Wat is er nieuw

Nitrietwaarde blijft hangen rond 0,1 mg

Timothy31

Member
Lid geworden
11 februari 2019
Leeftijd
37
Beste,
De nitrietwaarde in mijn aquarium blijft nu al 3,5 dag hangen rond de 0,1 mg.

Even snel wat gegevens:
Aquarium is 300x70x60
Filtratie dmv 2x fluval fx6
Ik meet met JBL druppeltest.

Afgelopen donderdag thuisgekomen van m’n werk en helaas een dode vis aangetroffen. Gelijk gemeten en NO2 was tussen 0,8 en 1,0. 50% waterwissel gedaan, vrijdag nogmaals 50%. De vissen hebben sinds donderdag geen voeding meer gehad.

sinds zaterdagochtend meet ik meerdere malen per dag en het blijft uitkomen op ongeveer 0,1.

Nu heb ik de week ervoor de bak behandeld (tegen gatenziekte aangezien 1 van m’n vissen hiermee besmet was. ( heeft het gelukkig overleefd ) ( behandelt met Colombo Flagellex)
Ik heb nog niet over kool gefilterd aangezien ik tijdens de nitrietpiek m’n filters met rust wilde laten. Kan het zijn dat de medicijnresten zorgen voor dat beetje nitriet of worden deze door de druppels gedetecteerd als nitriet?
Ik weet het namelijk niet meer, aquarium is verder schoon, no2 was hiervoor altijd 0 en vissen gedragen zich normaal.

het zou kunnen dat een deel van je bacterien in je filter dood zijn gegaan door je behandeling ( die eigenlijk voor flagellaten is, maar misschien ook niet tof voor je bacterien)
en dat het verminderd aantal bacterien de NH4 , NO2 niet snel genoeg om kan zetten naar NO3

dus zolang je bacterien in je filter niet terug op peil zijn zal je moeten waterwissels doorvoeren...

als dit de oorzaak zou zijn uiteraard

kijk daarom zijn er bijsuiters, maar de meeste mensen lezen die niet.....
Cerpofor®FLAGELLEX® is volledig wateroplosbaar en dringt door tot in het visselichaam,zodat ook ernstig ziekevissen,die niet meer eten, behandeld worden. Doordat het hoog geconcentreerd is, kan het reducerend werken.Uit nitraat zou hierdoor het giftige nitriet gevormd kunnen worden. Daarom vóór toepassing 25% van het waterverversen. Na48uur weer 25% verversen en het koolfilter aanzetten.

kijk daarom zijn er bijsuiters, maar de meeste mensen lezen die niet.....
Cerpofor®FLAGELLEX® is volledig wateroplosbaar en dringt door tot in het visselichaam,zodat ook ernstig ziekevissen,die niet meer eten, behandeld worden. Doordat het hoog geconcentreerd is, kan het reducerend werken.Uit nitraat zou hierdoor het giftige nitriet gevormd kunnen worden. Daarom vóór toepassing 25% van het waterverversen. Na48uur weer 25% verversen en het koolfilter aanzetten.
Wat ben je toch een verrijking voor het forum! :petjeaf:

Ok dat maakt het duidelijker, waar heb je deze bijsluiter gevonden?

https://colombo.nl/wp-content/uploads/2018/09/Cerpofor-Flagellex-bijsluiter-2017.pdf

deze heb ik gelezen en daar wordt het namelijk niet vermeld.

ik ga in ieder geval zsm over kool filteren, nog iemand aanbevelingen daarvoor?

Ook in die bijsluiter staat het Timo kijk maar hij de rode streep bij de foto.

Hopelijk maken je vissen het verder goed?

Bijlagen

• Screenshot_20200330-154548_Drive.jpg
    Screenshot_20200330-154548_Drive.jpg
    554.8 KB · Weergaven: 112
Ook in die bijsluiter staat het Timo kijk maar hij de rode streep bij de foto.

Hopelijk maken je vissen het verder goed?
Misschien heb ik nog niet genoeg koffie op hoor; maar waar lees ik daar de zin over nitraat/nitriet? Zelfs met CTRL+F haal ik niks over nitriet uit de bijsluiter.

Misschien heb ik nog niet genoeg koffie op hoor; maar waar lees ik daar de zin over nitraat/nitriet? Zelfs met CTRL+F haal ik niks over nitriet uit de bijsluiter.
nee in deze staat die ook niet meer, het stond in een andere bijsluiter...een oudere die ik op internet vond. maar lasttg terug te vinden is. cq ik geen tijd had om die weer te gaan zoeken

nee in deze staat die ook niet meer, het stond in een andere bijsluiter...een oudere die ik op internet vond. maar lasttg terug te vinden is. cq ik geen tijd had om die weer te gaan zoeken
Dat vermoeden had ik al idd, willen mensen wss geen angst aanpraten met die zin cq daardoor minder verkopen. Beetje vreemd om dat uit de bijsluiter te halen..

Dat vermoeden had ik al idd, willen mensen wss geen angst aanpraten met die zin cq daardoor minder verkopen. Beetje vreemd om dat uit de bijsluiter te halen..
zall voor de zekerheid colombo eens aanschrijven, opvalend is het wel...in de oude wel in de nieuwe niet

zall voor de zekerheid colombo eens aanschrijven, opvalend is het wel...in de oude wel in de nieuwe niet
Goed idee. Misschien eerst vragen of de formule is aangepast. Als 't antwoord 'nee' is, dan lijkt me dat er weinig goede reden kan zijn om dat uit de bijsluiter te halen.

Geachte heer

Het klopt dat dat voorheen in de handleiding stond. In de praktijk blijkt het echter niet voor te komen en dus hebben we besloten om het uit de handleiding te halen omdat het alleen vragen opriep in plaats van beantwoordde.

Best Regards, Met vriendelijke groet, Mit freundlichen Grüßen,

Richard van Heeswijk

(Dr.ir. J.C.F. van Heeswijk)
Dorpsweg 11 +31 (0)187 - 639351
3257 LB Ooltgensplaat
The Netherlands www.colombo.nl

Was ook niet bedoeld voor nitraat/nitriet maar voor de water verversing ook dit was niet bekend bij gebruiker

Over waterverversingen had ik geen onduidelijkheden hoor, dit ook keurig opgevolgd.
Filter nu ruim een week over kool en alle vissen hebben het overleefd en NO2 is weer keurig 0 gelukkig.

Ik zou als het niet hoeft niet over kool blijven filteren want dat kan gechelateerde plantenvoeding eruithalen.

Ik zou als het niet hoeft niet over kool blijven filteren want dat kan gechelateerde plantenvoeding eruithalen.

Ik heb Uaru’s dus geen planten meer 😊 Maar koolstof heb ik er idd uitgehaald nadat ik 2 dagen achter elkaar NO2 op 0 had gemeten.

De no2 moet ook 0 zijn hoor 😉

Dat weet ik maar wilde de koolstof er niet uithalen voordat de waarde constant was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan