die periode ieder een half visbestand aan verwerking.
Dus als je het oude filter verwijderd nog wel even matig voeren.

Misverstand nummer 3:

Het filter is niet de enige afval verwerker. De aquarium bodem doet enorm veel. Bevat heel veel bacterien. Dus een nieuwe bodem (geen bacterien) doet (nog) niets.

Dus je had eigenlijk een indraai periode van 3 weken aan moeten houden.

Edit: nuttige link: http://www.denatuurinhuis.nl/wp/2011/12 ... n-nitraat/
 
Dat heeft Marcel erg mooi verwoord moet ik zeggen :thumbs:
 
VisionRoij zei:
Moet ik wel gewoon dagelijks water blijven verversen?

Zou het nog helpen om bijvoorbeeld Easy Life Vloeibaar Filter Medium toe te dienen ?
Verlicht dat het probleem enigszins?

Ik zou zeker die VFM doseren. Er zit zeoliet in, dat bind nitriet en nitraat.
Dus dagelijks verversen en VFM toevoegen. Dat zullen je vissen wel waarderen.
Eerste dagen niets voeren!!!!

Als de waardes acceptabel zijn, dan minder verversen en zeer matig voeren.
De bacterien moet de kans krijgen zich te ontwikkelen.
Alleen weer verversen als je weer nitriet meet.
 
VisionRoij zei:
C�dric Vleminckx zei:
Heb je ook de filter die ingedraaid was mee verplaatst naar de nieuwe bak?

jazeker, die heeft er ongeveer 1 week bijgedraaid.

Ik heb net nogmaals getest, de NO3 waarde is ongeveer 100.
en de NO2 is ongeveer 7.

Dit zijn wel extreme waarden moet ik zeggen hoor. dat betekent flink verversen dus. Boven de 5 kan de no2 dodelijk worden.
 
VisionRoij zei:
C�dric Vleminckx zei:
Heb je ook de filter die ingedraaid was mee verplaatst naar de nieuwe bak?

jazeker, die heeft er ongeveer 1 week bijgedraaid.

Ik heb net nogmaals getest, de NO3 waarde is ongeveer 100.
en de NO2 is ongeveer 7.

Dat is niet genoeg.

En hoe groot is je aquarium, hoeveel liters?
 
dus, we roepen hier en masse dat strips niet te vertrouwen zijn, maar uit de waarden die daarmee zijn getest worden wel dingen afgeleid... dat k�n toch niet waar zijn?!? :stars:
 
Ik heb aangegeven dat ze niet betrouwbaar zijn en dat is denk ik wel een feit. Ik heb niet voor niets de waarden gevraagd en bij een no2 van 7mg mag je ervan uitgaan dat zelfs met een bepaalde afwijking er nog teveel no2 aanwezig is.
Wanneer er uit de test kwam dat het 1mg no2 zou zijn dan kun je je afvragen in hoeverre er echt nitriet aanwezig is en hoeveel.
Maar bij een geschatte hoeveelheid van 7 denk ik dat je wel kan stellen dat er ververst moet worden 😉.

Ze zijn in mijn ogen niet betrouwbaar genoeg. Dat het een bepaalde indicatie weergeeft is een feit. Het is alleen de vraag in hoeverre de aangegeven waarde klopt, maar dat er teveel no2 aanwezig is lijkt me wel duidelijk.
 
Dat kan wel, maar ze zijn niet altijd de vertrouwen.

Daarom heb ik ook een stukje terug aangeraden om te testen met druppeltests.
 
Als strips zo onbetrouwbaar zijn als wordt beweerd, kun je g��n conclusies trekken, al helemaal niet met de stelligheid zoals die hierboven meermaals voorbij komt.

... en dan is het enige juiste dus om Roij proberen te helpen door terug te gaan naar de essentie en dan met de nodige voorzichtigheid mee te denken.
 
Roij, vertonen je vissen en garnalen gestresst, afwijkend of apatisch gedrag?

Zo neen: mogelijk zal het wel loslopen, met je verversingen heb je goede acties ondernomen, in het geval er toch wat ammonium/ammoniak en/of nitriet in het water zit.
Zo ja: verversingen frequenter en in grotere hoeveelheden doen; het belangrijkste is je vissen in zo veilig als mogelijk water te laten rondzwemmen, dat balans zo minder snel tot stand komt is van ondergeschikt belang.
 
Het is wat je onder onbetrouwbaar verstaat Ivo 😉 . Zelf ga ik ervan uit dat er een bepaalde afwijking inzit maar niet zo groot dat met druppeltesten er opeens niet teveel no2 aanwezig zou zijn.
Ik denk dat het ook niet goed is als de TS niet zou verversen met zulke indicaties. Wellicht zal een druppeltest 4 of 5 mg aangeven maar dan nog zou ik gaan verversen.
Hoeveel een teststrip afwijkt durf ik niet te zeggen, maar bij deze waarden zou ik echt wel gaan verversen.
 
Laten we nu eerst maar eens afwachten wat Roij's antwoord is op de vraag over het gedrag van de vissen en garnalen.

Als daaraan niets te zien is, is de NO2 vast geen 7, maar ook geen 4 of 5 wetende hoe slecht garnalen tegen NO2 kunnen en hoe snel het dan foute boel is.
Het gedrag van zeker de garnalen is op dit moment een veel betere indicator dan een stripje dat aangeeft 7 EN de pure speculatie dat het misschien wel 4 of 5 is.

Bij angst voor een nitrietpiek is het heel goed om aan te geven dat een verversing wonderen kan doen, begrijp dat niet verkeerd. En voor die verversing is een heel eenvoudig doch doeltreffend argument: als er iets mis is met de waterwaarden is dat verse water mogelijk gewoon de redding voor de dieren. Maar speculatie over wat waarden mogelijk wel zijn en al helemaal daarop gebaseerde (stellige) conclusies worden best achterwege gelaten.
 
Mascha&Ivo zei:
Roij, vertonen je vissen en garnalen gestresst, afwijkend of apatisch gedrag?

Zo neen: mogelijk zal het wel loslopen, met je verversingen heb je goede acties ondernomen, in het geval er toch wat ammonium/ammoniak en/of nitriet in het water zit.
Zo ja: verversingen frequenter en in grotere hoeveelheden doen; het belangrijkste is je vissen in zo veilig als mogelijk water te laten rondzwemmen, dat balans zo minder snel tot stand komt is van ondergeschikt belang.

Nee de vissen vertonen geen vreemd gedrag, ze lijken het nog prima naar hun zin te hebben.
Klinkt misschien raar, maar de garnalen lijken zelfs eindelijk hun draai te hebben gevonden. Eerst zaten ze verstopt in de Vallisneria, nu kruipen ze lekker overal door de bak heen op verkenning en laten ze zich zonder problemen zien.

Ik vind het inderdaad ook het belangrijkst om de vissen veilig te houden.

Los van de kritiek op de strips (wat ik wel begrijp, want de meeste mensen hier zijn meer dan serieus met de hobby bezig. Echter ga ik er ook vanuit dat voor een beginner de strips ruimschoots zullen voldoen, anders zouden gerenommeerde merken als JBL hier hun naam echt niet een verbinden. )

Het beste advies wat ik hierboven gelezen heb is eigenlijk dus dat ik gewoon dagelijks zeker de helft moet verversen en Dagelijks Easylife VFM toedienen.
Is het daarbij ook nog raadzaam om de Colombo bactocare ook toe te dienen om de bacteri�n een extra zetje te geven?
 
Mascha&Ivo zei:
Laten we nu eerst maar eens afwachten wat Roij's antwoord is op de vraag over het gedrag van de vissen en garnalen.

Als daaraan niets te zien is, is de NO2 vast geen 7, maar ook geen 4 of 5 wetende hoe slecht garnalen tegen NO2 kunnen en hoe snel het dan foute boel is.
Het gedrag van zeker de garnalen is op dit moment een veel betere indicator dan een stripje dat aangeeft 7 EN de pure speculatie dat het misschien wel 4 of 5 is.

Bij angst voor een nitrietpiek is het heel goed om aan te geven dat een verversing wonderen kan doen, begrijp dat niet verkeerd. En voor die verversing is een heel eenvoudig doch doeltreffend argument: als er iets mis is met de waterwaarden is dat verse water mogelijk gewoon de redding voor de dieren. Maar speculatie over wat waarden mogelijk wel zijn en al helemaal daarop gebaseerde (stellige) conclusies worden best achterwege gelaten.

Wat de waarden zijn kunnen wij ook niet weten en dat ben ik met je eens. Echter zou ik geen risico nemen bij zulke (waarschijnlijk hoge) waarden ook al laten de bewoners geen raar gedrag zien. Dat zie je ook niet direct maar vaak bij hoge waarden of na wat langere tijd bij wat lagere waarden.
Dus ik ververs dan liever uit voorzorg water, maar ieder mag en moet doen wat hij zelf verstandig vindt natuurlijk.
 
Misschien is het een idee om wat water te laten testen bij de lfs. Moeten ze natuurlijk wel druppels gebruiken en geen strips.

Groeten Leopard
 
Roij, geef je ook nog even aan (i) hoe groot het aquarium is, (ii) hoe veel erin woont en (iii) welke panten je hebt?
Daaruit kan al redelijk worden opgemaakt hoeveel vervuiling er is op hoe veel water en hoeveel waterzuivering van je planten kan worden verwacht. Een overzichtsfoto helpt hierbij ook. Daarop voortbordurend kan dan ook worden nagedacht over het eventuele vervolg qua verversen etc.
 
Het is een 70 literbak, de Superfish Aqua Expert 70 om precies te zijn.
Ik gebruik de meegeleverde Aqua flow 200 filter met originele filtercasette.

Momenteel heb ik 5 guppy's (mannetjes), 5 corydoras panda, 10 kardinaaltetras en 2 blauwe antennebaarsjes. Daarnaast zitten er 4 grote multidentata garnalen en 2 kleintjes bij.

De namen van de planten moet ik morgen even uitzoeken, maar heb wel een totaal foto gevonden.

ur3Ll9w.jpg


De achterwand staat vol met Vallisneria, 4 bosjes waren dat.
Op de voorgrond heb je de anubias bateri. De rode is de alternanthera rosanervig.
De 2 andere weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Bedankt voor het meedenken!
 
Mascha&Ivo zei:
Als strips zo onbetrouwbaar zijn als wordt beweerd, kun je g��n conclusies trekken, al helemaal niet met de stelligheid zoals die hierboven meermaals voorbij komt.

... en dan is het enige juiste dus om Roij proberen te helpen door terug te gaan naar de essentie en dan met de nodige voorzichtigheid mee te denken.

Toch denk ik dat strips wel een goede indicatie kunnen geven. Zie het als een soort alarm.
Wordt er ineens nitriet gemeten, dan zal het er ook wel zijn. Maar ja of het dan 2 of 7 mg/l is??

Even off topic. Een JBL pro scan werkt toch ook met strips? Alleen icm een smartphone.
Is het dan de strip of ons oog wat de meet fout maakt??
Of is die pro scan ook niet betrouwbaar?
 
biljoenblik zei:
Mascha&Ivo zei:
Als strips zo onbetrouwbaar zijn als wordt beweerd, kun je g��n conclusies trekken, al helemaal niet met de stelligheid zoals die hierboven meermaals voorbij komt.

... en dan is het enige juiste dus om Roij proberen te helpen door terug te gaan naar de essentie en dan met de nodige voorzichtigheid mee te denken.

Toch denk ik dat strips wel een goede indicatie kunnen geven. Zie het als een soort alarm.
Wordt er ineens nitriet gemeten, dan zal het er ook wel zijn. Maar ja of het dan 2 of 7 mg/l is??

Even off topic. Een JBL pro scan werkt toch ook met strips? Alleen icm een smartphone.
Is het dan de strip of ons oog wat de meet fout maakt??
Of is die pro scan ook niet betrouwbaar?

Ik gebruik ook de pro scan van JBL en heb de resultaten eens vergeleken met een druppeltest en kreeg nagenoeg dezelfde waardes.
 
Mij bevalt de Pro-scan ook prima.
 
biljoenblik zei:
Mascha&Ivo zei:
Als strips zo onbetrouwbaar zijn als wordt beweerd, kun je g��n conclusies trekken, al helemaal niet met de stelligheid zoals die hierboven meermaals voorbij komt.

... en dan is het enige juiste dus om Roij proberen te helpen door terug te gaan naar de essentie en dan met de nodige voorzichtigheid mee te denken.

Toch denk ik dat strips wel een goede indicatie kunnen geven. Zie het als een soort alarm.
Wordt er ineens nitriet gemeten, dan zal het er ook wel zijn. Maar ja of het dan 2 of 7 mg/l is??

Even off topic. Een JBL pro scan werkt toch ook met strips? Alleen icm een smartphone.
Is het dan de strip of ons oog wat de meet fout maakt??
Of is die pro scan ook niet betrouwbaar?

Dat was ook mijn redenering 🙂
Het is voor mij niet van belang om de waarde exact te weten, ik wil alleen weten of het wel of niet goed is. Daarna kan je verder gaan kijken.

Ik heb zelf ook naar de JBL Proscan zitten kijken, dat lijkt me toch net iets betrouwbaarder en duidelijker dan normale strips.
 
biljoenblik zei:
Toch denk ik dat strips wel een goede indicatie kunnen geven. Zie het als een soort alarm.
Wordt er ineens nitriet gemeten, dan zal het er ook wel zijn. Maar ja of het dan 2 of 7 mg/l is??
Die indicatie en de grote onwetendheid is dus voor ons de reden om in ieder geval niet meteen groot alarm te slaan zonder eerst ook maar ��n vraag te stellen.
In een geval als dit is ook duidelijk terug te zien waarom: 7 mg/L maar wel garnalen waar niets aan te zien is... dat bestaat niet (of: de vermeende gevoeligheid van garnalen moet worden bijgesteld...)
Vergelijk het met de kanaries in mijnen. Als de kanarie van zijn stokje valt paniek, zo lang hij lekker zit vooral kalm blijven.

Kort samengevat: zo'n gemeten waarde met een teststrip alleen is voor ons geen reden om conclusies te trekken, maar om vragen te stellen.

biljoenblik zei:
Even off topic. Een JBL pro scan werkt toch ook met strips? Alleen icm een smartphone.
Is het dan de strip of ons oog wat de meet fout maakt??
Of is die pro scan ook niet betrouwbaar?
Dat is dus een lastige.

Is bekend of de ProScan werkt met een testtrip nieuwe versie, oftewel een verbeterde strip?
Stel, de ProScan is wel betrouwbaar en het gaat om dezelfde strips, dan ligt het dus aan onze ogen. Maar waarom nemen we de met diezelfde ogen afgelezen druppeltesten dan wel serieus? Dat zou allerlei opmerkingen over betrouwbaarheid van testen in een h��l ander perspectief zetten.
 
Volgens mij zijn de strips voor de Proscan ook duurder dan de bekende "oude" teststrips. Wellicht zijn ze dus verbeterd.
 
Ik heb vanmorgen weer de helft ververst, bactocare en VFM toegevoegd en zojuist weer even een meting gedaan.

Het ziet er nu een stuk beter uit, de strip word nog maar heel lichtjes roze.

Er zit dus zeker verbetering in!

Ook de vissen lijken nog steeds prima in hun nopjes.

Ik denk dat ik morgen nog even een keer de helft ververs, en dan goed in de gaten houden hoe het verloopt.
Ik ben allang blij dat er geen slachtoffers gevallen zijn onder de vissen/garnalen 🙂

Zeker aan mijn Mikrogeophagus koppeltje ben ik erg gehecht haha.
 
Mooi dat de kleur al lichter is en dat alles goed is gegaan. Opbouw van bacteri�n is een kwestie van geduld.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan